Omgång 19: Kristianstads IK - HV71

[size=150]Kristianstads IK - HV71[/size]

HV71 möter Kristianstad på fredagskvällen i skåne.
Efter segermatchen mot Hästen på onsdagskvällen
så skulle 3 nya poäng sitta fint på bortaplan.
PGA skador på Matson och Önerud bla så lånar
HV in legendaren Martin Thörnberg från HC Dalen.

[size=150]FORZA HV71!![/size]

Jag tror aldrig jag varit så nyfiken på vår line-up som inför denna matchen!

Första inlägget, följt forumen sen Hvfantastens tid…:slight_smile:
Första Hv matchen för året när kristianstad tyvärr är närmsta hemmamatchen när Ängelholm o Malmö inte är i spel för oss… hoppas möta upp många på bortastå!
Såg kristianstad mot björklöven på plats tidigare och även om björklöven vann så var faktiskt kristianstad väl så bra, och det var med dåligt självförtroende… nu har de fått upp farten och tror detta kan bli en riktigt obehaglig match… Hoppas jag har fel och hjältens återkomst leder till en 4-2 seger…
Viktigt är att orka sätta press på deras backar som lätt börjar sprida puckar och snabba i hemjobb för kik vänder gärna snabbt från egen zon…
Sen att Martin kommer in direkt o visar var skåpet skall stå genom offensiva tacklingar som skrämmer slag på hemmaspelarna…

Kom igen Thörna!!!

Risken finns att dem skadorna vi nu har i föreningen kommer medföra några förluster i följd

Ser inte mycket som talar för att HV ens tar poäng imorgon kväll, KIK har imponerat rejält samtidigt som HV lever på individuell skicklighet de senaste två månaderna, KIK kommer vinna relativt enkelt om inte HV höjer sig spelmässigt 4 steg

Välkommen in i värmen!!! :smiley:

Jag ser fram emot den lokala vinkeln och en recension av varmkorven. Jag hoppas ni överröstar hemmafansen i vanlig ordning!!!

Det är underbart att ta del av din fantastiska optimism Pawhlen. Jag blir på så gott humör när jag läser alla dina positiva inlägg. I matchen mot Vita Hästen skrev du ett 40-tal inlägg där alla var fulla med framtidstro och hopp. Just det här att grundserien inte har ett skit betydelse utan att det bara är dom sista veckorna som är dom viktigaste sen klubben bildades. Det gör mig varm inombords. Jag har varit med sen klubben bildades och känner mig lugn nu. Tack för det. Dom veckorna som varit tidigare i klubbens karriär har ju då inte varit i närheten av dom kommande veckorna. Eftersom serien inte betyder ett dugg verkar du ändå ganska skärrad över att en spelare är skadad och vill att klubben värvar en ny målvakt en ny backlinje samt ett par kedjor. Eftersom det bara är dom sista veckorna som är viktiga, kan du kanske lugna ner dig lite och låta spelare som är skadade komma tillbaka. Ha nu lite förtröstan och förtroende för HV:s ledning, som tydligt har visat att man har som enda mål att gå upp i SHL, kosta vad det kosta vill. Alla, från ordförande ner till vaktmästarna, är inne på samma linje. Skadorna skedde igår! Jag är övertygad att man jobbar på att vara beredda på dom “viktigaste veckorna i klubbens historia” och löser dom problemen som ska lösas.
Lugna nu ner dig och andas ett par djupa andetag, så får vi se tiden an och lita på att man löser uppkomna problem.

Ja, jag håller med. I många trådar möts man av samma budskap att det nu är ragnarök. Jag tror till och börja med att vi tar 6 p mot Kristianstad även utan Matson och Önerud. Just inför de specifika matcherna kanske det blir tydligt för resten av gänget att det är hårt arbete 60 minuter x 2 som gäller. På sikt är det så klart stora förluster genom dessa långtidsskador, men jag tror verkligen inte att detta kommer kosta oss chansen att vinna HA och avancera till SHL. Särskilt inte om Ulla blir i speldugligt skick.

Kan vi inte vinna bara för att några etablerade spelare är på skadelistan har vi inget i denna serien att göra. Knappast bara HV71 som har skadade spelare. Det ingår liksom i lagidrott att spelare blir skadade. Tror också vi tar 6 p mot kik. Bara att knyta näven och köra!

skadeproblematiken ger ju andra chansen att skina lite. Jag hoppas på Zion som fått en liten boost efter sin landslags-sejour. Jag skulle vilja se honom ihopspelad med lite andra än 88 som förvisso kämpar men inte har gjort det så bra. Samma sak med vår enigma, törngren. Nu skall vi vara ärliga och säga att denna kedja stundtals gjorde det bra i onsdags, men den har inte mycket positiv historik att falla tillbaka på.

Så Pawhlen… knip ihop stjärthalvorna lite nu och sluta domdera, det börjar närma sig en varning för trollning. Vi vet nu alla var du står i alla möjliga frågor… gör som så många andra har gjort, men jag själv misslyckats med, välj glädjen!

Jag är fortfarande bitter och besviken över degraderingen, och det kommer alltid finnas ett pinsamt minne efter pandemi-säsongen, som inte överträffas av något annat i mitt HV-öga. Men som det är nu känns det mycket mer positivt, vägen leder mot att HV71 krossar alla tiders poängrekord i HA och genom det bekräftar vår känsla att vi bör vara en för stark klubb för att tillhöra andraserien. Dessutom finns glädje och bestämdhet i det man gör (något som tyvärr dock utstrålats mer av andra än av kaptenen som ännu verkar bekymras av något). Vår trupp känns mycket fräschare och ungdomligare än fjolårets trupp. Kanske t o m bättre! (Detta måste krönas med avancemang till våren, annars är mycket ogjort och vi kan bli ett nytt LIF.) Så jag har gjort avslut med förra säsongen och tänker inte lasta årets upplaga för detta utan ser positivt framåt. Idag lossnar det f ö för Kokkonen som gör två mål :sunglasses: Jag hoppas verkligen att Thörnberg har farten och skickligheten för HA och det blir kontrakt säsongen ut :smiling_imp: värvningen är genialisk för att skapa intresse under grå december.

Matchen idag slutar 3-5 efter att HV trampar gasen i botten från start.

Det är brutalt tunga avbräck i Forsberg, Matson och Önerud både på och utanför isen. MEN om vi jämför HV:s trupp med Kristianstads så är vi fortfarande oerhört mycket bättre på papperet. Lek med tanken att första linan i dag är 10, 70 och 33. Vem av dem skulle vi vilja byta mot någon i Kristianstads första lina? Ingen. Andra lina, 18,71,61, vem vill vi byta där? Ingen. Tredje, 92,17, 67. Fortfarande ingen iaf jag skulle vilja byta mot någon i Kristianstad. Även om vi skulle förlora i dag så har vi en brutalt mycket bättre trupp än övriga lag. Om Önerud är borta i tre månader (worst case enl prognos) så hinner han spela några matcher innan slutspelet. Matson vet vi inte status på än men vi hoppas att det inte är värre än med Önerud iaf, då är han också tillbaka till slutspelet. Forsberg är dag till dag. Ytterell borde vara tillbaka om 2-3 veckor om jag inte räknar fel. Ullström tränar väl för fullt och kanske kan vara tillbaka om 1-2 mån? Då är han också redo till slutspelet om kroppen håller. Jag ser trots det nuvarande tråkiga skadeläget glaset som betydligt mer än halvfullt! I dag vinner vi med 5-1 efter en grymt bra defensivt genomförd match, Thörnberg står för 2+1!

Innebär detta att Wennlund är tillgänglig idag?
hv71.se/a-laget/skadelaget

Som jag skrev i någon annan tråd tror jag Wennlund, Törngren och Kokkonen tillsammans bildar en väldigt kompetent “Def” kedja.
Thörnberg tror jag kommer få begränsat med speltid 5-5. Helt Ok för mig. Han har väl bara haft typ två träningar med laget. Men låt honom spela PP. Jag är helt säker på att han fortfarande håller god HA klass både framför mål och som skytt.

Vem spelar fjärde center? Jag hoppas de inte hittar på att köra tre centrar och 4 forwardspar. Hellre då tre kedjor och växla in resterande FW vid “behov/möjlighet”.

Oavsett resultat ikväll. Vinsten är att få se Thörna göra comeback i HV-tröjan.

Den enda jag ser som intressant i KIK är viss Gustav Olhaver annars ingen så direkt måste jag faktiskt säga…

Som fjärdecenter är det väl ganska naturligt att spela Jonathan Wikström!?

Idag är vi nederlagstippade

Jo så får det väl bli. Bra chans för honom. Och jag hoppas han tar den. Men jag tycker inte direkt att han visat så mycket på de minuter han fått tidigare. Har å andra sidan inte hållt reda på vad han fått för roll i de matcher han fått spela sporadiskt. Kanske jag som inte varit uppmärksam…

Kan kanske vara en fördel eller?

Äntligen en Match på nära håll bara 2,5 mil från mitt hem :smiley:
Hoppas innerligt att HV kör över kaxiga Kristianstad så man vågar öppna lokalblaskan i morron bitti :exclamation:

Läget i KIK: Efter en tung säsongsstart med sex raka förluster har KIK varvat upp rejält. Har på de tolv senaste matcherna imponerande tio segrar och endast två förluster, varav en av förlusterna kom efter straffar borta mot HV71. Senast blev det seger med 4–2 borta mot BIK Karlskoga. Ligger femma i tabellen med 31 inspelade poäng.

Läget i HV71: Toppar tabellen med 48 poäng efter 18 matcher. Vann senaste matchen med 6–4 hemma mot Vita Hästen. Har sedan tidigare Alexander Ytterell och David Ullström på frånvarolistan. Fredrik Forsberg och Max Wennlund saknades i förra matchen, Wennlund tränade dock på torsdagen och väntas därmed komma till spel mot KIK. Däremot skadades både Taylor Matson och Simon Önerud mot Vita Hästen och är därmed inte tillgängliga för spel. I takt med att skadelistan har vuxit har Martin Thörnberg lånats in från HC Dalen.

JP/Jnytts Carl Ljungquist tippar: 3–2