Kvartsfinal 4: HV71 - Linköping HC

[size=200]HV71 - Linköping HC [/size]


[size=150]Kopplar HV71 ett järngrepp på Linköping?[/size]
Publicerad: 2015-03-18 15:03

HV71 stal en av matcherna i Linklöping när laget segrade i Saab Arena på tisdagen med 3-2. Nu väntar en viktigt match i Kinnarps Arena där HV71 med en seger har skaffat sig matchboll i matchserien.

HV71 kopplade ett lite grepp på Linköping när jönköpingslaget lyckades segra i Linköping på tisdagen med 3-2. Erik Christensen fortsätter att ha bra form och inledde målskyttet i matchen i den första perioden. I den andra gick HV71 ifrån till en 3-1 ledning och Linköping kom aldrig närmare än en reducering.

– Det var en ruggigt bra och genomför match från vår sida. Vi spelar bra defensivt och vänder spelet snabbt. Det är skönt att vinna borta och nu ser vi fram emot nästa match och tummar vi inte på något så ska det gå vägen, sa HV71:s Filip Sandberg till HVTV efter matchen.

I Linköpings lägret fortsätter förstakedjan med Jeff Taffe, Kent McDonell och Jacob Micflikier att trampa vatten. Den kedjan som öste in poäng i SHL står fortfarande bara noterade för ett mål. Roger Melin, tränare i Linköping, försökte ändra lite i formationerna och satte in sylvasse Jakub Vrana i förstakedjan.

[size=150]Little hittade nätet[/size]

Det hjälpte dock inte och kedjan blev nollad poängmässigt på måndagen. Glädjande för Linköping var dock att Broc Little och andrakedjan vaknade till liv. Little stod för ett mycket vackert mål och assisterade även kedjekamraten Mattias Sjögren till Linköpings reducering i den tredje perioden.

Nu när Linköping tappad sin hemmafördel och måste vinna en match i Jönköping lär det krävas att förstakedjan börjar att leverera. Trots att laget ligger under med 2-1 i matcher mot HV71 är lagkaptenen i Linköping Magnus Johansson förväntansfull inför fortsättningen.

– Nu är det ju två-ett i matcher så det är ju fortfarande en jämn serie. Jag har stor tro på det här laget och jag tror absolut att vi kan åka ner och kvittera den här matchserien på torsdag, säger han till Linköpings hemsida.

[size=150]Skaffar HV71 matchboll?[/size]

HV71 verkar verkligen ha fått igång sina nyckelsspelare inför Slutspel 2015. Igår forsatte Erik Christensens målform och kanadensaren är nu uppe i tre mål totalt.

Dessutom stod den finske backgiganten Jere Karalahti för en riktigt bra match och gjorde även han mål med ett rungande hårt slagskott. Karalahti hade även en istid på över 24 minuter vilket var mest hos gästerna och endast slaget av Linköpings Jonas Junland.


Två målskyttar i tisdagens match: Erik Christensen och Jere Karalahti.

Till sist måste burväktaren i jönköpingslaget Gustaf Wesslau nämnas. Återigen stod han pall när han som mest behövdes för sitt lag och i slutminuterna gjorde han flera svettiga räddningar på tisdagen. Han avslutade matchen med en räddningsprocent på 93.1 och motade 27 skott.

Nu väntar en nyckelmatch i matchserien mellan rivalerna HV71 och Linköping i Kinnarps Arena. Vinner HV71 så har laget skaffat sig matchboll inför lördagens match i Saab Arena. Tar Linköping seger så är det östgötarna som sitter i förarsätet med sin hemmafördel.

[size=150]FORZA HÅÅVEE BLÅÅ!![/size]

Nyckelmatch idag. Jag tror HV tar den men det krävs topprestationer från alla spelare. Fortsatt fysiskt spel med disciplin och kontroll på känslorna. LHC kommer säkerligen att spela desperat så det gäller att spela klart situationerna ordentligt, särskilt i egen zon där det har varit lite si och så.

Publiken måste göra sitt jobb precis som osäkrat och bära fram vårt lag!

Kom igen, HV!

EDIT: Det hade varit enormt skönt om vi kunde få igång PP igen i den här matchen. Det kommer att krävas både på kort och lång sikt.

Jag håller med, i 5mot5 ser det bra ut, men PP samt i viss mån BP ser det bedrövligt ut.
Jag väljer att se detta som en resurs för resten av slutspelet, eftersom jag tror och hoppas på en förbättring.

Jag tycker jag tedenfart och Laine börjat få igång skiten nu oxå. De syns mer, de skapar kanske inte så mycket som jag vill att de skall, men fan, de kämpar iallfall. Jag tror det lossnar snart.
PC? iskall.
Han kommer vara iskall tills sjunde och avgörande finalmatchen då han stänker in avgörandet i andra förlängningsperioden i krysset och sedan lyfter bucklan! Sanna mina ord!

Jag tror LHC kommer att starta matchen i ett galet tempo och sätta press direkt. Skulle inte förvåna mig om de satte första målet inom 5 min. Jag tror att nyckeln för vinst idag blir att försöka hålla nollan iaf. första perioden, sänka LHC’s självförtroende lite till.

Bara fortsätte me de fysiska spelet och störa deras uppspel och kontringar. När de kommer i sina snabba vågor så kommer de sjölja över våra backar, men om vi kan fortsätta att sätta hög press tidigt det är nyckeln för succe idag. Förhoppningsvis kan publiken göra så HV klarar av att kämpa te sig en 3-1 ledning i matcher. Men vi kan inte tumma på nått för LHC har fortfarande en starka offensiv skicklighet än vad HV har, HV har mer fysik och förhoppningsvis vinner fysik mot skicklighet som i Luleå-Frölunda serien som jag ser som en likartad serie där ett mycket mer spelskickligare lag möter en mer brunkar gäng

Absolut, speciellt i uppspels fasen i PP har vi enorma problem när LHC stressar, där vi förlorar vi oftast mycket tid. Vill se ett bättre PP idag där man har minst två effektiva bra sätt att komma förbi LHC stressen och kan bygga upp vårat PP eller kanske komma till lägen direkt.

Fan vad skönt om HV kör över LHC ikväll. Längtar att höra trycket i Kinnarps när HV glider in på isen!

5-0 då!

Första slutspelsmatchen på plats sedan uttåget i Karlstad 2012. Dags att ta en 3-1 i matcher och bara njuta. Nu kör vi!

Laget i kväll:

  1. Ersberg, Erik

  2. Wesslau, Gustaf
    1st Line

  3. Karalahti, Jere

  4. Berglund, Kristofer

  5. Ridderwall, Calle

  6. Christensen, Erik

  7. Brithén, Ted
    2nd Line

  8. Campoli, Chris

  9. Johansson, Emil

  10. Tedenby, Mattias

  11. Carlsson, Patrik

  12. Laine, Teemu
    3rd Line

  13. Pilut, Lawrence

  14. Karlsson, Mattias

  15. Sandberg, Filip

  16. Bengtsson, Anton

  17. Jämtin, Andreas
    4th Line

  18. Petrasek, David

  19. Melin, Björn

  20. Holzapfel, Riley

  21. Strömwall, Malte
    Extra Players

  22. Persson, Carl (LW)

Får stanna hemma ikväll p.g.a. influensa. :neutral_face:
Annars hade jag vart på A-stå igen men nu blir det soffläge.
105-tum och hemmabio blir nog helt ok även om jag kanske sänker när chips-arto kommer igång. :smiley:

VINN IDAG!

fett!!!

Vilket medlemsnummer i Hv71 har du då? #GNÄLLKöping

:smiley: :smiley:

fan. bra av pilut… synd på magskottet

:open_mouth: :open_mouth: :open_mouth: :astonished: :astonished: :astonished: :astonished: :astonished: :astonished: :astonished: :astonished:

det finns inte…

:question: :question: :question: :question: :question: :question: :question: :question: :question: :question: :question:

om vi skall följa statistiken så förlorar vi idag

den skiter jag i. HV bäst än så länge.

Tycker de varit rätt jämt. LHC har snurrat rätt bra i HV:s zon. Trender är till för at brytas se till o bryt denna trend nu

asså vafan wesslau