Lagbygget 25/26

Kontrakt har ju brutits förr, se på HV :wink:

1 gillning

Nej det här är lagbyggettråden! :joy:

Japp, dessutom betyder ett kontrakt Schweiz noll och intet, de flesta lager har ofta 12-13 utländska spelare på kontrakt men endast 6 st får spela per match.

1 gillning

Tyckte jag läste detta att Lenc flyttar hem efter säsongen. Tänkte med på det han gjorde vid isen. Fint gjort.

1 gillning

Haha ja det var det visst. :rofl::rofl::see_no_evil_monkey:

Kan någon som är bättre på det än vad jag är skapa en omröstning om varje enskild spelare (de som det berör) ang om vi tror/vill att de är kvar när pucken för 25/26 släpps?

Det var i samband med att vi sjöng hans ramsa, så det behöver inte ha nån koppling… Men vi får se!

1 gillning

Smart grej… så kan vi se vem som var närmast :slight_smile:

Vilka spelare är kvar när pucken släpps nästa säsong?
  • Hugo Alnefelt (G)
  • Frederik Dichow (G)
  • Olof Glifford (G)
  • Olle Alsing (D)
  • Sean Day (D)
  • Oscar Engsund (D)
  • Wilhelm Hallquisth (D)
  • Oliwer Kaski (D)
  • Joey LaLeggia (D)
  • Mikael Seppälä (D)
  • Victor Sjöholm (D)
0 röster
  • Jonathan Ang (RW/C)
  • Henrik Borgström (C/W)
  • Isac Brännström (LW/RW)
  • Oscar Davidsson (LW)
  • Tanner Kero (C/RW)
  • Radan Lenc (LW/RW)
  • Måns Lindbäck (RW/C)
  • Joona Luoto (LW/RW)
  • Oscar Fisker Mølgaard (C)Loan
  • William Nilsson Ignberg (RW)
  • André Petersson (RW)
  • Hugo Pettersson (LW)
  • Jamiro Reber (C/LW)
  • Åke Stakkestad (C)
  • Oskar Stål Lyrenäs (RW)
  • Mattias Tedenby (LW)
  • Tommi Tikka (C/LW)
  • Herman Träff (LW/RW)
0 röster

Vad får folk tro att Lias, Pilut, Brännström och liknande spelar i SHL kommande säsong. Är ju inte så att SHL-klubbar har råd med den här typen av spelare. Önska kan man ju men får ju vara aningen realistisk, s å GLÖM d e t. Snarare så att BL får visa att skit kan täljas till guld.

Positiv typ du…

4 gillningar

Om deras chanser i NHL är över och de inte får kontrakt i Schweiz här i Europa så är ju det enda rimliga att vända hem. Spelare vänder ju hem från Schweiz/Nordamerika hela tiden så fattar inte din syn på det alls faktiskt. Vad är orealistiskt?

Pilut har varit skadad hela säsongen. Tror inte han är så attraktiv i Europa så tror det är god chans man får se han i HV. Känns verkligen inte alls orimligt.

4 gillningar

Tror inte HV oavsett deras HV hjärta har råd att ta in skadebenägna spelare och då inte heller f.d HV-spelare som inte lyckats i varken NHL eller AHlL. Det räcker nu. Tror personligen varken på någon LP eller LA i det avseendet. HA ett annat exempel som vi redan sett facit på denna säsong.
Har stor tilltro att BL kommer hitta rätt, viktigare nu att varje nykrekrytering är en sådan som kommer göra skillnad för det framtida lagbygget! Så viktigt för att kunna kompensera för underpresterande spelare man kanske inte har möjlighet att lösa ut för nästkommande säsong…

Även om det tar några veckor till innan nyförvärv börjar presenteras borde det väl presenteras vilka spelare vi bryter med ganska snart.
Tänker att det är dags för enskilda samtal med spelarna och då borde de få reda på om de ingår i kommande säsongs lagbygge. Eller värvar vi först och sedan ska BL försöka bryta de spelare som inte ingår i HVs planer.
Här bör väl HV ha en klar plan för hur man tänkt sig eller kommer vi ha 30-35 spelare på kontrakt när det blir dags för lite sommar semester?

Lite info om datum.

Det finns ju en anledning till att de har fått prova på NHL-spel, för att de är bra hockeyspelare. Tycker du att vi hellre ska satsa på spelare som aldrig fått chansen i Nordamerika för att de inte är tillräckligt bra eller vad är din poäng?

Pilut var en av seriens bästa backar redan innan han lämnade och har sen dess:
63 NHL-matcher
114 AHL-matcher
97 KHL-matcher
& runt 50 landskamper inkl. 1 VM.

Han har ju knappast blivit en sämre hockeyspelare sen dess. Vill han hem är det den mest solklara värvningen vi kan göra, borde enligt mig dessutom få C:et.

11 gillningar

Just vad gäller LP så är oron mer gällande hans skadehistorik med bla avsliten hälsena, dubbla axeloperationer. En historik som listas har ju uppenbarligen haft ett pris. Att ha viktiga nyckelspelare skadade stora delar av grundserien har vi inte råd med och track record från denna säsong vet vi.

Viktigt att se vilken typ av skador, detta känns ju som mer “extrema” skador. Inte samma sak som spelare som har återkommande problem med knän t.ex.
Efter axelskadan har han ju inte missat matcher pga axeln vad jag kan se, han har dessutom producerat på samma nivå efter skadan. Nu denna gången var det hälsenan och det är klart att det ska utvärderas men är han redo att köra så att det bara att signa. Skulle inte se honom som skadebenägen baserat på dessa skador, skadebenägen skulle jag säga är någon som missar många matcher utspritt under säsongen och dessutom under flera säsonger. Ett praktexempel på detta är spelare som David Ullström t.ex.
Piluts skador har snarare vara enstaka men större saker.

Jag tänker att HV även nästa säsong har störst budget av alla lag, men att många miljoner går till utköp av spelare. Kvar blir en budget för nedre halvan, dvs något Björn är van vid. Då borde rimligen även spelarna som värvas in kännas tveksamma för oss alla eftersom Björns koncept är att hitta prisvärda spelare som andra lag ratar. Min känsla är därför att när säsongen drar igång kommer vi känna att laget spelare för spelare är sämre. Förhoppningsvis är truppen då istället full av spelare som kommer överraska positivt.

Min poäng är alltså att vi kommer få se flera värvningar som känns spontant tveksamma denna sillyn.

3 gillningar