Omgång 18: Rögle BK - HV71

[size=150]Rögle BK - HV71[/size]

HV reser till skåne för att möta Rögle BK på
tisdagskvällen. Två raka förluster och ett HV helt
utan självförtroende, hur ska det gå mot topplaget Rögle?
Hoppet är det sista som överger och en seger skulle sitta fint.

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Det blir tydligen lite “hela havet stormar” vad gäller formationerna i morgon enligt JP.

Gunnarsson, Alnefelt

Kinnvall, Martinsson
Bertov, Strömberg
Karlsson, Johansson
Andrae

Törngren, Andersson, F Sandberg
Wedin, Fröberg, Forsberg
Kokkonen, Önerud, Sandin
Olausson, Holmström, Nybeck

Och det behöver ju inte va fel. Så mycket sämre än mot Skellefteå kan det ju inte bli. Får man hoppas.

Ja asså, det kan ju omöjligt bli mycket sämre, men jag ställer mig ändå frågan: är det inte kontinuitet och stabilitet en trupp behöver nu? Återgång till det väldigt enkla, ta en eller två saker med sig in i match, exekvera, utvärdera, förbättra?

Anarki har väl aldrig riktigt funkat i sportens värld? Eller så funkar det, vafan vet jag, detta är år 2020 och jag har mina kalsonger på huvudet. Hur gör ni? var skall de vara?

Ojoj hur ska det gå för backpar nr 3?,misstagen kommer stå som spön i backen.

Snälla Hv riv kontraktet omgående med nr 17,så usel!

Stekheta Rögle som krossat allt. En svår nöt att knäcka.

Dock ska vi komma ihåg att Rögle har inte spelat match sen den 14:e november. De har alltså inte spelat en SHL match på 18 dagar när de nu ställs emot HV71. Frågan är ju vem det gagnar. HV71 som är i nått så där matchtempo, eller Rögle som fått vila och tillfriskna från Covid19 och nu i slutet fått träna ett par kortare pass.
Jag tror att när Rögle väl skakat av sig första perioden så blir det åka av. Covid19 eller inte vara, de kommer att kliva upp och visa varför de ligger där de ligger i tabellen. Visst att flåset och konditionen inte är 100% för Röglespelarna ännu, men hallå, det är HV71 som är på besök. Inte ens när Rögle vart sjuka så kan vi matcha deras tempo. Vi har ett alldeles för dåligt och o motiverat lag. Inga vinnarskallar alls. Nej, jag är nästan säker på att Rögle kommer göra lite vad de vill där ute på isen. Kanske blir en jämn första period, men sen tar Rögle över mer och mer, medans HV71 ger upp och börjar göra misstag. Rögle vinner komfortabelt med 4-0.

Måste även nämna Rögles ledare. Sveriges bästa? Bröderna Abbott, Chrille Malm och Cory Murphy. Lägg även till Janne Larsson och Mange Wennstöm. Världsklass rakt igenom. Ställer vi ledarsidan mot HV71´s så är det ju nästan förnedrande.

Sportchefer: Chris Abbot mot Johan Hult. Går inte ens att jämföra, nästan så det är ett hån emot Chris att ens jämföra. De “spelar” i helt olika ligor (Inte långt från verkligheten heller).

C.Abott: 5 poäng av 5 poäng.
Hult: 0 poäng av 5 poäng
.

Assisterande sportchefer: Christoffer Malm mot Johan Davidsson. Malm gör skäl för lönen och är aktiv hela tiden. Vad Davidsson gör i HV71 som assisterande sportchef har jag aldrig kommit underfull med. Behövs han ens? Om, ja, varför?

Malm: 4 poäng av 5 poäng.
Davidsson: 0 poäng av 5 poäng.

Huvudtränare: Cam Abbot mot Nicklas Rahm. Giganten mot nybörjaren. Behöver inte säga mer.

C.Abbot: 5 poäng av 5 poäng.
Rahm: 1 poäng av 5 poäng.

Assisterande tränare: Cory Murphy mot Stefan Nyman. Jämnare skägg, men Murphy är viktigare för Rögle än vad Nyman är för HV71.

Murphy: 3 poäng av 5 poäng.
Nyman: 1 poäng av 5 poäng.

Assisterande tränare: Janne Larsson mot Jonas Holmström. Ganska likvärdiga. Dock har Holmström mer att bevisa. Kan faktiskt ha övertaget mot Larsson, men det är jämnt.

Larsson: 3 poäng av 5 poäng.
Holmström: 2 poäng av 5 poäng.

Målvaktstränare: Magnus Wennström mot William Rahm. Ännu ett hån mot Wennström. Dessa herrar “spelar” i två helt olika ligor. William Rahms bäst före datum har passerat för längesen. Vad han ens gör i HV71 är för mig en gåta. Han gör målvakterna sämre, inte bättre. Kunskapen och viljan fattas hos Rahm. Medans Wennström är hungrig och ger allt för sina målvakter. Tänker nytt och vill utmana allt och alla.

Wennström: 5 poäng av 5 poäng.
Rahm: 0 poäng av 5 poäng.

En annan rolig sak är att Rögle ligger fortfarande i toppen (3:e plats) med endast 14 matcher spelade. Jämför med Frölunda som spelat 20 matcher. Ändå flåsar Rögle både 2:an och 3:an med sina 32 inspelade poäng.

Mer nördstatistik:

HV71 har spelat 17 matcher inför tisdagens match och har mäktat med 19 poäng.
Rögle har spelat 14 matcher inför tisdagens match och har tagit 32 poäng. 13 poäng mer än HV71 med 3 mindre spelade matcher.
Rögle är det lag som spelat minst matcher av alla lagen. Totalt 14 st matcher.
Rögle har bäst +/- av alla lagen i SHL. Totalt, 14.

det bidrar inte så mycket att svamla ihop någon lista om man på förhand bestämt sig för att alla i HV är en nolla :unamused:

Dessvärre är det ju inte jag som bestämt mig för att det ska vara så. Jag går mer på statistiken och hur det ser ut just nu. Även om jag vill att HV71 ska vinna så är det ju tyvärr inte det jag tror.
Vi måste väl kunna så skriva annat än bara texter med att “HV71 är bäst”
Och de listor jag punktade upp var mer en kul grej, sen att det inte var till fördel för HV71 är beklagligt, men det är som det är. Jag är dock inte ett dugg avundsjuk på Rögle. De har kämpat och slitit som djur under flera år för att komma dit de är nu. De förtjänar det.

Sen ska man aldrig kasta skit eller prata elakt om nått lag, men att säga sanningen och skriva självklara saker tycker jag är helt ok. Jag vet att alla är väl informerade och bekanta med situationen i HV71, men när man sätter upp det i tabell och statistik form så blir det så tydligt. Och tycker det var en rolig grej att framföra senaste statistiken lagen i mellan nu när de ska mötas i morgon. Det är ju inte så att jag tagit några siffror i luften eller hittat på. Siffrorna är korrekta, hur svårt det än kan vara och tro det. Det kanske gör saken ännu jobbigare.

Men att blunda för sanningen och förtränga och inte så skriva och prata om det. Det tror jag inte på. Bättre man får ventilera även obehagliga och negativa saker. Alla klubbar har sina uppåt och nedåt kurvor. Nu är det vår klubb som är där nere och då måste man ju få skriva om det också.

Att jag t ex gör en lista och jämför de olika sportcheferna och tränarna är ju inget jag gör för att jag vill klanka ner på Rahm eller Hult. Nej nej, det är bara för att man ska få se vilken skillnad det är och att man ska ha med sig det i tankarna innan man spyr galla över våra spelare. Sen att jag skrev som kommentar att Hult går inte ens att jämföra med Abbot, så är det ju dagens sanning. Tror nog ingen oavsett lag man håller på som tycker att Johan Hult är en bättre sportchef än Chris Abbot.

Låter faktiskt rimligt! Liknande spelare ihop i kedjeformationerna. Första- och andrakedjan ser riktigt bra ut på pappret. Frågetecken främst i tredjelinen eftersom Kokkonen som inte riktigt hittat in i SHL-kostymen får draghjälp av två till olika delar underpresterande spelare. Enda anledningen till att jag slår på CMore ikväll är Olausson. Rögle är storfavoriter trots Covid.

Alla är kritiska mot Emil, men om det lossnar för honom är han ett farligt anfallsvapen. Jag såg lite på Skellefteå mot Djurgården, där det i Skellefteå var svårt att avgöra vem som var forward och vem som var back. Måste varit riktigt jobbigt för Djurgården (som var totalt utspelade, precis som HV, men lyckades vinna i OT) att försvara mot. Lite som Holländsk totalfotboll. Jag gjorde inte samma analys av Skellefteå sist eftersom jag var för upptagen med att irritera mig över hemmalagets virrighet och mjukhet. Men vad jag vill ha sagt är att med Kinnwall och en Emil Johansson som klarar balansen av att anfalla hårt och försvara så har vi två farliga backpar (framåt alltså:-). Jag är beredd att ge honom tid. Farten finns.

