Omgång 19: Skellefteå AIK - HV71

[size=150]Skellefteå AIK - HV71[/size]

[b]ons sep 26, 2012 (Keskinen) “Kan Niklas Hjalmarsson vara en framtida lagkapten i HV71?
sön aug 23, 2015 (Sir Ward): “Niklas Hjalmarsson om framtiden.
fre dec 04, 2020 (håvesjuttioett): “Hjalmarsson flörtar lite med HV till nästa säsong
tor maj 06, 2021 (Diabolics): “Hammer (niklas Hjalmarsson) till HV: Ryktet vi väntat på.
lör okt 22, 2022 (Robert.76): “Kronwall sa att tillförlitliga källor sagt att Hjalmarsson ska börja träna med HV.

[size=150]tor nov 24, 2022: Hammer time[/size][/b]

[size=150]FORZA HV71!![/size]

(Diabolics - proxy för Macce)

Mer Hammer time.

Så gött att se :slight_smile:

En av de svåraste bortamatcherna den här säsongen. Ska vi ens drömma om poäng måste allt fungera. PP och BP extra viktigt ikväll.
Vi lär inte bjudas på en tiondel av de chanser vi fick mot IKO eller Malmö. Räkna med noll poäng ikväll, allt utöver det ser jag som bonus.

Ärligt talat så skiter jag helt i poäng. Denna match är enbart till för att Hammer skall få matchträning. Det enda som kan ge smolk i glädjebägaren är om han dundrar in i sargen och bryter tummen.

Hemska jävla tanke! :cry:

Jag tycker att man senast gjorde färre såna där misstag där hela försvaret gick rakt mot pucken och struntade blankt i var motståndarna befann sig. (vilket jag tyckt varit det värsta problemet iHV förutom ineffektiviteten)

Emil Andrae är i grunden bra spelare men hans första impuls är ofta att gå spikrakt mot pucken och glömmer att hans viktigaste uppgift är att skydda egna målet (genom att se var motståndarna befinner sig INNAN han agerar).

Även andra har haft samma problem.

Hoppas Hammer kan lära de andra en bråkdel av den spelintelligens han besitter - då kan vi slippa negativt kval.

Jag har samma inställning. Poäng i denna match är endast en bonus. Det ska bli skoj att se hur Hjalmarsson ser ut — det var längesedan jag var såhär taggad för en bortamatch mot Skellefteå!

Och om han bryter tummen så kommer han spela vidare. Det är ingen fara. :wink:

Sen ser jag gärna att Hjalmarsson får en roll i ett av våra PP istället för Billins. Hammer må inte vara en offensiv back, men jag ger mig fan på att han har bättre split vision än de flesta på blålinjen.

Att han ska spela BP är en självklarhet.

Jag vet inte om jag sett i syne, men jag tycker vår #44 har lyft sig sen hammer kom in, känns som #44 hamnar rätt med klubban mer nu och använder den, vilket är väl lite av något av en specialitet som hammer har. Jag tror emil kommer växa ju längre säsongen gå nu med hammer i laget, oavsett om de spelar tillsammans. Tror även Sjöholm kommer växa mycket.

Sorry, det är Ullströms fel. Jag tar inget ansvar för dessa hemska tankar.

Ah, kanon i så fall.
Vi håller tummarna :slight_smile:

2+2 om kvällens match.

Går det att beställa den däringa Hammer t-shirten någonstans?
För övrigt är jag , som alltid, positiv och har satsat en hundring på HV-seger efter fullt tid ikväll :astonished:

Kolla intersport A6…update … vilket inte visade något alls… sorry

Det vore riktigt fint om HV skulle kunna klara av att kriga till sig någon poäng uppe i Skellefteå för att på riktigt lyckas bygga en fin trend och självförtroende. Jag är väldigt orolig för att man torskar de två kommande, i sådana fall är man lite tillbaka på ruta 1 igen.

Sedan undrar man var förstärkningarna är. En första center måste in så man på allvar kan börja hoppas på en plats över kvalstrecket.

Men hursomhelst så blir det en riktigt intressant match ikväll, där Ortio måste vara på topp och misstag måste filas bort om det ska bli några poäng.

