Kvartsfinal 1: Skellefteå AIK - HV71


                           [list][list][list]  [list][img]http://cdn.shl.se/files/SHL/graphics/Slutspel_Logo_110px.png[/img][/list:u][/list:u][/list:u][/list:u]

Kvartsfinal 1 2014-03-15 17.00

Läget i HV71:Det var en ytterst viktig match med förutsättningarna “vinna eller försvinna” i Tegera Arena där Leksand tog emot HV71 för den tredje och helt avgörande matchen i Play In till kvartsfinalen i SM-slutspelet. HV71 fick en smakstart i matchen när Kevin Fiala svarade för en fin prestation efter sex minuter av den första perioden när han bröt in på kassen innan Ted Brithén slog in returen för 0-1 i matchen.

HV71 utökade sin ledning efter fjorton minuters spel och det genom ett två mot-ett läge. Johan Lindström tog saken i egna händer, drev mot kassen och satte pucken kliniskt under leksandsmålvakten Oscar Alsenfelts plockhandske. Ett välplacerat och hårt skott betydde 0-2 i matchen där Ted Brithén även svarade för assist till målet. Brithéns tredje poäng i matchen kom även det i den första perioden när Kevin Fiala åter igen stod för förarbetet, Brithén var framför kassen på returen men det var Erik Christensen som var sist på pucken på 0-3 som godkändes efter videogranskning. Det blev nerver i slutet av matchen när Leksand reducerade till både 1-4 och 2-4, men närmare än så kom inte dom blå/vita gubbarna, utan fick gå på tidig semester.

Matchvinnaren Ted Brithén var glad och upprymd och kommenterade segern till C More på följande sätt:

– Det här var fruktansvärt skönt. Det är första gången jag får spela kvartsfinal så det här känns riktigt kul. Vi fullföljde vår matchplan och vi sa i båset att hålla lugnet trots deras reduceringar. Nu ska vi in och köra i kvartsfinalen.


Ted Brithén svarade för 4 poäng

Skadelistan:
Johan Davidsson
Sebastian Strandberg
Marcus Nilsson
David Petrasek

Avstängda:
Riley Holzapfel

Läget i Skellefteå AIK: Skellefteå AIK vann SHL och har sedan omgång 55 i lördags väntat på sin motståndare i kvartsfinalen. Under torsdag kväll blev det klart att HV71 vann sin Play In-serie över Leksand och därmed blir Skellefteås motståndare i bäst av sju matcher. Matchserien inleds på lördag med match nummer ett i Skellefteå Kraft Arena.

“Det krävs att vi är konsekventa i vårt uppträdande”
– Vi börjar krypa in i oss själva känns det som när vi hela tiden tränar med hög fart och koncentration. Vi ser verkligen fram emot det här, säger Skellefteå AIK:s tränare Hans Wallson till Skellefteå AIK-TV och fortsätter:

– Vi jobbar över tid nu och det är bäst av sju matcher, eller först till fyra segrar, som vinner och går vidare. Vi vill vara med länge och för det krävs samma dedikation och att vi är konsekventa i vårt uppträdande, det krävs även att vi får stöttning från publik till de som kokar korven i arenan. För att får lyfta Le Mat krävs det att vi får ihop allt, precis som under förra säsongen, för att vi ska vinna igen.

Fördel Skellefteå sett till matcherna i SHL
Skellefteå AIK och HV71 drabbade samman fem gånger i SHL och där gick Skellefteå segrande ur fyra av fem möten med den totala målskillnaden 20-7. Tittar vi närmare på vilka spelare som trivdes i matcherna under SHL har Skellefteå AIK hela fyra spelare som samtliga svarande för sex poäng vardera i matcherna mot HV71. Viktor Arvidsson, Pierre-Edouard Bellemare, Oscar Möller och Joakim Lindström gjorde med andra ord hela 24 poäng tillsammans mot HV71 under SHL.

I HV71 var Toni Rajala spelaren som trivdes bäst mot Skellefteå under SHL om vi ser till poängproduktion. Rajala svarade för två mål och två assist för fyra poäng på fyra matcher mot Skellefteå. Stekheta duon Ted Brithén och Kevin Fiala svarade för två poäng vardera i matcherna mot Skellefteå under SHL.

