Kvartsfinal 2: Färjestad BK - HV71

[size=150]Färjestad BK - HV71
HV71 leder med 1-0 i matcher.[/size]

Härlig seger på lördagen gav 1-0 i matcher mot Färjestad. Nu
match två i Karlstad och vinner vi den med så är det ordentlig
press på värmlänningarna.

Önerud i HVTV efter lördagsmatchen: hv71.se/artikel/7nslaj0fk-3i … rtsfinal-1

Eftersnack med Ullström: hv71.se/artikel/ojw2aj0fj-3i … d-ullstrom

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Spännande, hoppas spelförande lag gynnas. “Brunkarhockey” med “klubbtacklingar” måste bort så farten gynnas. Såg att i de andra matcherna var det inte alls så mycket “tacklande” med klubban, FBK är värst. Syntes redan mot DIF, Wikegård påtalade det i lördags och undrar hur det får ske. Gäller att åka runt deras sega och överreklamerade backar.

Hej på er HV-vänner!

Med tanke på det fokus som har legat på domarna i flera av de andra slutspelsmatcherna (och med anledning av att jag älskar statistik) så var jag sugen på att kika lite på hur statistiken faktiskt ser ur för lagen beroende på vilken domare som dömer.

Dessvärre verkar det inte föras någon offentlig statistik på detta så jag satte mig ner och skrev ett litet program som plockar fram denna statistik åt mig.

I kvällens match kommer Mikael Holm och Sören Persson döma. Här nedan presenterar jag lite hur det sett ut under säsongen för HV och FBK när dessa herrar varit med på isen.

Mikael Holm
Holm har under grundserien dömt 9 av HVs matcher. Av dessa har HV gått segrande ur 5 och förlorat 4, detta med ett poängsnitt på 1.44 poäng (en förlust i detta sammanhanget kan vara en 0-poängare likväl som en 1-poängare. Poängsnittet tar däremot hänsyn till om laget förlorat efter tre perioder eller OT. Samma sak gäller för en visnt, men då fördelat på 2 eller 3 poäng.)

Holm har dömt 7 av Färjestads matcher. FBK har segrat i 4 av dem, och förlorat i 3. Poängsnittet för FBK med Holm som domare ligger på 1.71.

Sören Persson
Persson har dömt 7 av HVs grundseriematcher. Av dessa har HV segrat i 5 och förlorat i 2. Detta ger oss ett poängsnitt på 2.0.

Persson har dömt hela 18 av Färjestads matcher, fördelat på 10 vinster och 8 förluster för Karlstad-laget. Detta innebär ett poängsnitt på 1.61.

Säsongssnitt
Statistiken blir helt ointressant om man inte ställer det i förhållande till vilket poängsnitt lagen har - sett över alla matcher.

HV71 lyckades kamma hem 98 poäng på 52 matcher, vilket ger ett poängsnitt på 1.88.
Färjestad slutade med 87 poäng, vilket innebär ett snitt på 1,67 poäng per match.

Sammanställning och slutsats
Vi börjar med HV. Lägger vi ihop HVs poängsnitt för matcherna då Holm och Persson dömer och delar med två har HV ett poängsnitt på 1,72 poäng per match.

Färjestad har ett snitt på 1.66.

Detta visar att när dessa domare dömer ligger HV under sitt säsongssnitt med 0.16 poäng per match, och FBK ligger under sitt säsongssnitt med 0.01 poäng.

HV har en större gap än FBK för att nå sitt poängsnitt med Holm och Persson på isen. Men siffrorna är små, och jag vågar dra slutsatsen att inget av lagen är förfördelat av de har domarna.
Ibland gör domarna misstag, och det får vi leva med. Det händer i alla matcher, och det drabbar alla lag. Hoppas vi har turen att få misstagen till vår fördel ikväll!

Hoppas att någon hängde med på alla siffror.
Kämpa HV!

Kommer bli en jämn match, hoppas vår bredd kan fälla avgörandet till slut.
Ska bli intressant och se ifall det blir några förändringar eller fall man kör samma kedjor som sist.
EC hade det lite tungt i sin kedja första matchen, hoppas han är mer taggad ikväll, vaknar han till så får vi rejält med spets.

Snyggt jobbat med matchtråden!

Tackar och bockar Pg79an :slight_smile:

Samma lag som senast… tycker de känns lite sådär att ha 3 st centrar i fjärdekedja. Tycker man kan slänga in Erik A där på bekostnad av Bengtsson.

Snart framme i Karlstad. Hoppas det är mycket Håve-fans på plats.

Sjukt jävla nervös, mår sådär lagomt dåligt. Som vanligt i slutspelstider. Hade varit skönt att ta en match direkt uppe i Karlstad.

Känner det samma, man lider nu alltså, befria oss från vårt lidande HV!! :slight_smile:

Det är lugnt, hv kallingarna är på, började ha dom på mig vid varje match för ett gäng veckor sen men missade ha dom på mig vid förlusterna mot Linköping, Leksand och Färjestad men sen har dom suttit på och då har även vinsterna infunnit sig. Blir mkt tvättande i dessa tider :laughing:

haha förlorar dom idag så får du köpa nya… men dom verkar ju vara pålitliga…

Vilken kanal boys?

Nu kör vi HV vänner!!

cmore sport för dem som har det

hahhahahha, :laughing: lhc-klass på träsko’s intro :laughing:

Det vore härligt om man kunde tvåla till FBK ikväll och gärna med lite fler mål i ett tidigt skede så att man kan spela med mer ro. Ryno avstängd ikväll också och eftersom han är FBKs bäste spelare så är det ett avbräck som HV måste utnyttja.

Kom igen, HV!

Vafalls!? Det är ju för fasen tomt på FBKs ståplats!? Man vittrar torsk… :smiley:

lol trollen på twitter undrar vilken psalm HV lirar innan match… de borde lyssna på sekt-sången i kaffeburken :smiley:

:laughing: