Kvalmatch 4: HV71 - Brynäs IF

[size=150]HV71 - Brynäs IF[/size]

Hemmamatch i kvalspelet gäller för HV71
på torsdagskvällen. Efter den härliga segern i
Gävle i måndags så är HV med i matchen igen.

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Donovan och Kinnvall har blivit lite varmare i kläderna och HV har till synes hittat ett sätt att möta Brynäs på, även om det släpptes till lite väl farliga lägen för Brynäs igår. Men jag är försiktigt positiv till match 4 och i förlängningen fortsatt SHL-spel. Jag gissar på 2-1 till HV :laughing:

Viktigt att man bygger vidare på det man hade match 3. Kan vi öka intensiteten och bli ännu vassare framför mål så har vi det.
Att domarna gärna plockar utvisningar på Hv spelare vet vi om så det gäller att spela smart.
Tar man utvisning när motståndaren slår upp en Hv klubba på en annan Brynäs spelare så vet man att de letar.
Likadant puck out som inte va puck out.
Sen att man inte tar utvisningar på 3 solklara höga klubbor mot oss så säger det en hel del att vi spelar i motvind även mot domarna.
Känns som SHL hellre vill ha kvar anrika Brynäs så det luktar konspiration.

Men vi ska fixa detta gubbar!

Game score efter 3 matcher.

Hel sjukt att man lämnar Andrae utanför…

Dessutom, statsen talar för en otrolig dominans av HV, synd att det inte är så resultatet fallit:

Berglund tillbaka i BIF.

expressen.se/sport/hockey/s … jonkoping/

Oavsett hur frustrerad jag är på domarna under matchens gång skulle jag aldrig sträcka mig så långt som att säga att domarna “letar” utvisningar bara för att det är HV och att SHL vill ha kvar Brynäs i högsta serien.
Men men, alla har vi rätt till våra egen uppfattning.

Vill du vara så snäll och förklara lite vad statsen betyder för oss med en IQ under 65. Frågar åt en vän…

Ja, de statusen förstärker känslan man haft om Andrae under play-out. En av våra klart bästa backar. Ofattbart att man ser han som 9:e back i detta läget, medan Arell, Emil Johansson och till viss del även Bertov får lira sina minuter i alibi.

In med Andrae nu, gå på minimalt med folk. Väck Bergström, Fröberg och Sandberg för de borde ha sovit färdigt nu. Om inte, bryt upp kedjan i 5v5. Bästa bytena Filip gjorde senast var när C Sandberg centrade honom…

Game score: Ett mått på hur väl en spelare utfört sitt jobb över en match mätt i en rad mätetal.
Det jag visar är från en sida (Better Than A Monkey) och exakt hur de räknar ut detta vet jag inte, men jag tror inte det diffar mycket från det som är ansett som bransch-standard:

Player Game Score = (0.75 * G) + (0.7 * A1) + (0.55 * A2) + (0.075 * SOG) + (0.05 * BLK) + (0.15 * PD) – (0.15 * PT) + (0.01 * FOW) – (0.01 * FOL) + (0.05 * CF) – (0.05 * CA) + (0.15 * GF) – (0.15* GA)

G – Goals (av spelaren)
A1 – Primary Assists (av spelaren)
A2 - secondary assist (av spelaren)
SOG - Shots on Goal (av spelaren)
BLK - blocked shots (av spelaren)
PD - Penalty drawn (av spelaren)
PT - Penalty taken (av spelaren)
FOW - face off wins (av spelaren)
FOL - face off losses (av spelaren)
CF - Corsi for (Shot attempts for at even strength: Shots + Blocks + Misses) (av laget under TOI för spelaren)
CA - Corsi against (Shot attempts against at even strength: Shots + Blocks + Misses) (av laget under TOI för spelaren)
GF - Goals For 5-vs-5 (av laget under TOI för spelaren)
GA - Goals Against 5-vs-5 (av laget under TOI för spelaren)

Läs mer om detta här: https://hockey-graphs.com/2016/07/13/measuring-single-game-productivity-an-introduction-to-game-score/

Plotten är CA60 mot CF60. Detta är för varje spelare medelvärderat till 60 min speltid:
CA60 = CA * 60 / TOI
TOI = Time on Ice

Det skall nämnas att alla dessa stats är personliga, men för vissa mätetal räknar man inte skotten som spelaren gör för eller emot, utan hur många skott som generas av LAGET under den istid man har (TOI). Detta är Corsi-talen och Goals For/Against (se kommentarer ovan inom parenteserna)
Det betyder att om jag hade satts på isen, kanske i ett sarghörne, under jukka-kapten-thörnberg-Pettan-eran så hade detta genererat ett hyffsat game score till mig, enbart pga “guilt by association” :sunglasses:

Slutsats:

tabellen: vi ser vilka HV-lirare som gjort ett bra jobb.
Plotten: vi ser att hv-lirare har mycket bättre kvot mellan hur många skott som genereras framåt gentemot bakåt jämfört med brunäs spelare.

Vi ser att rätt massivt övertag, statistiskt sett.

Sedan måste man tänka att all sådan här statistik har enorma endogenitetsproblem (vilka man matchas mot och var man startar i zon). En spelare som Andrae får typ enbart starta i offensiv zon. Det gör att han ser bättre ut statistiskt. Medan EJ och DB kör många defensiva zonstarter och även matchas mot toppfemmorna i BIF. Det gör att de ser betydligt sämre ut. Så man ska ta all sådan här statistik med en grävskoppa salt. Det är därför jag håller skickliga ekonometriker betydligt högre än machine learning folket. De har fancy modeller men förstår inte alltid de underliggande processerna som genererar det modellen spottar ut.

