Tråden om: HV71 (-2)

Hittade svaret själv och det är JA , men delar länken så andra som ej kan vara på plats får möjligheten att följa det också :slight_smile:
[url]http://www.jp.se/article/live-15-45-hv71-hyllas-i-knektaparken/[/url]

Hade en bra plats i Knektaparken och filmade hela spelar-hyllningen.
Ni kan se den i sin helhet här:
youtu.be/YTPWAvQl7TU

Stort grattis allahv fans här på forumet!!

Grymt Iman! Kunde tyvärr inte vara på plats så det här var uppskattat.

Någon som har koll på när HVs årstämma är?

Ska bli förbannat kul o se hvs bokslut iår efter det här slutspelet, för om jag inte minns helt fel så budgeterade hv enbart för kvartsfinal spel?

Ja helt klart intressant. Lät ju som Hv var plus redan innan slutspelet om jag minns rätt. Vill minnas Arne sa det i Hv podden. Så den kommer nog se väldigt bra ut!

aftonbladet.se/sportbladet/h … 4010039.ab

HV värvade Ullström, Lehtonen och Rubin (någon mer som jag glömt?) under säsongen som man på förhand kanske inte hade budgeterat för. Det borde ju hur som helst bli ett fint år även ekonomiskt.

Man låg på plus när grundserien var avklarad och med tanke på att man går plus ca 1-2 miljoner per hemmamatch i slutspelet så lär väl ekonomin vara bra nu.

Går ej att länka artikeln via iPhone men det blir minst 10 miljoner i vinst enligt ordförande troligtvis lite till :slight_smile:

Ville otrolig resa man gjort de senaste åren. Efter guldet 2010 började en generationsskifte som man försökte nödlösa genom värvningar av amerikaner och kanadensare som totalt floppade. Hela föreningen såg sig inte i speglen och trodde allt skulle lösa sig av sig själv. Sen anställde man Andreas Johansson och allt började bra men sen hände nått. Hela AJ historien drog upp allt som hänt sen guldet och man fick ranraka hela föreningen. Man fick en helt ny ledning med färska ledare. Inga tränare hittade man och man chansade med Johan Lindbom som huvudtränare. Tror han var tänkt att ingå i en tränarstab men man ville ha han med stöd av en erfaren tränare men lyckades ej och panikvärvade Tim som floppade rejält. Spelmässigt fick man ej till det, ingen tydlig ide med orörligt försvar. Man hade en otrolig uppsida men truppen fick ingen ro och hela säsongen osade panik och låt oss bara klara oss igenom den.

Sen inför denna gjorde man 3 otroligt viktiga nyförvärv Lundh, Rahm och Persson. De gav stabilitet och gav den support och avlastning till Lindbom. Jag trodde även inför hans första säsong han kommer bli en bra tränare men han behövde support som han ej fick första säsongen.
Nu spelade man med lugn och ro och en ide (förrutom i PP).

På nått sätt är jag glad för vad som hände med AJ, man drog fram allt som grodde fel i föreningen och man var tvungen att starta om. O idag så står vi som svenska mästare

Kanske var AJ-incidenten precis vad HV71 behövde. Omöjligt att säga, men kan mycket väl vara så. Som du säger, känns som något hände efter det som fick hela klubben att tända till.

Jag tror att det enkla svaret till HV’s lyckosamma förvandling stavas styrelsen.
Nu var det väl i samma veva som AJ incidenten om jag inte minns fel, men någonstans så gick det käpprätt åt h*vete när den nya styrelsen tog över med många idéer.
Efter AJ, så tog en kärna från den gamla styrelsen över igen. Samtidigt kom Agne Bengtsson in som har båda fötterna på jorden och är en riktig “people person”.
Det, tillsammans med J&J samt en stor gnutta tur och tålamod har lett oss dit vi är idag.

Förändringen behövde ske uppe i högsta led för att det skulle reflekteras nedåt till spelet, det tog bara några år för HV att ta sig dit.

Edit:
Hittade det här citatet från 24e Juli 2015 från Jan-Erik Persson som var med att föreslå den ny-gamla styrelsen:

Nu, mindre än 2 år senare, kan man väl lugnt säga att man uppfyllt alla dessa mål som man hade när man tog fram nya styrelsen.

jp.se/article/de-lyfts-fram- … -styrelse/

http://www.jnytt.se/article/sa-stor-blir-hv71s-vinst-efter-guldet/

Läste att Dahlén skyller de senaste årens misslyckanden på att det behövdes ett generationsskifte. Hävdar fortfarande att han tvingade fram det mer än vad det behövdes. När han gjorde sig av med killar som Sundh, Ledin, Voutilainen och Grillfors urholkades kärnan och det fanns ingen som kunde ta vid.

