Kvartsfinal 6: HV71 - Linköping HC

[size=200]HV71 - Linköping HC [/size]

[size=150]Kan HV71 utjämna mot Linköping?[/size]
Publicerad: 2015-03-22 14:20

HV71 förlorade i Linköping på lördagen efter en ny tät match. Förlusten innebär att jönköpingslaget måste vinna hemma i Kinnarps Arena på måndagskvällen för att tvinga fram en sjunde och avgörande match.

Vilken oerhört tät och rafflande kvartsfinalserie vi har bjudits på mellan HV71 och Linköping. Lördagsmatchen slutade som vanligt 3-2, den här gången till Linköping, som därmed också tog ledningen i matchserien med just siffrorna 3-2.

Både HV71:s assisterande tränare Fredrik Olausson och Linköpings dito Dan Hobér framhöll på presskonferensen den härliga ishockey som spelats i matchsserien mellan lagen och att det är oerhört små marginaler som avgör matcherna.

HV71:s back Chris Campoli var en av matchens förgrundsfigurer med sina dubbla nätrassel, hans andra och tredje mål i kvartsfinalserien. Men hans mål räckte inte till och han ser egentligen inte speciellt många förbättringspunkter inför måndagsmatchen:

– Vi måste bara göra saker lite bättre och inte ändra på så mycket utan förlita oss på vårt spel. Vi är fulla av tillförsikt över måndagens match, sa HV71:s Chris Campoli i en intervju på HVTV efter matchen.

Tvåmålsskytten i lördags, Chris Campoli.

[size=150]“Det är underbar hockey hela tiden”[/size]

Nichlas Hardt avgjorde i den tredje perioden och fick ikläda sig rollen som matchhjälte. En annan spelare som går från klarhet till klarhet är backen Jonas Junland. Han satte ett mål och kryddade med en assist och seglar upp i topp i backarnas poängliga i slutspelet.

– Jag tycker att det är fantastisk och underbar hockey hela tiden i den här matchserien, sa en sprudlande Junland efter matchen till LHCTV efter lördagens seger.

Tjecken Jakub Vrana har också han sett riktigt het ut i matcherna mot HV71. Han gjorde på nytt mål och är nu uppe i tre kvartsfinalmål totalt.

Linköping tränade lätt under söndagen och en av dem som fanns på isen var backen Gabriel Karlsson som gör sitt första slutspel.

– Det gäller att fortsätta som vi har gjort, fortsätta hålla en hög press på deras backar, de rullar på ganska få försvarare så vi måste sätta press på dem. Jag tycker det går helt okej personligen, jag får ganska mycket speltid så det är kul.

HV71 måste alltså vinna matchen för att få fram en sjunde och helt avgörande match medan Linköping vid seger drar vidare mot semifinal.

[size=150]FORZA HÅÅVEE BLÅÅÅ!![/size]

Idag måste vi fan minimera misstagen, sätta chanserna, få i gång pp samt se till att Rahimi inte får åka omkring och dominera på isen. Kom igen nu HV! Jag pallar inte en kvartsfinalsorti till!

Nu kör vi för Vinst ikväll!
Inget fuskande på detaljer, backchecking, forechecking, byten eller skridskoåkningen.
100% fokus på att enbart vinna matchen ikväll.
KÄMPA HV71

Hoppas verkligen HV kan fixa en seger så vi alla kan få game seven. Dock tycker jag HV ser tröttare ut än LHC samt att LHC spelar lite bättre än Hv i egen zon.

2-2 och sudden, sen kan allt hända.

Nej nej ingen Sudden idag… Hoppas på vinst efter full tid… Annars tror jag pressen blir för stor i en Sudden. Tr däremot gärna en Sudden i match 7. För de ska fan bli en match 7!!!

Nu är det läge att vinna.

Andreas har vaskat om rejält i kedjorna.

1st Line
8. Karalahti, Jere
27. Williamsson, Jesper
16. Sandberg, Filip
28. Bengtsson, Anton
11. Ridderwall, Calle

2nd Line
17. Johansson, Emil
41. Campoli, Chris
31. Tedenby, Mattias
90. Brithén, Ted
92. Laine, Teemu

3rd Line
2. Berglund, Kristofer
25. Karlsson, Mattias
21. Strömwall, Malte
24. Christensen, Erik
91. Jämtin, Andreas

4th Line
22. Petrasek, David
9. Melin, Björn
26. Holzapfel, Riley
19. Persson, Carl

Även om AJ har förändrat lite väl mycket för min smak så tror jag det kommer bli bra.
Jag gillar hans förändringar på forwardssidan medan jag är mer tveksam till backförändringarna. Att sätta in Williamsson, som varit borta ett tag, i ett första backpar i en helt avgörande slutspelsmatch känns väldigt tveksamt. Jag hade hellre sett att man fortsatt spela Karalahti/Berglund som första backpar, Campoli/M.Karlsson som andra och sedan Williamsson/Johansson som tredje.
Och använda Pettan som en avlastning för Jesper och Jere (i början av matchen).

Gällande förändringarna på forwardssidan så tycker jag det ser helt okej ut. Nu vet jag inte orsaken till att P.Carlsson saknas men med tanke på hur hans sista halva av säsongen har varit så anser jag inte att det är något större tapp. Tvärtom. Tedenby/Laine har varit riktigt vassa i slutspelet men P.Carlsson har inte riktigt klarat av att kliva fram utan istället nästan hållit tillbaka Teden/Laine. Att då plocka in Brithén, som har haft det lite tufft, är enligt mig perfekt. Förhoppningsvis så kommer Ted igång lite bättre nu när han får lira center och Ted är ett antal snäpp vassare än P.Carlsson (när det gäller att lira center).
Tycker också att man kunde kört en kedja med Ridderwall/Christensen/Jämtin istället.

Overall så tycker jag dock de flesta förändringarna är bra :slight_smile:
Riktigt taggad inför kvällens drabbning!

Ja, onekligen är det ganska omfattande ändringar. Jag misstänker att det är sjukdomar tyvärr. Christensen såg riktigt blek ut senast och orkade knappt spela i tredje. Likaså tror jag inte att AJ skulle tagit bort Purre helt ur laget om det inte var tvunget.

Ska man vara riktig skeptiker så är detta inte optimalt, är man optimist så argumenterar man för att AJ är ett geni som hållit på sina ess till det verkligen är tvunget att spela dem.

rädd för genomklappning ikväll…

Får känslan av att LHC kör över HV. Tror tyvärr inte att grabbarna orkar

Ovisst. Kan gå hur som helst ikväll.

är också livrädd för att det knyter sig helt om lhc gör första målet och att det rinner i väg.

Tycker också som någon sa att vissa verkade trötta och hängiga senast så hoppas att det inte är en massa sjukdomar.

Undrar vad det är med P arlsson…även om han inte rosat marknaden så tycker jag han måste va med i truppen.

tomt på läktaren…

Kom igen nu Hv!

Viktigt att Wesslau spikar igen nu och att vi verkligen fyller på med hela laget och visar vilka krafter vi har så vi skrämmer skiten ur dom till på onsdag!

Kämpa Hv!

Göttt wesslan :exclamation:

Wesslau!!!

lhc har börjat klart bäst

Får dåliga vibbar men hoppas jag har fel. Kämpa HV!

Betydligt förbättrat PP jämfört med dom första matcherna
JJJJJJJJJJJAAAAAAAAAAAAA :smiley: :smiley: