Tråden om: HV71 (-2)

Kommer in på alla hemsidor från min dator men varit problem med Hvs flera dagar, kommer inte in???

Kan inte ansluta till sidan på ett säkert sätt
Detta kan bero på att webbplatsen använder TLS-säkerhetsinställningar som inte är säkra eller som är inaktuella. Kontakta webbplatsägaren om det här fortsätter att hända.

???

HV värvar frölundas förra assisterande tränare Pär Johansson för att hjälpa till att utveckla spelare för både herrlaget, damlaget och juniorsidan. Inte för att jag kan jättemycket om honom men jag tror detta är en väldigt smart värvning, alltså själva rollen i sig. Det är väl lite vad man tänkte ha Abbott till innan han fick chansen till större uppdrag i Rögle.

jnytt.se/article/hv71-varva … onkurrent/

Tror oxå mycket på denna rekrytering. Nån skrev att han hade stor betydelse för Rasmus Dahlins utveckling. Ett gott betyg. Skön kille dessutom.

fhcplay.com/video/wire-%E2%8 … -johansson

aftonbladet.se/sportbladet/ … m-knivarna

Kunde blivit “knivigt” läge :confused:

Interna poängligatoppen efter de tre inledande försäsongsmatcherna:

  1. Ljungh 4p (3+1)
  2. Teden 4p (2+2)
  3. Thuresson 4p (1+3)
  4. Figge 3p (1+2)
  5. Andersson 3p (2+1)
  6. Önerud 3p (0+3)

En av alla listor… Sanny Lindström listar SHLs 15 bästa spelare. Tedenby på 14:e plats och Ljungh på 11:e.
[url]https://bloggar.expressen.se/sannylindstrom/2018/08/24/i-min-bok-ar-han-bast/[/url]

Själv håller jag Önerud och faktiskt även Lehtonen före Tedenby och Ljungh. Önerud har ett driv, en hårdhet och en förmåga att sätta viktiga mål när det verkligen gäller. I finalserien 2017 och nu i försäsongsmatcherna visar Lehtonen vilken fullständig kontroll han har försvarsspelet och hur snabbt han kan sätta upp anfallen. Jag skulle inte vara förvånad om han får en liknande utveckling som Pilut i HV.

Bästa forwards så Lethonen blir svår att få med.

Haha! My bad.

Intervju med Hv71s nya spelarutvecklare, Pär Johansson:

hockeysverige.se/2018/08/27/ … -satsning/

Då jag utbildar mig inom idrottspsykologi & tidigare även har jobbat med individutveckling kan jag säga att detta är helt rätt väg att gå! Alla unga individer har ett stort behov av att bli sedda och få feedback. Genom att uppleva sig hörd och sedd så växer man ofta i ungdomsåren - framförallt inom idrott! Att få ha en tillgänglig extraresurs är en boost utan dess like. Att man dessutom har en koppling mellan hockeygymnasiet och A-laget är en enorm bonus. Skulle inte bli det minsta förvånad om spelare som Hv är intresserade av till sitt hockeygymnasium i väldigt stor utsträckning börjar välja bort andra hockeygymnasium - åtminstone tills de andra gymnasierna kommit ikapp!

Detta laget känns väldigt spännande och på förhand minst lika bra ( bättre ?) än inför guldet-17.
Man har väldigt bred trupp som skapar en konkurrenssituation som gör laget som helhet väldigt välmående.
Man är inte superkänsliga för några skador med andra ord!

Man bör kunna få ordning på bp och pp allt annat vore märkligt. Revanschsuget och mixen utav spelare, ja precis allt talar för en rolig HV-säsong.

Ser verkligen fram emot SHL nu!

På pappret är detta lag bättre än 2017 vid säsongstart. Fast sen var utvecklingen på spelarna sjuk, tror vi aldrig kommer få en sådan utveckling på så många talanger på en ich samma gång. Om vi får vara skadefria så tror jag på en lång säsong men forwardssidan kan behövas spetsas till i januari för få det lilla extra i ett slutspel.

Jag tycker man ska akta sig för att jämföra med tidigare årgångar av HV. Detta är ett nytt lag som inte ska analyseras gentemot tidigare årgångar. Hockeyn har förändrats på två år etc.

Forwardssidan är väldigt rutinerad. Detta borde betyda att det kommer bli mindre svackor under säsongen. Men att det kanske inte finns den där enorma uppsidan på spelarutvecklingen. Här får man hoppas på Gustafsson och Brännström främst. Så det vi får se i början av säsongen är nog på ett ungefär vad man kommer att få se i slutet. (icke inräknat att de gamla rävarna höjer sig i playoffs.)

Backsidan ser grymt intressant ut. Strömberg och Fehervary har stor potential. Sedan är Andersson och Lehtonen två riktiga go to guys som kan logga stora minuter när det behövs.

Målvaktssidan har bra bredd och spetts. Tycker både Felix och Gunner har imponerat under försäsongen. Inte helt givet att Gunner blir etta.

Magnus B: Du har en imponerande analysförmåga. Vad är din uppfattning kring vad som eventuellt saknas i laget för att nå final och slåss om guldet? Eller har man rent av en tillräcklig trupp som du ser det redan? Vad är ditt förhandstips kring var man hamnar kommande säsong i serien och hur ser du på möjligheterna till finalspel i Kinnarps i april?

Sean Paul,

Som det ser ut nu är truppen väldigt stark. Det känns på förhand som att det är HV, DIF, Lökars och Träsko som är topp 4. Med Frölunda strax bakom. Sen är det grymt svårt att förutspå en rad olika parametrar:

-Hur de nya spelarna passar in i gruppen
-Hur väl de kan ta åt sig spelsystemet
-Passar spelsystemet truppen
-vilka unga spelare kommer ta stora kliv
-Vilka äldre börjar få en dalande kurva
-skador…

HV har en trupp med väldigt låg risk. Medan andra lag rekryterar med mycket större risk. Detta är både i positiv och negativ bemärkelse. HV har i år tagit väldigt liten risk i hur spelarna ska klara SHL. Mycket svenskt, de utlänningarna som finns har varit i HV eller SHL tidigare. Problemet med att köra allt för safe är ju att man kanske inte får den där oförväntade utväxlingen på en spelare som vi hade med Borgman, Söderström, Sandberg etc. under guldåret. Vilket gör att man slår utgångstipset med hästlängder.

Men rent generellt tycker jag att HV har en väldigt välbyggd och gedigen trupp, J&J har gjort ett grymt jobb. Det jag kanske saknar är någon liten chansning på forwardssidan. Typ en transatlant som kan vara fågel eller fisk att addera till detta gedigna bygge (typ som Växjö gjorde med Schinnamin ifjol, ingen trodde att han skulle vara så förbannat bra). Men det är möjligt att det plockas in i ett senare skede om det inte rubbar gruppdynamiken för mycket eller att man känner att t ex Isac har en grym utvecklingskurva.

Bra skrivet. Den risk som jag ser är att vi redan nu har ett par skador, och ett par stycken spelare som är erkänt skadebenägna (Wänna, Jocke A och Thörna). Det skulle inte förvåna mig om vi måste värva under hösten.

Det gör lite ont att säga det men med Thörnbergs lön ( garanterat topp 3 i laget tillsammans med Önerud och någon mer) så kunde vi haft en bättre spelare. Han är nog ingen topp 6 längre och i en tredje 3ll34 fjärdelina tycker jag inte han ska vara egentligen.
Klart han är viktig utanför isen men inte en ledare/pådrivare ala Petrasek eller Davidsson…
Känns som senaste kontraktet hade han inte fått om han inte varit den han är.
För dom pengarna hade vi kunnat få riktig offensiv spets och en spelare god för 40 pinnar/20-25 mål.

Thörnberg har långt ifrån en av de högsta lönerna i HV (han gick även med på att spela för en lägre lön än vad han var värd då han kom hem). Hans betydelse på isen minskar för varje år, det håller jag med om. Men han är en oerhört viktig kulturbärare. Utan spelare som Thörna så skulle inslussningen av spelare från juniorlaget och utifrån vara mycket svårare. Han går alltid även i bräschen när det kommer till att spela uppoffrande. Det är därför man förlänger med spelare som Sundh, Thörna och Persson. Även om de kanske har en nedåtgående kurva.

Bra lag har oftast väldigt starka kulturer. Man ska inte underskatta betydelsen av detta.

HV måste ha topp 3 dyraste trupp i SHL iaf.
Vilka andra lag skulle vara dyrare? Frölunda vilka mer?

Där är något som NHL är hästlängder bättre på. Total transparens gällande löner och lönetak.

HV ligger garanterat där uppe. FBK ser riktigt dyra ut också. Frölunda ligger alltid i toppen, Växjö med.

Så HV är säkert topp 4 iaf.

Som Emeritus säger så hade det varit intressant med transparens. Nu är det omöjligt att veta, spelarna gör ju pensionsavsättningar. Så skattedata ger ju ingen rättvisande bild heller.