Tråden om: HV71! (del 1)

Utan självmålet mot Frölunda i början av säsongen hade man alltså vunnit serien… Oavsett så har man gjort en fantastisk bra säsong, otroligt imponerande!!!

Jag trodde verkligen inte att HV skulle resa sig i år efter fjolårssäsongen och alla krisår. Plats 7-12 tippade jag. Nu slutar de tvåa och med ett poängsnitt som vi inte haft sedan guldåret 2008. Jag måste verkligen lyfta på hatten för Hult och Davidsson som uppenbarligen valt helt rätt väg.

Och de ska ha ett stort plus för att de lyckades få hit trion Söderström, Rahm och Lundh. De tre tror jag var nyckeln till HV:s framgång. De retar mig dock lite när jag tänker på vad som kunnat hänt om Söderström stått ett par matcher till. Hade vi tagit seriesegern då?

Hursom. En andraplats är fantastiskt och den bästa placeringen sedan 2010/2011. HV har verkligen skaffat sig alla förutsättningar för att gå långt i slutspelet. Det kommer dock inte bli lätt, och det finns risk för att man återigen faller i kvartsfinal.

Men en stor skillnad nu jämfört med åren under Dahlén och AJ är att vi faktiskt kan vinna. Då kändes det mest som att de bara fanns en väg, och den gick neråt. Årets säsong känns som ett stort steg framåt. Från att det sett nattsvart ut finns det något att bygga vidare på.

Och om vi nu inte tar oss förbi kvarten. Minns Frölunda. Det tog en jäkla tid att bygga upp laget igen efter Dahlén, och första året med Rönnberg när de slutade tvåa rök de i kvarten. Två år senare vann de guld.

Jag är riktigt stolt över lagets prestation över 52 omgångar. Otroligt spännande tid som väntar framöver när det vankas slutspel.

Om vi tittar på potentiella kvartsfinalmotståndare ser jag ljust på vidareavancemang och att vi tar död på kvartfinalsspöket. Känns som att vi ska slå de lagen över sju matcher.

Växjö - Djurgården/Malmö/Luleå
HV71 - Färjestad/Malmö/Luleå
Frölunda - Skellefteå
Brynäs - Linköping

Frågan är vilket av lagen man helst vill möta? Min drömmotståndare är Luleå, men de mesta talar väl att de blir FBK.

Men om man ska tänka ännu längre fram (vilket är dumt att göra…) tar jag faktiskt hellre en andraplats än en förstaplats. Varför? Jo, skulle vi ta oss vidare från kvartsfinalen så skulle vi möta antingen Frölunda (3:a), Brynäs (5:a) eller Linköping (4:a). Hade vi slutat som seriesegrare skulle vi ställts mot: Skellefteå (6:a), Brynäs (5:a) eller Linköping (4:a).

Alltså i detta nu har vi ingen chans att möta SAIK i semifinal vilket är ett lag som jag uppfattar att HV har de mentalt jobbigt mot. Ser våra chanser mycket större mot Frölunda än mot Skellefteå. Nu tror jag att Frölunda tar Skellefteå men skulle Joakim Lindström & Company komma igång och slå Frölunda känns det otroligt skönt att Växjö skulle behöva möta dem före oss.

Hur som helst känns det skönt att slippa möta någon av dessa topplag i kvartsfinal. Som sagt dumt att tänka längre fram än kvartsfinal vilket absolut inte är en enkel resa. Det är nu det roliga börjar, NU KÖR VI!!

Var på plats i Kinnarps igår och tänkte ge några reflektioner.
Till att börja med; Underbart med vinst och att vi slutar tvåa, endast ynka en poäng ifrån seriesegern. Vilket lyft!

Mäktigast av allt var första spelminutens hårresande “Stå upp för Stefan Liv”. Jäklar vilka rysningar, när klacken drar igång hela Kinnarps, alla ställer sig upp, sjunger med och klappar för fullt. Vilket tryck, riktigt rörande! Grymt NBS!

Matchen då, tycker det var riktigt bra hockey vi bjöds på, med två tunga lag. Hv71 snäppet större!
Söderström stabil, bortsett från några småsaker, men en fullt godkänd match.
Bland backarna var Berglund en gigant, Almquist resolut och Borgman härlig. Lehtonen gjorde också en bra match.
Pilut hade en mindre bra kväll, men Reese hade tung uppförsbacke och behöver nog ett par matcher till innan han är 100.
Hansson är helt under isen och är helt under isen och saknar all tillstymmelse av självförtroende tyvärr… Synd, han är ju en bra back, men han har haft en otroligt jobbig säsong.

Bland forwards så var Önerud bra i förstakedjan, medan Thörna var helt osynlig (bortsett från en fin tackling typ) och Ullström har fina tendenser, men är en bit bort än så länge. Arlbrandt, Brithén och Sundh helt ok matchen igenom, men kan mer.
Lias kedja fantastisk i offensiv zon och biter sig fast hela tiden. Dock lite tuffare i egen zon. Tedenby magisk!

Mest imponerad är jag dock av vår 4:e femma. Abbott tycker jag gjorde en grym match, vilket slit. Stenlund likaså, riktigt tungt att möta dessa herrar. Andersson spelar enkelt och har bra speed och kompletterar sina kedjekamrater väl.

