Tråden om: HV71 (-2)

Jag vill inte slänga sten i glashus och påpeka att jag är bättre än någon annan, tvärt om, jag följer samma mänskliga felschema som övriga. Således har jag bestämt mig för att allt kring AJ var en katastrof.

Så din lista (betygsatt från -5 till +5, där nollan visar på business as usual, dvs vad som förväntas):

  • AJ-gate. Hur en förlängning kunde ske är ett mysterium. Detta är en plump, från början till slut och ansvaret ligger mest på den individ som lockade in AJ i föreningen, sedan oxå på herrar (var de verkligen Hult/Davidsson?) som förlängde.
    Betyg: -5

  • Två sparkade tränare. Inget ovanligt, business as usual.
    Betyg: 0

  • Fem missade målsättningar. Ja, dock inte en enhetlig anledning enligt mitt sätt att se det på. Det är inte så att allt kan lastas på Hult/Davidsson. Det är inte helt ovanligt i sportvärlden att man missar målsättningar. Det som är ovanligt är när folk uppfyller dem.
    Betyg: -1

  • Brutna spelarkontrakt. Inget ovanligt, business as usual.
    Betyg: 0

  • Camara: Helt okomplicerat. Man fick en spelare, precis vad man sa att man skulle få, killen visade sig ha en sida utanför hockeyn som krävde att HV agerade. Bra. Ökat förtroende för HV för hela denna hantering. Från start till mål. Detta under förutsättning att HV var okunniga om klavertrampet vid tiden för förlängning.
    Betyg: +5

  • Ullström: Jag vet inte varför man skall särbehandla denna kille? Högst medelmåttig insats i HV och verkar inte bry sig särskilt mycket om HV. Varför ställer du inte samma fråga kring Jesper Fast?

Betyg: 0

  • Thörnberg vs HV. Här är något skumt. Skulle vara intressant att få hela bilden, från bägge sidor, vilket jag tror det är låg sannolikhet för att det sker. Inget i det publika vet vad som skedde här, så svårt att bedöma men jag är inte imponerad av någon inblandad.

Betyg: -3

Förhoppningen över tid är ju att föreningen beter sig som förväntat, dvs landar på ett medelvärde kring noll. Detta betyder inte att föreningen landar på betyg 0 i allt den gör, självklart kommer den över och underprestera under tid. Man vill att föreningen kommer till ett medelvärde nära noll med få händelser med betyg antingen i +5 eller -5, dvs så små fluktuationer som möjligt, för många sådana incidenter pekar på vad du kallar “turbulenta” strukturer. Här kan man då kanske slänga in en bedömning av just detta och säga att här är HV på minus i mitt betyg, dvs det har varit för mycket av topp och dal i hur föreningen skött sig, framförallt i tiden precis före till precis efter AJ.

Jag ser en klubb i mer harmoni idag, med bättre styrning idag, med bättre kompetens idag än jag gjorde för tre-fyra år sedan. Det har lugnat ner sig markant och det är lättare att bedöma hur det sportsliga framskrider. Att det blir liv när hjältar tvingas bort, det är givet och här agerade HV klent så det är en fluktuation åt det negativa hållet, förvärrad av en motreaktion från herrar thörnberg.

Väldigt fint skrivet av Martin Thörnberg på hans instagram idag. Ett huvudinlägg och ett inlägg i flödet på bilden. Ser redan fram emot hans tröja i taket och ceremonin.

Källa: instagram.com/martin_thornberg10/

Som jag skrev tidigare. Vi kan diskutera varje enskild punkt. Men som jag också påpekat. Se till helheten. Det händer alldeles för mycket grejer kring HV. För många frågetecken som vi egentligen inte ens ska behöva diskutera huruvida det är rätt eller fel.

Ang. AJ. Ja, då förstår du ju mig i min kritik. Mycket dynga under åren som gått och nu är dynghögen rätt stor. Därför känns det inte helt orimligt att anta att Hult, Agne och allt vad de nu heter tvingat fram ett nytt “HV”. Att föreningen på det inte lever upp till sina mål gör det här till en icke-fråga för mig. En sund förening hade bytt ut sportslig ledning vid det här laget. En sund förening hade velat testa nytt, i synnerhet när det så tydligt visat sig sig att man valt en väg som leder till en återvändsgränd.

