Fansens guldminnen

Nu har jag knarkat guldklipp- och artiklar fyra dagar i sträck. Tror jag läst och sett allt som går att komma över. Därför skulle jag gärna vilja höra era historier från säsongen som gått.

Är det något särskilt du kommer minnas från det magiska guldåret? Någon speciell bortaresa, extravagant mål, någon segermössa- eller kalsong som ni burit varje match (och vägrat att tvätta…), eller familjemiddag med svärisar som håller på Brynäs?

Dela gärna med er av allt. Stort som smått.

Vi har bråkat, tjafsat och skällt på varandra under de svåra åren. Men ni på forumet har verkligen förgyllt min HV-vardag. Så bring it!

Galet slutspel. Har varit sjukt noga med mina rutiner!
Alltid ett glas vatten, inte röra mobilen när matchen spelas, aldrig logga in på Twitter när vi leder, alltid en dosa ettan lös å en general white. Haft samma t-shirt vid varje match!

Fattar inte varför jag blir så jävla vidskeplig så fort de spelas match. Bor i Gävle men vågade inte gå på matcherna här för jag ville inte jinxa laget när de gått bra här.

samma här
:laughing:

Satte fram Stefan Liv-boken i hallen inför semin. Snackade med honom inför varje match när jag gick iväg…
Förbjöd sambon att ha på sej min gamla HV-halsduk på matcherna för att vi torskade i sudden mot Brynäs hemma när hon bar den sist…
Valde kallingar med omsorg inför varje match. Svarta och vita och likadana strumpor inför match 7 för att få domaren på vår sida…
Deo-sort var tvungen att bytas inför varje match de 4 sista finalmatcherna…
Matchtröjan hängdes i köksfönstret inför varje hemmamatch i hela slutspelet…
Sen var det nog lite smågrejer i sammband med matcher på krogen såsom att ställa glaset på samma ställe varje gång jag lyft upp det, trycket på glaset måste vara mot mej mm…

Annars är jag helt frisk… :smiley:

Verkar som att samtliga skribenter ovan är kandidater till närmaste psykiatriavdelning för utredning :wink:

Haha. Och jag är en av dem.

Jag hade möjlighet att gå på match 6 i Gävle. Tackade nej pga jobb. Hade nog kunnat gå om jag verkligen velat men det här slutspelet har verkligen varit en pina. Vet inte vad som hänt, men det är knappt jag kunnat se matcherna…

Match 6 slutade hursomhelst med att jag gick på bio. Ville inte se HV förlora, och ville verkligen inte se Brynäs lyfta pokalen. Tog första film som gick. Hamnade på “Skönheten och odjuret” av alla filmer. Kändes ju lagom suspekt där jag satt med lysande mobil för att hålla koll på resultatet.
Vandrade hem med 4-0 inför sista, men Karma is a bitch och bestämde sig för att jag skulle genomlida tredje perioden med Brynäs upphämtning. Usch!

Vad gäller rutiner och så vill jag inte avslöja något. Det kommer ju nya säsonger och slutspel :slight_smile: men jag kan säga så här. Har kört slutspelsmustasch sedan 2011. Det har ju gått sådär. I år var första året jag skippade det helt… Just sayin’

Finns så många minnen…Sandbergs solomål mot Malmö, Borgmans avgörande rökare mot fbk i sudden, Thörnas pungtäckning, 3-3 målet i samma match som var rent hockeygodis. Det här med val av kallingar kan jag också skriva under på…tog nog 5 minuter att välja till avgörande matchen :slight_smile:.

En sak som är säker, jag har aldrig varit stoltare som HV-supporter!

Jag är inte helt motståndskraftig mot vidskeplighet, men när andra drog in min fina hatt som orsak till två hemmatorsk mot brunäs, då tyckte jag det var ett slag under bältet :smiley:

Vändningen i Brunäs efter 1-0, 2-1 och 3-2 är nog den match jag minns bäst och tjoade högst, bortsätt från match 7. Den tredjeperioden var så jävla underbar. Sen när någon surbrunäsare skriker “fy fan va dåliga ni är” när HV göra fyranoll i sjätte matchen, det var godis.

Har varit bästa säsonget i mitt 19-åriga liv, första året med säsongskort, besökt rekordmånga bortamatcher, SM-GULD…

Är extremt svårt att välja ut bästa minnena från denna säsong förutom att så pucken gå in 11:01 i övertid i G7, men finns ju urval man minns lite extra, typ som
Invasionen
Öneruds mål mot LHC i första omgången efter 16 sekunder
Vändningen mot Växjö, 3-0 till 3-4
Tedenbys OT-mål mot LHC i Saaben, LHCarna jämte var inte speciellt glada :smiling_imp:
Glädjeutbrottet och lättnaden vid Sundhs 3-5 mål i öppen kasse mot Brynäs i match 6

Listan går att göra flera meter lång, vilken jävla underar säsong detta varit!!

Det kryllar av Brynäs-fans i min närhet. En nära anhörig, delar av tjejens släkt och flera lagkamrater i min idrottsklubb är Brynäs-fans. Det var tungt när Brynäs ledde med 3-2 i matcher. Skrattar bäst som skrattar sist :sunglasses:

Ja ok tänkte först att jag inte vågar skriva nåt men när alla andra skrivit så måste jag avslöja mina grejer. Samma byxor varje match, städa lägenheten varje gång dagen före match, och när HV luggit under har jag gått in på forumet o skrivit dels i frustration men mycket av " de funkade ju förra gången, att HV kommmer förlora de är kört osv. Faktum är att samtliga gånger jag gått in o spytt galla så har jag fått äta upp de. De har varit helt jävla underbart att få de nertryckt i halsen.

De bästa och starkaste minnet förutom avgörandet ät när Laine kommit upp på scenen i knektaparken, och han som intervjuar säger nåt i stil med " skönt att vi är i skuggan nu så man ej får solen i ögonen" varpå Laine svarar: " de är skugga i Brynäs just nu". Helt underbart.
Dessutom så är han som intervjuade spelarna stort Brynäs fan om jagnibte är helt ute o cyklar.

Var på plats på samtliga slutspelsmatcher och större delen av alla grundsäsongsmatcher.

Inför final 6 ville jag inte ens titta på matchen, mina nerver pallade inte. Satte mig i gästrummet och tittade på film. Frugan fick dra ut mig när det stod 2-0 till HV.
I sjunde avgörande i Kinnarps var jag på plats. När Brynäs fick PP pallade jag, likt Johan Hult, inte för trycket utan gick således och pissade. Kom tillbaka två minuter senare till ett avklarat boxplay och en stund senare till ett avgörande mål. Grät hejdlöst efter detta då alla känslor svallade över.

Håller på med alldeles för mkt för att det ska klassas som att man är fullt frisk. Dom kläder jag har på mig vid vinst har jag på mig på matcherna fram tills det blir en förlust. Sitter på olika ställen i soffan, byter matchtröja vid underläge… Listan kan göras lång.

Bästa slutspelsminnet är att få uppleva avgörandet på plats. Sjuka var att man var helt tom efteråt man bara stod som ett fån.

Matchmässigt så var det match 4. Hade kalas hemma och hade folk från Norge. Givetvis så skreks det i frustration och i glädje. Vid 3-4 så gick jag ut då jag inte orkade mer. Sa till att ingen fick säga till mig förräns matchen var slut. Stod ute och glodde in i tegelväggen samtidigt som man hade händerna knutna vid bröstet. Grannen såg mig och undrade vad i helvete jag gjorde. - ser på hockey sa jag.

Eftersom jag är fullständigt normal så gör jag inga konstiga saker.
Jag bara måste lyssna på HV-låtar i bilen samma dag som match. Om det är en lördags match som jag ska se på TV åker jag alltså ut och kör bara för att lyssna på HV-låtar. Fast det är ju normalt så…
Sen måste jag ha HV tröja på jobbet alla matchdagar.

Match fyra hörde jag på radion då vi körde hem från Norrbotten. Jag körde hela matchen i sträck med händerna krampaktigt runt ratten. Maken tjatade från mitten av period två att han ville stanna och pinka men icke. Jag var för nervös. :slight_smile:

Hela sudden match sju stod jag upp, halvvänd från TV’n och när Öneruds mål kom så hördes det till Helsingborg.

Denna säsongen glömmer jag aldrig. Bor i Göteborg så någon gång i höstas kom diskussionen in på hockey på kontoret. Skrattsalvor när man sa att man höll på HV. Igår klev jag in på kontoret med guld t-shirten, oerhört skön känsla.

