Kvartsfinal 1: HV71 - Västerviks IK

[size=150]HV71 - Västerviks IK[/size]

HV möter Västervik i första kvartsfinalen på torsdagen i HG.
Efter seriesegern så börjar nu jakten på en SHL plats på allvar.

Tommy inför Kvartsfinal 1: hv71.se/article/mio4al13o-3 … -vastervik

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Carl Ljungquist JP
HV-stjärnan exalterad inför speciella slutspelsmötet: ”Ska bli riktigt kul”

Myles Powell inledde säsongen i Västervik men bytte i januari till HV71. Nu möts de båda klubbarna i en småländsk kvartsfinalbatalj som drar igång på torsdagen.
Tabellåttan Västervik avancerade till hockeyallsvenskans kvartsfinalspel efter 2–0 i matcher i åttondelsfinalen mot AIK.
På tisdagskvällen valde seriesegraren HV71 – som i kraft av sin tabellplacering kliver in i slutspelet först i kvartsfinalrundan – vilket lag som ska stå för motståndet i kvartsfinalen. Valet föll på Smålandsrivalen Västervik.

För den 27-årige centern Myles Powell blir det ett speciellt möte. I januari bytte Powell klubb. Från Västervik till HV71.
Han har redan mött sitt tidigare lag två gånger i grundserien, men erkänner att det kommer att kännas ganska speciellt när lagen nu drabbar samman i en spännande slutspelsstrid som avgörs i bäst av sju matcher. Första ronden avgörs i Jönköping på torsdagskvällen.
– Jag känner mig väldigt exalterad inför det här och det ska bli kul att möta mitt gamla lag. Jag har vänner kvar där och det var ju där jag inledde min europeiska karriär, så det är lite speciellt. Det är alltid kul att spela mot dem och det känns som om det finns en viss rivalitet när vi möter dem, säger Myles Powell efter onsdagens träning i Husqvarna Garden.

Har du haft någon kontakt med någon i Västervik efter att det stod klart att det blir ert motstånd i kvartsfinalen?
– Ja, jag skrev till några av dem i går kväll. Och nu känner jag mig bara redo att köra igång det här, säger Powell med ett leende.

Den innevarande säsongen är kanadensaren Powells första på svensk mark. Han inledde med fina 20 poäng på 22 hockeyallsvenska matcher med Västervik. Efter att han kom till HV71 har han producerat poäng i en vansinnig takt, totalt 24 pinnar på 18 spelade matcher.

Nu återstår det att se om poängen också trillar in i slutspelet. Powell borde i alla fall ha ett hum om hur hans HV71 ska lyckas besegra det Västervik han tidigare spelade för. Någon detaljerad plan för ett möjligt tillvägagångssätt delar han dock inte med sig av i det här läget.
– Vi har ett stort djup i den här truppen och spelar vi snabbt, aggressivt och så som vi ska spela kväll in och kväll ut så vet vi om att vi är ett väldigt tufft lag att besegra. Det handlar om att vi ska se till att spela så bra vi bara kan för att stänga ned dem, säger Myles Powell.

Hur ser det ut i HV-truppen inför den första kvartsfinalronden då? Sju spelare, inklusive David Ullström som inte kommer att spela mer den här säsongen, saknades på onsdagens isträning i Husqvarna Gardens A-hall.
Alexander Ytterell, Jonathan Wikström, Max Wennlund och Pontus Netterberg var dock samtliga på is, fast på egen hand i B-hallen. På frånvarolistan finns också Zion Nybeck, som rehabiliterar efter skada, samt Marcus Davidsson som är sjuk.

Det var exakt 20 utespelare plus två målvakter på isträningen, så jag misstänker att det kan vara matchtruppen på torsdagen?
– Det är som det har varit hela tiden egentligen och som vi också förmedlar till laget, att med tanke på det vi har varit i med pandemi och med sjukdomar här på slutet så är det egentligen ingenting som är permanent mer än för stunden. Men vi hoppas givetvis att alla de som var med här i dag ska vara friska och krya i morgon, säger HV-tränaren Tommy Samuelsson och fortsätter:
– Vi hade också fyra spelare som tränade på individuell basis och då tänker jag på Ytterell, ”Wiken”, Netterberg och Max. Men de är alla, förutom Ytterell, beredda att kliva in och spela nu. Att vi har ett sådant djup är någonting som är väldigt viktigt för oss.

