Hufvudstaden. Vattenskalle. Apgården. Vattenapahypotesen. Mycket faller på plats, givet ovan något ovant sammansatta rad av ord, tillsammans med tankarna om de “uppenbara likheter mellan stockholmare och vissa vattenlevande däggdjur”. Ovana eländen, tillika ord, har vi inte haft anledning till att besöka, på nästan fem säsonger. Nu dyker de upp igen. Hemsökning medelst Wikegårdsk engångsgrill i lättmetall. Utslag, klåda och ett gravt fall av second hand embarrassment, till följd.
Nämnd apa-hypotes, må sakna vetenskapligt stöd. Det är OK. Så gör nämligen även vår förenings konfabulering kring underliggande siffror och framtida utfall. Framfall, däremot. Samt en SHL-evolutionär återvändsgränd. Det är vi. En konstant i en annars föränderlig värld. En värld där de som inte anpassar sig, går under. Det är vi. Kontinuitet.
Motsatsen till ovan okvädningsord är inkontinens; grundbulten i föreningen och medias slapptaskiga motivering för status quo. Anklagelser har haglat om föreningshistoriskt vurmande för kortvarig glädje och värme, med efterföljande obehag, köld och blöta. Men ledningsknip kommer inte ta oss uppåt. Vi behöver en styrelseformad vuxenblöja och vidöppna kanaler. Igen och igen och igen. Tills vi hittar rätt.
Jag är lite ambivalent kring dagens match. Klart man vill se laget ta 3p vilket är bra kortsiktigt men långsiktigt vill jag se en ny headcoach, en förlust tar oss ett stort steg närmre det.
Det värsta just nu i min värld vore om vi tar ett fåtal segrar men ganska regelbundet som gör att vi tappar lite i tabellen men ändå ger Blomman ett case om att “något är på gång” som han kan sälja in.
Ja, varje seger kommer bara förlänga lidandet och dra ut på de nödvändiga beslut som vi måste ta för att åtminstone skapa oss en liten, liten möjlighet för att undvika kval. På så så sätt är en seger faktiskt inte bra i dagsläget.
För att man på riktigt ska tro på ledningens linje så krävs nog egentligen idel segrar fram till uppehållet. Och det kommer ju naturligtvis inte hända när fyra av sju matcher spelas på bortaplan.
Vinner vi idag har vi ändå vunnit 3 av dom 6 senaste matcherna. Kanske kan det bygga nån bra känsla i gruppen. Tycker vinden ligger rätt nu för att vända skutan.
Jag kan se det framför mig.
HV gör 2-0.
Blomqvist byter ut Dichow eftersom “han måste vila till nästa match”.
Lehtinen släpper in 3 badbollar på fem minuter.
Förlust med bra underliggande siffror.
Blomqvist tar på sig att han inte kunnat motivera laget.