Tråden om: HV71 (-2)

För mig känns förändringarna rimliga. Jag tycker Hult/Davidsson ganska konsekvent levererat ett spelarmaterial som tränarstaben först och främst med all sannolikhet godkänt men sedan inte kunnat få ut hela potentialen ur.

Sen har ju Hult haft problem med spelare som lämnar, trots kontrakt. Inte lätt att få kontinuitet då.

Kommer bli skitbra! Rahm är erkänt duktig och har väl lyckats rätt hyfsat där han haft sitt största ansvar inom, nämligen backsidan.
Nyman kommer in med ett helt annat tänk och kommer utveckla HV71, det är säkert det. Tror speciellt en sådan som Emil Johansson kommer ta kliv med Nyman.

William Rahm är en av landets bästa mv-tränare och gör ett kanonjobb. Holmström känns svajigare, men hans styrkor sitter framförallt i att han bygger mycket av sina grunder och övningar på att spelet ska gå fort. Han trycker ofta på att man ska vara snabbare än motståndaren i offensiv zon och att snabbast på isen är pucken. Det tänket gillar jag personligen.

Holmström bossade väl över vårat PP och efter att vi haft ett kasst PP i många år så lyckades han ändå med sitt jobb väldigt bra där. Plus att han är detaljfreak vad jag har hört och det kan vara något som är skillnaden mellan succé och fiasko. Tycker verkligen att tränar tjokan ser intressant ut kommande säsong!

Jag tror absolut att Holmström var med och gjorde att vårt PP fick nya infallsvinklar. Även om jag tror Lillis hade ett väldigt gott öga för att styra just PP. Tror dock det mesta av just spelet i PP ligger i spelarnas individuella kreativitet och skicklighet. Jag tror man generellt sett ofta överskattar ledarnas roll i pp.
Med spelare som Kinnvall och Bergström är en bra grund lagd för ett bra pp. När man sedan hittade rollen framför kassen för Axel Holmström, så började det lossna alltmer. Tills skadan kom, men då kom ju kung-Lias.

Folkhälsomyndigheten avråder idag från allt spel i serier och cuper, framför allt inomhus och framför allt kontaktsporter, från och med idag t o m 31 dec 2020. Därmed tror inte jag att SHL kommer att köra igång som planerat. Kanske blir hela säsongen uppskjuten. I bästa fall, kan det kanske bli en förkortad variant med början i januari 2021. Men fan vet.
Silly season känns därmed ganska ointressant. Spelare in och ut? Vem orkar bry sig? Jag trycker därmed på pausknappen, så får man väl se vad som händer.

Jo, det har väl varit ganska uppenbart en tid nu att det inte kommer se ut som vanligt nästa säsong, dock skulle jag gissa att man kommer att kunna släppa på tidigare givet att vi har ett pålitligt antikropps-test (Ett sådant har precis godkänts av FDA i USA).
Detta gör att man kan ta testet och de som har antikroppar (givet att immuniteten är lika lång som för vanliga Corona-virus, dvs längre än ett år) kan ge sig ut i samhället “not giving a fuck”. Även snabba självtest av Covid-19 gör att man kan kliva in i en arena efter att ha visat negativt besked.

Jag tror dessa saker kommer göra att livet blir något enklare för vissa efter sommaren.

Sedan får man ju ha publiktillströmningar i åtanke också. Alla som ska in i arenorna ska uppvisa giltigt läkarintyg och på plats testas för feber. Bara hoppas de har moderna termometrar runt om i landet, så man slipper rektusvarianten… :frowning:

kan se framför mig med 7000 nakna rövar i vädret och stackars sjuksköterskor sån sticker in en termometer i röven på folk…

Sorry, men denna nyhet som spred sig i USA var en bluff. Inget test för antikroppar har blivit godkänt. Vill inte sprida fake news i dessa tider…

:frowning:

Oavsett Diabolics, så håller jag ändå med om kärnan i ditt inlägg, att det förhoppningsvis kan lätta framåt hösten.

Men som Zico också skriver. Intresset för silly season dog ju i och med gårdagens beslut. Levde på hoppet in i det sista, men nu får man nog bara acceptera att nästa säsong kommer bli väldigt annorlunda.

På sikt tror jag dock den här krisen kan gynna HV. Det kommer slå enormt hårt mot många klubbar ekonomiskt. Men där står sig HV relativt starka. Skulle inte bli förvånad om det blir som förr, då The Big Four, och i synnerhet FBK och HV dominerade svensk hockey pga en i grunden ordnad ekonomi.

Hv71 DNA dog när man gjorde sig av med Sundh!
Var nog det sämsta beslut man gjort under alla år jag följt Hv71!
Har följt Hv sen 1976! Jag känner mig tom och likgiltig just nu över Hv71!

Intressant detta med Sundh, vilken vattendelare det är bland alla fans. För mig så är valet att göra sig av med Thörna och Sundh strategiskt och berättar lite om vilken väg HV väljer. Det har varit väldigt många som klagat på att Hult kör med 4 jämna linor och sprider budgeten över linorna. Nu verkar det som att man faktiskt väljer att köra lite mer ungt och utvecklingsbart lägre ner i hierarkin än att köra Thörna och Sundh där. Behåller man dem har man noll uppsida i fjärde samt två ganska tunga utgiftsposter. Knappast så att Thörna och Sundh är beredda att spela för Forsberg och Nybeck löner…

Jag är säker på att man jobbar hårt på att få in en första center för att för en gångs skulla ha en värdig leading line. I det läget har man kanske inte råd att ha Thörna och Sundh i fjärdelinan. Intressant också att de som spytt mest galla på jämna femmor är mest kritiska till att dumpa Sundh.

Jag personligen tycker kanske inte att fyra jämna linor är dåligt, vid en sådan strategi hade man kunnat behålla någon av de två. Men börjar väll vara dags att testa något annat då man bara tagit sig förbi kvarten en gång under Hults tid i HV.

Det man kan invända emot är väll förmodligen att Thörna och Sundh känner sig dåligt behandlade. Båda två är ikoner och ska behandlas därefter, dock är det inte välgörenhet HV pysslar med. Så väljer man nu en annan strategisk väg att gå, så ska de inte vara kvar.

Bra skrivet håller med till 100%

Många sitter här och skriker efter spets år efter år att de är trötta på bredd. Nu väljer Hv71 en annan väg och skickar en rejäl signal till spelarna att kvittar vad du har för namn är du kass/mindre bra blir du inte kvar! Det är en styrka Hult och Hv71 visar när man väljer plocka bort Thörna och Sundh. Man satsar på yngre spelare och misstänker Hv71 kommer toppa laget mer kommande säsong. Även jag kommer sakna Sundh grymt fin kille träffat han flera gånger och man kan verkligen bara gå fram och prata med honom. Men på isen tycker jag han va rätt kass denna säsong rätt av dålig i bla BP. Thörna som jag skrivit om innan borde fått en try out i alla fall, tycker han va helt oki trots skador han drogs med.

Jag är ser med stor nyfikenhet fram emot en ny säsong med nya spelare och kanske lite nytt tänk. Gillar ledarna tror Rahm kommer va betydligt rakare och tuffare som tränare.

Det är ett känsligt uppbrott med två fantastiska personer som betytt väldigt mycket för klubben. Klubben kunde ha skött det oerhört mycket bättre. Thörnas tröja bör i min mening definitivt hissas och Oscar bör få en ordentlig avtackning när han väl lagt ner sin karriär.

Rent sportsligt håller jag helt och hållet med, tiden var kommen för ett farväl. Kollar man Sundhs stats i BP så är de inte jättelysande.

Att Sundh och Thörna drar när man har kvar spelare som Christian Sandberg och Juuso Ikonen. Där har ni mitt PROBLEM. Christian är inte purung. Dessutom skadebenägen. Jusso en 0,5-poängspelare på sin höjd som nu misslyckats i tre av tre SHL-lag. Det är helt obegripligt hur spelare som dessa, mediokra legoknektar ska gå före Thörnberg och Sundh. Vi kommer ha dökött i de lägre kedjorna och på bänken nästa år också. Varför skulle dessa spelare inte kunna vara Sundh och Thörnberg?

Jag vill precis som inför förra säsongen ha in en helt ny förstakedja. Spets, klass. Kalla det vad ni vill. Om nu Kokkonen är klar har jag svårt att se att vi får den där kedjan.
Få platser kvar nu. Känns som att Hult gör en klassiker. Med andra ord förväntar sig att spelare i laget ska ta kliv. Ett vågspel han kört med i sex år nu. Det funkade 2017. Det funkade nästan i år. Men summerar man (5 gånger utanför topp 4. Tre gånger kvartsfinal och en gång åttondelsfinal) är det en helt galen värvningstrategi.

Bara det att Christian Sandberg och Ikonen har kontrakt över nästa säsong. Tycker du man skulle sparkat dessa redan nu och skrivit kontrakt med Sundh och Thörnberg, en 33- och en 36-åring? Håller med att Sandberg och Ikonen kanske inte är bättre samt inte har hjärta för klubben. Men man måste ju se över kontraktsituationen också. Ikonen borde aldrig ha värvats från första början och Sandberg fick förlängt alldeles för tidigt. Men nu är situationen som den är.

Jag tycker det är rätt att inte ge nytt till Sundh. Hv bedriver ingen vuxendagis där enbart hjärta och vilja ska vara skäl nog för kontrakt. Här tycker jag Hv och Hult gjort rätt. Min personliga åsikt, av dom matcher jag sett senaste 2 säsonger är att Sundh inte håller längre. Ingen offensiv kreativitet överhuvudtaget.

Jag håller till viss del med dig. Christian har jag inte så mycket emot att ha kvar, men jag hade inte haft så mycket emot att inte ha honom kvar heller. Men det är ändå olika positioner mellan Christian och t.ex. Sundh så det är svårt att ställa dem helt emot varandra eftersom de inte helt tävlar som samma istid. Däremot tvivlar jag inte en stund på att Christian är villig att offra allt han kan för att vinna. Av det jag har hört av honom så är han en otrolig vinnarskalle och just hans hans ålder gör att det här är typ hans sista chans att vinna SMguld. Det är han själv säkerligen fullt medveten om. Skicklighetsmässigt så tycker jag inte alls att Christian är dökött han är bra botten 6 spelare. Han kanske får nöta lite bänk också men när skador och annat kommer så är det en ruggigt bra spelare att kunna slänga in i t.ex. ett slutspel. Jag ser Christian som någon som bidrar med något till laget. Med det sagt menar jag inte att varken Thörnberg eller Sundh inte hade gjort det heller.

Jusso vill jag också hitta en lösning på och helt ärligt så tror jag att det kommer att ske, om inte innan säsongen så under säsongen.

Jag delar helt och hållet oron för att inte få ett tillräckligt bra lag. Däremot har Hults värvningar från HA enligt mig näst intill varit 100% i hitrate av vad spelarna är värvade för att producera och hur de utvecklats i HV. Utöver Kokkonen så tror det kan komma två värvningar till, de måste vara hög klass på dem. Men jag kommer nog sitta still ett tag i båten för att se hur det går med nya tränarstaben och vad de vill uträtta ett tiotal matcher in i säsongen.

Ikonen var helt ok andra halvan efter att han kom in i spelet. Han gjorde ungefär dubbelt så många spel-poäng som Sundh (dvs om man räknar bort Sundhs straffar).

Oscar Sundh hade –11 i plus/minus. Sämst i laget.
Jusso Ikonen hade -2 i plus/minus.

Jag tycker Oscar Sundh är helt underbar som människa, hans klubbkänsla och när det gäller inställningen i matcherna. Men vi måste ha ett lag för att vinna matcher – då kan vi inte ha en massa hårt jobbande spelare som trampar vatten poängmässigt och som trots slit inte riktigt hinner med att ligga rätt i banan för det börjar saknas några procent i klippet. Tyvärr. Det var lika rätta att inte förlänga med Sundh som att inte göra det med Thörnberg och Johnsson, och tidigare år med bl.a. Anton Bengtsson och Erik Andersson.

(BTW Varken Anton Bengtsson eller Erik Anderssson har blommat ut i Rögle.)

Att spelare haft kontrakt innan har inte hindrat Hult från att bryta. Wärn, Thuresson, O’Byrne.

Att man gör felbeslut, som att från första början värva Ikonen och Sandberg, i det senare fallet dessutom förlänga på tok för tidigt, ska ju inte hindra en sportchef från att kunna rätta till sina misstag.

Vad gäller Sandberg är jag medveten om att de inte slåss om samma istid. Samtidigt har vi nu Wennlund i laget. Hur går det ihop för de som förespråkar en föryngring? Att vi ska ha en invärvad 33-åring som går före? Lite motsägelsefullt. Om Sandberg nu ska sitta på bänken eller läktaren spelar det mindre roll vad han för position. Och där hade jag föredragit Sundh och Thörna, i synnerhet Sundh, alla dagar i veckan.

Det är skitkul att höra Bertov prata sig varm om HV. En viktig värvning bara av den anledningen. Men vi behöver kulturbärare. Som jag påpekat tidigare har hjärtat varit motorn när HV varit framgångsrikt. Det hjärtat saknar jag i dagens HV.

Som du påpekar Junior är inte sista ordet sagt om Ikonen. Thuresson och Wärn var ju trots allt på pappret bra värvningar. Inför säsongen var många skeptiska till Ikonen. Han visade sig till och med vara sämre än vad vi trodde. Så nog borde även Hult ha insett sitt misstag här.

Försvinner han öppnas möjligheten för Hult att plocka in en helt ny förstakedja. Bara hålla tummarna.