Omgång 11: Karlskrona HK - HV71

[size=200]Karlskrona HK - HV71[/size]


[size=150]Kan Henrion leda Karlskrona till tre poäng?[/size]

Publicerad: 2015-10-21 10:00 shl.se/shl-arena/39717/pregame/

Karlskrona har haft det riktigt tungt i SHL den senaste tiden och laget har nu sex raka förluster. Det gör att Karlskrona nu har tappat lite mark i SHL-tabellen och har nu fyra poäng upp till onsdagens motståndare HV71 som parkerar på näst sista plats. En seger skulle alltså vara otroligt viktig för Karlskrona som skulle kunna ta igen lite av det avstånd som skapats i tabellen.

Senast kommer Karlskrona från en jämn match i Gävle mot Brynäs som hemmalaget till slut vann med 4-2. Karlskronas två mål gjordes av Mattias Guter och John Henrion. De båda har inledningsvis på säsongen varit två ljusglimtar för sitt Karlskrona där Guter inledde säsongen starkt och Henrion nu har tuggat igång ordentligt. Nyförvärvet inför säsongen från Asplöven är nu uppe i åtta poäng på tio matcher och leder sitt lag på isen.

– Just nu handlar det om att göra rätt saker på isen och jag tycker att vi gör det idag. Vi möter ett bra lag. Vi skruvar på allt i spelet, men känner att vi går mot något som blir bättre, sa Karlskronas tränare Per Hånberg i C More efter matchen.

[size=125]Får HV71 jubla igen?[/size]

Gästande HV71 fick äntligen jubla igen efter sex raka förluster då man i lördags besegrade Djurgården med 4-3 efter förlängning. HV71 hade tre poäng i hamn med bara minuten kvar av matchen men Djurgården kom tillbaka starkt och kvitterade innan backen Niklas Hansson kunde hitta avgörandet i förlängningsspelet.

Hansson som fått en ritkigt bra start på sin sejour i HV71. Sju poäng har det blivit på tio spelade matcher för nyförvärvet från Rögle.

– Det är jätteskönt, det är skittråkigt att förlora och så mycket skönare att vinna så det känns jättebra, sa Hansson efter matchen till HVTV innan han kommer in på anledningen till segern;

– Vi får igång ett bra spel i powerplay idag och det är jätteviktigt att vi får utdelning där och det ger resultat i matcherna, säger han.


Niklas Hansson var mycket bra i matchen mot DIF och äntligen
gör Kapten Ted comeback efter skada.

[size=125]HV71 jagar första poängen på bortais[/size]

Nu gäller det för HV71 att man får fortsatt utdelning i spelet med en man mer på banan, då det är tre oerhört viktiga poäng på spel i Karlskrona. Två lag i botten av tabellen drabbar samman och HV71 vill nog gärna se att man hakar av jumbon ytterliggare ett hack för att på egen hand fortsätta resan uppåt i tabellen.

Dock måste HV71 då spräcka sin poängnolla på bortaplan. Jönköpings stolthet är det enda laget i SHL som ännu inte tagit poäng på bortais och är därmed seriens för tillfället sämsta lag på bortais.

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Risk för “svullhuvudena” är för stora efter 2 poäng mot Dif? Inte ovanligt att HV gör en kass match efter en bra.

3 poäng allt annat är underkänt. HV borde köra över Karlskrona rejält med ett bättre lag och ny frejdiga HV-hockeyn :unamused:

Förlorar man idag blir jag orolig på allvar… vilket jag naturligtvis inte tror vi kommer göra. Däremot sätter jag frågetecken på målskyttet som jag tror kan skapa oro ifall det fortsatt är låg utdelning där. Mycket beror säkert på slumpen, men även så kan det sätta sig i skallen å påverka skärpan. Än så länge är det bara Tedenfart som visat form i detta moment.

Tedenfart: Va skönt å se han så delaktig och rivig. Såhär bra har jag inte sett han sedan junior-tiden. Mycket bra.

Förlust finns inte på kartan ikväll, det är inte ett alternativ.

Jag vill helst se 2-siffrigt ikväll för att känna mig säker med laget!

Eftersom jag själv bor i Karlskrona så kan jag ge er lite insights på motståndet. Ska t.o.m. på kvällens match - undrar hur många som trodde att HV71 skulle komma på besök till ABB arena i Karlskrona när Karlskrona HK lirade i division 3 i samma arena 2006?

5 Olika serier på 9 år - det har gått fort för den lilla klubben från Blekinge. Vilket också är lite av KHKs problem. Man har inte samma ekonomi och har tvingats till budgetlösningar iform av unga hungriga spelare från allsvenskan och leftovers från Elitserien. Gällande KHKs spel så lirar man ett komplett tvåvägsspel med mkt skridskoåkning. Man har inga stora stjärnspelare utan allt handlar om laget före jaget och tränare Per Hånberg är en erkänt skicklig teambuilder. Problemet är att man har tendenser att försöka spela likadant som sina år i allsvenskan med ett puckförflyttande och spelskickligt spel. Något man klarade av bra i allsvenskan - men materialet räcker inte till i SHL. I allsvenskan kunde man dra folk på egen blå och det gick hem - men i SHL är det ett big no no. Dessutom har KHK haft grova problem med att gå på motståndarnas kasse.

KHK är ofta med i matcherna och har bra karaktär, samt är vädigt fysiskt vältränade. Däremot är deras spelarmaterial inte redo för SHL och den puckförflyttande spelande hockeyn man förespråkar. Många gånger har man gjort individuella misstag som satt laget på pottan. Underskatta inte KHK, det kommer bli en jämn match - Men HV71 kommer att vinna med ett eller ett par mål, man är heltenkelt skickligare och framförallt kyligare än vad KHK är.

Länge leve HV-blå // En hv-supporter omsvärmad av KHK-ligister :wink:

Ett tillägg till alla er som snackar om utskåpning - det kan ske, men hoppas inte på för mkt! HV71 är bra när man spelar på sin högsta nivå, mkt bättre än KHK - men det är frågan om man lyckas plocka fram den - KHK krigar som dårar och kommer troligtvis torska mot HV71! Men förvänta er inga monstersiffror ikväll - se det som en trevlig bonus om det sker! :wink:

Laget ikväll:

HV71
2 RD Kristofer Berglund
5 LD Adam Almquist
92 RW Teemu Laine
29 CE Chris Abbott
10 LW Martin Thörnberg

33 RD Niklas Hansson
41 LD Chris Campoli
90 RW Ted Brithén
24 CE Erik Christensen
21 LW Mattias Tedenby

44 RD Ryan O´Byrne
49 LD Axel Eidstedt
19 RW Erik Andersson
11 CE Simon Önerud
13 LW Oscar Sundh

17 LD Emil Johansson
16 RW Filip Sandberg
28 CE Anton Bengtsson
67 LW Christoffer Törngren
Målvakter
30 GK Alexander Johansson
53 GK Fredrik Pettersson-Wentzel

Det som skrämmer mig är 3e backpar med Eidstedt och O’Byrne, hoppas dom bevisar mig fel.

3 poäng och jag är mer än nöjd.

KHK har spelat rätt dåligt sista tiden, och vill säkert visa sig på hemmaplan.

Vill se bra inställning och fortsatt kämparanda!

Mot 3 friska poäng!

Mig med!!! Tyckte Emil och Eidstedt fungerade bra mot Djurgården och mycket väl kunde fått fortsätta ikväll! Vidare tycker jag det är lite märkligt att Ted går in andra femman direkt då tränarna ju eftersökt kontinuitet i kedjorna när så många varit borta under säsongen. Ett gott centerjobb i fjärde hade känts mer naturligt till uppehållet.

Ska vara 3 poäng denna matchen och är det någon match som målskyttet lossnar så borde det vara mot KHK.

Är Melin bänkad?

Skadad.

ta bort O’björne nu. virriggt när han är inne.

3e backpar i HV är en säkerhetsrisk…

Fler som är virriga…tur att PW är på tårna

Luktar snart mål för KHK. HV uddlöst än så länge.

Ja jsg fattar inte heller varför de kör o’byrne med Eidstedt?

Hade kör Almqvist med o’byrne & Berlund med Eidstedt

Hv vakna ??

7-0 i skott va fan :imp: