Omgång 16: HV71 - Linköping HC

[size=150]HV71 - Linköping HC[/size]

HV71 möter LHC på hemmaplan på torsdagskvällen. HV71
vann senast mot Luleå och hoppas på seger även mot LHC,
för att få lite välbehövligt självförtroende.

Rahm inför LHC: hv71.se/article/q8ssakhxg-3 … tspelsmood

[size=150]FORZA HÅÅVEEBLÅÅ!![/size]

7 spelare borta totalt… Bergström borta i 2-3 veckor. En otrolig förlust… Bergström har ju vart grym sista tiden.

Ett koppel spelare borta, en av dessa är Bergström, vilket är ett tungt avbräck. Bergström har fått fart på Fröbergs produktion och varit vår bäste pp-spelare. Mycket svårt att rå på LHC utan Bergström ikväll. Nu vill det verkligen till att Lias steppar upp. Sätt han ihop med Törngren och Forsberg så kan vi få se på fart och skills i härlig kompott.

Berget är idag HV:s enskilt viktigaste spelare. Han sticker verkligen ut som den där spelaren som kan göra det lilla extra. Så ja, tungt avbräck.

Märklig känsla. Inför säsongen kändes det som att HV hade värsta bredden. Men några skador visar att bredden är rätt tunn. Inga spelare i de lägre kedjorna som direkt kan fylla en viktigare roll vid behov. Annat var det på gamla goda tiden då man hade spelare som Piros och Liket.

Som ovan skriver viktigt att Lias steppar upp ikväll. Annars sätter jag mitt hopp till ungdomskedjan. Var riktigt kul att se förra matchen.

Nu har vi ju piskat LHC förr med stora bortfall av ordinarie manskap till förmån för juniorer, så för den sakens skull målar jag inte svart.

Men det är klart att mängden skade- och sjukdomsfall inte är hållbar på sikt. Samtidigt är detta en risk sett till förutsättningarna kopplat till truppens utformning. Det finns en historik av skadebenägenhet och långa läktider om man tittar på pappret.

Bergström kommer saknas, då han verkligen steppat upp efter en svag inledning. Men i övrigt så anser jag gubbrutin vara synnerligen överskattad till förmån för ungdomlig entusiasm och respektlöshet. Det tycker jag att förra matchen visade, och det finns många exempel på detta. Jag såg spelglädje senast, och det är något jag verkligen saknar/har saknat i HV på sistone. Spelare som inte spelar för lönen spelar för något annat, nämligen av kärlek till sporten och förhoppningsvis även märket på bröstet.

Jag hoppas på seger ikväll. Men utfallet är mycket svårt att sia om när två lag möts, där behovet av poäng är lika desperat som skillnaden mellan högsta- och lägstanivån är stor. Skulle tro att det antingen blir delad pott eller 5-1 till något av lagen. Som det brukar vara mot LHC alltså.

Förlora mot LHC är det värsta som finns. För det är ett sånt bonkegäng så det svider extra hårt. Rivaliteten är större med träsko för många, men träsko är ändå ett hockeylag, så där kan man förstå att man inte kan vinna allt, men lhc… så därför kräver jag vinst.

Någon som såg/vet när Bergström blev skadad? Jag har missat info om detta.

Att Lias kan starta så bra, sen bli så blek efter avstängningen, det är underligt. Jag är inte så övertygad om att det kopplar till att han tänker på LA, spelare på denna nivå vill alltid vinna, oavsett. Det enda som jag kan tänka mig är skada eller varför inte en släng av covid som gjort honom tillfälligt klen? Hoppas han hittar liret ikväll.

Kan bara instämma med Shitkicker. När ungdomskedjan var inne på isen mot Luleå kände man såna där känslor man inte känt på länge. Det där HV man älskar att se. Spelarna som älskar att spela för HV.

Årets upplaga känns ovanligt trött och intetsägande. De verkar vara en sammansvetsad grupp, och det är ju kul för dem. Men det syns inte på isen att de representerar HV och bygden, mer än att de har blåa tröjor med HV-loggan på. Otroligt lite attityd, otroligt få känslor, otroligt lite brinn när det går emot.

Så hoppas verkligen få se mer av Zion, Max och Oskar idag. Den senare har för övrigt gjort 1+1 på 6 matcher. Det kan jämföras med C.Sandbergs 1+0 på 14 matcher…

Angående Lias behöver förklaringen inte vara särskilt mer avancerad än att anledningarna till att han inte varit så vass som under slutet av förra säsongen och under försäsongen är att han inte är inte toppform, utan i en svacka och i denna ligan räcker inte 90% för att få ut det sista av sitt spel, samt att kedjekamraterna inte heller dom varit i toppform.

