Någonstans där är vi. I början på något, och samtidigt i slutet på något annat.HV71 spelar bäst ändå, säger du. Nervösa ryckningar och kallsvett, säger jag. Ovisshet skall nu övergå till visshet, till vishet. Förhoppningsvis blixtesnabbt.
Vi är ett lag med mestadels lirare från bottenlådan, alternativt borttappatlådan. Men även i de lådorna kan fynd göras. Då byter lådorna eptitet till fyndlåda. Är det där vi är i år? Ingen vet men alla ser på oss som bottenskrapare. Detta har vi förlikat oss med, men vi slänger in en ny sjökapten, med en bottentrål och uppgift att lyfta upp hela stimmet från dyn, så vi hoppas.
Hoppet vågar vi inte manifestera. Vi gömmer det väl, inom oss, redo för besvikelsen. Vi bröstar framtida motgång, i förtid. Stålsätter oss och räknar kallt med förlust. Mental skyddsdräkt och ortopediskt munskydd mot positiva uttalanden och glädje. Känslan av undergång går inte att tvätta ur försäsongsmatchtröjan. Inte en enda anka är på rad. Suck.
Är det verkligen skönt att denna dag äntligen kommer?
Måtte våra målvakter hålla. En målvakt är den viktigaste positionen i ett hockeylag.
Vi var två unga oprövade som ska bära en klubb i gungning. Inget jag är tillfreds med.
Men givetvis ska de få motbevisa mig men jag känner oro. Man har byggt upp alla andra lagdelar men gått på rea på positionen som vinner matcher åt en.
Jag har inga bra vibbar idag att vi ska vinna.
Tror Växjö kommer komma ut och avgöra redan efter 10min.
Missar matchen idag, på många sätt. Är i fel stad/land med för bra väder och förhoppningsvis ännu bättre ölbärs. Så kämpa på här i tråden, det är här det avgörs.
Undrar hur mycket av svar man kan vänta sig idag. Man brukar säga att försäsongen inte säger nåt om lagets kapacitet.
Idag är det skarpt läge.
Får vi se ett aggressivt och tungt försvarspel som börjar redan i offensiv zon?
Hjälper forwards till där?
Håller målvakten tätt?
Finns det idéer att ta sig igenom mittzon med puck under kontroll och fart? Vågar vi med fysik och intensitet vinna tillbaka tappade puckar i offensiv zon?
Vågar vi ta klivet in framför mål även om det gör ont? Vågar vi skjuta när lägen kommer?
Spelar AP20 och vilken kemi finns det i linorna? Kommer Teden göra nån nytta?
Vågar coacherna coacha?
Så många frågor. Ikväll tror jag att vi har en del svar på hur resten av säsongen kommer se ut, oavsett resultatet på jumbotronen.
Det är alltid ok att öppna första ölen.
Det står några laddade killar vid toaletten på tåget mellan Jönköping och Växjö och skanderar. Jag tror att de började bra mycket tidigare än vad dig.