Tråden om: Kinnarps Arena!

Snygg is i Trinek, ingen reklam i anfallszonerna, bara i mittzon och bakom förlängda mållinjen.
Såg väldigt rent ut.

Något SHL borde ta efter kan jag tycka.

Tyckte det såg skit fult ut. Mittzonen såg ju ut som ett klotterplank, jätte jobbigt att titta på.

Jag tyckte det var skönt med en ren is i anfallszonerna, det är ju där du mesta händer. Mittzon åker de ju oftast bara igenom.
Smaken är som baken!

Jo jag håller med om den rena isen. Men de kändes som all reklam var helt ihop tryckt på ett enda ställe, vilket som vi kan konstatera gör att vår smak skiljer sig åt.

Finns det nån lista på musiken som spelas i Kinnarps innan match och under match? Har för mig att killen som har hand om ljudet är medlem här på forumet.

Han/hon heter Feltan på forumet och skrev i följande tråd om tips på introlåt inför säsongen; [url]Introlåt till SHL 15/16]

Han och inte hon heter noname - googla :wink:
Crut i all ära, men sagt till en och köra lite hårdare musik. Är ju trots allt hockey och inte konståkning.
Tänk ett intro med Slayers - Reign In Blood. Erik Christensen lär ju måla satan.

Eller som Diabolics skriver:

Det är rätt mycket som kan bli bättre generellt faktiskt. Kolla lite på lag i tyska ligan tycker jag, det är lag med liknande ekonomiska medel som har klart bättre shower med sånt som är utanför själva matchen och säg vad man vill om det men många går på hockey för en helhetsupplevelse och jag tror rent krasst att mycket av tappet beror på att kombinationen dåligt spel, dålig show gör att folk inte tycker det är värt att betala 300kr för 1 biljett för att se hockey och lyssna på reklam typ.

Herkie82. Du menar DEL:s isprojektion? Sen är det stor skillnad i deras liga vad gäller ekonomi - betydligt större är i SHL.
Där är det topplagen som har god ekonomi och totalt tvärtom.
Håller annars med dig och enligt mig är den stora boven plåtpriserna, som var högst i SHL för något år sen. Sen tillkommer
slang, läsk, och övrigt till. Nu vet jag inte om du har en familj, men när vi går så landar notan på enkelt +1500:- - exkl mjöd.
Sänk priserna och framförallt på tilltugget. 25 pix för en halvliters läsk, 70 för en flarra bira, 25:a för en sketen slang :unamused:

Haft uppe det med forna ekonomichefen Marita Jansson när det accelererade med priserna. Marita som f.ö är en legend
och var extremt kunnig/ödmjuk innan hon lämnade för eget företag. Marita saknas innerligt som chef för ekonomin.
Förstod, men svarade med hög beläggning och nästintill utsålt. Det var då det och lite vikande siffror nu senaste åren.
Tack gode gud att HV har tagit bort(?) gå två - betala för en. Kul och sitta jämte en sån dude med fullpris.

Sänk plåtpriserna, attiraljerna och framförallt - fimpa klapporna. Många sitter ju och klappar på knäet och petar näsan/leker med nallen med andra handen. Vad blir nästa steg, klappmaskin? Bort med skiten och det omedelbart.

Intressant “arena upplevelse” debatt.

Håller med er ovan…

Jag personligen vill ha en mer levande arena. Hoppas HV kikar på allsvenska lagen i fotboll. Där finns en hel del att ta till sig av när det gäller prissättning av bilj/säsongskort mm.

Helt klart önskar jag en lägre prissättning för bilj och säsongskort. Jag skulle även vilja ha en sektion på sittplats för sjungande fans.
En levande sittplatssektion skulle säkert få med sig sittplats ytterligare och bidra till en bättre inramning. Priset för säsongskort där borde ligga någonstans mellan priset på stå och kortsida sitt…

Jag skulle dessutom vilja öka mat och dryckesutbudet runtom i arenan. Mer enkel och snabbmat utöver korven och burgarn.

Jag skulle vilja öka hausen för och kring HV71 i allmänhet…Hur kan vi supportrar hjälpa till att bidra till det? Vi är många och måste hjälpa till allihop!

Har ungefär ytterligare 100 saker jag skulle vilja förändra och skruva på för att höja arenaupplevelsen…

Vet inte vem man ska vända sig till riktigt bara?!

Ja de där förbannade klapporna alltså…

Tror det viktigaste steget faktiskt är att vi fans börjar med oss själva. Öka trycket ännu mer på hemmastå, försöka arbeta aktivt för att få hela klacken att sjunga och inte hålla armarna i kors. Man kanske skulle testa att försöka sprida ut de som sjunger mest runt om i klacken. Då det kanske underlättar till att få med dem som inte gör det. Tror också det skulle göra det lättare att införa aktiv sittplats som rycks med klacken om den är starkare. Men det är ju lätt för mig att tjöta på detta eftersom Jönköping inte längre är mitt residens och därför inte kan gå på många hemmamatcher.

  • Ang prissättningen så är den horribel inom hockey - framförallt HV.
    Som Sahlstedt :wink: skriver - titta på Allsvenskan. Inte ens i närheten. Större publik och jämnat ut det?

Maten var intressant. Löjlig kö och köp en lott samtidigt om du lyckas med en slang och bira i pausen.
Bygg ut är min lösning. Investeringen för en utbyggnad är minimal - kontra intäkt och missnöje. Förläng som dom flesta restaurangerna gjort och verkligen lyckats med - både ekonomiskt och till glädje för besökarna.

“Jag skulle även vilja ha en sektion på sittplats för sjungande fans”

  • Där sitter vi mod/admin redan. Märkligt! Sitter alltid mellan Dekman och Robert och hamrar åt dom med klapporna båda på vardera knän. Sen utrullning med rullatorerna med dropp till färdtjänst. Sistnämnda måste ju självklart tömma golden shower-blåsan med kateter - i tid och otid. Givetvis vid PP och framförallt straff… :wink:

Bara 100 saker :wink:
Gillar ditt engagemang och fler borde vara eldsjälar som du. Bra jobbat.

Skicka dina önskemål till forna JIK-stjärnan - Johan Skogeryd, nu försäljning/marknadschef i HV.
Johan Freijd som ändå inget gör är också ett alternativ :wink: Deras mail hittar du på hemsidan.

Hade jag varit in dina kläder så punkta upp en 10-lista(100 blir galet) och åk upp och presentera dig.
Lämna över listan och självklart fixar du samtidigt några autografer.
Vet personligen att HV är väldigt tacksamma för förslag som kan leda till en förbättring.
HV är måna om sina fans - tro mig.

Eller så kör du PM så löser jag det.

Jag menar DEL rent generellt. Jag har sett 3 DEL matcher live. Eisbären Berlin, Kölner Haie och DEG. Eisbären och Köln köper jag att vi inte kan jämföra oss med men jag tycker att HV borde kunna ligga i nivå med DEG som snittar typ 5000 på sina matcher.

Jag håller med om att biljettpriserna ibland är ocker. Jag brukar gå med en grabb som är 10 bast. Ska han och jag ha sittplats vilket vi bör ha för han ser inte ett skit på stå så rinner det iväg rätt fort, det är 700 spänn bara i biljett om man inte hamnar på O vilket vi brukar göra då och då. Priset är jävligt viktigt och det visade åtminstone Sverige i hockey-VM för ett par år sen när det inte var en käft som kollade bokstavligt.

Biljettpriset på en mer human nivå + en bättre helhetsupplevelse är något som behöver bättras för det kommer locka tillbaka de mindre trogna supportrarna som barnfamiljer är. I höstas så gick jag på en HV match med en kompis och hennes grabb, det var hennes första HV match någonsin och det intrycket hon tog med sig av den var “fan va mycket reklam det var?” Så bra är HVs underhållningsprodukt just nu. Så låter någon som aldrig skulle betala 300 kr för att se en match. Det behöver vara så otroligt lite för att höja upplevelsen väldigt många procent. Att med 15 sekunder kvar och HV har tom bur höra en trevligt trudillutt om att vi alla ska ner på harrys ikväll är en ren stämningsdödare. Spela musik som ökar spänningen i det läget så ökar det upplevelsen tusenfallt, vanlig hederlig psykologi.

Sen behöver det inte vara så j*la avancerade grejer heller helt ärligt. Kolla på vad de andra SHL lagen kör med och ta en funderare typ.

DEG som i min värld är ett bottenlag i tyska ligan (även att de ligger högt just nu :wink: ) körde 2 filmer på isen, En som visade historiken, allt från när klubben startades och alla guldtränarna med mera och sedan visade de en som var en spelarpresentation, det var helt ärligt inga mer avancerade filmer än lite bilder som var blandat.