Slutspelet har ärligt talat varit en psykisk pärs. Var på kvart 1 där drömmen var att vi skulle gå till semi för första gången på många år.

Sedan kom chocken, Växjö utslaget, HV får möta Malmö. Jag började redan fantisera om en final. Men finalen var ett helvete. Var på plats på final 3 vilket var sjukt häftigt och även om HV förlorade så var jag lycklig efter matchen, endast andra finalmatchen jag sett på plats i mitt liv. Men under match 4 så klarade jag psykiskt inte mer, när HV vände i tredje perioden bröt jag ihop och bara grät. Match 5 var en grym besvikelse, var inställd på att inte se match 6. Ville inte se äckliga Brynäs fira guldet.

Men från alla intervjuer man såg efter match 5 var det uppenbart att HV inte hade gett upp och då var det bara att bänka sig. Trots alla mål i första perioden var jag sjukt nervös. När sedan Brynäs gjorde 3 mål i tredje så upptäckte jag att min katt fanimej hade Brynäsfärger så hon åkte ut. Därefter lugnade stormen ner sig.

Inför final 7 hade jag planerat att ha katten ute men min sambo var inte så förtjust i mina planer + hon är en fd vildkatt så något svår att få tag på i lägenheten. Lyckades dock få ut henne i tredje perioden. Själv var jag sjuk under hela finalserien, final 3 hade jag stoppat i mig en massa värktabletter för att orka se på plats. Inför final 7 hade jag försökt få tag på biljetter men lyckades inte. Men hade bestämt mig för att stå upp hela matchen framför TVn. I sudden var jag helt slut så la mig i soffan och såg. Tyvärr tittade jag på matchen via cmore som har 1 minuter fördröjning. Precis när Thörnberg får pucken vid blå så får jag ett sms. Jag förstår att matchen är avgjord och att någon troligen ville gratulera mig. Det förstörde guldmålet lite men målet var ändå magiskt att se. Min sambo kom ner efter jag skrikit som en galning och hittar mig gråtandes. Hon förstår inte om det är glädje eller sorg då jag grät så kraftigt. Kvällen kändes lite tråkig dock, hade velat varit där och inte i Göteborg. Kollade på alla klipp jag kunde se från firandet. Drömde om att jsg var med och firade. Drömde om smset som avslöjade.

Det där med smset är frustrerande, normalt brukar jag stänga ner datorn o inte ha mobilen nära så jag inte får så s spoliers men i match 4 så kodade när de gick dåligt, och varje gång jag drog fram datorn för att koda så gjorde HV mål kändes det som. Så varför bryta ett mönster? Drog fram datorn inför tredje perioden och kodade i periodpausen. Lämnade datorn öppen för att ge tur. Sen får jag smset via datorn :frowning:

Hursomhelst åkte jag ner på måndagen för att fira i Jönköping vilket var ett oerhört skönt avslut på säsongen. Brukade följa Livs blogg och väntade på att han skulle komma tillbaka för att bärga nästa guld… När olyckan skedde så hade jag väldigt svårt att följa HV ett tag. Jag ska vara helt ärlig att säga att jag är lite av en medgångare, jag följer varje säsong men åker bara på ett fåtal matcher och tar bara slutspelsmatcher om jag tror HV har en bra chans. Men det här är nog ett av de absolut bästa guld jag sett. Farsan tog med mig på en match i 95, några månader innan första guldet. Rankar nog det guldet och sedan 2004 högst men detta är väldigt nära.

Ja, vad ska denna historia börja egentligen? Nu har det börjat lägga sig allt mer och HV71 som mästare 2017 är verklighet, någonting som i alla fall jag inte trodde var möjligt inför säsongen. I huvudsak trodde jag att klubben var på rätt väg, inte minst på grund av värvningarna av Rahm och Lundh, som kom in med ovärderlig rutin för Lindbom, som också har utvecklats oerhört positivt. Så inför säsongen tänkte jag att vi kommer sluta ovan play-in med nöd och näppe med en 6:e plats som resultat.

Säsongen börjar dock magiskt, och Simon Öneruds 0-1 mot LHC efter 16 sekunder och det positiva spelet fortsätter sedan under säsongen. Även om vi förlorar snöpligt mot Växjö matchen efter och ännu mer snopet mot Frölunda med mål i egen öppen kasse, så fanns det något i laget som verkligen var något att bygga på. När sedan 7-1 segern hemma mot SAIK kommer, och några segrar efter det, så börjar det på riktigt likna att detta laget har något utöver det vanliga. Säsongen fortsätter överlag bra, och våran bredd gör mycket för hur resultaten faller ut.

Det som dock är fascinerade är att inte HV alltid varit med i matcherna, men av en outgrundlig anledning så blev vi aldrig totalt frånåkta även om vi hade en dålig dag. Inte ens när laget dippade som mest, under december, så var det aldrig så att det var TOTALT under isen som tidigare år. Matcherna borta mot Malmö i december (omgång 10 och 25) med bara en veckas skillnad mellan matcherna var kanske de sämsta matcherna på året. Den ena matchen var HV i vanlig ordning med, trots att Malmö var bättre. Sedan 4-0 veckan efter, och det var verkligen en tung förlust. Jag tänkte under stundom under matchen att det kanske aldrig kommer hålla detta, det vi sett i början av säsongen kanske bara var ett skönt flow, och att vi kommer åter fall ner i den förfärliga grop som under tidigare år. Men HV får efter detta ett flow igen med segrar.

Under februari har vi en dipp igen, med förluster mot Leksand borta, Malmö och Linköping hemma. Vi klarar helt enkelt inte upprätthålla samma nivå, men ack så fel jag hade. Sen kommer en av de matcherna jag minns allra mest under säsongen, vilket är den match som kommer efter denna radda förluster: 3-0 borta mot Örebro 18 februari, där Simon Önerud gör 2 mål och Mattias Tedenby 1 mål. HV trummade på, visade sig från sin bästa sida och där började marschen mot slutspelet och formtoppen.

Resten av säsongen blir bättre, och när vi sedan sammanfattar säsongen, så blir vi tvåa, en poäng efter Växjö. Det där vidriga självmålet gjorde på sätt och vis att vi inte vann serien, även om vi naturligtvis inte visste det vid den tidpunkten. Min tanke efter detta var en oerhörd lättnad blandat med att jag var nöjd. 2:a? 2017? Vi var ju tippade långt långt ner? Jag var riktigt stolt faktiskt, och HV:s vandring mot toppen hade nog på allvar äntligen börjat och slutspelet kan nog verkligen bli fantastiskt. Att sportcheferna också visar en enorm handlingskraft och får hem David Ullström och värvar Mikko Lehtonen innan säsongens slut gjorde inte mitt hopp särskilt mindre.

Slutspelet startar. Färjestad BK på andra sidan. Den stora rivalen direkt i kvartsfinal. Fruktansvärt både i negativa och positiva riktningar. Inte sedan 2004 har vi slagit FBK i ett slutspel. 2006 är det hemska året med Björn Melins (och till stor del Lars Jonssons) tapp på blålinjen. 2009 är det en finalförlust. 2012 är kanske den värsta holmgången två lag i mellan, vilken Färjestad gick vinnande ur. Nu, 2017, ska vi alltså mötas igen. Vi är favoriter, men det var vi faktiskt 2012 också, där vi aktivt valde Färjestad. Och hur börjar då slutspelet? Med den enorma missen mellan Lehtonen och Söderström och min första tanke är: “Ska detta gå åt helvete precis som tidigare slutspel?”.

Sedan händer det; laget repar sig verkligen och vi har aldrig några problem med Färjestad. Knappt det minsta problem. Matchen som går till förlängning, och Borgman avgjorde, såg jag på en sportbar i Örebro i med en nära vän i och med arbete. Baren var fylld med FBK:are, så firandet blev lite tystare än vad vi ville, men en stol ramlade och vi hoppade och skrek. 3-0 i matcher, Borgman fick avgöra, hatobjektet nummer 1 för tillfället i Karlstad, och livet lekte verkligen.

Av bara farten var i i semifinal. Mot Malmö. Herregud. Att få chansen mot ett lag som spelat play-in i semifinal kändes guld FÖRUTOM att just Malmö verkligen spökat för HV hela säsongen. Sedan tar vi första matchen, har problem i andra, och det liknar hela övriga säsongen. Inte riktigt där, men det går till en jämn övertid, som vi tyvärr förlorar. Sedan hem till Jönköping igen, där vi övertygar och göra också enkom snygga mål, där inte minst Sandbergs insats i match måste premieras till skyarna.

Sen kommer matchen jag minns allra mest under säsongen och kommer nog göra för alltid. En bil ska ta oss ner till Malmö 7 april för match 4 och i höjd med Markaryd ser jag via Twitter att en lastbil kör på Drottninggatan. Obehaget. Vi lyssnar på SR i bilen. Jag ser min vänskara i Stockholm meddela sig som okej och mår oerhört dåligt. Suget för hockey är ungefär noll när vi anländer till lägenheten i Lund. Men vi åker dit. Poliser i massor, oroliga känslor, egentligen konstigt att matchen ska spelas tänker många. Sedan kommer det igång, matchen i sig är till en början en KATASTROF, med både 1 och 2-0 efter bara 3 minuter. Sedan vänder vi. Och som vi vänder. Supervändning till och med! Det är verkligen tudelat denna kvällen känslomässigt. Att tänka på någonting annat, att ändå spela matchen var det enda rätta egentligen. Men det kommer alltid sitta som en tagg i hjärtat med den oroliga tiden innan matchen…

En vinst till, sen final. En vinst till, sen final. De enda tankar innan match 5. Och det är jämnt. Men vi vinner. Och vi är i final. IGEN! Redan det i sig är en verklig seger. Herregud. De som tippades på undre halvan av tabellen är nu i final. Finalerna blir verkligen fantastiska också. Bra och modern ishockey i ett vansinnigt tempo. Men vi har problem. Precis som Johan Lindbom säger direkt efter guldet så hade vi inte grejerna på plats i finalserien fullt ut. Brynäs sköljer över oss i några matcher, och vi vi har problem att sortera defensivt. Match 4 borta mot Brynäs, vinst 6-4, såg jag på ett hotellrum i London på en liten padda. Antagligen det mest svängiga jag varit med om, och en oerhörd lättnad efter matchen. Det är där det vänder finalserien. Även om vi sedan förlorar med 2-0 hemma, så händer någonting; vi har kontroll stora delar av matchen, speciellt första perioden, och förlorar ändå.

Läget 3-2 i matcher, borta i Gävle, ger ångest fortfarande. Och vilken match sedan: valde att kolla ensam hemma, 4-0 är komfortabelt. Sedan händer det som inte får hända. 4-1. 4-2. 4-3… Sista minuten väljer jag helt sonika att lämna lägenheten och går runt kvarteret i radiotystnad, till följd av ångest och enorm hjärtklappning. Kollar sedan mobilen efter 5 minuter. Har 3-4 sms och tänker att nu har det hänt. Det har gjort 4-4 och sudden väntar. Men… Oscar Sundh har alltså gjort 5-3 i öppen kasse. Lättnaden. Känslan. En match 7 väntar.

Försökt pendla mellan Lund och Jönköping under slutspelet och gått på så många matcher som varit möjligt, men får inga biljetter, och väljer därav att kolla i Malmö hos några goda vänner. Nervositeten i denna matchen är väl det värsta som kan upplevas. Dricker mycket öl. 0-1 Brynäs. Men tycker verkligen vi har matchen. Påtalar till min vän att ett mål måste falla, vi trycker verkligen på. Och vilket mål sedan, Törngrens 1-1 är väl på den verkliga marginalen. Sedan är trycket mot Brynäs-kassen mastodont, under denna tiden så MÅSTE vi ju göra mål. VI MÅSTE GÖRA MÅL är mantrat jag hamrar in. Jag klarar inte en ÖT. Efter att ha sett matchen och ÖT i efterhand så är Brynäs bättre.

Sedan eufori. Vi är tillbaka. Borgmans passning. Thörnbergs oömma vilja att komma in på mål. Samma med Önerud. VI VINNER. VI VINNER SM-GULD 2017. Jag bara skriker rakt ut. Det är bara magi. Sedan lugnet. Vi är bäst, och vi är svenska mästare igen. Och aldrig har någon varit gladare och onyktrare i Malmö-natten över ett hockeyguld.

Sjukt att vi tog guld alltså, kan fortfarande inte förstå det ibland. Känslan vid Öneruds mål ojojoj

är det någon som sett eller hört något om det kommer någon guld DVD ?

Under bearbetning. Kommer inom kort.

Någon som vet om det blir någon guld DVD. Vill ha en som uppladdning inför säsongen.