Omgång 43: AIK - HV71

Efter ett alltför långt uppehåll så kör vi igång matchtråden lite tidigare än vanligt!

[list]OMGÅNG 43 | Hovet | Tisdag | 2013-02-12 | 19:15 | | webbradio[/list:u]
-Tidigare möten:

  • Omgång 05: HV 71 - AIK: 5 - 3

  • Omgång 15: AIK - HV 71: 4 - 5

  • Omgång 28: HV 71 - AIK: 3 - 2 PS

  • Omgång 47: HV 71 - AIK: 6 - 0

  • 2:a (87p)

  • Senast: Färjestad BK - HV71 2 - 1

  • Bästa Poängplockare: #9 Jason Krog: (12+ 23) 35p

  • Bästa Målskytt: #18 Jesper Fasth: 17

  • PP: 14,65% | BP: 84,76%

  • GF/GA: 131 - 102 (+29)

  • Oscar Fantenberg, Jesper Williamsson, Patrik Carlsson ,Johan Lindström

  • 9:a (55p)

  • Senast: Linköping HC - AIK 0 - 1 PS

  • Bästa Poängplockare: #14 Broc Little: (12+23) 35p

  • Bästa Målskytt: #46 Nicklas Jensen: 15

  • PP: 16,67% | BP: 85,53%

  • GF/GA: 97 - 125 (-28)

  • Fredrik Carlsson, Nicklas Jensen, David Lillieström-Karlsson.

[i]Notera!

  • Jesper Fasth har gjort 7 mål på de 12 senaste es-matcherna.
  • AIK har 3 raka segrar och är i jakt på en slutspelsplats
  • Både lagen har en formkurva på 9p på de 5 senaste matcherna
  • 9 omgångar kvar av grundserien[/i]

Tippa matchen i tråden → Här tippar vi HVs matcher

Någonting du borde lägga till i “notera” är att HV71 vunnit samtliga möten mot AIK på Hovet sedan förlusten i kvartsfinal 4 2011 :smiley:

Ja det är noterbart, men vi kan ta det här: :wink:
Senaste bortamatcher för HV71 mot AIK: 4 raka vinster, senaste förlusten borta mot AIK var 15 Mars 2011
Slutspelet 10/11
AIK - HV71 4 - 1 F

Grundserien:11/12
AIK - HV71 7 - 8 V
AIK - HV71 3 - 4 V
AIK - HV71 3 - 4 V

Grundserien:12/13
AIK - HV 71: 4 - 5 V

Jag ska gå på matchen imorgon men känner lite nu att ni har jinxat resultatet imorgon genom att börja “notera” winning streaks osv…

Kommer hålla er båda ansvariga om vi torskar imorrn! :smiling_imp:

Även jag och en polare ska på matchen imorgon. Kanske kan mötas upp vi blåa män och kvinnor på en bit mat och något drickbart innan match!?

Jag kommer till Hovet ganska exakt 18.00 för biljettköp och tänkte förfriska mig i närmaste arenabar. Det står Stillman på ryggen om nån vill hälsa :smiley:

Spelar Sandberg imorgon?

Jag tänkte lite i samma bana. Kommer komma dit runt 18.00 för att köpa biljett. Skulle va trevligt med lite käk o gött snack innan!

Har en HV halsduk, och svart fjällräven jacka.

Vi syns väl i biljettkön eller vad man ska kalla det…

Om du syftar på Filip Sandberg så kommer han troligen att få chansen imorgon tillsammans med Nilson och W.Karlsson.
Patrik är ju sjuk och det lutar mer åt att Filip tar hans plats än att Tommy/Sebastian skulle göra det. Utav dessa tre spelare så är Filip den som påminner mest om Patrik och dessutom så spelade Filip tillsammans med just Marcus och William senast mot AIK och ni vet ju alla hur det slutade.

Låter bra :slight_smile:

AIK har vunnit de tre senaste matcherna, senast 1-0 efter straffar mot Linköping. Stockholmslaget har dessutom släppt in färre än två mål per match de tre senaste matcherna samt tagit minst en poäng per match de tre senaste hemmamatcherna. HV71 har däremot två raka förluster efter 2-3 mot Frölunda och senast 1-2 mot Färjestad.

HV71 har hur som helst fem raka segrar och fyra raka bortasegrar mot just AIK och så här långt den här säsongen har jönköpingslaget 4-0 i matcher mot “Gnaget” (5-3, 5-4, 3-2 efter straffar och senast 6-0).

AIK saknade senast Nicklas Jensen, Fredrik Carlsson och David Lillieström-Karlsson.

Sedan tidigare saknar HV71 Jesper Williamsson och Oscar Fantenberg, båda på grund av långtidsskador. Även Sebastian Dyk och Johan Lindström saknades senast.

Innan matchen mot HV71 kommer AIK:s backikon Dick Tärnström avtackas för sin framgångsrika karriär i stockholmslaget.
hockeyligan.se

Utan att ha någon statistik så tycker jag det känns som att Hv hat svårt
att varva upp direkt efter ett uppehåll. Ni som är statistik mördat får gärna rota i detta :wink:

Nu vill jag verkligen se ett helt Hv som vill offra sig för varje meter och varje puck.
Som Dahlén vill se slutspelshockey och då funkar det inte att låta andra göra jobbet.

Hoppas på seger men har en olustig känsla i magen att AIK kommer spela äckligt tight för att kontra och det brukar
ju funka mot Hv! Dax att lösa upp PP knutarna nu så vi kommer men självförtroende i den formen.

Tips 2-2, Hv vinner på straffar genom Rakshanis snurrstraff!

Ja ngt 6-0 blir det inte idag, tror snarare på en nervig match där det kan gå precis hur som helst.
Men skönt att det är dags nu igen för de sista ordinarie omgångarna.

Efter landslagsuppehåll i ES-grundserien: (räknat 1 match direkt efter landslagsuppehåll, är 3 st per säsong).

2008/2009
2 Vinst / 1 Oavgjort

2009/2010
1 Vinst / 2 Förlust

2010/2011
0 Vinst / 3 Förlust

2011/2012
1 Vinst / 2 Förlust

2012/2013
2 Vinst / 0 Förlust

Totalt: 6 vinster och 7 förluster samt 1 oavgjort de fem senaste säsongerna (inkl denna)
Ska tillägga oxå att vid förra säsongens uppehåll vid ungefär samma läge som i år spelade vi oxå mot AIK borta där reslutatet blev AIK - HV71 3-4 efter straffar.

I interjuven med Rakhshani inför matchen ikväll så nämner Rhett att man under uppehållet bara tränat mest skridskoåkning och tempo och inte fokuserat på spelsystem eller PP/BP spel.
Tycker det låter konstig för nåt som är helt åt skogen är ju just vårt PP…borde de inte använt uppehållet för att slipa till det ?

Hade han sagt att de tränat det under uppehållet rejält och senare ikväll ser det fortfarande ut som gökboet hade det blivit storm här inne

Jag har en biljett över få jag fick veta i sista minut att personen inte ska med, så om någon vill så kan de köpa den för 50kr, så blir de inte helt till spillo. Skicka pm om nån är intresserad!!

Jag är gärna på att kanske ses innan, frågan är vart?

Det viktiga här är nog att vi har 2 vinster efter uppehåll denna säsongen, vilket kan ses som positivt men också att det kanske “är dags” för en förlust" men jag tror på vinst.
Viktigt att Jenssen är borta, deras bästa målskytt.

4th Line
16. Kristiansen, Tommy

  1. Davidsson, Johan

  2. Ledin, Per

  3. Luoma, Mikko

3rd Line
18. Fasth, Jesper

  1. Krog, Jason

  2. Rakhshani, Rhett

  3. Trygg, Mats

  4. Spang, Daniel

2nd Line
13. Sundh, Oscar

  1. Bengtsson, Anton

  2. Jämtin, Andreas

  3. Fälth, Elias

  4. Karlsson, Mattias

1st Line
4. Nilson, Marcus

  1. Karlsson, William

  2. Strandberg, Sebastian

  3. Petrasek, David

  4. Fernholm, Daniel

Goalies
37. Gunnarsson, Jonas
32. Wesslau, Gustaf