Ett kryss känns inte helt otroligt. Även om ZAIK är ett riktigt bra lag så har HV bevisat sig vara svårslagna och nu har vi allt medvind. Tror till och med att grabbarna kan gå för en 3a. Man pratade om nystart och nu har man fått det. Hoppa de är lika taggade som jag :smiley:

Magnus Sundvall JP
Niklas Hjalmarsson om pressen och comebacken i HV71: ”Då blir jag besviken på mig själv”
Många har höga förväntningar på Niklas Hjalmarsson. Fullt förståeligt. Han har nämligen ännu högre förväntningar på sig själv.
– Spelar jag inte riktigt, riktigt bra försvarsspel så kommer jag bli besviken på mig själv, säger han.

Niklas Hjalmarsson är redo för comeback i HV71. Senast han spelade en match för klubben var säsongen 06-07.
Med över 800 NHL-matcher, tre Stanley Cup-titlar och spel med Tre Kronor är ändå Niklas Hjalmarsson, 35, lite nervös.

Han har precis avslutat den sista träningen inför hans comeback. Han som inte har spelat ishockey sedan våren 2021 kommer under torsdagen att glida ut på isen i Skellefteå som HV-spelare.
– Det är lite pirrigt. Man undra lite vart man står även fast det har känts bra på träningarna. Men nu blir det match och det kommer att vara publik, så det är lite nervöst faktiskt. Men det är en rolig nervositet som man ska ha inför en säsongspremiär, säger Hjalmarsson.

Har du saknat den där känslan?
– Ja, det har man gjort när man inte har spelat. Vi får se hur det går här första matchen, men jag har höga förväntningar på mig själv.

Niklas Hjalmarsson var ju färdig med hockeyn efter att hans kontrakt med Arizona gick ut efter säsongen 2021. Han saknade hungern att fortsätta. Men ju längre tiden har gått, desto mer sugen har han blivit på att göra comeback i HV. Han har tränat på ett gäng veckor och nu känner han sig redo.
– I början fick jag ont lite här och där, men det vore konstigt om man inte fick det efter att inte har kört för fullt på is på 1,5 år. Men kroppen har klarat av ökad belastning bra och mycket beror ju på att jag har tränat bra även när jag inte har spelat.

Anledningen till att Hjalmarsson gör comeback under torsdagen och inte förra veckan, som var sagt från början, var att han var över i Chicago för att närvara vid tidigare lagkamraten Marian Hossas tröjhissning.
– Det var väldigt kul att träffa gamla lagkompisar igen. De skrattade lite när de fick höra att jag ska börja spela igen, men samtidigt var de glada för min skull. De vet att jag alltid har gillat att träna och det här hade ju aldrig gått om jag inte kände att jag var i bra form. Jag har gett mig själv chansen att testa igen.

Glädjen bland HV-supportrarna var stor när det blev klart att Hjalmarsson gör comeback i HV. Och förväntningarna bland supportrarna är höga.
– Jag har också höga förväntningar på mig själv. Jag kommer inte att gå in och göra massa poäng, det har jag aldrig gjort. Men jag förväntar mig att jag ska vara en ledare och en trygghet. Spelar jag inte riktigt, riktigt bra försvarsspel så kommer jag bli besviken.

När Hjalmarsson nu gör comeback i HV gör han det i ett lag som har haft en tung höst. Men nu har man vunnit två raka. En trend som Hjalmarsson gärna ser håller i sig.
– Det är klart att man märkte att det är lite gladare i omklädningsrummet nu än innan jag åkte till Chicago. Jag hoppas att vi kan ta med oss självförtroendet och bygga en riktigt bra svit framåt så vi ger oss en bra chans efter jul, säger Niklas Hjalmarsson.

FAKTA
Skellefteå-HV71
När: Torsdag 24 november, 19.00.
Vad: SHL omgång 19.
Var: Skellefteå Kraft Arena.
Läget i HV: Fortsatt skador på Mattias Tedenby och Simon Önerud. Joonas Nättinen har lunginflammation och har inte tränat i veckan. Dessutom var både huvudtränare Tommy Samuelsson och André Petersson krassliga under onsdagen. Det är i skrivande stund oklart om någon av dem kommer att följa med till Skellefteå.

Så jävla surt att man sitter på möte hela kvällen och inte kan bidra med #ölbärs till segern…

Laget ikväll! gillar att Lilldansken får prova på spel i första line.