Kvartsfinal 2: HV71 - Skellefteå AIK

SAIK är två nummer för stora. Har en känsla av att den kan rinna iväg idag… :frowning:

Folk på mål då räcker det med ett höstlöv. Fan vad eländigt.

Måste ju vara himmelriket att få möta HV71!
Är ju parodi på hur hockey inte ska spelas!

Försvaret är katastrof och framåt kommer vi en o en.
PP vet Hv hur man ska spela detta?
SAIK räckte med 30sek eller nåt!

Känns tyvärr so om energin pyste ut efter första målet. Nu är det bara ett riktigt flaxmål tidigt i andra som kan ta HV tillbaka i matchen tror jag.

Önskar att man fick se en repris på utvisningen som avgjorde matchen, Fantenberg va inte helt nöjd med beslutet. Istället kom den förbannade reklamen.

0-2. Klasskillnad mellan lagen.

Stefan “jag ligger alltid två meter från min gubbe och får panik när jag får pucken” Johansson måste lösas från sitt kontrakt snarast möjligt. Rekordusel!

2 klasser bättre. Jösses. Trodde ni kunde kriga mer.

Tyckte dock att HV skapade bra lägen i sitt PP. Men det måste bli mål i PP om vi ska ha skuggan av en chans mot detta ZAIK som påminner om HV för några år sen.

Tråkigt att se att det skiljer så pass mycket mellan lagen. SAIK är ju oerhört bra och snabba.
Dessutom är de mycket aggressivare än HV.

En nyckel för låset vore att tacklas mer över hela banan, för att få SAIK att backa lite.
Kom igen HV!

Ganska jämn period med inte så mycket vassa chanser. Skellefteå får lite för lätta mål tycker ja. Vi skapade ganska bra lägen i PP också som vi inte fick mål på. Sen har vi alldeles för svårt att ta oss ur egen zon på ett lätt sätt så vi får flyt i spelet.

Backarna måste agera lite snabbare, Dom tänker för mycket och håller pucken för länge trots att det finns alternativ att bygga upp spelet om man är snabb från början. Sen åker man och hämtar upp pucken för sakta. Man glider ner bakom mål och hämtar pucken och väntar in Skellefteå. Man sätter sig själv i dumma lägen.

Snabba uppspel, Snabbare hämtningar av puck, När vi får farten med oss i anfallen så måste vi fylla på med hela laget också annars får vi inget tryck på dom.

Nu handlar det mer om att få ner pucken o byta 3 spelare Varje gång. Sen anfaller vi med 2 st mot 5 SAIK-spelare. Då är det inte lätt att göra mål. :frowning: Backarna måste våga följa med upp och stänga sarghörnen. Vi måste ha mer än 1 gubbe på returer. Känns som vi spelar något taktiskt försvarsspel enligt mig.

Nu är det dags att släppa det o köra bara om vi ska ha någon chans i den här matchserien. HV71 har alltid fungerat bäst som ett anfallande lag.

domarens fel Igen? Väx upp!

Allting SAIK gör ser fruktansvärt enkelt ut. De kommer ner till Jönköping och behöver knappt kämpa, vi ger ju dem målchanser ändå.

Vi måste spela 1000ggr bättre om vi ens ska skapa målchanser. Vinner SAIK ikväll är det kört för oss, vi lär knappast vinna två borta.

Eidstedt skymmer sikten för Wesslau totalt, annars borde W förmodligen tagit det skottet. Men SAIK är tyvärr klart bättre så det här blir nog svårt :open_mouth:

12-4 har vi i tacklingar såg jag nu.

Tacklingar var mycket bättre inledningsvis i den här matchen mot förra tycker jag. Skulle snarare säga mer skridskor och tackla i anfallszon med fler spelare. En del av problemen är att Rajala Christensen o några till inte tacklas alls, Oftast är det dom som blir av med pucken i anfallszon också. Putte däremot är grym på det.

Att inte Rajala spelar på 2 pp uppställningar är ett stort skämt!!!

Finns dessutom ingen i detta Hv lag som vill in i skiten framför mål…INGEN! !!

Känns lite som nu när spelarna är hemma kan man fuska lite med sitt jobb på isen vilket märktes redan i första bytet, man jobbar inte klart situationer, man slarvar, man är osynkade i uppspelen. Skärpning tack… det är fan slutspel!
Sen vore det väl inte allför mycket begärt om Christensen kunde vakna till, varit alltför anonym.

HV hade 8-2 i tacklingar efter 7 minuter… så jag tror inte de inte fattar… eller så var det bara en slump för att de kört vilse?

Jo, fast det kan bli bättre… och hårdare.
HV kändes mjuka.
Kriget runt sargerna borde man också ge sig fan på att vinna, men det är ju inte lätt när ZAIK är så jävla bra där.

ja, så när man gör 100 tacklingar kan man alltid kräva 200?