Är övertygad om att vi inte hade behövt genomlida sex års lidande om man tagit det lite lugnare. Vi kanske inte hade varit i final varje år, men ett generationsskifte i en klubb som HV71 ska inte behöva innebära att man harvar runt strecken och söker efter identitet år efter år.

Många hyllar Hult och Davidsson efter guldet. Med all rätt.
Men jag vill också ge en stor eloge till fansen. Det var de som startade den nödvändiga “revolutionen” i föreningen genom att förslå ett nytt styre. Vem vet. Utan dem hade vi kanske fortfarande suttit fast med samma skit som då.

Hade det inte varit för fansen agerande den där turbulenta våren hade HV aldrig stått där de är idag. Föreningsdemokrati när det är som vackrast.

Vadårå Uffe hade bara kass tajming, även i FHC!

Men för att vara lite seriös så undrar jag vad du grundar på det var Uffe som tvingade fram den mer än det behövdes. Den sköttes väldigt kasst men jag kan ändå tycka att en hade kunnat ske mycket bättre.

Jag stämmer helt in i Johans och Johans hyllningskör. Något som de ska mycket kritik för var hur de löste tränarfrågan efter AJ men efter de har de verkar ha lärt sig och gjort väldigt mycket väldigt rätt. Spelarmässigt har de generellt gjort ett bra jobb. Men de verkar ha bättre kontakt med coacherna och snacka om hur spelet ska se ut och föra den dialogen åt båda hållen. Förfallet började definitivt med Uffe och en kass spelide, men Stille lyckades göra allt annat än att bromsa upp fallet just där och då. För många riktigt dåliga värvningar med helt värdelös scouting av spelare. Johan och Johan verkar ha varit en stor del av räddningen för klubben! Men jag tror också, som du säger, att den utbyte av ledningen var nödvändig. Framförallt för att få rätsida på ekonomin igen.

Junior: jag menar att en generationsväxling i HV inte handlade så mycket om att spelare slutade utan snarare att de tvingades bort. Visst behövs generationsväxlingar. Men i det här fallet kändes det mer påtvingat, för att hitta ursäkter till Dahléns usla resultat, än nödvändigt just där och då.

En smärtfri och mer naturlig övergång sker när du har äldre och erfarna spelare, som vet vad som krävs av HV och för att gå långt, i laget och som kan lämna över till de yngre och hungriga killarna.

Under Dahlén gjorde vi oss med namn som Sundh, Grillfors, Voutilainen och Ledin som hade varit utmärkta killar att ha. I stället ersatte vi dessa med sämre transatlanter.

En sak hade varit om spelare slutat. Men de här killarna jag nämner valde vi alltså att göra oss med, vilket jag tror är en förklaring till att övergången blev så turbulent. Det fanns ingen stark kärna som kunde lämna över stafettpinnen.

Haha. Oskar Lindblom utsedd till årets forward, killen som mäktade med ett poäng på sju matcher i finalen och som HV totalt pulveriserade.

Samtidigt blir Bulan årets coach med en motivering som stämmer bättre in på GULD-coachen Lindbom.

Såg juryn finalen?! Och om, gav de tusan i att väga in den i sin bedömning?

Edit. Såg att vad gäller forward baseras det på grundserien. Fortfarande märkligt val då jag tycker Lindblom precis som hela Brynäs varit väldigt mycket upp och ner.

Bulan var väl inte ens nominerad till årets tränare?
Om jag inte läste fel så var det Johan Lindbom, Sam Halland och Roger Rönnberg?

Han är nominerad i SHL awards. Det här gäller original-utmärkelserna.

Märkligt att man motiverar Bulan som årets coach genom att lyfta hur han lyckades slå Linköping och Frölunda i slutspelet medans forward-utmärkelsen enbart baseras på grundserien. Förstår heller inte hur man kan välja bort slutspelet då det är då allt avgörs. I slutspelet MÅSTE alla lyfta sitt spel och spela på sin högsta nivå för att kunna vinna.

swehockey.se/Hockeyjournalis … h20162017/

Egentligen skitsamma, vi vet ju alla att Lindbom är årets coach, även om Bulan har en fantastisk säsong bakom sig =)

Facit till SHL-awards:
Årets back - Borgman
Årets målvakt - Söderström
Årets tränare - Lindbom
Årets rookie - Söderström
Årets forward - Oscar Lindblom
Årets MVP - Alsenfelt