Btw. Apropå helheten. Intressant att din sammanställning trots allt slutar på minus…

+1
Kan förstå tomheten i att inte få ett riktigt avslut, utan att ens sista match blir inför tomma läktare uppe i Leksand. Reaktionen och ilskan mot klubben var kanske inte rättfärdigad, men som han skriver:
“Jag har haft väldigt svårt att känna vare sig glädje eller tacksamhet fram till nu ,jag har bara känt mig ledsen och besviken och det vill jag vara ärlig och erkänna. Alla reagerar på olika sätt och så måste det få vara för vi alla är olika!”.
Och just det, att Martin inte är som alla andra, var väl det om gjort honom så framgångsrik. För evigt en legendar!

Att den slutar på minus var jag införstådd med redan innan jag satte ihop det :wink:
Jag tycker precis som du att de senaste åren inte nått upp till det vi kan kräva. Jag är dock inte lika övertygad som du var felet ligger och hur man skall komma ur den. Jag tror nog mer på små förändringar över lång tid, medans jag uppfattar det som du vill in och klyva vedträna med en sving? Jag tycker vi gör små framsteg hela tiden, Ett och ett halvt steg framåt, ett steg bakåt, typ.

Det här är vad jag menar med att vi fick se den andra sidan av thörnas framgångssaga nu. Dvs den tjurighet och bångstyrighet som burit HV framåt under åren vänds nu mot det nya motståndet: HVs agerande. Inget konstigt i det, bara att acceptera och starkt, mycket starkt att erkänna detta och komma ut med en så bra text med så mycket hjärta. Om thörna hoppade ner ett litet kliv med Aftonbladet, hoppade han upp en tiopotens i antal steg nu. Skönt. Känns jävligt skönt, även om det troligen fortfarande finns en del ont blod att reda ut. Nu hoppas jag ta mig fan (!) att HV tar tag i det och reder ut detta. Det är inte en tid som lämpar sig för sandlåde-beteende. Det är en hjälte vi pratar om.

Egentligen inte förvånad att Ljungh inte väljer HV. Vi har diskuterat Hults värvningstrategi i någon tidigare tråd. Och jag skulle väl säga att det här är den stora baksidan av den.

HV lockar med att vara en plats som avstamp till utlandsäventyr. Unga till NHL, duktiga spelare på väg uppåt till KHL och Schweiz.

Minns att Ljungh var extremt tydlig när han kom med att han ville utomlands. Och ja, då spelar det ingen roll vilken klubb han är i. Bara att han får möjligheten att marknadsföra sig en säsong. Och där är ju HV ledande i serien. Värvar spelare som inte våra konkurrenter tycker är tillräckligt bra för att vara ledande, och ger dem en större roll i HV så de får chans att “glänsa”. Skulle säga att Fröberg är en likadan värvning.

HV tjänar sportsligt i längden egentligen ingenting på den här typen av spelare. De drar så fort utlandskontraktet finns där. Och när de ska till Sverige igen är det den klubb som erbjuder bäst som får signaturen.

Hult har visat att han är usel på att bygga kontinuitet över tid. Och det går som jag påpekat tidigare inte att skylla allt på marknaden. För värvar man den här typen av spelare kan man inte förvänta sig annat än en stor spelaromsättning.

Många är allergiska amot Ullström. Vissa var tidigare kritiska mot Almqvist. Skulle säga att de här två namnen är superviktiga att få hem i år. Annars ser det rätt mörkt ut framöver. Om vi nu tror att kontinuitet på spelarsidan (på ledarsidan verkar det spela mindre roll…) i längden leder till framgång.

Som vanligt ett mycket bra inlägg!
Jag hoppas verkligen att Hult jagar en 1a C…
Förra säsongen ingen 1C förens Lias kom in i laget i match 37…
Snälla ha en 1a C på plats omgång 1 denna säsong!
Det kan jag känna mig orolig för. Genuint orolig.

Jag väntar och ser först å främst vem Hult landar som 1a center innan jag gör ett uttalande. Dock blir jag lite nervös då Hult värvningstrategi är lite som lejacques skriver.

Väljer Elliot och Ljungh bort HV71?
Är det kanske så att HV väljer bort dem?
Vet vi hur de är i gruppen t ex?
Nog så viktigt för att gå långt som lag.
Tar Ljungh mer energi en han ger?
Har man Almqvist på kroken eftersom Elliot går till Frölunda?
Hur som helst så blir jag genuint orolig då det dröjde 37 omgångar innan 1a Centern var på plats föregående säsong.

Bla bla bla värvningsstrategi bla bla bla potential bla bla bla karaktär bla bla bla topp 4 bla bla bla semifinal bla bla bla.

Orkar inte. Detta måste -hittills- vara HVs (både emotionellt och rekryteringsmässigt) sämsta sillystart sen hedenhös.
Nu jävlar har Hult en del att bevisa. Igen. Fan.

Stefan Elliot trivdes inte i Jönköping.
Markus Ljungh kan ha valt Linköping på grund av närheten till Stockholm - osäker på det, men det kan vara en faktor.

Jag är rädd för att HV kommer ställa upp med sitt sedvanliga jämngråa gäng som gnuggar i 60 minuter och vinner skottstatistiken men förlorar med två mål på grund av ineffektivitet och saknaden av spets.

Det positiva är att HV har fått behålla Kinnvall vilket gör att HV enbart behöver värva en ordentlig back till (drömmen? Virtanen/Almqvist)
Sedan är det bara en center och en ytter kvar - dessa kommer bli otroligt viktiga och jag förmodar att man har en del pengar att röra sig med på de två positionerna då vi inte har värvat dyrt hittills.

Jag ser nån typ av ett mönster här. Elliot, Ljungh samt Norbe blir presenterade för sina klubbar typ samtidigt. Samtliga spelare har varit på HVs radar. Kan det vara så att vi har spelare klara för de positonerna och därför fått tacka nej till spelarna kanske?

Min gissning är att Adam och Lias kritat på :smiley:

Vi har alltså värvat Bertov (hade hellre behållt Norbe), Forsberg (lycka till att ersätta Sandin), Wennlund (kommer ej ta plats), Kokkonen (en chansning som kan vara klart sämre än Sundh och Thörnberg) och lyft upp Andrea (väldigt valpig när han spelade denna säsong, kommer ej platsa) och Zion (mycket spännande supertalang). Vi har tappat massor med hjärta, själ och inställning i nyss nämnda Sundh och Thörnberg. För att laget inte ska vara klart sämre än förra säsongen krävs typ värvningar av Berglund, Peterson och Ullström samt Almquist. Detta kommer naturligtvis aldrig hända med Hult som sportchef, hans mål är att förädla spelare som sen kan gå vidare i karriären precis överallt förutom i HV. Nu har vi kommit in i en tid på året där riktiga sportchefer laddar bazookan, Hult har laddat sin ärtbössa som svar…

Det är ju en teori. Tror Adam vänder hem, men lias får nog vänta på Rangers beslut.

Tänk er känslan och stämningen på forumet när/om Lias kritar på för Frölunda igen… Av hans kommentar i JNytt att döma är det nog tyvärr ingen omöjlighet… ”HV kommer alltid vara ett alternativ” Man skulle ju önska att han säger ”HV kommer vara mitt enda alternativ i SHL…”

Det kan ju också bli så att det inte kommer spela någon roll hur laget ser ut. Det kanske inte blir någon säsong alls. Covid-19 verkar ju kunna hänga i ett tag. Prognoserna varierar mellan allt från 2-5 år. Så det kanske inte blir nån säsong som sagt. Spännande att se vad det skulle leda till. Troligen en fullständig Format C: på hela skiten. Kanske är lika bra.

Jag tror det blir spel, i någon form. Alla skriker om att hockey utan publik är meningslöst, men som någon påpekade: se på växjö.
Man kommer kunna hitta ett format, medelst sändningar och speciella regler för sjukdom/testning. Det är för mycket pengar i systemet för att bara stänga ner helt.

Jo, det är klart att det kommer bli spel i september. Frågan är väll mer på vilket sätt. Jag tror att alla suportrar för tillfället hellre tagit hockey utan publik än ingen hockey. Dock så skulle detta slå enormt mot klubbarnas budgetar att spela inför tomma läktare.

Jag tycker därför inte att det är försvarbart att agera som typ LHC och LIF gör. Typ går all in på att antingen det blir spel inför publik alternativt att skattebetalarna går in och står för lönerna. Äckliga klubbar det där.

Här får man ändå ge respekt till typ LHF som gått in och klippt sin budget i ett tidigt skede.

Helt enig.

Sen tror jag det också är klokt att som HV inte försöka sig på utländska värvningar. Vi har ju ingen aning om hur läget kommer se ut i höst med inresor och utresor runt om i världen.

Och apropå resor. Blir galet provocerad av CHL som i nåt desperat försök att hålla liv i turneringen ändrar turnerningsformatet. Det enda rätta vore att ställa in kommande säsongs turnering. I höst måste fokus ligga på varje enskild inhemsk liga, både ekonomiskt och säkerhetsmässigt.