Jag tycker AP fattade rätt bestlut. HV var ett förhållande som var dysfunktionellt, men jag tror också hans vänner (läs: agent) inte heller gav det stöd och smarta råd som behövdes för att en fortsättning skulle fungera. Jag tror AP kom in förhållandet med en förhoppning om en fin avslutning på karriären men HV visade gång på gång att den prioriterade andra spelare (som var sämre) och inte höll den professionalitet som man kan förvänta av en elitorganisation. Men kanske hade han också en agent som skapade värre friktion än vad som hade behövts genom att göra allt till en offentlig fråga om pengar.
Med det sagt. Jag vet inte hur AP resonerar, men OM jag varit honom så skulle jag också satt ett högt pris för att vara kvar. Det är inte prislappen per se, utan ett så högt pris att klubben måste visa att den är beredd att offra något för mig också. Kanske som ett sätt att visa att den tidigare satt orimliga löner betydligt sämre spelare.
Att då bli erbjuden ett så bra kontrakt någon annanstans skulle kännas jättebra. En sorts konfirmation på att man faktiskt hade rätt. Att man var mer värd än hur man behandlats i den klubb man trodde skulle bli den sista.
Så för AP:s skull är jag glad att han får det erkännandet han är värd.
För HV71 tycker jag det är bra att man avslutar eran med helt vansinniga kontrakt. Klubben måste börja hålla en rimligt konsenkvent nivå. Och den måste gälla alla.
Att det blev som blev är varken AP eller nuvarande klubblednings fel. Jag tycker båda har gjort rätt. Det är tidigare klubblednings fel att det blev som det blev. En ogenomtänkt lönesättning skapar slitningar och dålig stämning. Det får konsekvenser både på isen, och som vi sett nu: av isen. Det är tråkigt att det drabbade AP, och det omöjliggjorde en fortsättning i HV, men låt oss glädjas att han förhoppningsvis kan få ett lyckligt och skadefritt avslut på karriären.
Jag har en svag misstanke att AP20 kommer att hamna i DIF, Wikegård är väldigt svag för AP skicklighet och spets. Familjen kan ju bo kvar i HVA och AP för veckopendlar tre timmar då och då.
Det blir tungt utan AP20. Särskilt om han hamnar i en annan SHL-klubb. Men oavsett var han tar vägen kommer han med 99% säkerhet aldrig spela i HV igen. Jag minns att man ofta tyckte att det var synd att han var kvar i KHL, men man hoppades ändå att han skulle komma hem någon gång. Främst för att han alltid sa det själv.
Så kom han hem, kanske lite väl sent, men ändå. Får tillbringa tre säsonger i en av de sämsta upplagorna av HV71. Det är tråkigt. Man kan inte låta bli att fundera på hur det sett ut om han varit i HV 2017 och/eller om HV71 varit på en bättre nivå när han kom hem 2022. Men det är som det är. Buena suerte, André!
Jag är inte främmande för att dra igång en swish kampanj och gå in med ett betydande belopp för att få AP att stanna. Jag är så besviken på hur man skött detta i hv. Jag vill ha han kvar!
Dags att vända blad som kungen sa.
Har vi tur ersätts han av spelare som även presterar under grundserien.
Hade också gärna behållt AP men nu är det som det är
Klubbhjärta behöver inte innebära att man ger sin arbetsgivare rabatt på sin ersättning. Vem av er hade valt att avstå från en del av sin lön. Det har nog aldrig hänt.
Är det inte precis det man gör när man är hemma från jobbet/inte kan jobba? Man får karens och skit. Kan AP jobba/spela matcher så får han “full lön” (om än inte samma summor han har haft tidigare) men kan han inte jobba/spela matcher så blir det likt sjuklön. Någorlunda rimligt för en spelare som ofta ligger i riskzonen att missa matcher.
Jag kanske har fel, men får känslan att AP och Blomman aldrig riktigt drog jämnt. Det blev en dålig start från det att han blev av med kaptensrollen samt petades för att han inte klarade skridskotesterna. Som sagt, bara en känsla. Skulle vara snöpligt för André som gått genom hundåren i HV, om vi kommande säsong skulle “göra en Brynäs” med det här laget och gå till SM-final.
Tycker det är löjligt nog med swish-kampanjer i HA då jag bor i Umeå och det är ett evigt tjat ang swish åt björklöven… Som om det inte vore nog med att alla butiker här säljer Löven-chips, Löven-läsk, Löven-choklad, Löven-godis etc…
Den enda swishen HV skulle få från mig skulle varit för bussbuljett åt Nubben till Timrå, men den slapp jag stå för som tur var!
Jobbat inom familjen och där är många timmar som försvunnit på idella kontot, som vanlig anställd klart man ställer upp nån gång men ej på samma sak. De är lite av samma sak som klubbhjärta.
Det skrivs mycket om klubbhjärta. Jag tänker då på begreppen motivation och inspiration och att de skiljer sig åt, inte minst när det kommer till just hjärta.
Om man tittar på ordet motivation så inleds det med ordet motiv. En motiverad person behöver alltså ett motiv för att göra en uppgift, en anledning, något utifrån. Ordet inspiration kommer av latinets inspiro som betyder väcka liv i.
Alla som någon gång känt sig inspirerade vet att det då inte behövs något motiv, inget utifrån, vi gör uppgiften ändå.
Skillnaden i att ha klubbhjärta eller inte tror jag går att finna här.
AP är en spelare som faller ut ramen hos en tränare. Men gör skillnad göra såna spelare.
Tror inte Blomma. va särskilt sugen att bygga sin trupp med AP! Han måste spela i 1-2 lina och tror inte Blomman och Björn kommer jobba så i år!
Men visst kommer han saknas! Hade det varit Tedenby så hade jag ropat hej!! Men AP gör skillnad!