HV71–Västervik
När: Torsdag 24 mars, 19.00.
Vad: Kvartsfinal 1:7.
Var: Husqvarna Garden.
Läget i HV71: Har varit spelledigt sedan man avslutade grundserien med en 6–5-seger efter förlängning mot Mora den 16 mars. Slutade etta i hockeyallsvenskans tabell med 116 poäng på 52 matcher. När HV-truppen tränade på is på onsdagen saknades David Ullström, Zion Nybeck, Marcus Davidsson, Alexander Ytterell, Jonathan Wikström, Pontus Netterberg och Max Wennlund. De fyra sistnämnda tränade dock på is på egen hand i B-hallen.
Läget i Västervik: Slutade åtta i den hockeyallsvenska tabellen med 79 poäng på 52 matcher. Har närmast spelat åttondelsfinal mot AIK, där det blev avancemang till kvartsfinalen efter 2–0 i matcher (seger 6–2 och 4–2).
JP/Jnytts Carl Ljungquist tippar: 4–2.

Så här ställde HV upp på onsdagens isträning:
Målvakter:
Jonas Gunnarsson-Filip Larsson.
Backpar:
Chad Billins-Oliver Bohm.
Emil Andrae-Victor Sjöholm.
Nichlas Torp-Daniel Bertov.
Daniel Norbe-Andreas Söderberg.
Kedjor:
Tommi Huhtala-Tyler Vesel-Fredrik Forsberg.
Hunter Shinkaruk-Myles Powell-Tyler Kelleher.
Simon Önerud-Taylor Matson-Måns Lindbäck.
Christoffer Törngren-Jesper Kokkonen-Jonathan Davidsson.

var dom tvugna o ha matchen samtidigt som sverige tjeckien…

Jaha, spelas det fjollboll imorgon också? Noll koll. Finns väl ingen mening med att gå till VM. Ut efter gruppspelet eller åttondelen som alltid i så fall. Ekonomiskt är det väl bra iofs men har svårt att hetsa upp mig. Jag vet var mitt fokus komma ligga imorgon. Ingen kritik, alla går vi igång på olika saker.

Dubbla tv-apparater som gäller imorn!

Avspark 20:45(var nära att skriva nedsläpp). Normal sett slutar en HV-match runt 21:30 och definitivt mot Västervik.
Båda matcherna ses live med STOR tonvikt på Hv71 givetvis.

da dirlanda dirlanda daa. Kom igen nu Kokkonen, nu kör vi :sunglasses: :sunglasses: :sunglasses:

Såg Troja-SSK på teven igår. Kul typisk hockeyvändning. Men man har ju bara något att förlora i den matchserien. Men i slutspelet har man ju allt att vinna - en SHL-plats!

Men känner ni lite som jag? Att HV71 har tre play-out-serier framför sig? Ångest X 3…

Gäller att ladda inför matchen med Dirlanda på repeat :laughing: Sen kul också att höra att Sanny tittar på introt från game 7 som jag har i in huvudfot, ett par gånger i månaden. Det är ju oftare än vad jag själv drar igång den. Sanny har mycket vettigt att säga om hockeyfilosofi. Om jag visste att han hade ett kontaktnät som var bra hade jag sagt att han kan vara en kandidat till ny SC.

Satan så nervöst. Krossa vvik nu hv!!!

Kommer inte bli vansinnig om vi förlorar i kväll. Däremot kommer jag bli skogstokig om de inte visar en jävla vilja.

Ångest har jag inte än, men jag tänker likadant som dig.
Om vi tar oss upp har egentligen ingenting åstadkommits, vi är fortfarande sämst i SHl. :wink:

Lite läskigt ikväll ändå. Perfekt storm-läge med VM-kval mao. lite folk i Husqvarna Garden, ett heltaggat underdog-motstånd och en stekhet motståndarspelare vi tydligen försökt köpa.

All press på hv idag. Vinst ett måste, vid förlust så har momentum givits till västervik o det kan bli otäckt

M lite så, ruskigt spännande.

Om vi går in och tänker att vi ska mosa Västervik med 5-0, då vinner vi
Går vi in och tänker att det kommer ordna sig och bli ganska lätt, då är risken stor att vi torskar, favoritskapet kan vara emot oss.

Det kan ju knappast va fel på motivationen idag. Hemma i garden i ett slutspel. Krossa nu hv!!!

Kokkonen går före Wikström och Wennlund. Tycker det är konstigt. Hoppas han motbevisar mig ikväll!

André med i både första och andra backparet!
Det går ner på folk tidigt :laughing:

Laget ikväll:

Kl 20:45 kan man lugnt och fint byta kanal utan att missa något. Vid den tiden är matchen avgjord för länge sen.