Tråden om: HV71 (-2)

I det här fallet handlade det främst om att ge uttryck för att jag tycker vi har ett riktigt bra lag på pappret. Inte att tolkas för bokstavligt. Det är heller ingen som kräver en avgång direkt.

det finns såklart även en viss mening bakom det. Men det är lite spekulativa scenarier och det är inte lönt att nu sitta och gå igenom exakt vad som gör att jag skulle kräva hans avgång. För det vet jag inte exakt på förhand. Men jag vet att om jag upplever att han inte hårt kompetensen så kommer jag gorma och skrika avgång direkt.

Detta är precis problemet med nutiden. Folk tror att deras oförstånd och känslor räknas som ett adekvat inlägg i debatten. Skit i eftertanke och självreflekterande, känner du något; bara ut med det. Jag respekterar din rätt att uttrycka dig hur du vill, men jag hade önskat lite mer spegeltittande och mindre kikarsiktande.

Backar 3.5 tills våra HA värvningar visar vad de går för.
Forward och målvakt 4

Känslor och upplevelser kan också vara grundade i erfarenheter, analyser och observationer av situationer. Alla som krävde att AJ skulle kickas satt med kikarsikte och spydde ur sig galla för att de kände för det utan någon eftertanke och självreflektion.

Har du någon gräns för när du tycker att det är rimligt att ifrågasätta och ibland till och med kräva en coachs avgång, eller är det aldrig lämpligt?

Jag tror denna säsongen är monumentalt viktig för både sportchefer och ledarteam.
Ingen har råd att misslyckas, då står de utan jobb inför nästa säsong. Kuggar det inte i från start tror jag inte J&J
håller igen alls utan ser till att förstärka truppen omgående. Känslan är ändå rätt god, truppen ser rätt stark ut.
Hade kanske önskat mer offensiv superkraft bland forwards men vi kanske kan nöta ner motståndare med 4 tuggande kedjor ist för att vinna genom individuell skicklighet.

Kan skiten dra igång snart?! Mitt nya hockeytempel står snart redo i källaren, jag är mer taggad än någonsin.

Var ligger HV71 i sin plan? Hade de inte typ ett långsiktigt mål som skulle nås inom X antal säsonger? Vill minnas att gulåret 2016/2017 var målet topp sex och 2017/2018 topp fyra. Är det fortfarande topp fyra?

Målet var väl att vara med och försöka vinna förra året. Eller om det bara var Rahm som sa att han trodde det var möjligt i någon intervju. Men sedan vann man direkt och tappade mycket på grund av det vilket ledde till ett mindre lyckat fjolår.

Jag tror målsättningen är topp fyra i serien och sedan minst semi i ett slutspel. Det är ganska rimliga och bra förväntningar/kravbilder för ett topplag. Visst vill man vinna varje år om man kan men det är inte helt rimligt att ha det som målsättning.

Som många redan skrivit så tror jag HV har väldigt goda chanser att gå långt i år, Truppen känns inte lika het ut som inför guldsäsongen, men ändå kraftfull på nåt vis med en riktigt stark offensiv bredd framförallt, och om jag inte minns fel så var det våran offensiva bredd vi vann guld på, inte på några enstaka poängkungar, Laget vann guldet, Precis som då har vi nu fått ihop ett bra lag med goda chanser, Guld blir svårt att tippa innan jag sett dem spela, men i toppen är jag ganska säker på att vi håller till i år. Förra årets trupp kändes mycket sämre och chansartad från start än årets och vi vet hur det slutade.

Angående saknaden av målskyttar som vissa saknar, är jag ganska säker på att det inte alls kommer bli något problem i år.
Jag har väldigt effektivt lärt mig att skilja på poängkungar, brunkare, målskyttar när jag kikar stats på elitprospects. Kollar man igenom truppen spelare för spelare så brukar man bli lurad när man kikar antal poäng spelare gjort.

Gör en spelare max 25 poäng på en säsong så anses denne spelare inte vara någon spets och inget några fans hetsar upp sig över när denne värvas. MEN! Kikar man närmare så kan man också se att ganska ofta är ganska stor majoritet av dessa poäng just gjorda mål.
Och inte är det assisten som vinner matcher!

Anta nu att vi har värvat 15- 30 poängs-spelare till vårat lag i form av forwards. Betyder det automatiskt att vi kommer bli ett skitlag?
NEJ, för om alla dessa spelare gör 10 - 15 mål men kanske 5-10 assist så kommer vi ändå vinna många matcher när alla mål ska summeras. Ofta har man en drös spelare som bara mäktar med 3-6 mål på en säsong. nu har vi ersatt dessa med 7-15 mål. Men istället har vi inte 20 målsskytten utan istället några 12-15 målskyttar.

Totalt sett så blir hela vårat lag superfarligt då alla kan vara med och producera offensivt. Vi har ingen 3-4-lina vi har 4 2-kedjor som ska möta 3-4 kedjor i SHL samt matchas mot någon 1-2- lina. Vem maler ner vem när 60 minuter summeras.

Gillar det här nya sättet HV bygger laget på. Som laget ser ut tycker jag mig se mest energispelare med tillräckligt bra skott för att kunna utvecklas till renodlade målskyttar.

Många jämför med guldsäsongen. Jag vet i tusan om den truppen verkligen såg så stark ut på förhand. Det var i alla fall inte tex Arla som stort namn som vägde tyngst. Det var väl snarare flera spelare som utvecklades och gjorde sina dittills bästa säsonger som gjorde att vi vann. Strategin med lagom med speltid på många bör ge större möjlighet för detta än hård matchning av några få stjärnor. Jag tror att en liknande utveckling på ett antal spelare är vad som krävs om det skall bli en lång trevlig vår.

Jag måste hålla med föregående talare. Guldåret fanns en helt annan uppsida på truppen. I år är det mer etablerat från start iaf på forwardssidan. Dock känns det som att Törngren och Bengtsson har någon växel till. Även Wänna och Andersson har outnyttjad potential ifall de får vara skadefria. Egentligen kändes forwardssidan mer intressant ifjol.

Backsidan känns dock ruskigt intressant med mycket potential. Fehverary och Strömberg kan bli hur bra som helst. Bra potential här och bättre än ifjol.

Med denna trupp känns HV som ett lag precis under absoluta toppen. Typ 4-6 i serien.

Mycket intressant att läsa allas jämförelser med föregående säsonger, vissa saker verkar ha förbättrats andra försämrats. En sak som jag hoppas att vi har tur med denna säsongen och som onekligen förföljde oss förra säsongen är skador. Många klankar ner på förra säsongen pågrund floppvärvningar etc, men som Ullström sa i intervjun efter att vi åkte ut mot silverköping så hittade få av spelarna sin roll eftersom de på grund av skador tvingades flytta runt i olika kedjor hela tiden.

Vet inte varför men det känns som att vi ganska länge varit ett skadedrabbat lag. Hoppas att kommande säsong blir annorlunda, isåfall tror jag att vi kan gå långt!

Alla vet att det är Sir Wards brorsas fel. :wink:

Skador och spelare som floppade och man inte kom in i det. Blev 1+1+1 på misstag och otur som ledde till misslyckandet.
Jag ser denna trupp starkare än vad guldlaget var inför den säsongen. Den utvecklingen vi fick på så många allsvenska spelare kommer vi aldrig få igen. Då de var extrem, de var en blandning av skicklighet och tur. Våra allsvenska värvningar har gått för bra då de drar till NHL direkt och man får inget att bygga på. Därför jag tycker Thuresson och Andersson är smarta då vi kan ha lite trygghet framöver

Inzaneclown levererar… :sunglasses:

:laughing: Puss!