Bergström inledde de tre första matcherna lite halvknaggligt, men under oktober månad gjorde han 13 poäng på 9 matcher, så dålig inledning vet jag inte, men kul iaf att han presterar och synd bara att han missar några veckor nu… blir tungt!

Wedin strax tillbaka o hoppas på en spelsugen sådan i nästa vecka. Kommer bli en injektion!

Nu gäller det att kötta till sig 3 otroligt viktiga poäng idag!

Så kan det vara, det räcker att man är 0.01km/h långsammare än sköldpaddan så vinner sköldpaddan i längden :smiley:
Men han var ju väldigt bra, inte bara under försäsong, men även fram till sin avstängning… eller minns jag fel?

Jag tror att förklaringen är ganska enkel. När han blev avstängd, fick han också böter. Den matematikkunnige kunde då lätt räkna ut hans lön. 280 000 kr i månaden!!! Plötsligt fick alla reda på denna enorma lön. Det var nog inte så bra för Lias. Plötsligt fick han något att leva upp till. Det har han inte riktigt klarat av, tyvärr. Jag trodde själv att hans lön låg i häradet 130 000 kr samt att han valde HV för att han ville må bra, men uppenbarligen var lönen en stor bidragande orsak till valet av klubb. Med det sagt, hoppas jag att han höjer sig rejält och spelar med den pondus och säkerhet han gjorde innan avstängningen.

Nu tycker jag att lönerna är galet höga i SHL, med tanke på att spelarkvaliteten sjunkit rätt drastiskt de senaste fem åren.

Men 280 för Lias, med dagens lönesättning, är inget som får mig att höja på ögonbrynen. Om HV var beredda att ge över 200 000 spänn i månaden till Fröberg, som året innan spelade tredjecenter i Växjö där han stod för 28 poäng, ska Lias ligga några nivåer över.

Alldeles för höga löner. Ja? Att Lias får 280 000 kronor i månaden? Rimligt, i alla fall med den galna lönesättning vi har.

Trolig laguppställning i kväll, efter att ha sett värmningen på fm.

Alnefelt (Gunnarsson) för mig oklart vem som står.

Kinnvall, Martinsson
Strömberg, Bertov
Arell, Andrae
Karlsson

Törngren, Andersson, Sandin
Önerud, Frögren, F Sandberg
Kokkonen, C Sandberg, Forsberg
Nybeck, Wennlund, Olausson

Utöver dessa var Wedin och Emil Johansson på isen och körde lika hårt som övriga, Williamsson som tog det lugnt, Wikström i gul tröja (icke tacklingsbar) samt en junioback. Noterbart är också att Stefan Nyman saknades samt att en annan tränare var på isen, kanske J-20 tränaren? Samma person sågs f ö i båset i tisdags.

Sen finns det ju en sansad diskussion om löner rent generellt om man lyssnar på texvis Sanny och Svensson som beskriver hur den ekonomiska situationen faktiskt ser ut med pensionsavsättningar och avsaknad av trygghet etc som finns i den branschen, så även om det sticker i våra ögon som tjänar en tiondel av vad de gör i månaden så försvinner inte vår karriär om vi krockar med kollegan vid kaffe-automaten och får en permanent ledbandsskada i handleden (troligtvis).

Kokkonen spräcker sin nolla i ett friläge.

Mitt bidrag till tråden.

Tappar mer o mer förtroende för rahm när man ser att han fortsätter matcha Sandin i första.
Måste ju vara nåt krav från NHL klubben eller nåt. Jag menar finns inget annat som motiverar att han ens ska vara med i laguppställningen.

Hoppas det stämmer :slight_smile:

om det finns ett sådant krav, vilket inte är ovanligt, då kan man väl inte kritisera Rahm för detta? :open_mouth:

Det är ju en del i dealen, som inför säsongen alla var överens om var en bra deal, dvs att vi fick mer av Sandin som var tilltänkt att vara top scorer.

Sen att Sandin inte kommit upp i nivå, det är ju som det är, men givet de förutsättningar man satt sig i, inte fan kan man klaga på Rahm om det nu finns en sådan deal, vilket är mycket troligt. Dessutom är det troligare att Hult satt ihop den dealen än Rahm. Även om Rahm troligen tillfrågats.

Ganska säker på att så är fallet

Törngren - Lias - Sandin.
Det är den här kedjan jag har efterfrågat, Kanske Törngren med sin fart kan få igång de två ikväll.

Förstår att Gunnarsson måste få några matcher ibland men Alnefelt har varit grym, Gunnarsson oftast dålig, och denna match är för viktig att experimentera med att byta in honom

Hoppas det faller väl ut