Kvalmatch 3: Brynäs IF - HV71

[size=150]Brynäs IF - HV71[/size]

Efter två raka torskar så är det seger som
gäller för HV71 i den tredje matchen i kvalet
om SHL plats. Troligtvis så gör två viktiga
backar comeback efter skada, Kinnvall och
Donavan

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Det sjuka är ju att när denna klocka räknat ner, då sitter man där med hoppet igen…

Någon som har en rimlog teori till varför man tar tillbaka Olausson men låter spelare som Kokkonen gå före? Det jag sett av Olausson så är han bättre än många.

Det är dags att toppa laget och bara rulla runt med 3 kedjor resterande matcher. Man måste bänka Holmström, Kokkonen samt Bergström som inte bidrar med ett skit numera.

Oroande signaler från Brynäs efter matchen att de börjar slappna av. Det gör knappast HV71. Allt tyder på att vi får se nya lador nästa säsong… Det enda som talar emot det är att HV71 har som grej att förkorta våra liv med situationer där vi alltid har hjärtat i halsgropen. Dvs 4 guld i overtime och två i game seven där det senaste bestod av båda två. Så är det något lag som kan hämta upp 0-3 är det ju vårt lag. Men inget tyder på att något sådant skulle hända.

Att man tar tillbaka Olausson beror så klart på att Södertälje spelat klart. Olausson har säkert en bra framtid, men…han gjorde en handfull bra matcher under hösten som gav några mål. Kom med i JVM, men efterhand som turneringen gick fick han allt mindre istid och ofta läktaren. Han startade bra i Södertälje, men efter hand blev det även här allt mindre istid. Mot slutet av serien och under kvartsfinalerna var han utanför laget, till förmån för Södertäljes egna juniorer, födda 02 o h 03.

Jag tycker många har allt för stor tro på Olausson i detta läget. Tycker inte han konkurrerar med Kokkonen i en fjärde, gnuggarkedja. Och än så länge slår han inte, enligt mig, ut Wedin, Önerud, Bergström, F Sandberg, Törngren eller Forsberg i de tre “toppkedjorna”. Å andra sidan, vem vet, kanske det inte blir sämre om man tar väck Kokkonen, flyttar Önerud till fjärde och Olausson på Önerud plats.

Eller ut med Holmström och låt Önerud spela center mellan Wedin och Olausson. Något drastiskt måste göras. Nu!

Zico du som definitivt är en av dom kunnigaste här inne.

Vad ger du HV för möjligheter att vända på steken och vinna detta ?
Om Kinnvall och Donnovan är tillbaka match 3…?

Jag tror att luften går ur ballongen i denna matchen. Jag tror att BIF gör två snabba mål och sen öppnas dammluckorna. Skulle inte förvåna mig om det blir tennissiffror i den här matchen, typ 6-0.

HV har sprattlat bäst de orkat i två matcher, men det är uppenbart att de inte räcker till och det känner de själva också. Så jag tror att det kommer hängas rejält med huvudet i den här matchen.

Jag hoppas Donovan kommer tillbaka och Holmström (konstant usel +/- i både grundserie och varje match i playout) får mycket begränsad/ingen speltid till förmån för mer tid för Zion Nybeck, Siikonen m.fl.

Tror på vinst. En enorm skillnad på att ha med Kinnvall och Donovan och därmed kunna bänka våra två sämsta. Hoppas verkligen inte Andrae bänkas bara, för han har gjort det riktigt bra den senaste tiden.

Mer matchning från start nu. Mer istid på de få som visar hunger. Vill se minimalt med speltid på Holmström och Kokkonen och desto mer på Zion och Törngren som står för fart och bryter mönster.

Fram nu Wedin, Önerud, Fröberg, Sandberg och Bergström. Ni har väntat alldeles för länge, men nu går sista tåget så tuta och kör!

Nu är det dax att visa.
Pucken ska bara in om så målvakt och domare ska med in. Det kan göra ont för att få in skiten.
Men snart är det semester och ni har tid att läka alla sår.

Måstematch i Gävle imorgon så gäller att fixa en vinst nu. Jag tror chansen finns, speciellt om Donovan är tillbaka, även Kinnvall viktig. Då kan vi sätta Bertov och Emil på läktaren.
Ersson är i enligt mig ingen jättebra målvakt även om många HV fans tycker det efter alla våra matcher mot Brynäs denna säsongen men vi gör honom bra tyvärr. Han släpper väldigt mycket returer och är allmänt osäker men kommer undan med det mot oss.
Skjut på allt och hugg på alla returer så tror jag det kommer billiga mål och momentum svänger över till oss.
Plocka bort Ilomäki från PP och sätt tillbaka Sandberg framför mål samt låt Forsberg eller Kinnvall stå vid vänster tekningscirkel.

