Får jag drömma om budgetar och lag nästa säsong tycker jag vi ska ligga kvar på 70 men där 10 av dessa läggs på utköp och 60 på resterande truppbygge. 60 är fortsatt jäkla högt i SHL och bör räcka långt om Liljander träffar rätt på de som kommer in.
Alsing - Släggan
Day - Fransson
Hallquisth - Sjöholm
Viggo
AP - Ny - Ang
Luoto - Ny - Ny
Lyrenäs - Ny - Brännström
Träff - Reber - Pettersson
Jag tror rebers kedja har potential att bli bättre en den kedjan vi hade med Bengan Törngren och Sandberg
Den backsidan skrämmer ingen direkt
Jag tänker så här:
Vi har redan Ang, Louto, Laleggia och Day, alla potentiella stjärnspelare som kan blomma ut rejält andra året i dressen.
Vi har rejält sparkapital i Brännström, OSL och nya Lindström som kommer från skada.
Vi har AP, Kero, Alsing och Engsund som vår ryggrad.
Ungtuppar som HP, Träff, Fransson, Hallquist, Viggo och Reber som vi troligen bara sett början av och som kan växa med förtroende.
Dicken som när han får ansvaret bevisligen levererar med Glifford som 2:a.
Utöver grovjobbare som Tikka och WIN som blev bättre och bättre under säsongen.
Fylla ut med fler lovande juniorer
(har kanske glömt någon eller missat någons kontrakt, men i stora drag)
Vad skulle hända om AB och BL sa till gruppen: Grabbar, det är ni som ska göra det i år, vi tror stenhårt på er!
Eller är det för mycket ”kontinuitet” som nästan blivit en svordom?
Ja låt oss gå in i en ny säsong med ännu sämre backsida.
Personligen hoppas jag Sjöholm gjort sin sista match i hv-dressen.
Tikka och Brännström hoppas jag gjort sitt i HV, att Tikka klev upp och gjorde det bra i kvalet är inte tillräckligt för att få förtroende i ytterligaren en säsong.
En målvaktsida med Dicken och Glifford är för dålig tycker jag. Glifford kommer säkert lira i allsvenskan så får vi in någon som kan ta förstaspaden med Dicken som en bra backup.
AP, kommer han spela, hur mår kroppen? Viggo kommer förmodligen inte lira i HV nästa säsong, Kero var hyfsad under säsongen, men ser honom inte som ngt annat än en tredjecenter.
Det hade slutat med kval igen. Vi behöver fylla på med spelare som Pilut, E brännström tex. Och stabila centrar och Fw som har levererat i SHL tidigare. Inte fortsätta med det som inte funkar.
Du kan ha rätt i detta, jag hoppas bara att de inte vänder upp och ner på för mycket, många var ändå med att hålla oss kvar vilket jag tror är en form av psykologi som är svår att köpa in.
Pilut, E Brännström och Lias hade jag inte haft något emot, de har redan HV i blodet. Men att ersätta halva årets uppställning tror jag kan bli pannkaka, vi har trots allt så många som själva vet att de har mer att ge. Isac och OSL för att nämna 2.
Dicken tycker jag förtjänar att bli första, det var trots allt han som till stor del bar oss i kvalet.
Detta var Brännströms andra år tillbaka, han hade (betydligt) mer att ge efter det första och blev ännu sämre, så man ska nog inte utgå från att han kommer bli bättre bara för att han har mer att ge.
Jag håller inte med dig. Att ersätta spelare som inte håller måttet så som Tikka, sjöholm och andra felrekryteringar mot spelare som har bättre kvalitet är att göra ett förändring som gör oss bättre. Vi behöver rensa truppen från allt skräp och spelare som kostar en herrans massa pengar som vi får ut 0 utav. Bättre att rensa ut och fylla på med bättre spelare så vi slipper hamna i kval igen. Det får vara nog med det nu
Dicken är jag tudelad kring, att utgå från ett kval där vi möter det näst sämsta laget är ingen bra referens. Vi behöver en bättre första målvakt.