Jag skulle nog kunna rapa ur mig en hel del grejer som skulle kunna öka på upplevelsen som jag tycker vi missar. Det finns små saker man kan göra för att göra det till en upplevelse för folk i alla åldrar och intresse. Jag skulle gärna se att de siktar in sig på de lite yngre. Lyckas de väcka ett intresse hos lille olle och ida som är 5 år så kommer de ju trots allt att bli vuxna någon dag. Att investera en liten slant i förhoppningen om att barns intresse ska öka kan ge mångdubbelt betalt tillbaka om de blir trogna fans i framtiden som köper säsongskort och en öl eller två i baren. En sån enkel grej som att ett barn i publiken får en matchtröja att ta med sig hem kostar 499kr/match och genererar troligtvis effekten att många i publiken tycker det är roligt och att 1 st unge kommer hem mallig så in i helvete och vill gå igen, en sån grej tar ju igen sig på några matcher rent krasst.

Detta var nog det mest osammanhängande och otydliga jag skrivit i hela mitt liv tror jag men jag tror du fattade hälften iallafall :laughing:
Jag kan nog ogga på i evigheter om detta med för jag vill verkligen att de som går på matcherna ska behöva ta en nypa frisk luft för att få tillbaka andan när matchen är över. Så är det nog inte riktigt idag men som sagt, det går att ändra på med rätt enkla medel.

Det första man borde göra är att slopa klapporna. Vill man ha mindre engagerad publik är klappor det bästa som finns, folk sitter som zombies och klappar i knäet. Ta bort klapporna och låt folk klappa på riktigt! Vill man inte klappa så gör man inte det, det är upp till varje person, men “ljudet” som skapas är otroligt mycket trevligare när det klappas med vanliga händer istället för konstgjorda.

Sen som det diskuterades om ovan så tycker jag också att priserna bör sänkas. Jag förstår att hockey är en business och att de måste gå med vinst, men sänkta priser skulle ju bara leda till att fler köper varan. Jag tänker inte bara på mat, utan även matchtröjor, halsdukar mm. Det sistnämnda bör sänkas, vill man inte sprida sin “produkt” så mycket som möjligt? Det är väl också trevligare när man ser fler HV-tröjor i arenan, för just nu är det faktiskt inte överdrivet många. Ökar indirekt stämningen.

Omarbeta klacksektionen kanske kunde vara något också? Medveten om att det skulle vara svårt att göra och att det måste göras på rätt sätt, men just nu är det alldeles för många som står i klacken utan att sjunga. Har säsongskort precis i hörnet vid ståplatsen och man blir ledsen på något sätt när man ser att många inte rör en min. Vi har potential att ha en fantastiskt bra klack, men då måste fler engagera sig och att få folk att göra det kan vara klurigt.

Introt har HV potential till att lägga mer krut på. Det är bättre än förra året, men “stolpar” med reklam på som sprutar upp eld och ICA Maxi loggan som lyser upp hela arenan på jumbotronen kanske man kan klara sig utan? Eller hur mycket mer pengar genererar det egentligen? Många lag, som Örebro, åker ju ut ur något häftigt som symboliserar staden. Nåt sånt kanske man kanske skulle göra? Och ha kvar elden på sidorna. Finns rätt många sätt man kan improva introt på. Hade varit häftigt med en ice projection som NHL-lagen har, men troligtvis har vi inte råd med den utrustningen.

Utrustningen för ice projection finns ju redan. HV har haft ice projection förr och kollar du så har vi en ice projection där det står jönköpings energi överallt och vid spelarpresentationen.

Det går att göra jättemycket som är anknutet till bygden, vi har ju gamla huskvarna vapen så fram med två kanoner eller nått, det är ju fantasin som sätter gräns där.

Som sagt fantasin sätter gränsen. Varit på en basebollmatch i hela mitt liv och helt plötsligt i ett spelavbrott där så kom en filmsnutt med John Cena upp på jumbotronen där han eldade på publiken.

Kolla vad som finns lite här och var och vad andra klubbar tänkt på och sno lite av ditten och datten som verkar bra.

Nått som jag märkt som skiljer NHL från andra ligor är att underhållning är produkten de säljer och det går framför ALLT. I den mån som de har reklam så lyckas de bättre med att integrera den med så att det inte stör själva upplevelsen.

Ett alternativ kan ju vara att man sänder reklam på jumbotronen men utan ljud och låter DJn spela det han tycker passar. Han har ju en rätt stor roll då han kan elda igång en sömnig publik med att dra igång musik som får folk att börja klappa exempelvis.

Är medveten om att det finns en ice projection men den syns knappt. I NHL är den ju tydlig på isen.

Var det någon som ropade?

Har du lista på låtarna som spelas upp innan och under match?