Tråden om: HV71! (del 1)

Yes, men då stod inte lika mycket på spel. Här var skillnaden Växjö eller DIF i en eventuell kvartsfinal. Den skillnaden är ENORM. Inför en sådan här match ska det brinna i ögonen på Hv spelarna. Under serielunken kan jag acceptera mer.

Är detta sant så är jag mycket besviken, det medför att inga mer besök sker denna säsong. Vi planerade att åka på någon mer match men nada.
Johan och alla i ledarstaben har problem och kan se inte sköta så enkla grejer så står jag bredvid och är förvånad.

Tycker det vore helt åt helsike om Figren spelar mer denna säsong.
Dels når hans prestationer inte upp till en ordinarie plats då Andersson och Isak är bättre.
Ser honom mer som en clown som inte bryr sig det minsta om HV71.
Varför ska han spela??? Helt sjukt vad äcklad jag blir ärligtalat!

Klart han spelar redan i morgon, gullandet fortsätter. Så go natt.

Jag har dock väldigt svårt att se att Teden, Ulla, Thörna, Persson, Sundh, Bengtsson etc. godkänner detta beteende från Figge.

aftonbladet.se/sportbladet/hockey/a/6n87V0

Håller med Wikegård helt för en gångs skull skicka han till Dalen.
Figren verkar vara en meninglös pajas. Vet inte varför men han känns som en energitjuv.

Man kan avsluta kontraktet redan nu, som du säger: detta leder till energitapp. Jag undrar vad som hade hänt med Figge om bröderna Abbott hade styrt HV? Då hade han fått packa ihop sin trunk och lämna stan. Det där är fan inte OK.

Jag är personligen emot Abbotts: “management by fear”. Men det finns grader i helvettet. Här måste man markera och dessutom markera tydligt. Tränarna försöker bygga upp en “vi mot dem” känsla under säsongen. Då funkar det inte att gulla med motståndarna när det börjar bränna till på allvar. Vilka signaler sänder det till övriga gruppen? Vilka signaler sänder tränartrions gullande med Figren under hela säsongen? Han har inte presterat ett skit. Sen går han före halvt egna produkter som Andersson och Isak, som inte gjort bort sig alls och dessutom spelar för klubbmärket.

Jag är hellre supporter till ett lag som förlorar men där spelarna tar sina roller och spelar för klubbmärket. Än något ihopvärvat gäng med legoknektar a la Figren. Ska man värva utifrån ska det vara spetts eller utvecklingsbart. Inte någon jävla Figren.

Figren ær en trevlig prick. Jag føredrar Lance Ward.

Det ska gøra ont att møta HV!

Den största orsaken till att vi inte kom bättre än åtta den här säsongen är målvaktssituationen. Där håller jag med om att HV borde ha agerat långt tidigare än vad man gjorde. Att sätta all sin tillit på PW, som inte heller var särskilt lyckad under fjolåret, var en stor missräkning. Hade vi haft en hel Söderström så hade resultatet varit helt annorlunda - förmodligen handlar det om 15-20 poäng åtminstone. Backkrisen har ju också gjort sitt, men jag tror inte att den har haft lika stor betydelse. Zanetti kunde vi ju dock ha varit utan då han för det mesta gör betydligt mer skada än nytta när han är på isen…

Sen kan vi inte stirra oss blinda på vad Växjö gör. Det där “poplaget” är ju extremt dopat då Växjö kommun går in med mångmiljonbelopp varje år. Först lånade kommunen ut 266!!! miljoner kronor för bygget av Vida, men klubben får dessutom drygt 20 miljoner om året för “driftkostnader”, etc. Kommunen “ställde upp” när bankerna sa nej till lån…
I olika markaffärer har klubben dessutom fått köpa till ett kraftigt reducerat pris (SmP) - drygt 50 miljoner kronor billigare än marknadspriset.
Likadant om inte värre är det i Skellefteå och Övik (iallafall när Modo låg i SHL).
När det gäller klubbar som HV, Frölunda, Djurgården, etc. så är förutsättningarna helt annorlunda. HV får t.ex. inget kommunalt driftstöd överhuvudtaget. Det handlar bara om vanliga reklam- och sponsorpengar för olika kommunala verksamheter som t.ex. Jönköping Airport och Elmia.

Den kommunala dopningen av elitidrottsföreningar är för jävlig - på flera sätt.

Äntligen!

Mycket bra inlägg. Många upprör sig över Leksand, men det är precis som du skriver minst lika illa, om inte värre, med VLHC och ZAIK. Det skumma är bara att det kan fortgå. Det finns säkert regler som säger hur mycket kommunalt stöd som får användas, men man kan ju fråga sig om det är av allmännytta att man har ett lag i högsta hockeyserien? Och alltså så undrar jag hur kommuninvånarna går med på det för pengarna måste ju tas någonstansifrån. Och alla är ju inte hockeyfans, även om alla borde vara det…

Jag tycker om något att Skellefteå är värre med så obefintligt intresse det är för hockey i den kommunen (måste vara så med den tomma hallen) så pumpar man in tiotals miljoner i klubben varje år. Sedan hade de för några år sedan mage att lägga ner damlaget med hänvisning till att de inte har råd.
Det kommer i alla fall att bli spännande att se vad som händer med kommunlagen när deras “sponsorer” har jämställd-sponsor-certifierat sig, vilket alla kommuner ska göra inom fem år. Ska nybildade Skellefteå-dam också få 27 miljoner/år (+diverse kommunala bolags sponsring typ Skellefteå kraft och SkeBo) (källa: Norran)?

Måste försvara ZAIK trots allt. I jämförelsen måste tas hänsyn till vad laget producerar i spelare. De har i särklass mest eget material som kommer från bygderna runt omkring. Att de inte leder publikligan får jämföras med hur mycket folk som bor i en rimlig radie som har råd med besök. Här är deras siffror.
svt.se/nyheter/lokalt/vaste … pa-hockeyn
I jämförelse med Växjö där de har en (1) junior trots att de skulle plocka fram ett antal a-lagspelare per år. De är det mest ihopköpta lag i SHL. Ett rent kommunallag ala CSKA i gamla Sovjet, som ägdes av armen. De har en återvändare som fostrats i Alvesta Rosen, kom hem från AIK. Deras doping har ni här.
aftonbladet.se/sportbladet/ … 0429009.ab

Kommunal doping förstör SHL betydligt mer än vad handklappor, för “få” sittplatser", för “många” utländska spelare, etc gör.
Dopning är precis vad det handlar om och är totalt orättfärdigt på flera sätt.
Dels för att det är totalt olika villkor beroende på vilket lag det gäller och vilken kommun det tillhör.
Dels för att det är orättvist mot andra, mindre publikvänliga, idrotter.
Men kanske framförallt för att det är extremt mycket skattepengar att lägga på något som med absolut säkerhet hade varit bättre att lägga på något inom välfärden, t.ex. skola och omsorg. Det Växjö, SAIK, Leksand, Luleå och Modo sysslar eller har sysslat med ihop med sina kommuner är jävligt skevt och omoraliskt. I de flesta fallen är det också tydligt att det har handlat om en elitsatsning för herrseniorerna och inte övrig verksamhet.

Så att Växjö köpt till sig ett lag som förmodligen legat topp 10 i KHL är med allt detta i beaktande inte särskilt konstigt. Däremot är det upprörande så in i helvete. Vinner Lakers SM-guld är det jävligt oförtjänt i mina ögon…

inget kan slå Leksand ändån

✓ Pantsatte kommunens aktier för att hjälpa LIF

▸ Kommunen uppges ha pantsatt aktier i en camping man äger för att säkra ett lån till hockeyklubben på tre miljoner kronor, något som är olagligt enligt kommunallagen.

