Omgång 10: IF Troja-Ljungby - HV71

[size=150]IF Troja-Ljungby - HV71[/size]

Ett smålandsderby mot Troja Ljungby står på
programmet för HV71 på onsdagskvällen. Hoppas
på ett bättre spel än i matchen mot Almtuna i förra
omgången.

[size=150]FORZA HV71!![/size]

suck…

man hade ju hoppats att detta intresse uppkommit pga rolig anledning, texvis att troja gått upp i shl…

men om vi skall snacka om utfallet… vad är ett acceptabelt resultat? Minst 5 baljors vinst? Vad händer med laget om det börjar knaka som mot Modo/Björklöven och nu senast almtuna? Vi har statistiskt sett en bra uppsättning spelare, bra % i bp/pp, allt pekar åt rätt håll… men, så tappar man nästan poäng mot modo (kom igen… lättnads-suck) och tappar mot almtuna (helt skruvat…)

Viktigt nu att HV hittar fokus igen. Totalt under isen i 3 matcher men fortfarande 5/9 poäng inspelade. Inte illa, men ändå oroande att det finns en hel del detaljer som inte sitter ännu. Anledningen till att man vinner i många matcher är helt enkelt att man har bättre spelare, som har spetsegenskaper som de andra lagen inte kan mäta sig med.
Viktigt att man utvecklar spelet i 5-5 och att någon form av spelsystem börjar sitta. Jag tycker det såg riktigt bra ut på försäsongen där man hade ett presspel i början av matcherna som gjorde att motståndarna inte fick andas överhuvudtaget. Nu sitter det inte fullt ut längre. Det är ju omöjligt att pressa så i 60min. Men man borde kunna ha den intensiteten första 10min i första och andra.
Sedan finns det ju fel i puckhanteringen som måste bort. Det funkar inte att bjuda på 4-5 klara chanser varje match. Vet inte om detta tyder på otydligt spelsystem, oskärpa, övermod eller helt enkelt spelare som gör dåliga bedömningar. Men man kan inte bjuda på chanser varje match.

Nu har de haft sin svacka på 3 matcher så dags att börja köra över motståndet igen.

Du glömmer matchen mot SSK innan vi mötte Almtuna, där körde vi över motståndet. Svackan har alltså inte varit 3 matcher i sträck.
Svagt mot Modo, uselt mot IFB, riktigt bra mot SSK och nonchalant mot AIS.

Det här är en match jag är rädd för. Dels för att det är stor risk för underskattning efter det att vi krossade dem på försäsongen. Troja är ett helt annat lag nu. Seger borta mot Karlskoga senast imponerar. Men också för att det här är årets match för Troja. Det finns inget annat lag i världen som Troja hellre vill slå. Det finns en rivalitet mellan lagen som går tillbaka långt i tiden. Jag tror det blir en kokande gryta nere i Ljungby och deras spelare kommer vara supertaggade. En sak är säker, spelar HV som mot Almtuna så blir det stryk.

Är på plats i arenan ikväll, och hoppas på en klang och jubelförställning från bortalaget.
Visst kommer det finnas gott om motiverade spelare i Troja, men det är ju inte enbart en fördel och det börjar gå emot, då det kan det lätt slå över åt andra hållet.

Hoppas på storvinst ikväll.

327 Karlsson,

Du har så rätt. Vi kan ju säga att jag menade 3 senaste bortamatcherna :slight_smile:.

Jag har så svårt att förstå hur man kan underskatta ett motstånd och spela slarvigt och nonchalant på denna nivån. Jag förstår att det händer men har ändå svårt att acceptera det. Det enda man vill som idrotts/ hockeyspelare är att Vinna, då kan det inte se ut som det gjorde mot Almtuna. Jag vill se fullt ös i 60 minuter oavsett vad det står på tavlan, förlorar man trots detta ja då kan man börja acceptera en förlust även mot sämre lag.

Okej :slight_smile:

Förstår du eller förstår du inte? :wink:

Jag kan spontant inte komma på en enda match där man slitit röven av sig hela matchen, förlorat och supportrar i efterhand enbart hyllat arbetsinsatsen och accepterat den förlusten. Skulle en sådan insats rendera i en förlust finns det alltid en mängd ursäkter innan man kommer till att hylla arbetsinsatsen och motståndaren. Då är det domarens fel, enskilda spelares fel, för dåliga spelare i laget, sportchefens fel, otur eller något annat som är orsaken till förlusten. Det är inte dig jag är ute efter att kritisera Legogubbe, utan mer det faktum att man ofta hör att en förlust accepteras om man bara kämpade väl hela matchen, men det inträffar aldrig.

Kommer direkt att tänka på slutspelsserien mot FBK för bra många år sedan, du vet nog vilken jag tänker på

Jag tror tyvärr jag vet vilken du tänker på, den egentliga finalserien 2012. Men efteråt hyllades inte FBK som jag minns det. Vi var förbannade på Frögren och Sanny som grisade och fick Joensuu att gå över gränsen, bla. Och då är vi tillbaka på det jag skrev i den delen som inte kom med i ditt citat från mitt inlägg, att det alltid finns något att skylla på som orsaken till en förlust.

igen å igen… experter experterar

Känns som om Söderström gillar va motvals

Känner oxå lite oro, HVs bortspel har inte varit speciellt bra även om vi plockat poäng, samtidigt är Troja inne i en bra form.
Hoppas ändå HV är mer taggat ikväll och att Larsson får stå ikväll.

Även jag känner stor oro för denna match Troja är inget lag som man kör över.

Målet är SHL och alla är väl medvetna om det i Hv71. Men ändå tillåts man att sjunka på en nivå som inte kan vara acceptabelt.
Har Tommy tagit time-out hittills? Förstår inte varför man inte använder det när de spelar alibi hockey. Tommy kan brinna till och det kan behövas när man spelar som man gjorde sist. Idag vill jag inte se att man slutar spela om man får in en tidig balja.

Det ska sköljas över i 60min.

HV bara måste vinna idag :exclamation:
Ljungbybo som man är, vill kunna gå rakryggad till jobbet imorgon :wink:

Det ska visas både på isen och på resultattavlan att det är ett blivande SHL-lag som möter ett division 1-lag. Allt annat är oacceptabelt!

otroligt att spelet ser så dåligt ut jämt och ständigt när hve ändå vinner hockeymatcher och bygger självförtroende så förväntar man sig ett bättre spel i 60 min. kommer kanske ikväll :question:

fan va töntigt… snackar upp detta något enormt… suck