Lagbygget 23/24

Tedenby kanske lyfter men han sänker sina kedjekamrater.

Jag känner att vi behöver någon mer med den kvalitet i närheten av vad André Petersson har.
Lite rädd att man fyller på med för många dussinlirare.

Scoutingen är kanske den viktigaste biten för lagen idag - se på Oskarshamn - kan HV konkurrera där eller är det mer “hit or miss”?
Med detta sagt så är detta med scouting säkert GRYMT svårt.

Vi har sett att botten på SHL fortfarande är väldigt bra - inte säker på HV hade klarat Malmö i ett kval !


Jag vill nog fortfarande fylla på med 2 lag till i SHL för det känns som det är synd att ett lag av Brynäs kaliber ska behöva ökenvandra ett år.

Toppen i HA är tillräckligt bra för det. Kvaliteten borde väl motsvara att det är skillnad mellan HA och SHL och just nu är det knivskarp konkurrens i botten på SHL där lag med riktigt bra spelare åker ur ändå vilket tyder på att gränsen borde flyttas nedåt.

1 gillning

Vill absolut inte utöka serien. Allsvenskan är alldeles för dålig för det, och framför allt har vi knappt 14 organisationer som håller måttet i Sverige sett till vad som krävs idag.

Många pratar om att det är synd att “anrika föreningar med hockeykultur” försvinner ner i allsvenskan.

Anrika kanske de är. Men bara för att man har hockeykultur innebär det inte att man förtjänar en plats i högsta serien. Det gäller att ha en organisation som håller måttet. Tror vi måste inse att hockeykartan ritas om. Och det gör den hela tiden.

Jag menar. En gång var Gävle Godtemplare störst i Gävle…

Att Brynäs åker ur och gör lag som Björklöven, Modo, Djurgården, AIK och Södertälje sällskap säger i min värld inte att allsvenskan är en bra serie. Det säger snarare att verkligheten idag är en annan än vad den var för 20 år sen. Det krävs mer om du vill ha en organisation på högsta nivå.

7 gillningar

I min värld skulle två lag till i högsta serien sänka nivån på båda serierna. Men mest i den näst högsta. Vilket skulle görasteget upp än större. Är det det vi vill!

1 gillning

Jag tänker snarare att det är de 2 lagen i topp i HA (just nu t.ex. MODO Björklöven) som man ska jämföra med resten av SHL och då tänker jag att det är betydligt mindre skillnad mellan dem än vad det är mellan SHL-laget som åker ur och resten av HA.

Att Brynäs ska möta Vita Hästen blir nog ingen höjdare för någon utom de skadeglada, not me :slight_smile:

Jag tror HV när de åkte ur visade att det oftast är för stor skillnad mellan SHL-laget som åker ur och resten av HA - för HV plöjde genom HA som genom smält smör (vilket väl är så där lagom kul att titta på) och det var inte förrän i finalen mot Björklöven som det ändå blev hyfsat tajt.

I år vet jag inte riktigt vad DIF hållt på med för de borde kunna gjort det bättre - men jag tror Brynäs kommer erfara samma sak som HV - att det är först när de når till finalen som det blir jämnt. Med andra ord tycker jag ovanstående visar att den precisa toppen i HA (1-eller 2 lag) kan spela jämnt med SHL men resten inte och då känns det bra att sätta ribban där.

Som Malmö spelade borde de inte vara involverade i en bottenfinal.

Håller inte med. Tror Brynäs kommer få det toksvårt. Helt andra förutsättningar än vad HV hade. Skriver mer om det i playouttråden. Snackar gärna vidare där så vi inte kapar denna tråden :smiley:

1 gillning

Andren kan vi avskriva som 2 målvakt

1 gillning

Jag flyttade detta inlägg från “Seriösa” eftersom, vad jag sett, detta aldrig varit ett seriöst rykte om HV i någon form. Rätta mig gärna om jag missat detta.

