Forna HV71-spelare och -ledare

Den här veckan blir ju intressant på många olika sätt. Vi möter konkurrenter i botten, hur hamnade vi där?, där båda dessa lag har en före detta HVspelare som nyckelspelare och som båda ansågs av många som misslyckade värvningar till HV71.

Big Sam i MoDo som förstacenter med Aagard och Woods och som av en del ansågs inte ens hålla som tredje, fjärdecenter i ett då dåligt spelarmaterial i HV.

Lucas Elvenes Leksand som HV sparkade iväg väldigt tidigt och som är en absolut nyckelspelare i Leksand. Anses av många experter vara en av seriens bästa offensiva spelare.

Två nubbenvärvningar som alltså av många ansågs som floppvärvningar, felaktigt?, men visat sig vara väldigt viktiga och bra spelare i andra lag. Hoppas bara de är iskalla under denna veckan.

Gäller att utnyttja spelare på rätt sätt kan man konstatera. Lite krydda är det ändå till de viktiga matcherna denna vecka.

1 gillning

Asså. Sam är och kommer alltid vara en flopp. Att han nu är förstacenter i Modo säger väl mer om varför Modo är där de är än Sams storhet.

All annan typ av åsikter vill jag bestämt kalla för historierevidering.

6 gillningar

Sen gällande Elvenes. Det var HV som bestämde sig för att han var en flopp innan någon utomstående ens fick chansen att tycka och tänka. Vad fick han? Tre matcher.

Så måste säga att både Sam och Elvenes är två väldigt dåliga exempel sett till den poäng du vill göra.

Cirkus HV har väl aldrig bara varit en persons fel? Merparten av hockeyspelare som finns på marknaden kan man logiskt sett anta är SHL-mässiga under rätt förutsättningar. Så det handlar om sammansättning av lag, träningsvanor, sociala faktorer, lagtraditioner etc.

1 gillning

Ingen direkt poäng, hur vet du vad jag vill göra?, eller konfrontation utan mer ett intressant sammanträffande just denna veckan. Handlar ju inte heller om AB då det var före hans tid. Sen är det ju så att om en spelare inte lyckas i ett lag så måste det inte betyda att det var en dålig spelare eller floppvärvning. Historierevidering? Hur man används spelar ju roll. Jag har ju inte påstått att han spelade som en gud i HV precis utan att han är bevisligen mycket bättre i MoDo än han var i HV. Har aldrig påstått att han glänste i HV.

Sam som fjärdecenter i dagens HV, för hög lön? och Lucas i en toppkedja hade inte jag tackat nej till i alla fall, känns som om vi slarvade bort dem faktiskt när man ser hur de lyckats i andra klubbar. Hade vi plockat en fjärdecenter från en bottenkollega som blir förstacenter hos oss hade man ju varit nöjd med just den värvningen. Sen kanske man önskat sig en bättre förstacenter men det är ju en helt annan historia.

Big Sam är förstacenter i ett lag som är lika bra/dåliga som oss så är ändå bra jobbat. Är han ex fjärdecenter i ett lag så borde det laget vara riktigt bra.

Förstår inte det om att HV bestämde om att Lucas var en flopp innan någon annan fick tycka? Då hade väl inte nubben värvat honom? Bevisligen är han en grym offensiv spelare, speciellt i PP. Tycker det var synd då han är riktigt bra.

Får hoppas de är på nivån de var på i HV under denna veckan i alla fall.

Gällande Elvenes, vill minnas i de matcher jag såg honom i, så såg han otränad och omotiverad ut, likt hypade Axel Holmström. Tror inte Elvenes trivdes i HV heller.

4 gillningar

När det gäller Elvenes är minnet att det var väldigt ömsesidigt vid flytten, så att behålla i Jönköping var aldrig ett alternativ.

1 gillning

Där handlade del väl att han inte fick den roll han förväntat sig, också.

Det om något är väl också ett tecken på att det inte alls var “stäm” i HV:s organisation. Som jag vill minnas har det varit symtomatiskt för 20-talet att spelare plockas in på dyra kontrakt med obegripliga roller och med förhoppningar att de ska leverera något som de aldrig riktigt varit bra på att leverera.

T ex att man efter HA tokförlänger med Foppa utan att ge honom en miljö att spela i där hans uppsidor kommer till nytta. Eller Tikka. Eller Teden. Eller Vesel.

HV har verkligen snart en tio-årsperiod av så dålig skötsel att jag ständigt förundras över att någon spelare vill återvända till klubben. Förhoppningsvis har det ändrats.

2 gillningar

Glöm inte att borgy också är nubbens gubbe👍

Sen är det ju så att exemplen på spelare som lyckats efter sin tid i HV är färre än de som faktiskt lyckats.

Så handlar inte bara om att HV gett dåliga förutsättningar. Om ens det. Vi har haft två sportchefer som misslyckats med att sätta ihop lag och framför allt misslyckats med sina spelarrekryteringar. Spelarna har i regel helt enkelt varit för dåliga, både under sin tid i HV och efter.

2 gillningar

Rent statistiskt är det inte alls konstigt att någon lyckas ro hem ett bra kontrakt. Det skulle du och jag också göra. Men det betyder ju inte att man är en bra sportchef. I ett elitlag bör man förvänta sig att 90 % av värvningarna är on point och korrekta och att 10 % kommer bli sämre p g a oförutsedda omständigheter som skador eller dålig personkemi. Kolla till exempel träffsäkerhet i värvningarna/förstärkningar Abbott lyckades göra under pågående säsong. För oss vanliga nissar som inte är superinsatta kanske vi skulle få 10% rätt.

Så problemet med HV:s värvningar de senaste 15 åren var att sportcheterna inte riktigt visste vad de pysslade med. Med Hult var det 50 % korrekt, vilket innebar att slumpen under 1 år (2017) gav ett topplag. Med Nübbs var det (om jag tolkar experna här korrekt) någonstans kring 20 % som blev bra värvningar. Och det är ju inte hållbart – även om man lyckas hitta en eller annan guldklimp.

2 gillningar

Tillägg till det, Nubbis hade vad jag tror nog ingen och då säger jag ingen som helst plan för om eller hur Borgy skulle passa in. Stjärnorna stod bara rätt. Köp en triss. Typ så.

1 gillning

Lias Andersson, Anton Bengtsson och Linus Söderström uttagna till Beijer

Simon Holmström fortsätter mål, nu före namn som Mika och EP.

” Med sina tolv mål den här säsongen är han också den åttonde bästa svenska målskytten i NHL. Det framför mer etablerade stjärnor som Elias Pettersson, Joel Eriksson Ek, William Eklund, Mika Zibanejad med flera.”

1 gillning

Kalle Maalahti klar för klubb i HA. Har inte plus så vet inte vilken.

Kalmar

1 gillning

Kul för dem :stuck_out_tongue_winking_eye:. Han kan nog bli bra i HA, Kalmar kan nog ställa till med knas i slutspelet.
OT, men vilka är finnarna som letar klubbar i SHL?

Det är Janne Juvonen Arttu Kärki och Niko Ojamäki

1 gillning

Liljander nämnde i podden att Borgman kunde komma först i februari, pga skattemässiga skäl.

(Teoretiskt sett, dvs)