Lagbygget 22/23

Bara att konstatera, som så många gånger förr, att ett gäng kontrakt kommer behöva brytas. Tycker finalserien visade med all tydlighet att det kommer behövas göra stora förändringar, och särskilt nu när spelarmarknaden lever mer än någonsin.

BRYTA MED
Daniel Bertov
Alexander Ytterell
Måns Lindbäck

TVEKSAMMA
Chad Billins
Oliver Bohm
Simon Önerud

KVAR
Jonas Gunnarsson
Victor Sjöholm
Nichlas Torp
Taylor Matson
Fredrik Forsberg
Christoffer Törngren
Tyler Vesel

Sen finns det ju vissa spelare som står utan kontrakt, men som kan vara aktuella för en fortsättning: Emil Andrae framför allt och kanske även Myles Powell. Så. Står fast vid det jag sagt under en längre tid. Ser max 10-11 spelare från årets gäng ta en plats i en SHL-trupp.

X-Gunnarsson

X-X
X-Andrae (?)
Torp - Bengtsson
Sjöholm

X-X-X
X-X-X
Powell (?) - Vesel - Forsberg
Önerud (?) - Matson - Törngren
Hansson (?)

Fan, oavsett vad jag tycker, men jag gissar att det är många tuffa spelarsamtal som Nubben kommer tvingas ta. Rätt skönt för honom att han inte har någon relation till spelarna i fråga…

Tveksam till firma Vesel-Forsberg i SHL.

Foppa ska såklart va kvar men håller Vesel på den nivån? Finns inget rum att chansa med laget. HV måste ha säkra kort tills nästa säsong.

Tycker Vesel känns rätt säker. Mer säkert kort än exempelvis Powell. Vesel är bra över hela banan. Håller han inte så har vi i värsta fall en fjärdecenter som borde kunna göra ett bra jobb i BP. Tänker jag.

Om han blir kvar räknar jag med att han blir tänkt som center i 2:a formationen. Ser hellre spelartyper som Matson i 3:e och 4:e.

Vesel är given i SHL i mina ögon.

Gärna Vesel kvar. Såklart finalhjälten som har kontaktat klart. Vill även att Nubben skriver på med tredje länken Huhtala om det går. En granitspelare med vinnarskalle. Längtar efter att se “Bryggeriet” skrika sig hesa över en tackling som han har satt.

Hur som helst är jag övertygad om att Nubben och Samuelsson kommer ta rätt beslut vilka som blir kvar. Känns mer tryggt än på länge med sportchef och tränare.

Personligen tycker jag det känns ganska osäkert varåt det barkar när man funderar på vad som finns kvar på kontrakt och vad det ryktats om;
Viken rimlig målvakt kan komma in som faktiskt klart petar Gunnarsson till andraspaden?
Om i princip både en första- och en andrakedja ska in, vilka förutom Petersson och Tedenby är rimliga rykten och otvivelaktigt är topp 6? Jag menar, Forsberg och Vesel är nog rimligen topp 6 i praktiken ifall de är kvar…
Räcker en Almqvist och en Pilut för att skapa en bra SHL-backlinje?

Finns rätt många lediga målvakter; Hellberg, J Johansson, Furch, Will, Mattsson för att nämna fem med lite SHL/svensk-koppling. I KHL finns annars en uppsjö av bra målvakter: Säteri, Metsola, Hrubec, Olkinuora, Pasquale osv osv. Så att det inte kommer komma in en förstamålvakt behöver du inte oroa dig över…

Sen backsidan, det är väl den som oroar mig lite. Men att man försöker bryta med Bohm o Ytterell känns väl rätt givet? Sjöholm mår nog bättre av att spela topp-3 back i en HA-klubb än att vara sjunde i HV. Men men, vi får se. Känns som ett väldigt lyxproblem just nu. Skål!

Tycker Sjöholm varit hur stabil som helst, gör aldrig några misstag. Han måste bli kvar.

Aa jo i och för sig, samt bara 03a. Nä, han blir kvar givetvis. Men Bengtsson värvningen är konstig… glömmer bort att man måste räkna med honom också.

Almquist - X
Andrae - Billins
Sjöholm - Torp
Bengtsson - Bertov

Måste bryta med någon mer, så är det bara.

Ja, den backsidan ovan är nog för ett lag som ber om att spela negativt kval. Så ja, kontrakt måste brytas. Ser ju hellre Billins som breddback än Bertov till exempel.

Billins har inte kontrakt

Källa: hv71.se/artikel/7ra7akquz-3 … r-for-hv71

Men vi ska även lägga till Bohm i den ekvationen :exclamation:

Skrev inte både Billins och Vesel på 1år+ option till 1 extra år vid avancemang?

Pilut - Almqvist
Fantenberg - Andrae
Sjöholm - Billins
Torp

Så behöver backsippan se ut, Borgman hade ju suttit fint, men tror han testar NHL igen.
Så kontrakt behöver brytas. Mikko Lehtonen vore inte fy skam att få in heller.
Tittar vi på guldet 2017, så ser man vilken betydelse en bra backsida har.

Borgman skrev väl typ 4 år med Frölunda? Jag skulle ta Lehtonen före Fanten alla dagar i veckan men i övrigt så skulle det vara en grym backuppställning.

Viktigt nu att Nubben får hem ett gäng gamla HV-profiler. Men lika viktigt att han också hittar de där utländska spelarna vi inte har en aning om finns. Typ Hanzl och Rattie.

När Hult tillträdde 2014 var han jäkligt duktig på att plocka hem gamla HV-stjärnor som funkat tidigare. Inget fel med det, men Hult fick lite tunnelseende så han missade allt annat bra som fanns tillgängligt.

En bra mix av gammalt och nytt är vad jag förväntar mig av kommande års lagbygge.

Nej nej nej, måste tänka nytt. Med denna bekväma och tunna backsida så blir det tillbaka till allsvenskan. Som tur är kommer inte detta hända pga Nubben,Stillman och Samuelsson. För första gången på 10 år är vi i trygga händer!

Vi måste få in en förstamålvakt. Det är prio ett. Utan en ny målvakt kommer vi sitta i samma sits igen om ett år. Vi har inte haft en bra målvakt sedan Liv, med undantag för Söderström möjligtvis. Men hans karriär verkar ha stagnerat.

Jo, jo det har han.