Stod i artikeln hv var intresserad enligt deras källor som jag inte avgöra trovärdigheten i, men inte hv 1 alternativ som backup. Kanske endast intresse anmälan typ. Sen var frågan hur hett det var de får nån annan avgöra

Jag förstår, jag menade bara att det inte varit ett rykte vi lyft upp i det seriösa innan. Så även om det nu visar sig att vi var intresserade innan, vilket säkert gäller massor av spelare som vi och media missar, så är ju seriösa-tråden till för att lyfta intresset för sådant som kan/är på väg att hamna i HV. Sen om det varit på tapeten så brukar vi avfärda dem senare i diskussionstråden. Syftet med den seriösa tråden är att höja pulsen.

Viktor rask kanske är ett namn för nubbis!

1 gillning

Säkert så att de flesta sportchefer tittar åt det hållet. Välkommen till glädjen!

4 gillningar

Intressant att Nubben i intervjun med JP säger att inga kontrakt kommer att brytas. Martinsson verkar vara det enda.

Då kanske det blir som han säger att det “bara” kommer in 7-8 nya spelare. Sen händer väl en del under säsongen också. Det beror till stor del på hur han lyckas med de 7-8 nya som kommer innan säsongen.

Jag trodde på kanske 10 nya in men man kanske startar säsongen med en mindre trupp. Typ 8 backar, inkl Hugo Fransson, och 13 forwards.

Räknade själv med 8 backar och 14 / 15 forwards. Då räknade jag inte in Hugo Fransson på åtta backar utan som en nionde.

Kan ju i och för sig vara bra att ha två, tre platser lediga att kunna spetsa truppen med under säsongen.

Intressant är väl också att det finns två backar med kontrakt, som avslutade säsongen i andra klubbar.

Förhoppningsvis är de redan borträknade undermedvetet

En rätt bra kort summering av vad vi kan förvänta oss av Stakkestad.

https://twitter.com/FloodTheo1/status/1637911112686399490?s=20

En kedja med Stakkestad - Tikka - Hansson… kan bli sevärd :slight_smile:

1 gillning

Jag får inte norbergs matte att stämma riktigt.

Åtta nya in och tror han sade 8 backar och 13-14 forwards i truppen, det torde ju innebära att han tänker behålla minst en av de två utlånade backarna och även nån av de vi här redan räknat bort, t ex vesel, matson eller önnerud.

Om man ska gå efter vilka som borde få gå ska vi enligt all logik upp i 11-12 nya in för att få full trupp.

Antar att spelarna får sina besked denna vecka så det borde komma nyheter snart.

Förhoppningen jag har är väl att shore stannar men inser att han troligen är svindyr och vill dra hem eller nedåt kontinenten.

Ja annars står vi med 7 backar redan och ett väldigt litet manöverutrymme på backsidan. Möjligtvis att Bengtsson får stanna men Westerlund kan ju knappast ha en plats.

Han sa runt åtta, så det behöver nödvändigtvis inte bli exakt åtta, men i krokarna. Men ser inte att hans matte skulle vara så udda. Ett hypotetiskt lag skulle kunna vara

Ortio - Gunnarsson(?)

1X (Pilut) - Kaski
LaLeggia - 2X
Andrae - Sjöholm
Fransson - Torp(?)

3X (Brännström) - Shore(?) - Petersson
Tedenby - 4X (L Andersson) - 5X (Frödén)
Lenc - 6X (Tikka) - Nättinen
Hansson - Mölgaard - Lindbäck
7X (Stakkestad)
8X/Forsberg(?) - tveksam till en förlängning av Forsberg. Men om man förlänger är ju han givetvis inte tänkt som extra, så då får man peta in honom någonstans.

Håller med.

Han sa 7-8 nya in så åttonde ev kanske är en ny andramålvakt.

Om han talar sanning, vilket vi får utgå ifrån, så blir det nog en och annan som blir kvar som vi kanske inte räknat med.

Jag utesluter inte att någon eller båda av Westerlund och Bengtsson blir kvar faktiskt om endast 7-8 nya in stämmer.

Han säger ju att inga kontrakt kommer att brytas så det borde ju betyda att båda blir kvar.

Tror aldrig att vi går in med Torp och Fransson på åtta backar.