Jag har inte sett något av Emils farlighet framåt, bara bakåt.

:laughing:

Tycker faktiskt att första matchen mot Rögle var en av de bättre under säsongen, trots förlust (vilket säger en del). Sedan dess har Rögle steppat upp rejält och HV, mja. Vi får hoppas att Röglespelarnas avsaknad av matchtempo är än sämre än HVs. Tror att det ändå blir utklassning i skottstatistiken till Rögles fördel men att HV kammar hem en “hedersvärd” uddamålsförlust.

Jag har inte sett något av Emils farlighet framåt, bara bakåt.
[/quote]
:slight_smile:
Det kommer ikväll :smiley: två mål av Emils klubba och noll bakåt.

Luktar smått panik för Rahm.
Kastar om allt han kan. Ser inget negativt i att man gör om kedjor men när man som tränare kastar om alla 4 så luktar det smått panik.
Förlust idag så hoppas jag även de som tror på vändning inser att vi är i botten för att stanna.
Vi har inget spel som tyder på annat heller just nu. Vi spelar en otroligt ineffektiv ishockey som är otroligt lätt att försvara sig emot.
Sen kan man ropa att vi har gjort många mål men det är ju tack vare vårt PP.

Ser ingen chans att vi ska knipa poäng i Ängelholm. Rögle är hetare och rappare än oss över hela banan.

Ang. Emil: han behöver göra två mål i stort sett i varje match resten av säsongen för att vända till en uppsida. Det handlar inte om att han åker skridskor fort, det gör även jag, han är en risk i egen zon och gör för lite konstruktivt i alls zoner för att vara på banan just nu.

Hur länge skall vi behöva vänta på hans storhet? Jämför detta med andra långsamutvcklare, som svampen, törngren etc, de har åtminstone en relativt klar roll och utför den utan att avslöja defensiva brister. Kolla på Didde som folk tyckte va en begränsad spelare när han kom hit, han är det ju berglund-klass på nu. Alla dessa är stabila, inte labila.

+1 Sen är ju frågan om vi överskattat Emil. Han slog igenom i ett svagt HV. Han gjorde 17 poäng i ett svagt Djurgården, samma år som HV vann guld. Han misslyckades ta en tröja i NHL. Han har varit direkt medioker sen han kom tillbaka till Sverige.

Edit. Bara för att jämföra med Adam Almqvist. Almqvist öste in poäng i AHL, och när han kom tillbaka tillhörde han ändå våra bästa backar, både sett till poäng och spel. Sen kanske många hade hoppats få ut mer av honom, likväl var han en av våra bästa backar sett till båda säsongerna han var här.

Hur dåligt ska HV spela innan man gör en förändring på ledarsidan?
Går in å läser på hemsidan varje dag och lika besviken varje gång.

Hoppas att omkastningar och luftningar ger lite nu energi och någonting att bygga på. Man vidtar ju iallafall en åtgärd här, precis som alla skrikit sig hesa om. En förändring behövs verkligen och förhoppningsvis är kvällens match starten på vändningen.

Utöver förändringarna i femmorna så vill jag se förändring i spelet. Det som främst krävs och som inte ens är svårt att få till är att spela med avlastning. Detta saknas i alla de matcher HV förlorar. Det blir att var och en får kämpa för sig själv. De matcher det ser hyfsat ut i är de där man avlastar varandra.

Jag är sur, för jag står på isen i en jävla rink klockan 19… :cry: :frowning:

Jag hade hoppats se när “kraken” lyfter i motvind.

Bara två mål per match resten av säsongen … inte mer ? … kan det verkligen kompensera ? … låter alldeles för lite i mina öron!
Nu kan jag nog inte längre lita på dig som okritisk bedömare av spelarnas prestationer… :wink:

Men jag tror nog du gav ett bra mått på vad han skulle behöva göra för att ändra din och Lejaques attityd

Som tur är för Emil har han nog inget större behov av att göra det … :slight_smile:

Ryan stora ryktas överens med hv enligt ab

Självklar storförlust tyvärr, denna match visar att de är endast HV som ej klarar av att hantera långa uppehåll.