Tittade på FBK- Växjö och såg vilka uppoffringar ex FBK gjorde för att komma tillbaka till 2-2. De var som stridspiloter, kom i lägena för att de ville och sköt, dessutom i mål. Har aldrig sett HV spelare satsa kropp och själ så hårt sen guldet 17. Sen när man ser en okänd forward Karlström få pucken och klockrent göra mål i förlängningen. Hur många såna lägen har inte HV missat i vinter. Det är sånt uppoffrande spel jag vill se i morgon och inget fegspel. Om det inte sker är det slut i morgon och gonatt för några år framåt. HV kan bli ett nytt MODO.

Kollar lite på SAIK-Luleå i brist på annat i eftermiddag och dom är inne i studion på att HV behöver förändra matchbilden imorgon .
Spela mer framåtlutat. Skapa fler chanser . Det här statiska spelet hittills har gynnat Bif och dom kommer vinna om det fortsätter .

Spelarna pratar vitt och brett om att de har mer i sig, att de är ett bra lag, att Brynäs inte kan vinna två matcher till. Bla, bla, bla. Det är dags att sluta snacka och faktiskt visa på planen vad de är gjorda av. Man kan inte bromsa sig ur den uppförsbacke nu befinner sig i.

Full fart framåt, kämpa som fan, ta tag i och verkligen driva spelet. Våga vinna. Det duger inte längre att spela för att inte förlora. Bara vinna gäller. Det är en sak att förlora om man verkligen gett allt. En helt annan sak om man fegat ur och INTE givit allt man har.

Exakt vad dom säger i studion idag också på Cmore. Att åka ur shl och inte känna att man gett allt …ingen kul känsla

Gasa nu för helvete imorgon !!!

Hockeylabbets siffror i Cmore visade ju att 4-1 till Brynäs var den statistiskt mest sannolika utgången, tror de kan få rätt på den.

Kollar SAIK-Luleå! Benen går konstant på samtliga och en jävla skillnad på dem och Hv71.
Det man kan kräva är att man ger allt man har byte efter byte. Tycker inte man ser det.
Kamperna kring sargen där borta båda lagen vill vara första in medans Hv slutar åka 2-3m ifrån för att glida in och förlorar kampen.
Sen har vi frenesin på jobbet intill sargen när pucken är låst så vill båda lagen komma ut med den vilket jag saknar helt då Hv killen allt som oftast får jobba ensam men har inte drivet att komma ut med den.

Sen skjuter man mycket oftare från alla vinklar och hamnar väldigt sällan bakom mål eller ute i hörnen vilket vi gör på tok för ofta.
Sen har de ju backar som klarar transportera pucken eller släppa den rätt när det krävs.
Det är som natt och dag mellan SAIK/Luleå jämfört med Hv71. Ändå är det ”bara” små detaljer som skiljer Hv spel jämfört med alla andra lag enligt Davidsson. Jag vill säga att det är en helt annan ishockey som dessa lag spelar jämfört med sega, idéfattiga och fega ishockeyn vi står för.

Ta t ex backen Oscar Nilsson som äger isen som vågar men framförallt vill något hela tiden.
Får vi inte tillbaka Donovan och Kinnvall så är det adjöken fröken till SHL för så mycket skillnad är det på de backar som får spela istället.

Arell, Bertov och även Strömberg som jag normalt avgudar men i denna stund vi behöver vinna så är inte han den typ av back som kan bidra offensivt. Men Arell och Bertov måste bort om vi får tillbaka dessa gubbar. Sen kör på 6 backar för backar klarar spela mycket och det handlar om max 5 matcher till.

Sen är det fan dax att visa vad man menar när man snackar. För snacka har man fan gjort hela säsongen utan att ett skit har hänt.
Kapten Önerud är ute och snackar om att Brynäs inte vinner 4matcher mot dem. Då är det hög tid att kapten tar kommandot och drar med samtliga gubbar.

Ja, hade Hv spelat med 10% av vad ZAIK/Lule visar här, hade Hv inte varit i kvalet nu.
Även om det inte alltid är snyggt, så skapar det ändå nån slags ”match i matchen” att försöka vinna.
Det skapar känslor och adrenalin.

Är övertygad om att man medvetet tagit bort allt närkontakt-spel i linje med ledarnas ”Hv-hockey” (som ingen vet vad det är).
Man ska helt enkelt vinna kamper med smartness och finess, istället för muskler.

Det är så jävla konstigt att man inte ändrat på det, trots att det tydligt behövts hela säsongen.
Inte ens nu med två matcher kvar till nedflyttning, har vi sett bättring på den punkten.

Tror också det. Man ska vinna på fart.
Inga närkamper på träning för det tar ner farten, blir det även så i matcher.

Rätta mig gärna om jag var fel att det inte är så mycket kamper på träning utan mest fart.

Håller helt med! Att få tillbaks två av våra bästa backar är positivt i dubbel bemärkelse när vi även får bort de två sämsta. Det är väl just en av de ingredienserna som vi saknat den senaste tiden, backar som kan vara offensiva hot. Just nu har vi bara Martinsson. Även om han är bland de bästa i ligan kan han inte bära laget själv från blålinjen.

Dags att visa framfötterna för många i laget nu! Seger imorgon? Vågar inte tro, bara hoppas…