I Isacs fall tror jag inte på avsaknad av skills, att han skulle ha tappat det han en gång kunde. Det är i huvudet det sitter och här har ledarstaben en stor del av ansvaret. Analytiker i all ära, har vi ett lag med spelare som är livrädda för att misslyckas, vilket jag tycker varit påtagligt hos många den gångna säsongen, så kan vi analysera till dödagar.
Nu kan jag ge mig in i diskussionen.
Känner mig lite off inför silly, trots att det är SHL silly vi står inför. Och anledningen är baserad på många års besvikelse och erfarenhet. Vi är i det läget att det spelar mindre roll vilka som kommer för att vi har inte anpassat en vardag för dem.
Och den känslan är liksom kvar, med AB. För som det är nu så spelar det mindre koll vem som kommer eller inte. Om inte AB inser att man måste anpassa efter materialet som tillfogas.
Klart som korvspad att det är viktigt med bra spelare. Den logiken talar för sig själv. Så det är klart att man vill se ex en Pilut.
Sen när det är AB vi ska gå med, så får man väl försöka hitta något i det, om HV skulle löpa linan ut och bryta kontrakt och man får in en bättre bredd, kanske torde det underlätta lite.
Det ska bli oerhört intressant på ett sätt och vis att se om AB BL hittar synergier. AB vill ha enligt min uppfattning play dirty karaktärer medan BL vill ha spelande kvalifikationer.
Är med på Dicken, du har rätt i att han inte prövades mot det bästa motståndet.
Tikka må ha en för hög lön, men nog tog han ansvar när det gällde?
Sjöholm är inte med i min uppställning, där har vi redan bättre alternativ i Hallquist och Viggo.
Många andra tror jag har det i sig men det sitter i huvudet.
Tror mycket på det du skrivet om anpassningen, vi har ju lirare som på pappret skulle platsa i de flesta lag i SHL. Ledarstaben i båset har inte lyckats skapa rätt stämning där det är kul att spela hockey, det tycker jag ha synts med all önskvärd tydlighet. Vem presterar då på toppen av sin förmåga?
Det är därför jag tror på att skruva på rätt saker, rätta till kärnan, inte fila på ytan.
Ja och det är ju upp föreningen själva (mitt tyckande) i det jag sagt man behöver en vision, hur man vill man spela och hur man vill att det ska ut. Det kanske finns, men rimmar inte någonstans när man byggt lagen som man gjort senaste åren. Som vi uppfattat, dyra kontrakt har varit signum, men dyra spelare är ingen garanti på bra spelare.
Det är så mycket ingredienser i det här som påverkar.
BL har ju också berättat om att han och AB tillsammans sitter och kollar på hur man vill spela och vad för spelartyper man har/behöver både på kort och lång sikt. Det tycker jag borgar för att det är slut med att kasta in namn utan förankring i spelidé, och också förmodligen en anledning att vilja ge saker lite tid.
Tikka skall inte ingå i någon form i lagbygget. Accepterar vi spelare på den låga nivån så skall vi tvångsdegraderas. Han var jättedålig under säsong OCH kvalspel. Bara marginellt mindre jättedålig under kvalspelet, men fortfarande jättedålig.
Synd vi inte fick sätta betyg på moderatorer , då hade du fått 5 plus av mig - ett gott skratt förlänger livet !
Ju längre vi kommer från slutsignalen i tisdags desto mer övertygad börjar jag bli om att vi måste förlänga med AP. Naturligtvis till rätt pris och kontraktslängd. Men hur jag än vrider och vänder på det tror jag inte HV har råd att göra sig av med AP.
Vi har liksom två spelare på kontrakt som vi vet går in i våra topp 2-kedjor. Det är svårt som det är att hitta en helt ny förstakedja. Så låt oss göra det “lätt” för oss själva och behålla AP.
Ang-X-X
Luoto-X-AP