✓ Sålde aktier för en bråkdel av värdet

▸ Hockeyklubben får köpa en camping för 30 miljoner kronor, men i programmet hävdas att man strax därefter får köpa aktier av kommunen till ett värde av 39 miljoner – för bara 9 900 kronor.

✓ Låter Leksands IF sälja campingen trots överenskommelse

▸ Kommunen har sålt en camping till klubben under förutsättning att klubben fortsätter vara majoritetsägare i campingen. Trots att klubben sålt campingen vidtar kommunen inga åtgärder.
✓ Skatteplanering vid försäljning av camping

▸ Kommunen medger att man sålt en bit trottoarkant till hockeyklubben i samband med försäljningen av campingen. Marken säljs för en krona och anmäls till lantmäteriet som basfastighet, medan hela campingen blir en tilläggsfastighet. Då undviker man stämpelskatten som bedöms på basfastighetens värde, i det här fallet en krona, och inte 30 miljoner kronor som campingen kostade, vilket hade gett 1 miljon kronor i stämpelskatt. Sedan skrivs trottoarkanten tillbaka till kommunen.
✓ Jäviga beslutsfattare i kommunfullmäktige

▸ I programmet konfronteras två män som haft enskilda intressen i Leksands IF Hockey, en som fodringsägare och en som aktieägare. Samtidigt har de varit med och fattat beslut som gynnar klubben.

Störst syndabock den här säsongen: Hult. Bra värvat! inte…

Slänger in ett inlägg som jag skrev i matchtråden.

13/14 hade vi ett alldeles för dåligt lag. Men vi byggde om under säsongen och lyckades ta oss till kvartsfinal.

15/16 hade vi precis tagit oss igenom klubbens största kris någonsin och löst tränarfrågan samma dag som vi gick på is.

Jag kan till viss del köpa de fiaskosäsongerna.
Men den här? Nej, åker vi i play in, eller kvart, så är det det enskilt största fiaskot hittills. Varför? HV har inte gjort ett skit för att stoppa blödningen. Man hade alla förutsättningar inför och under säsong att göra något bra
I stället gjorde man allt värre genom att göra ingenting.

I fyra år har Hult tjatat hål i huvudet på oss om “rätt karaktär”. Det komiska är att årets lag är det mest karaktärslösa HV jag har sett. Det gäller både spelare och ledare.

Loppet är inte kört. HV kan fortfarande motbevisa mig. Men jag har otroligt svårt att se HV ta den här matchserien. Och gör de inte det. Då snackar vi renovering deluxe. Vad som måste göras tar vi på onsdag eller fredag.

Domedagen ær næra.

Slår profetiorna rætt går HV71 under redan på onsdag.

Men man går under med mycket karaktær i laget. Frågan ær bara om det var rætt karaktær?

Seriøst ge er. Många på forumet verkar ha total avsaknad av karaktær.

Sæsongen har inte varit en hit, men snacket om att folk ska avgå ær totalt ur proportion.

Om, jag säger om Hv åker ut på onsdag så hoppas jag att Hult självmant rannsakar sig själv i första hand!
Lite självinsikt måste man ha när man sitter på en sån post!
Även om det är styrelsen som satt stopp så tycker jag Hult har varit otroligt oproffsig i sina framträdande och mer eller mindre ljugit för alla fans!

Om en spelare ska komma in under säsong så ska det vara:
Rätt karaktär
En spelare som ska lyfta laget
Ska gå rätt in och bidra

Inte ett rätt! Om det är så att det inte fanns ekonomi för att stärka så är det väl bättre att inget säga.
Han säger också att man hela tiden sonderar terrängen! Är terrängen inte bredare än en petad spelare från Brynäs samt en spelare från Pantern som inte imponerat i Allsvenskan!

Jag säger inte att han ska bort men han måste bredda sitt register helt klart! För detta håller inte i längden!

Varför?