Ett sätt att få med sig sittplats är ju just klappor. För de som vill det. WIN-WIN.
Lag klappor här! Folk som inte vill ha nån musik på matcherna för att det ”förstör stämningen” förstår jag mig inte helller på. En mix av klappor, musik och en bra klack skapar bästa stämmningen!
Så! Fritt fram att dra mig i tjära o fjädrar! ![]()
När klacken är trött och oengagerad kan klapporna hjälpa till att skapa bättre ljud.
- Ja
- Nej
Ja eller nej till klappor?
Dottern ville sluta gå på match för att klapporna gjorde fysiskt ont. Hon blev glad när de försvann och kunde följa med igen. Inte var det tyst i publiken för att klapporna försvann. Team Klappor-Never-Again.
Hörselproppar är grejen! De ska låta förjävligt, de hatar motståndarna. Allt som motståndarna hatar, älskar jag.
Tvärtom här. Två grabbar som var väldigt besvikna när de försvann. Det finns som så ofta helt olika åsikter om saker och ting. Vi får helt enkelt gå den väg HV väljer och hoppas de väljer rätt! ![]()
Sammanfattningsvis kan man konstatera att det är en stor majoritet, av forumsfolket i alla fall, som är för klapporna. Om det sen motsvarar vad gemene HG besökare tycker vill jag låta vara osagt.
Jag personligen skulle aldrig använda mig av klappor. Ska jag klappa så gör jag det med händerna. Går man hem ifrån en match utan att händerna är illröda så har man inte gjort vad man kan för HV71, och kan enligt mig inte klaga på att spelarna inte gjort det heller. Däremot så är jag för klappor av tre anledningar.
Först och främst så gillar jag dom på grund av att resten av hockeysverige hatar dom. Bara det är egentligen grund nog för att ha klappor. För det andra så är det en extra möjlighet för sponsorer att synas/för HV71 att tjäna lite extra pengar. Och slutligen så går det inte att komma ifrån att decibelnivån är högre i arenan med klappor än utan. Ljudet av klappade händer går inte att slå men jag har nog faktiskt hellre en högre “plast-ljudnivå” än att det klappas med händer men är betydligt tystare i arenan. Optimalt hade varit att man haft klappor under grundserien, för att “höja” serielunken, för att i slutspel skippa dessa. I slutspel så blir klappor ganska överflödiga då folk, i slutspelstider, tenderar till att höja sig och låta mer.
+1
Har inget emot klapporna som fenomen. Problemet är att frekvensen ligger helt perfekt för att trigga en trasig koppling i mitt öra och allt låter som en spräckt högtalare med dist. Sen gör det fysikt ont. Vet fler som har problem med det snärtiga ljudet.
Klappror eller inte så kan jag uppskatta laguppställningen på baksidan. Kul för andra som inte är ohälsosamt nere i skiten att knyta namn till nummer.
67 % vill ha klappor på matcherna - jag är en av dem. Varför?
För att det var klapporna som en gång gjorde HV71 känt för sitt tryck. Det var med deras hjälp vi bar fram laget till guld, skapade kaos i motståndarnas huvuden och gjorde Kinnarps till en mardröm att spela i.
Klapporna gör att alla kan vara med barn, äldre och de som inte kan eller orkar klappa med händerna. Särskilt nya besökare vågar ta plats och bidra, vilket bygger vår supporterkultur långsiktigt.
Och till dig som hellre får röda handflator och vill känna det “äkta” toppen! Kliv in i klacken, kör ditt race eller sitt på matchprogrammet om du vill. Ingen tvingas använda dem.
Men det handlar om helheten: klapporna gör att hela hallen lever – tillsammans. Och det är exakt den känslan vi vill ha.
Och vissa kan inte gå på matcherna alls när klapporna är där. Men jag förstår att det finns både för och nackdelar, beroende på vilket perspektiv man anlägger och har erfarenhet av.
Varför kan man inte gå på matcherna?
Sorry, skrev tydligare i tråden tidigare. Ljudet går inte att hantera från klapporna, det gör fysiskt ont -
ett hårt intensivt ljud - smällar - med hög repetitionstakt. Inte alls som klappa med händerna. Det som en del ser som det goa, exkluderar andra.
Hörselproppar har inte funkat. Gissar att Peltor skulle göra det, men då försvinner ju allt.
Dottern fick sluta gå på match i Jönköping och blev glad när jag berättade att klapporna var borta, för då kanske vi kan gå igen.
(Nu är vi i exil och går på max ett par matcher per säsong så vill en stor majoritet ha klapporna så är det säkert rätt att prioritera det - så kan vi gå på bortamatcher där de inte är med)
Fast den laguppställningen suger då det ändå bara är den allmänna, inte den för matchen…
Är man inte alltför insatt så är nog att koppla nummer till spelare mer av intresse än vilka kedjor eller backpar som spelar tillsammans just den matchen. Lite så man själv känner under försäsongen när det är ett antal nya namn och nummer att lära sig. Då hade man gärna haft en klappa med nummer/spelare på, istället för att behöva ha uppe mobilen.
Sant så sett jo.
Håller med, när jag gick på första matcherna som ung så var det bra o ha den att kunna koppla nummer till spelarna och även motståndarna. Jag har f.ö. ingen superstark åsikt i det, men när jag själv är på sittplats så fokuserar jag väldigt mycket på spelet och har man en klappa så sker det nog lite automatiskt att man sitter och klappar med den jämfört med att klappa med händerna, sen att de är utsletna innan första perioden är slut är en annan femma… men tycker nog att det nästan var automatiskt att man satt o klappa med den när andra gjorde det samtidigt som man följde spelet