Det är ju ingen som förväntar sig att vi ska ta den här matchserien. Det är vi mot världen och vi har allt att vinna och Skellefteå har allt att förlora. Minns också att Saik har en liten darrig målis som släppte in 7 raka mål mot HV i en viss match mot AIK för ett par år sen.

Spelar vi samma disciplinerade spel vi hade mot Leksand så lär vi komma långt. Vi måste bli bättre på att förvalta våra PP och sätta de chanser som bjuds. Jag hoppas naturligtvis att vi går vidare men jag inser samtidigt vilket jävla jobb det kommer krävas från HV71 för att lyckas med det. Har vi det i oss att slå Svenska Mästarna? Den som lever får se…

SAIK underskattar tyvärr inte HV för de ser oss som ett mardrömsmotstånd. Fast samtidigt är det bara gå in och spela som de senaste fyra matcherna och det finns stora chanser. Som sagt är inte Svensson någon stjärna om man bara kommer förbi deras backar. Han kommer inte ens nära Alsenfelts spel på en dålig dag.
Viktigt att inte falla för deras fula spel och dra på sig utvisningar. SAIK har näst mest tvåor i serien så håller bara killarna huvet kallt blir det många powerplay-mål.

Tyvärr ska jag på dop på lördag men på onsdag blir det bortastå hos “Pite-södra” (läs SAIK).

Överflödiga kommenterar är onödiga från min sida. Sammanfattar kort bara :wink:

:arrow_right: SAIK har pressen på sig.
:arrow_right: HV71 har allt att vinna, nu är varje match framåt en bonus.
:arrow_right: SAIK kommer omedvetet underskatta HV71.
:arrow_right: Skulle mot förmodan, HV71 vinna denna kvartsfinalserien så tror jag banne mig vi går hela vägen och vinner SM Guld.

En ny skrattmatch då :wink: :laughing:

Känner samma sak, Slår vi ZAIK så känns det som att det bli guld :slight_smile:

Men å andra sidan kanske ZAIK inte är lika bra nu efter grundserien, Man har vilat och tappat matchtempot, Man avslutade inte superstarkt, Brynäs med andra lag visade bra form i slutet. Så det är inte säkert ZAIK är det bästa laget nu när det gäller.

LHC - Brynäs - Växjö Tror jag kommer gå långt i år. Frölunda Lueleå Färjestad inte lika starka, Sen återstår det att se hur pass bra ZAIK är nu när HV71 börjat hittat formen. Vi har fortfarande mycket sparkapital kvar också i from av Rajala. Ska bli riktigt spännande att se vad som väntar, Hoppas verkligen att vi får se en hel Rajala som prickar formen nu också ihop med en grym form på resten av laget.

Vem hade trott att Fiala skulle kliva fram och vara en av dom hetaste i slutspelet, hade vi inte haft honom hade det kanske varit onödigt jämnt i sista matchen mot Leksand. Låg bakom minst 2 av målen igår med sin inbrytning. Den lilla spelaren också liksom, att han vågar. Upp till bevis för dom större grabbarna nu, Fiala visar vägen hur man ska göra. =)

Självklart så är SAIK storfavoriter, men det är många “experter” som påstår att de skulle vara nöjda/glada över att få möta HV, vilket jag inte tror alls på.

Jag tror tvärtom att lagen ovanför är livrädda att det blev LHC och HV71 som gick segrande ut från åttondelsfinalen. Två lag som verkligen har underpresterat trots starka trupper. Varken Frölunda eller Skellefteå kommer få någon enkel kvartsfinal trots att de möter nian och tian.

De hade mycket hellre mött Leksand resp Modo.

Dock så tror jag ändå inte att HV kan rå på Skellefteå, för jag kan inte se hur man ska lyckas få ihop det på max (vilket krävs) när man inte lyckats på hela säsongen. Men skulle HV, typ mot all förmodan, lyckas spela på toppen av sin kapacitet så kommer det bli sju matcher i den här serien där vem som helst kan vinna.

Men tänk om man lyckas sno första matchen i Skellefteå i morgon…

HV med matchtempo, slutspels- och vinnar-känsla tror jag kommer att ha ett visst övertag i början av den första matchen. Bara att be till hockeygudarna att de får något med sig av det. En förutsättning naturligtvis att åtminstone två i trion Salmela-Campoli-Petrasek kan spela. Och första hemmamatchen är vår !!! Det ska bli fest i KA igen.

Ja, tänk om håve skulle kunna tjuva matchen uppe i skellefteå, då har vi ett jätteläge.

Ja enda gången HV på riktigt kunnat mönstrat ett fullt lag med våra två toppkedjor intakta slutade det ju med 4-2 vinst mot Siak, visserligen hemmaplan men visst finns det en chans att vi kan små skrälla.

Jag hoppas iaf att vi ger dom en ordentlig fajt om det. Dom ska få kämpa som djur för att gå vidare från denna serien och det ska vara över våra döda kroppar. Då är jag nöjd :wink:

Just det…Jag har en känsla av att HV tar en vinst. Garpenlöv sa att det inte skulle spela någon roll. Det är rent Bullshit. Det skulle spela mycket roll i slutspelet. Personligen tycker jag ZAIK är as fula!

Ingen Nilson i morgon
HV-spelarna vilar i kväll och har sedan värmning i morgon förmiddag inför lördagens match. Men Marcus Nilson, som inte kunde spela i avgörandet i Leksand, finns inte med på resan upp. Nilson är skadad och missar den första kvartsfinalen.
– Han är hemma, bekräftar Ljungbergh.
Frågetecken finns för David Petrasek, som klev av i torsdagens match, och Toni Rajala.

Fälth får gärna sitta på läktaren imorgon, har varit värdelös och sett helt ointresserad ut hela säsongen, nu ska han även vara klar för Frölunda och än ännu mindre intresserad Fälth vill jag inte ens se. Han får gärna flytta till GBG redan nu. :imp:

Ja, han har snackat mer än han spelat i alla fall. :neutral_face:

HVs chans i den här kvartsfinalsegern är, tror jag, att gå på knock direkt från start. HV har spelat 3 täta slutspelsmatcher den senaste veckan medan SAIK har vilat och tränat. Och träning kan aldrig ersätta “the real deal” så det kommer att ta nån match eller två för SAIK att komma in i det riktiga matchtempot. Och nu är det slutspel också och då är tempot ännu högre.

Om HV kan skaffa sig ledning med en eller ett par matcher nu i början innan SAIK kommit in i tempot så kan det nog gå vägen.

Jag tror exakt som du. Att försöka sega ned ZAIK i en kamp bestående av 7 matcher känns helt orimligt.
HV:s största chans är att strategiskt ge ALLT i de två första matcherna, för att på den vägen ändå skaka om ZAIK så pass mycket att de börjar tvivla på sig själva.
Det är dessutom nu HV har ett par bra matcher i ryggen. Så kanske det inte ser ut i mitten på nästa vecka.

Spännande som fan!

Jag tror varken saik kommer underskatta hv eller vara ur matchform, de är alldeles för bra för det.

Hv är helt uträknade med all rätt men det betyder inte att de inte har en chans. Hv ska absolut inte vänta på att saik gör misstag utan försöka spela en offensiv hockey som de är bra på. Skellefteås svaghet är försvaret och målvaktsspelet och det måste utnyttjas om de ska ha en chans.

Som flertalet ovan säger så måste vi vinna idag för att ha någon chans. Vi måste spela långa pass och enkelt första perioden så de inte får den där enorma pressen på oss. När det börjar lugna ner sig en aning måste vi kontrollera pucken och anfalla samlat.

För övrigt anser jag att Fälth kan dumpas av någonstans på vägen till Skellefteå så kan ha åka swebus eller lifta därifrån till Göteborg. Han har inte haft ett enda rätt sedan årskiftet. För det andra sågade han de nya tränarnas försvarsspel öppet i en intervju när Olsson var ny på posten. För det tredje så går han inte in på 6 backar just nu. Då ser jag hellre Williamsson som 7:e.

Jag hade inte sörjt om han skrivit på nytt för HV. För rightare är en bristvara och Fälth har en hög högstanivå. Men nu blev det som det blev och då har Fälth ingenting i HV att göra. Hoppas Petrasek, Campoli, Nilsson etc. förklarar detta för honom.