Tror ni Nättinen är skadad igen?
Eller “Skadad”…?
Såg inget som hände förra matchen kan såklart ha missat.
Vilket fall ännu sämre denna sväng i Shl en när han var i Sverige sist. Riktig flopp.
Läste någonstans att han fick en puck på fingret/handen.
Var det för tidigt att förlänga med Herman Hansson? Tycker han lagt sig på en räkmacka. Läge för läktarplats när Önerud är spelklar!?
Tycker nog det var för tidigt med tanke på att i stort sett hela laget underpresterade och fortsatt underprestera. Fanns inget då och finns inget nu att bygga vidare på. I en normal värld ska Herman Hansson inte vara ett utropstecken i ett SHL-lag. Med all respekt för Herman. Men då ligger nog sanningen mer i att något är fel på lagbygget än att Herman “förtjänar” en förlängning.
Skulle HV hålla sig kvar och skulle nu Nubben (ja, vi får väl dras med honom ett år till) få ordning på laget till nästa säsong så ska Herman Hansson växla mellan bänk, läktare och fjärdekedja. Till skillnad från i år då han är tokgiven…
Tycker det var konstigt att förlänga med både HH och Lindbäck. Samma spelartyp, men ingen av dem har kontinuiteten eller tyngden. Jämför med Ledin eller Jämtin. Då faller de väldigt kort. Förlänga med en av dom möjligen, men båda? Konstigt sett till lagbygget. Men vi bygger kanske för ett nytt allsvenskt topplag. Och då är de väl ok.
Jag tycker de rycker för mycket i kedjorna, jag skulle vilja se dessa kedjor fasta nu ett tag:
Petersson-Shore-Lenc
Forsberg-Miele-Tedenby
Bödker-Molgaard-Matson
Hansson-Vesel-Lindbäck
(Vignault vet jag inte vad han bidrar med mer än att han är stor?)
På backsidan vill jag med att de slutar rotera, men viktigast är att Glad aldrig någonsin får spela mer, Torp gjorde det OK senaste matchen och kan få vara vår backup back
Tycker det nya laget har ok målvakter och backar men på forwardssidan har vi på pappret ingen förstakedja eller topp 6 centrar.
Vi kan skrapa ihop en andrakedja och två halvdana tredjekedjor.
Sedan matchar backarna och forwards väldigt dåligt. Vi behöver spela defensivt stabilt för att vinna med så kassa forwards men har en backuppsättning som spelar med extremt hög risk och egentligen inga centrar som kan täcka upp.
En rimlig förväntan på laget är att vi ska försöka kvala oss kvar om vi inte får in två toppspelare som kan leda laget…
Målvakter - Mittenlag
Ortio 1:a
Gunnarsson 2:a
Backar - Mittenlag
Hjalmarsson - Förstaback
Kaski - Topp 4
Laleggia - Topp 4
Andrae - Topp 4
Sjöholm - 5-6
Billins - 5-6
Martinsson - 5-6
Torp - Extraspelare
Glad - Extraspelare
Forwards - Härdsmälta
Petersson - 1:a
Forsberg - 2:a
Shore - 3:e
Tedenby - 3:e
Vesel - 3:e
Miele - 3:e
Lenc - 3:e
Molgaard - 3:e
Lindbäck - 4:e
Bødker - 4:e
Hansson - Extraspelare
Nättinen - Snorpetare
Matson - Strumptorkare
Vigneault - Storätare
Ja det är märkligt att man förlänger med båda i detta skede. Jämför du med Jämtin och Ledin så är ju faktiskt HH och ML både tyngre, större och bättre på rören och förutsättningarna finns ju där. MEN de saknar det där som man inte kan träna sig till, tjurigheten, elakheten och viljan att vara i ansiktet på motståndarna som är så viktig och som jag har saknat i föreningen de sista 12 åren. Har man denna typ av spelare i truppen så gör det dessutom att alla spelare måste vara på tårna eftersom de retar motståndarna konstant. Det måste vara något i den långsiktiga planen som säger att man inte skall ha den typen av spelare längre? Det är i alla fall en gåta att man frångick detta eftersom det fortfarande är ett vinnande koncept i framgångsrika lag. Detta är en pusselbit . Nu gäller det att hitta resterande 20 bitar också…
Jag menar naturligtvis tyngden i spelet, inte vad vågen visar. Men i övrigt håller jag med. De känns lätta, snälla och enkla att möta. Det gjorde inte Ledin och Jämtin. Om man nu ska jämföra med dem.
Har inte den spelartypen generellt minskat i hela SHL?Tycker allmänt att det är mindre öppet grisande och hets mellan spelarna. Mindre känslor helt enkelt.
Sant, men samtidigt kan de få stjärnspelare att tappa fokus.
Skrev efter Linköpingsmatchen att Fantenberg var irriterad på HH vid första periodpausen. Det skulle HH utnyttjat i resten av matchen och varit på Fantenberg mer. Det hade Jämtin/Ledin gjort.
Vi har åter centerbrist. Nu när Miele går på kant ser centersidan bedrövlig ut igen.
André-Shore-Miele måste få fortsätta men hur ska man formera övriga?
Nättinen har jag gett upp på. Sjuk, skadad och totalt oduglig när han väl spelat.
Kvar finns Vigneault, Vesel och Fisken.
Tycker Fisken ska kampera med Hansson Lindbäck/Matson. Det var med dom han slog igenom och gjorde det riktigt bra.
Vigneault och Vesel håller ju inte som center i nån kedja…
Teden har ju varit speedig det senaste men har noll kemi med Foppa och Vigneault. Kvar är då Vesel som är totalt iskall. Jag får inte ihop det…
Backsidan vi gick in med i säsongen var alldeles för dålig oavsett coacherna och hur de använder dem.
Vi hade på papperet en toppback som vi nu knäckt och som helt saknar självförtroende. Sen hoppades man på att Andrae skulle blomma ut men han har visat sig inte hålla i SHL och tyvärr blivit en ny Emil Johansson.
Vi har nu värvat in tre backar som nu är våra tre bästa och jag tycker vi har en backsida som är mycket bra om vi får det att fungera.
Att Martinsson borde vara en toppfyra back i SHL borde det inte vara någon tvekan om. Tidigare hade han rollen som ensam härförare och det funkar inte alls, han är ju ingen Lennström eller Pudas.
Hjalmarsson, LaLeggia
Martinsson, Kaski
Westerlund, Bengtsson
Det är alltså våra sex nya backar sedan förra säsongen. Enligt mig en mycket bra komponerad backsida om de används korrekt.
Lägg till Sjöholm och Billins på det så är det enligt mig inte materialet det är fel på.
Nu har vi istället skickat iväg Bengtsson medan Andrae fortsatt används som en toppback samtidigt som Glad och Torp får en hel del speltid….
Jag förstår inte riktigt din, och andras, kritik av Andrae. Är väl typ fyra i interna poängligan, 4+13 och ±0. Näst bäst plus/minus av backarna. Visst blir han övermodig emellanåt, visst ger han både tränare och fans gråa hår ibland, men på det hela taget gör han det bra.
När alla backar är tillbaka, hela och friska, bör man spela dem så här.
Andrae, Sjöholm
Hjalmarsson, Kaski
Billins, LaLeggia
I min bok är sedan Torp sjunde back och Martinsson åttonde. TS rankar säkert backarna annorlunda. Men, men Martinssons istid har minskat drastiskt. Ogår bara ca 15 min.
Jag ser inte heller att Andrae gör saker speciellt dåligt. Han kämpar och sliter, blir förbannad, visar känslor samt blandar och ger med den talang han har. Precis som jag förväntar mig.
Det är inte där vi skall in å peta imho.
Enda positiva i misären är väl att HV faktiskt hade en förstalina som skapade mot serieledarna och ändå hade tendenser till bra PP. Hoppas det funkar lika bra resten av säsongen då har vi ett vapen framåt.
Resten av formationerna kan dom hafsa ihop hur dom vill inget fungerar ändå. Möjligen prova lilldansken med Måns och Herman igen.
Min kritik mot Andrae är att han trots att han gör poäng framåt kostar alldeles för mycket bakåt. Han spelar som en naiv junior fortfarande och verkar oförmögen att kunna värdera spelsituationerna och hur han ska spela sett till vilket läge laget befinner sig i, både avseende i matcherna men också i tabellen. Man förlorar mer än vinner på att ha denna spelartyp i laget, helt enkelt.
Jämför med Sjöholm som är junior. Spelar både enklare, rejälare och mycket mer anpassat och balanserat utifrån förmåga. Självklart gör även Sjöholm misstag, men inte lika ofta och grovt som Andrae. Sjöholm sätter inte laget i skiten på samma sätt.
Jag tycker att det är uppenbart att Andrae inte klarat av att ta steget till seniornivån än. Sen har han en alldeles för stor roll och alldeles för lite understöd, då många (alla) andra backar också underpresterat, men då blir det ju ännu viktigare att spela enkelt och med större marginaler.
Jämför vi det här lagbygget med säsongen 20/21 så är denna trupp mycket, mycket bättre. Främst målvakts och backsidan.
De nyförvärven vi tagit in under säsong är klasser bättre än de Hult fick in då. Var ju bara Donovan som var bra men han blev ju dessutom skadad under Play Out.
Ortio är ju mycket bättre än Gunnarsson och Gunnarsson är minst lika bra som Hugo.
Backsidan är ju klasser bättre nu, Martinsson var vår stjärnback från start och sen ihop med Donovan. Kinnvall är ju ingen bärande spelaren på något sätt. Nu har vi en helt annan spets och bredd på backsidan.
Även forwardssidan är bättre nu även om det är mer jämnt där. Vi hade ju Fröberg, Bergström och Holmström som nyckelspelare och nyförvärven var ju inga superstars med Stoa i spetsen som var tänkt som förstacenter. Jämför med Shore nu.
Denna trupp vi har nu är bra och ska räcka för att utan problem nå Play In trots nuvarande läge. Mycket bättre än för två år sedan.
Coacherna är tyvärr lika dåliga båda säsongerna med undantaget att vi då hade ett grymt PP under stora delar så ett plus där. Så tycker faktiskt coacherna lyckats sämre denna säsongen med tanke på truppen.
Kan fortfarande se en stark andra halva av serien om vi ex byter coach eller om de lyckas börja matcha laget bättre när alla är tillbaka och får ordning på PP.
Där är nyckeln enligt mig. Truppen är bra om än lite väl dyr.
Enda liknelsen mellan Sjöholm och Andrae är just att de är unga. Sjöholm är ju en spelare som spelar med stora marginaler och med helt skilda styrkor mot Andrae, som spelar och ska spela med mindre marginaler eftersom mycket av hans styrka ligger i just det kreativa. Andrae ställs oftare och förväntas ta fler röda beslut. Ibland går det inte, men min åsikt med denna typen av spelare är att det är viktigt att man är konsekvent, tror på ens talang och vågar göra misstag. Det kommer kosta, men det kommer också att generera och precis såhär har det ju varit. Lätt att glömma att han är ung. Tycker han gjort en bra säsong såhär långt, men har mer att ge precis som typ 95% av laget. Han är under slipning.
Ja herregud. Vilket svar. Dom har olika tröjnummer också.
Allt du skriver stämmer. Det är väl självklart de är olika spelartyper. Eller har någon missat att Andrae är mer offensiv och Sjöholm mer defensiv? Men det ändrar inte min uppfattning.
Sjöholm är bättre på att spela sitt spel än Andrae är på att spela sitt. Och därigenom bidrar Sjöholm mer.