Lagbygget 25/26

Jag tror att det beror på att ledarstaben (jag tänker coacher och sportchef/gm) inte har förtjänat lojalitet. Jag har alltid varit en stark påhejare för att lojalitet går åt två håll. Det är inget chefer/ledare kan kräva - det är något de förtjänar.

Och de senaste åren — ganska exakt sedan Sundh och Thörnberg fick sparken — så har ledningarna på olika sätt inte förtjänat tro på laget. Man har plockat in svaga coacher, man har kickat spelare som är truliga/ställer krav, man har anställt random finnar med hutlösa löner, man har plockat in random allsvenska spelare i stället för använda egna juniorer. Det känns som man gör allt annat än visat laget respekt (i den utsträckning som behövs).

I korthet: Ledningen har sett sig större och mer kompetenta än laget och därför blivit vårdslösa och i avsaknad av den ödmjukhet som krävs för att skapa starka lojalitetsband till organisationen.

6 gillningar

Känns verkligen inte bra med frånvaron av Joona Luoto.

Han behöver ersättas.

Man börjar ju fundera på om hela säsongen är i fara.

3 gillningar

Louto behöver definitivt ersättas, helst igår. Dessutom är ju Brännström borta säsongen ut och är fortfarande inte ersatt. Borde det inte öppna sig i staterna nu? Kämpa stille!

5 gillningar

och OSL borta oxå…

2 gillningar

Och snart åker väl Reber med Schweiz till JVM!

1 gillning

Verkar som han har hopp om Dichow, WIN och Luoto efter uppehållet.

1 gillning

Sista matchen nu sen åker de iväg. Centerbristen blir uppenbar då vi bara har nya Melker på skadelistan…

Om WIN är tillbaka mer än något enstaka byte för att fylla ut, så är det inte rätt. Men ganska Blommiskt.

Även hans kropp behövs nu tyvärr. Sen bidrar han inte mer än med en kropp men det är detta lagbygge vi har :slight_smile:

Vi ska väl inte ställa ut Gnaget-Gretzky på isen före random junior?
Orkar man ta sig tid att titta på hans statistik och matchloggar så inser man att nästan vad som helst faktiskt är bättre.
Ge t ex Magnetoft en rejäl chans som C, eller kanske kasta in Skarby några byten.
WIN lånas med fördel ut till Gnaget så fort han är skadefri.

3 gillningar

Tänk ändå att Hv har frågat Växjö om Robert Rosén :open_mouth:

Har den inte varit det länge då? Vad jag kommer ihåg har vi legat kring strecket oftast.

Varför skulle man frågat dom om honom tänker du? Hans senaste elitklubb absolut men inte där han gjorde sin senaste match liksom..

Man har nog frågat Lakers också eftersom RR jobbar på deras marknadsavdelning.

Finska ligan kanske det kommer hända massor snart. Om jag har förstått det rätt så kommer den ligan att stängas efter nästa säsong vilket kan resultera i att lag vill spara pengar denna säsong för att istället lasta dom pengarna nästa säsong.

1 gillning

Är det bara jag som ser Liiga som en riktig High risk high reward liga att värva ifrån? kan inte komma ihåg en enda spelare som lyckats från Liiga till Hv, förutom Lehtonen (de senaste 10 åren) Sen är det klart, har man en grym sportchef så kan man hitta MVP målvakt i tyskaligan tydligen (läs saik)

1 gillning

Ja. Helt klart är det så. De lyckade exemplen på värvningar från Liiga är betydligt färre än de misslyckade. Och då snackar vi SHL generellt.

Poängligan i Liiga just nu skvallrar en hel del om kvalitén.

I skrivande stund toppar Sverige-bekantingen Joachim Blichfeld (0,5 poäng per match i Sverige) poängligan med 38 poäng på 28 matcher.

Mikael Ruohomaa som både flippade och floppade under sin tid i Sverige (snittade totalt 0,66 poäng per match) ligger nia med 26 poäng på 27 matcher.

Kollar man topp 5 på svenska spelare ser det ut så här.
Sebastian Stålberg 21 poäng på 26 matcher
Simon Johansson 20 på 25
Lukas Wernbloom 19 på 26
Simon Hjalmarsson 18 på 25
Marcus Davidsson 17 på 20

Jag skulle jämföra Liiga med allsvensk nivå. Sedan finns det några guldkorn som höjer nivån.

Så ja, otroligt högriskprojekt att värva direkt från Finland.

3 gillningar

Jo så är det ju. Jag har noll koll på ligan och på spelarna. Klart man önskar sig att riktigt klass tillkommer. Man kanske kan hitta någon duglig center iaf.

Ett naivt lagbygge som jag själv satt inför säsongen och trodde stenhårt på. Jag får ta mig den dumstruten då jag blev lurad, för vilken gång i ordningen har jag tappat räkningen på. Förlusten av Abbott har satt djupa spår för han hade nånting på gång. Istället för att bygga vidare på det så river man samman det direkt. Och så kommer nästa man som får chansen att bygga om detta att göra.

Återigen så sitter vi här utan en stark centrallinje och noll ledarskap i truppen. Vi lånar ut vår framtid till HA, tvivlar på att dom vill återvända när dom skulle göra det bättre än det vi sätter ut på banan idag. Nån gång hoppas jag att vi vågar bygga ett lag med våra egna och låta dom få tid. Men det är en utopi inser jag i samma stund jag tänker på det.

5 gillningar

Du är inte ensam om den dumstruten. Jag tar på mig den med. Jag trodde på riktigt de hade gjort en så grundlig analys på varje spelare de värvade att de såg nått som jag inte såg och då var jag ödmjuk inför att deras kompetens är högre än min men tyvärr verkar det inte riktigt så.

3 gillningar