Tråden om: #92 Teemu Laine

Jag håller med om att det är för dåligt att inte kunna hantera en sådan situation bättre. Och i en träningsmatch :unamused:

Samtidigt tycker jag det är trams att överhuvudtaget få Match Penalty för att man på ett hånfullt sätt härmat domaren. Inget våld inblandat, inte några tillmälen, bara en hånfull härmning och en applåd…Han borde fått Game och det hade räckt i det här fallet.

Märkligt också att när någon i diciplinnämnden får frågan om hur de ser på att spelare härmar en domare på det här sättet så säger de att de inte vill uttala sig om det. Det är väl det de ska göra.

Enligt mig så var det helt korrekt av domaren/domarna att ge Teemu MP.
Respektlösheten som Teemu visade domarna, både verbalt och fysiskt, är inte okej och det är då självklart att domarna markerar.
Det Teemu gör är att han skämmer ut och gör domaren/domarna till åtlöje inför en fullsatt arena, det är inte okej någonstans.
Riktigt jävla onödigt av Teemu och jag hoppas att han fick en rejäl utskällning/tillsägelse av Lindbom efter matchen.
Jag hade ju inte direkt klagat om HV71 bötfällde Teemu för att visa både spelarna men framförallt omgivningen att klubben inte accepterar eller står bakom sådant beteende.
Rent sportsligt så gör det nog inte alltför mycket om Teemu missar CHL-matchen mot Sönderjyske Vojens då HV71 knappast bör ha några större problem att inkassera tre poäng på torsdag, med eller utan Teemu i laguppställningen.

Gällande att diciplinnämnden väljer att tiga är inte så konstigt. Man har inte kommit fram till något beslut och varför ska dom då gå ut och kommentera händelsen i media och riskera t.ex felcitering (vilket media är ganska bra på att göra). Det är då betydligt bättre att lägga “locket på” fram tills att man kommit fram till ett beslut och först då gå ut och redovisa detta.

Håller helt med. Må tycka illa om domare, men spelare måste visa respekt mot dom även om man inte håller med om deras bedömning.

Vill vi ha bättre domare i SHL så kan man inte hålla på som Laine. Helt rätt av domaren att ge honom MP. Tramset stod LAine för, inte domaren.

De ska väl snarare diskutera och sen uttala sig gemensamt, inte gå runt och prata var för sig.

Laines straff:

jnytt.se/stangs-av-efter-domarhanet

Han kom billigt undan.

Laine får alltså inte vara med nästa CHL match, men han är väl oxå (rätta mig om jag har fel) automatiskt avstängd nästa träningsmatch pga av matchstraff.

Enligt diciplinnämndens beslut ät Laine avstängd mellan 31 aug-3 sept. Det innebär således att han bara missar en enda match. Alltså får han inget extrastraff utöver den automatiska avstängningen som ett matchstraff ger.

Laine anmäld för diving:
shl.se/artikel/69435/

Han kan drabbas av tillrättavisning eller böter, ingen avstängning.

Liknar inte någon diving i mina øgon.

Det finns kontakt där men tydligt att Laine förstärker.

Ska bli intressant att få höra nämndens beslut. Blir det ett straff så kommer vi få en stökig säsong då det är väldigt många som förstärker olika utvisningssituationer. Gillar dock att det blir svårare för “filmare” att komma undan.

Det är en klar diving men de är också en 2:a för inteference som de också bllev. Hoppas detta leder till att filmningar minskar i svensk hockey

Ska disciplinnämnden ta upp såna här fall får de mycket att göra i vinter. Vill man få bort filmningar så ta fler tvåor för diving istället. Det ger nog mer effekt än en tillrättavisning i efterhand.

Är bra att man tar tag i det, låt Laine åka dit och förklara sig. Men personligen tycker jag det vore märkligt om han blir fälld för detta. Tycker inte han söker något med det, han kan lika väl tappat balansen av någon anledning eller tagit ett felskär. Det är domaren som gör misstaget och det vore orimligt att straffa Laine för detta.

Han får ju en smäll i sidan. Tycker inte det är något man ska hålla på o tjafsa om i efterhand. Det blir bara löjligt.

Konstigt det där. Hade Laine inte fallit (oavsett anledning) så hade troligtvis inte domaren sett att det var en interference. Att folk åker i vägen för varandra med flit sker hela tiden och någonstans blir det en gränsdragning var ett lagligt störmoment övergår i regelvidrighet. Den typ av störning som Laine råkar ut för anser jag vara ganska mild, dvs det sker hela tiden. Således är jag tveksam till att det skall vara en 2a på interference där. Är det så, borde det sitta 67 987 345 spelare i avbytarbåsen hela tiden för denna företeelse. Att domaren uppmärksammar händelsen är för att Laine åker ner på knäna. Om någon skall bli anmäld i detta ärende så är det domarna. De var usla rakt igenom och missade hela matchen, de kunde lika gärna gått direkt in i duschen efter intro-pyrot. Om de valde att enbart döma efter resultatet (laine på knä) och inte förseelsen så skall de bli anmäld för då gör de fel. Hela situationen uppstår pga att domarna är usla. Hade de sett situationen som den var, antingen som ett störmoment som får anses ringa, eller en diving (jag har själv ingen åsikt då jag inte kan se in i Laines hjärna) så hade det aldrig blivit en tvåa på lökars-spelaren och ingen jävla anmälan till lotterinämnden.

Är man konspiratorisk kan man tro att de usla zebrorna försöker mörka att man gjorde bort sig vid bengtssons skada och att det efterspelet nu sopas under mattan.

Det är klart att han filmar.

Bra att de tar tag i det direkt, så kanske det försvinner mer och mer under säsongen.

Inte särskilt oväntat. Teemu är ju känd för att gärna falla lite lätt, något han måste jobba på rejält. Är smått pinsamt.
Förhoppningsvis så gör “bestraffningen” någon skillnad. Även om en tillrättavisning/böter knappast kommer innebära hans undergång.

Laine är ju en känd filmare, så det är nog därför man tar detta vidare.
Det är inget snack om att det är en interference, så 2 minuter är helt rätt. Sen kan man debattera i oändlighet om Laine förstärker eller ej. Kan helt enkelt vara så att han bara tappar balansen på grund av att han måste ändra riktning när Växjö spelaren ställer sig i vägen, han har en förmåga att tappa skären då och då.

Sätter mina två cent på att han medvetet förstärker situationen och en mildare böter känns rimligt.

Man kan vända på detta till olika för och nackdelar men i det stora hela blir det inte viktigt för matchens utgång. Däremot kan man ställa de allvarliga crosschecken som Bengtsson fick som renderade en hjärnskakning och påverkar laget möjligheter i nästa match. fokus bör ligga på hur ojustheten påverkar resultatet ex om det blir mål eller en spelare blir skadad.

Men målet är ju inte att främst bestraffa i efterhand, utan snarare att förebygga nya filmningar (och annat).

Det blir konstigt om en spelare kan filma och sen bli milt straffad om han inte tjänar mycket på det, och mer straffad om det blir mål. Då är det ju inte så farligt att filma, för om man inte drar nytta av det så får man ändå inte så långt straff.

Sen vet jag inte hur du tänker att man ska mäta hur mycket tröttare det decimerade laget blir. Och hur matchbilden ändras. En utvisning kan ju ha betydligt större betydelse än under de två minuter den gäller.