Tråden om: HV71 (-2)

Vi kommer aldrig gåförbi kvarten med detta lag… av de 4 lag i botten som hv kan välja mellan är tingseryd, västervik, aik och mora, det enda laget vi har chans att vinna mot är tingseryd med de ryker.

Hv är helt chanslösa

Rahms arbete med Gunnar och Larsson ger ingen utveckling utan här borde Hult agera och ta in en ny målvaktstränare.
Helst redan igår men något måste göras för de läcker ju värre än Titanic gjorde.

Denna veckan var ren piss o kommer inte lägga någon som helst energi på den.

Denna vecka som kommer kommer bli riktigt intressant. Vi får en ny chans att visa vart vi står, dessutom mot Modo. Ser fram emot ett fullsatt Garrrden och att säkra seriesegern.

Bara lite nyfiken, vad grundar du att vi är chanslösa på?

Vi kommer spela final.

Oavsett hur det går så vill jag inte se Samuelsson i HV nästa säsong. Jag tycker inte han har bidragit med egentligen någonting. Spelet haltar, han får inte ihop kedjeformationerna eller backparen och han verkar inte ha någon tydlig spelidé. Jag är less på att se hur dåligt vi spelar. Vi leder visserligen serien men jag är övertygad om att vi hade gjort det även med Lillis. Av de hittills 46 omgångar vi spelat så har vi kanske spelat bra i en handfull matcher sett över 60 minuter. Spelet är skrämmande likt förra säsongens. Ängsligt och krampaktigt. Nu har vi Löven, Modo och Karlskoga i våra tre kommande matcher. Med den svacka vi befinner oss i nu kan det mycket väl bli tre förluster och vi går in i slutspelet med en dålig trend. Skulle vi trots allt gå upp i år så kommer vi aldrig överleva SHL med den “Samuelsson-hockey” vi spelar just nu. Det måste finnas en bättre tränare.

Håller med om Tommy. Han kommer inte föra HV framåt. Han har passerat bäst före datum för flera år sen. Lite som Lillis. Sen är ju dock frågan, om man nu tar steget upp, vad man vill med säsongen. Handlar det om att bara klara nytt kontrakt, ja då kanske Tommy kan vara en lösning. Ungefär som när Säärkijärvi tog upp DIF. Men den dagen HV vill satsa mot guld igen, ja då kan naturligtvis inte Tommy vara kvar.

Men den känslan gäller väl egentligen hela årets HV.

Hult som sportchef har inget att göra i SHL.
Vi har i år en superhaussad allsvensk trupp. Problemet är att det är en allsvensk trupp. Vill man satsa mot guld direkt så skulle jag våga påstå att vi bara har en handfull spelare i årets upplaga som håller tillräckligt hög kvalitet för att satsa vidare på. Därför blir man ju rätt uppgiven när man hör Hult säga att han vill ha kvar ett gäng spelare från årets trupp om vi nu går upp. I min värld är det lite som att be om en säsong där man slåss för sin existens. Igen.

Jag håller helt med er. Det var positivt tror jag att få in Tommy den här säsongen med lugn och rutin när det var otrolig storm. Men den tränartrion tycker jag uppenbart saknar de taktiska kunskaperna som behövs för att nu gå vidare i utvecklingen.

Skulle vi gå upp så kan jag däremot tänka mig Tommy om HC en säsong till om Thermell byts ut till någon som kan rodda det taktiska bättre. HVs första år tillbaka bör kanske inte vara att vinna SM guld utan att etablera sig och då tror jag Tommy kan vara användbar. Huvudsaken är väl dock att en ny sportchef får ta ställning till detta.

Hult kommer inte att vara kvar. När hans avtal löper ut är det nog tack och adjö.

Tyvärr lutar det åt att hult bygger nästa års lag

hockeynews.se/articles/23312/?f … nFBpJ3GWz8

Ja, det kanske t o m är bra att vi inte sitter med ett färdigt lag till nästa säsong i ljuset av det du beskriver. Istället för att ha långa kontrakt med spelare med låg SHL-nivå/hög HA-nivå (som en nykomling ofta får finna sig i) så kan vi hugga på en femma och en kedja av svenskar, finländare och transatlanter av KHL-snitt. Dessa kan kompletteras med sådana spelare som vi har nu med hög HA-klass. Det blir ett lag med snedfördelade styrkeförhållanden, men någonstans måste man ju börja.

Bertov, ytterell, kanske Bohm och Törngren av de som har kontrakt över nästa år anser jag inte håller för SHL. Om vi nu går upp. Samuelsson har en ödesvecka med björklöven och Modo, studsar man upp och vinner dessa matcher befäster man favoritskapet, förlorar man dessa ligger stafettpinnen hos de andra tyvärr

Intressant diskussion.

Jag tänker såhär. Om vi nu går upp, så skulle det slå enormt hårt att inte klara sig kvar, utan åka ur igen. Med andra ord, det kommer satsas hårt på en bra SHL-trupp direkt. Tror marknaden kommer vara till vår fördel nästa säsong - forfarande OM vi går upp.

Ja det som händer i Ryssland gör att det om möjligt känns ÄNNU viktigare att vi går upp i år. Tedenby mfl lär ju ha lättare för att välja tex Schweiz om vi fortfarande är kvar i Allsvenskan.

av de fyra hv lirare (pilut, tedenby, andre och Almqvist) ser jag endast att Tedenby kan tänka sig att spela i HV igen om man är kvar i allsvenskan. Även om det inte är troligt.

Om vi går upp blir det tufft då vi i princip behöver värva en hel centerformation, Matson kan centra en 4, Vesel/Powel kanske kan ta en 3 formation men ser ingen av dem som 1 eller 2 center i SHL. Kan tänka mig Vesel då han mer är en tvåvägscenter och tar bättre defensivt ansvar, meddans Powel är mer offensiv spelare som behöver spela i en roll för de översta 2 formationerna för att lyckas.

Så… Snart är grundserien färdigspelad och vi kan konstatera att vi inte alls har det laget man trodde inför sässen.

*Kokkonen fortsätter vara vår klart sämsta spelare.
*Tommy/Stille får ut otroligt lite ur spelarna.
*Gunnar är på sin höjd en ”ok” HA-målis och Filip hade gärna fått stanna hos sin belöning.
*Söderberg värvad för att sitta på läktaren.
*Bohm är en riktig bom. Kladdar och är inte alls så rejäl som man hoppats.
*Det laboreras med kedjor som jag vet inte vad.
*Man fortsätter med Torp-Bertov trots att Bertov inte ens bör vara ombytt till match.
*När vi äntligen har en leading-line med 56 & 21 i spetsen så väljer man av oklar anledning att splittra dessa.
*Shinkaruk ser ut som spelare från NA oftast gör. Fullständigt ointresserad. Scouting?

Nej. Ja är så fullständigt besviken och detta trots serieledning.
Jag är övertygad om att om MoDo, Björklöven, BIK eller typ AIK haft våra tillgångar hade de mosat allsvenska poängrekordet och promenerat genom HA. Finns en viktig skillnad i våra organisationer.

  • 10 på den.

När ska de ansvariga fatta att åka över mittlinjen och dumpa och sen hoppas på det bästa inte funkar. De klarar inte bygga upp spel i offensiv zon överhuvudtaget. Nä agera nu, den ansvarige håller redan på och sätta nästa års flopptrupp. Agera nu

Wennerholm: HV71 kommer att spela i SHL nästa säsong

Då var det nog kört gott folk, eller ska Wennerholm tippa rätt för första gången under sin journalistiska karriär?

Som jag skrivit tidigare:
HV har fortsatt problem med skador vilket naturligtvis är ett STORT problem.
HV har fortsatt problem med sportchefen. Att en ny SC ännu inte har presenterats är ett JÄTTESTORT problem.
HV har fortsatt problem med att, med 5 matcher kvar till slutspel, inte egentligen ha ett bärande spel eller spelidé. JÄTTEPROBLEM.
Det sista landar i det största problemet man har och det är coachproblem vilket är ett GIGANTISKT problem. Som jag och många andra skrivit, är det så oerhört dåligt att vid den här tiden på säsongen inte ha satt vare sig spel eller kedjor.

Jag frågar mig hur man tänker som coach när man i 3 mot 3 i förlängningen igår, slänger in… Jesper Kokkonen??? Helt ofattbart.

Jag vet att man just nu tränar stenhårt för att försöka toppa formen tills slutspelet drar igång. Så de sista 5 matcherna gäller bara en sak. Att inte missa seriesegern. Sedan att vinna hockeyallsvenskans sista match. Bara att hoppas att man lyckas men jag är skeptisk. Visst kan man gå hela vägen, men man kan likaväl ryka i kvarten. Det är bräckligt minst sagt.

Med det sagt…jag är inte imponerad av våra fyra tränare. De har typ två månader på sig att överbevisa mig. Gör det, please!