Totalt obegripligt! Hv ska vara glada att det finns en klubb som vill ha floppen… men nej, då säger man nej? Obegripligt
Man borde vara tacksam att ngn klubb vill ta över Vigneault, och går han till Modo så slipper vi möta honom denna säsong.
När jag tittade på lagbygget innan säsongsstart, frågade jag mig; vem skall vara lagkapten? Jag hittade ingen, förutom skadade Önerud. En kapten bör vara en bärande spelare, helst från bygden. Det är ett stooort problem att vi inte har några riktigt bärande spelare att ta rygg på. Det närmaste vi kan komma är väl André Petersson. Han borde blivit kapten i stället för Hjalmarsson.
Hjalmarsson är en stor besvikelse för mig. Förväntade mig mer pondus, mer jäkla anamma, mer fysiskt spel och rejäla uppspel. Därav ser jag ingenting. Har svårt med positionsspelet. Han åker mest och petar med klubban, tyvärr. Borde snart va dags att visa att han varit en NHL-spelare.
Igår var han inne på fem baklängesmål, varav fyra var i fem mot fem. I min bok är det tveksamt om han går in som ordinarie på sex backar. Det gör han så klart i tränarnas bok, men jag är konfunderad.
Tycker väl inte Hjalmarsson är sämre än nån annan. Men ja, han är ju inte den backgeneral man hoppades på.
Gällande Petersson kan jag hålla med. Han går i bräschen just nu vad gäller poäng. Han backar inte för en fajt (en riktig tiger). Och han är rak och ärlig i sin kommunikation: HV spelar för jävla dåligt och tränarna har typ inte koll.
En av få, eller ja, den enda i laget som visar någon form av vinnarskalle för tillfället.
Det är många besvikelser i laget. Jag var övertygad om att Hammer bara skulle växa ju längre serien gick, men det känns som att det inte finns mer att hämta där. Tedenby snurrar lite, mest snurrar han bort sig själv, Lenc har väl gjort ett par bra matcher, nu lika dålig som alla andra. Bödker ser seg och loj ut, LaLeggia usel defensivt, Martinsson dålig både offensivt och defensivt. Vesel och Vigneault är för dåliga för SHL. Lindbäck och Herman har slutat tacklas.
Positivt är Petersson och Shore, HV ska vara glad för ett välfyllt Garden med det spel de visar upp.
Kritiskt att göra sig av med de spelare som inte håller måttet för att kunna bygga ett LAG.
Davidssons tillförde energi och laget blir ännu sämre när Bødker, Vigneault, Matson ska försöka fylla deras roller.
Ut med Vigneault och Bødker ASAP.
Saknar verkligen Huhtala som kunde gå på mål.
Inte vågat säga nåt dumt om Hjalmarsson hittills men tycker oxå han varit en riktigt flopp.
Vi spelade bra matcherna runt hans ankomst men sen när laget såg att han inte alls var den klippa dom förvänta sig åkte moralen i botten igen. Typ.
Vilket är väldigt konstigt om de tänker så. Fokusera på din uppgift och lös den, kolla inte på Hjalmarsson.
Ingen bra match av Hammer igår och han har tveksamma ingripanden. Tycker samtidigt att om man tittar på detaljerna i spelet är han alltid rätt med klubba och blad och chippar ut när man ska chippa ut. Det är noll elegans och noll flashighet, som det alltid varit. Tror det är svårt att uppskatta oavsett.
Med tanke på i sin tur hur våra forwards då och då agerar i defensiv zon blir våra backar oerhört utlämnade och fruktansvärt sårbara. När någon av backarna väl har löst en situation bakom mål för en gångs skull och lägger den för utlägg via långsargen med assistans av forward, så fastnar forward alternativt lägger den i mitten och så kör vi om igen i egen zon.
Ett av många exempel som finns är Vesel mot Växjö borta som är kronan på verket när Hammer är inne och slutar i baklängesmål. Då spelar det ingen roll om du har gjort 2000 NHL-matcher som en defensiv back.
Det är väl snarare så att övriga backsidan är helt felbyggd från start? Jag nämnde i tråden mot Malmö att vi liksom har haft Niklas Torp som främsta vapen för kontrollerade utgångar ur zon det sista, det säger det mesta.
Satt och funderade varför man inte testar André och Foppa i samma pp? Tänker mig Foppa på sin vanliga position och André i ”voutilainen-position”, eller tvärt om. Båda är ju högerskyttar… Shore som spelfördelare Andrae/Kaski som Point, alt båda i paraply. Hade varit intressant och se om det skulle funka. Vid en back skulle jag vilja testa en tung pjäs som kan ta spelet runt kassen och vinna lösa puckar/returer
Efter gårdagens match är ju frågan hur man ska sätta formationerna framöver…
Miele-Shore-Petersson
Kan ju byta Peterson mot Teden men André med Foppa och Vesel är jag tveksam till…
Bödker-Vigneault-Lenc
Hade väl ändå någon form av kemi igår och är väl dumt o ändra på nu…?
Foppa-Vesel/Matson-Teden
Här är det svårt. Känns inte som det klickar men har inget bättre förslag…
Hansson-Mölgaard-Lindbäck
Har fungerat tidigare och hade bra energi även igår. Ändra ej!
Till imorgon vet vi ju inte hur det är med Petersson och då går ju Teden in där såklart.
Hur tänker ni?
Bödker - Vigneault - Lenc visade riktigt fin kemi och tycker nog att man bör ge den kedjan mer tid att spela ihop sig.
Lindbäck - Målgård - Hansson funkade även den fint, bra checking line.
Tyckte även att Miele och Teden fungerade bra, jobbiga att möta med sin fart. Däremot känns ju en sådan kedja livsfarlig bakåt… Frågan är hur man formaterar en förstaline, var går Petersson in? Känns synd att sätta våra två bästa målgörare i form av André och Foppa bredvid vesel…
Jag tänker att det inte längre handlar så mycket om kemi. Vi har testat oss fram in absurdum. Väldigt lite, om ens något har fungerat, vilket jag tror är en kombination av att truppen är för svag och Tommys spelsystem.
De sista 21 omgångarna handlar allt bara om en enda sak. Vilja, kämpa och attityd. Det är det enda viktiga. Checkar vi inte av de tre boxarna kommer det inte gå, oavsett kedjeformationer.
Jag tycker forwards känns ganska givet nu när Lenc och Boedker funkade bra samt att Teden passade bra med NS och AM. Vi får hoppas att Tommy inte rör runt så mycket mer. Då skulle laget bli, med alla friska:
Teden - Shore - Miele
AP - Nättinen - Foppa
Lenc - Vigneault - Boedker
Hansson - Fisker - Lindbäck
Vesel - Önerud
Det känns som ett ganska välkomponerat lag där tre formationer kan skapa framåt.
Tycker inget känns självklart. En match gör ingen säsong. Tedenby har exempelvis fortfarande väldigt, väääldigt mycket att bevisa innan han ska paras ihop permanent med Miele och Shore i en förstakedja och med det peta vår bästa spelare Petersson.
Nättinen tycker inte jag ska spela alls. Ruskigt seg o dåligt intryck samtliga matcher. En frisk Önerud som center där vad det lider? Hellre Vesel fram till dess…
Och jag vill nog ha AP med Shore och Miele så länge alla är friska…
Nättinen var riktigt bra matchen innan skadan. Önerud som center?
Jag tycker Petersson verkar ur balans och gnällig. Tedenby tycker jag höjer sig för varje match. De matcher Petersson spelade med Miele och Shore såg vi idel förluster. När Tedenby spelade med dem vann laget. Visst N=1 är inte stort statistiskt underlag. Vi får se hur det går idag utan AP.
Gnällig? Tycker han är en av få som vågar säga sanningen.
Som sagt. Det blir vanskligt att dra slutsatser efter en match. Petersson har varit glödhet efter landslagsuppehållet i november sett till poängproduktionen. 13 poäng på 12 matcher, vilket är tionde bäst i serien. Det är väl också den nivå vi alla förväntade oss att han skulle ligga på.
Och jag gissar att HV inte förlorat alla de 12 matcherna som Petersson varit med.
Då tycker vi olika. Tycker inte Nättinen var bra då heller.
Önerud har ju faktiskt spelat center en del tidigare i sin karriär och hoppat in vid skador. Med tanke på vår klena centersida tycker jag det är ett alternativ. Men är förstås ett långskott.
På något vis känns det som att man håller kritik internt. Det är inte professionellt att gnälla på sin chef i media. På en vanlig arbetsplats skulle det leda till foten. Jag har t ex i mitt kontrakt att man inte får kritisera arbetsplatsen offentligt.
AP är självklart en riktigt bra spelare, men allt kan inte räknas i poäng. Han lägger allt ansvar på Tommy i media. Jag tror det tynger gruppen.
Vi här på forumet kan självklart diskutera brister i Tommys spelsystem (vilket det finns många av). Men det vore ju direkt fel om en assisterande kapten i HV71 kom hit och gjorde det.
Det är ju även kul för oss att ha någon som är lite öppen. Men är det professionellt och hjälper gruppen att prestera bättre knappast. Istället ger det intrycket av en icke ansvarstagande individ.