Att Bengan var med igen är mycket positivt. Han kommer bli nyttig i slutspelet!

Vi har alltså spelare som Bengtsson, Törngren, Christensen i en ev femtekedja att tillgå. Jisses, vilken bredd!

Nu kör vi!

Hej.
Nu är ju grundserien slut. Jag vill minnas att vi före säsongsstarten tippade hur tabellen skulle se ut efter 52 omgångar, men jag kan inte hitta vart tipsen hamnade. Vore ju kul att se hur rätt eller fel man hade.
Marcus

Här har du den tråden: SHL 2016/2017

Härligt att läsa alla positiva kommentarer här!!!
Jag kan bara instämma!
Tycker det var fantastiskt på line up igår när de presenterade fyra spelare från bygden. Viktigt med spets i stommen!
Gillar generellt spelidén och inställningen iår!!

Årets tre utropstecken:

  1. Linus Söderström, kan bli hur bra som helst!!! (Ett erkännande för W Rahm som hjälpt honom till denna utveckling under säsongen)
  2. Erik Brännström, vilken spelförståelse och kreativitet!
  3. Andreas Borgman, banans gigant vissa matcher!

Ett extra plus också till tränarstaben som fått alla att jobba efter en vinnande spelidé och lyckats bygga ett lag med fyra jämna kedjor!

Tack HV för glädjen ni bjudit på den här säsongen!!!

Moderator döskallen var närmst. Skrev ju bara två lag, som iofs serien egentligen borde slutat.

Fantastisk säsong och då framförallt andra halvan. De senaste 20 matcherna har HV71 tagit flest poäng av alla lagen.
Kan dock inte sluta att gräma mig lite över förluster mot Örebro och Leksand, eller Abbotts självmål. Så nära att vinna hela serien.

jp.se/article/fyra-hv-suppor … -for-brak/

Nu skäms man som HV supporter, visst fbk supportrarna var säkert inte oskyldiga. Varför skall man ge sig på andra supportrar hela tiden? De har all rätt att hålla på vilket lag man vill och man skall inte attackeras för de, det gäller alla. Hoppas dessa 4 supportrar bli avstängda från SHL arenor för detta är inte acceptabelt. Det skall vara en fest och visst lite ramsgnabb mellan klackarna på arenan hör till, men stanna där och gå inte på personangrepp.
Jag vet ej hur detta startade men detta ger dålig reklam för HV, Northbanks som gör ett jätte jobb. Snälla om vi håller på såhär kommer man bara stänga av motståndarna klackar från hallarna är det de vi vill?

Håller med dig hammaren.
Det som oroar mig är om Hv71 får böter som i fotbollen p.g.a 4st överförfriskade foliehattar.
Helt säker på att HV ser allvarligt på det och kan landa med avstängning. HV har gjort det innan och senaste incidenten,
där hårdaste straffet vart bannad 18(?) månader. Medlem på forumet dessutom.

Samtal med Johan Freijd nästa vecka ang tipp-priserna och annat bös. Återkommer vid godtycke.

8 Upphovsrättslagen

8.1 Bryt inte mot upphovsrättslagen
Givetvis är det inte tillåtet att bryta mot upphovsrättslagen genom att utan tillstånd från upphovsrättsinnehavaren lägga upp skyddat material på <www.hv71fans.se>.

Bör gälla AB+ som lagts in i några trådar.
Sorry för off topic.

Angående de fyra hjärndöda så kan det ju vara vilka random 17-åriga idioter som helst som åkt från jordbruksgymnasiet i Smålandsstenar (?) för att dricka öl och gå på sin första hockeymatch i livet och leka allan ballan. Alt 45-åriga trasiga gubbar med hamburgerdressing i mungipan som tagit en Jäger för mycket i minibussen på väg mot storstan.
Tufft att kaxa mot en buss också.

När det gäller HV är det väl större sannolikhet att det är slipshuliganer som är i farten igen :smiley:

Bra OT-inlägg.

Får hålla koll på sånt.

Har gnällt en del på JJ men det är en sjuhelvetes trupp som värvats ihop och värvningar som Borgman och Söderström kan man inte annat än lyfta på hatten för, sen läser man att Ejdsell ska vara klar också, så det är dags att skicka lite beröm till JJ också.

Med tanke på hur vår trupp ser ut, hur verkar det med ekonomin i år? Finns det några indikationer ännu? Har man dessutom lyckats gå + eller iaf break even så är det verkligen imponerande.

Hv center uppställning nästa år tros? Ullström, Stenlund, Ejdsell och Bengtsson?

Brithén vill vi väl ha kvar? Grymt underskattad!

Problemet med Brithen nästa år är att då har vi ingen första center.
Tycker INTE Brithen är tillräckligt bra för att vara första center.
Ullström däremot.

Kanske kan räkna brithen som ytterforward. Jag vill solklart ha kvar han

Thörna-Ulla-Önerud
Brithen-Stenlund-Ny
Sandberg-Ejdsell-tedenby
Andersson-Bengtsson-Sundh
Brännström

Inte helt otänkbart