Håller med om att Sandberg bröderna såg riktigt bra ut senast. Men det kommer förstås med en stor nackdel. Sihkonen, Sandberg och kokkonen har varit bra på att checka bort Brynäs. Ett alternativ skulle då kanske vara att spela Sandberg x2 och Sihkonen/Kokkonen som checking line. Sen testa Sihkonen/Kokkonen på Sandbergs gamla plats. Problemet är väll då kanske att den linan går i ultrarapid, då Bergström sett riktigt slö ut. Men kan helt klart vara värt att testa.

För att berätta en kul anekdot om hur fel det blir ibland för machine learning människorna, så är en god vän head of data analytics på ett av de ledande nord-europeiska bolagen som tillverkar produkter med livslängd runt 50-100år. De har en massa konsulter som springer där hela tiden. För att bättre kunna serva sina sålda produkter och få en bättre förståelse om vad som går sönder, så hyrde de in en av världens ledande konsultfirmor till att köra det senaste inom machine learning teknik på deras data. Slutsatsen de på allvar kom in och presenterade var att ju lägre produktens serienummer är, desto högre sannolikhet att den går sönder… Så äldre produkter går sönder oftare, det behöver man självklart betala några 100000 för att få veta.

Självfallet får man ta statistik för vad den är. Bortser man dock från den kvarstår dock känslan av att Andrae spelar med mer entusiasm, mod och driv både med puck, som utan än vad flera av våra etablerade backar gör. Han och Martinsson har varit ett riktigt bra backpar. Lillis pratar mycket om mod, men frågan är om han själv har modet att spela de som för tillfället är de bästa spelarna, eller om man ”fegar” och låter namnet som står på ryggen få mest istid.

Siikonen har varit en gigant och lyfter sin femma flera nivåer. Intressant att se hur man formerar laget, men möjligheter till förändring finns och bara det är ju skönt att ha med i beräkningarna.

Fast jag vet inte vilka stora namn vi har på backsidan vid sidan av Martinsson, Kinnvall och Donovan, som skulle gå före Andrae…
Måste helt enkelt ha ett göra med offensiv/defensiv avvägning där man ser Andrae som en offensivare spelare, och när man nu har tillbaka sin offensiva spets på backsidan vill man ha mer tyngd på övriga backsidan. Enda förklaringen jag kan se.

Jag håller med Andrae har varit klockren, han funkade perfekt som substitut till Kinnvall och Donovan, och även Murray match 1. Speciellt så är han ju grymt kylig med pucken och bra offensivt. Därför fick han också spela mycket i offensiv zon. Nu vill man ju ha inne Kinnvall på varje offensiv tek. Då finns kanske inte den platsen för honom i laget. I defensiven så vill man ha DS och NA. så mycket som möjligt.

Men självklart ska han vara med på 8 backar. Både Donovan och Kinnvall är ju inte kurranta. Utan dem så är det bara Murray och Martinsson som är hot från blå. På sju backar så finns inte plats för Andrae just nu, inte pga att han är dålig utan för att han är sämre än Kinnvall, Donovan och Martinsson.

Det gäller att hela laget skakat av sig senaste vinsten. Rent generellt känns det som detta lag i allmänhet är så jäkla nöjda med en i deras ögon bra period, match, eller träningsvecka. Man är bekväma. Man är nöjda. Man är inte tillräckligt redo för att blöda ner sig, eller ta en smäll för laget. Förra matchen är historia och gav oss en boost. Utnyttja det. Men var inte nöjda och jubla inte förrän ni gjort det som Lance Ward uppmanade till: Go, get this DONE!

Det är ju sannolikt precis så som ledarna tänker och det var det jag menade med namnet på ryggen. Men istället för att spela ”safe” med mer defensivt inriktade backar som Arell och EJ, så skulle man likväl kunna visa mod genom att spela Andrae och därigenom utnyttja ett starkare offensivt kort än en, eller två okej defensiva backar som allt som oftast inte hänger med och allt som oftast spelar fast sig i egen zon. Vi har ju ändå Bertov, Didde och skulle säga att även Murray, Martinsson och Donovan också matchar det defensiva gentemot EJ och Arell. Vi blir ett större hot med Andrae och sannolikt bjuds det på mindre spel i egen zon eftersom de som har svårast att ta sig ur egen zon är just de som startar sina byten oftast i egen zon. De är för dåliga i tempo och tanke och har ett för dåligt passningsspel helt enkelt. På 7 backar kan det bli svårt som du säger, men baserat på senaste matchernas prestation så borde inte det vara så mycket att tveka på.

Quila

Jag håller med, Donovan, Martinsson och Murray är väldigt duktiga överallt på banan. Så det hade varit intressant att se Andrae till och med på 7 backar även om det är en risk. Men Andrae är ju en stor talang, det är i sådana här matcher han växer av att spela. Så kanske det skulle varit värt att ta den risken. På 8 backar borde han ju varit med.

Dags för andra raken segern på vägen mot 4 raka. Tror det blir vinst med 2-3 mål ikväll.

[size=200]proppen ur puliiiiis![/size]

15 min kvar… SLÄPP PUCKEN!!!

fy fan… skämskudde. de där jävla video-klippen folk skickat in…