Jag fick förfrågan men tackade artigt nej ![]()
Var det lönen det föll på?
Vilka är det som har sagt sig vara ett bättre alternativ som HC än AB?
Det var ett skämt, slappna av.
Jag hade tackat ja och gjort det bättre. Helt ärligt.
Jag hade inte tackat ja, men hade jag gjort det hade ni hatat mig för alltid. Och det går ju inte. Sitter inte på så enorm grandios självbild.
Hörni, vi är OT nu. Nog för att det finns en enorm samlad kunskap och expertis härinne, men vi håller oss till att diskutera lagbygget - fredag till trots.
Önskar alla en fin kväll och helg!
Det som för några månader kändes väldigt bra på pappret har ju närmare säsongens första försäsongsmatch vi kommer bytts ut mot en kallsvettig känsla som frågar sig hur tusan det här kommer att gå.
Ju mer jag diskuterar med andra kring lagbygget desto mer börjar man inse att vi inte har råd med att så många av våra nyförvärv – om ens någon – floppar.
Kollar vi på det vi har kvar från föregående säsong, framför allt forwardssidan, så finns det inte jättemycket trygghet att falla tillbaka på. Jag menar att vi här och nu inte bara kommer vara väldigt beroende av att Rousek, Heponiemi och Kloos tar de ledande roller de värvats för. Vi kommer även vara väldigt beroende av att mindre namn på pappret som Lindström och Pasic kliver in och gör avtryck. För om de inte gör det, vilka ska göra det av de vi har kvar?
Ang? Absolut. Han måste vara lika bra som när han kom in ifjol. Luoto? Kanske. Han är bra, men är han verkligen en toppspelare? Spelare som Brännan och OSL vet vi har en högre nivå i sig, men det finns ingen som helst garanti för att de lyfter sig. Sett till deras tidigare karriär är deras succésäsonger undantaget som bekräftar regeln. De övriga säsongerna ligger mer i linje med vad de faktiskt presterat över tid.
Och så tänker jag på skador, skador som alla lag får. Hur skadekänsliga är vi? Bara så här inledningsvis då vi saknar Kloos och Lindström så känns kedjorna rätt sköra.
Så. Näe. Känslan är inte bra just nu. Sen är det klart. Slår allt väl ut har vi på pappret en trupp som i den bästa av världar till och med ska kunna aspirera på en topp 6 plats. Men hur ofta händer det? Att samtliga nyförvärv presterar och alla de spelare som föregående säsong underpresterat studsar tillbaka?
Usch. Längtar till säsongens första försäsongsmatch. Då äntligen kan vi börja få lite svar på vad det här kommer att bli för typ av säsong…
Man kan ju bara hoppas att de snabbt inser om det inte håller och gör någon justering på C-sidan när camperna avslutats i NA. Lär nog finnas en och annan mer än kapabel topp-center som inte får plats på andra sidan pölen.
Håller med om att frågetecknen är många. Men om vi ska ta en über positiv take på det så borde målvaktssidan vara bättre med en riktig första målvakt i Lehtinen.
Vi kan inte ersätta Laleggias offensiv men vi har fått in fler backar som tillsammans kan göra poäng. I den bästa av världar ligger Borgman, Hansson, Alsing och Rindell samtliga på 20+ poäng.
Forwardssidan är det som känns jobbigt och jag håller med, Rousek, Kloos och Heponiemi måste alla vara så bra som de är värvade för att vara. Jag ser inga riktigt utpräglade målskyttar, dock är det lite samma tänk här som på backssidan. Vi kommer förmodligen inte ha en 20 målsskytt men vi kanske kan ha runt 10 stycken 10 målsskyttar?!
Summa summarum så tror jag vi relativt snabbt får svar på huruvida denna trupp flyger. Jag knäpper händerna och hoppas på det bästa!
Gällande målvaktssidan är jag lite av åsikten: Jag tror det när jag ser det…
Jag har faktiskt konsekvent varit minst bekymrad för målvakterna sedan vi gick upp. Först trodde jag Ortio skulle vara den där solklara ettan (första säsongen var han visserligen bra, men år två var det katastrof). Sen inför förra säsongen trodde jag att Dichow och Alnefelt skulle kunna sporra varandra. Oj, vad fel jag hade…
Så inför den här säsongen är jag som sagt av inställningen: Jag tror på det när jag ser det.
För HV har haft förtvivlat svårt att få till ett fungerande målvaktsspel i åratal nu. Vet ni till exempel när HV senast hade en förstamålvakt med över 91 i räddningsprocent i SHL?
Vi får gå tillbaka till 19/20 och Jonas Gunnarsson…
Låt Lassi stå 35 matcher och Dichow 17 så bör det inte vara några problem. Det var inte det fysiska som drog ner Lassi förra säsongen utan det psykiska. Jag tror du kommer att få se det och således tro det ![]()
Vill bara ställa dessa backpar mot varandra (Det bästa trupparna hade att erbjuda under försäsongen)
24/25
Alsing - Fransson
Engsund - Kaski
Seppälä - Sjöholm
(Nyberg, Hallqvist, Gustafsson, Landen)
→ LaLeggia och Day kom senare
25/26
Borgman - Hansson
Hatakka - Rindell
Alsing - Fransson
(Lagerberg)
När jag tittar på uppgraderingen och att den är satt inom en rimlig tid så tycker jag det känns så otroligt bättre. Backsidan har varit HVs problem tycker jag de senaste åren och det känns som att den aldrig varit där den är just nu.
Jag säger såhär: Ingen back (förutom Alsing och Fransson då) kan bli petad av någon back från förra säsongen. Det tycker jag är oerhört starkt. Att ha denna backsidan nu är väldigt bra för HV.
Jag har också börjat tänka mer och mer i dessa banor. En riktig smällkaramell på centersidan hade gjort det tryggare.
Håller med. Dock tillkom som du nämner Day och LaLeggia. Om inte Pilut skulle ansluta (vilket vi i nuläget inte har en susning om) skiljer det inte alls lika mycket mellan uppsättningarna.
Enligt bild på Instagram verkar det inte bli något A på Borgman.
Frågan är om det är någon som har fått A på tröjan än, Luoto som borde ligga ganska bra till att försvara sitt, har inte heller något A om man kollar på klippet.
Såg ut som att Borgman och Luoto satt närmst tränarna på lagfotot med Alsing i mitten, man brukar sätta dom assisterande på varsin sida av ledarna på första raden.
För er med prenumeration på Hockeysverige har man gjort en sammaställning av spelare som gått mellan SHL-lag inför denna säsong.
För er som är för snåla att betala kan jag berätta att Kloos, Rindell och Woods visar på fina siffror i 5vs5.
Engsund och Strandell toksist.
HV kommer inte värva spelare med svaga stats längre. Känns gött.