Jag håller med om att skador och alla förluster i för förra säsongen förstörde kontinuiteten. Men individuellt fanns grymt bra utveckling på spelare Pilut, Engvall, Ejdsell etc. Denna säsongen har jag svårt att se samma uppsida.

Vi har ett säkrare lag. Anderssonx2 och Thuresson kommer leverera. Det vet vi. Men det är knappast som att Sundh eller Thörna kommer överraska oss. Vi vet exakt vad vi får. Jag saknar ett par chansningar på forwardssidan. Som kan bli fågel eller fisk. J&J brukar vara jävligt duktiga på att hitta guldkorn från AS. Nu är det egentligen Gustafsson och Johnsson möjligen Bengan och Thörngren där vi har en chans till att få extrem uppsida på.

Förstår faktiskt inte hur man kan ha invändningar mot årets HV-upplaga.

Hult har enkom värvat spelare med landslagsmeriter, eller spelare med kaptensrutin.

Vad gäller mixen av ungt och gammalt finns den ju i allra högsta grad liksom tidigare år.

Strömberg, Fehrevary, Johnsson, Gustafsson, Törngren, Brännström. Uppsidan är stor.

Skillnaden från förra året är att vi har en bättre topp.
Ejdsell var för ojämn för att leda och Engvall och Gustafsson för oerfarna.
Problemet var att de ändå tvingades dra ett tungt lass då värvade toppspelare som Sweatt, Figren och Ytterell underpresterade.

I år är Sweatt borta och Ytterell och Figren är väl så nära läktaren man kan komma i nuläget.

Glöm inte heller att den bästa miljön för unga spelare är när de har någon att ta rygg på. Och det finns ett gäng sådana killar de kan göra det på i år.

HV har i mina ögon den bästa truppen i SHL. Nu är det upp till Lindblom att förvalta den. Han har alla förutsättningar för att det ska bli guld igen.

Sen ska vi även komma ihåg att det bara är juli. Jag skulle inte bli förvånad om vi får se ett par hemvändare under säsongen.

Till sist vill jag ge ett stort plus till Hult som i år skippat EP-scoutade transatlanter och överbetalda och underpresterande namn som Abbott och Sweatt.

Det är länge sen jag såg framemot en säsong så mycket som denna.

Huvudet på spiken och ett stort +1 på det inlägget.

+2

med tillägget att jag tror Figren höjer sig :slight_smile:

+3

Vi ställer upp med den bästa truppen (på pappret) sedan tidigt 2010-tal. Jag fullkomligen älskar hur man tar in bra etablerade spelare i kombination med unga lovande från allsvenskan. Samtliga spelare (med undantag för figren) passar perfekt för den hockey HV vill spela och har som det känns en tydlig roll i laget. Vi har alltså spets, karaktär, unga lovande spelare och rutin i en riktigt bra mix. Om vi ser lagdel för lagdel är vi klart bättre än förra säsongen.
MV- JG mycket bättre än PW. Felix ung och lovande. Söderström var i princip bara skadad så det är ingen reell förlust.

D- bra bredd och mix. 44 & 8 yppersta SHL-klass. 2 & 6 grymt bra defensivt. 3, 5 & 9 känns alla intressanta speciellt 5 & 9 som var allsvenskans bästa defensiva backar. 19 (enligt EP har han bytt från 66) har en grym offensiv uppsida. Bara att inte ha kvar 51 lyfter backssidan.

FW- 11, 12, 16, 18 är kanon förvärv. Vi kommer ha fyra kedjor som maler ner motståndet. 67 har potential att bli en 30 poängsspelare över tid. Av de domän kvar så håller 10, 21 & 73 hög klass. 13 & 28 är grymma karaktärspelare som alltid bidrar till laget med sitt slit.

Så länge vi slipper skador tror jag på minst topp fyra och semi. Om laget kuggar i hyffsat tidigt blir det topp två och guld!