Omgång 2: HV71 - Växjö Lakers

[size=200]HV71 - Växjö LH[/size]

[size=150]Dags för säsongens första heta smålandsderby[/size]
Publicerad: 2015-09-18 16:40

Både HV71 och Växjö Lakers förlorade sina premiärmatcher och revanschlustan lär därför vara på högsta nivå från båda håll. Men när man därtill adderar derbykänslorna som lär svalla förstår man att mötet HV71-Växjö kommer vara något alldeles extra.

Det var en tempostark och bra match för HV71 som inledde säsongen 2015/2016 för deras del. Dock blev det en bortapremiär mot Skellefteå som slutade med noll poäng efter att man förlorat med 3-2. Men insatsen gav mersmak menade den nya tränaren Johan Lindbom.

  • Det var mycket som var bra idag, men vi får inget gratis utan får slita oerhört för att komma till de avgörande lägena idag, sa han efter matchen till C More.

Trots förlusten fick Lindbom se en hel del ljusglimtar från sitt HV71. Bland annat ett bra spel i powerplay och KHL-nyförvärvet Martin Thörnberg presenterade sig i poängprotokollet direkt.

Nu vänder Jönköpings stolthet hemåt till Kinnarps Arena och inför utsåld salong bjuder man upp till en derbydukad fest och match mot Växjö Lakers. Matcher som oftast inte behöver någon närmare presentation, utan det brukar bli heta bataljer ändå.

HV71 hade en del viktiga pjäser borta i premiären och det är oklart om någon av dessa kan vara redo redan tillhemmapremiären. Dessutom adderades Chris Campoli till den redan digra frånvarolistan. Det innebär att både den ordinarie och assisterande kaptenen nu saknas hos HV71.

Två spelare som inte spelar mot Lakers, Kapten Ted och ass.kapten Campoli.

[size=150]Radarparet vaknade - men försent[/size]

Gästande Växjö Lakers har inte samma skadeproblematik som HV71, men har precis som HV71 en förlust på kontot efter premiäromgången. Det blev 2-3 på hemmais mot Luleå Hockey. Detta efter att Växjö inte riktigt varit redo från start, och hamnat i ett 0-3 underläge efter halva matchen. Visserligen var man nära att komma ikapp, men man räckte inte hela vägen fram.

Dock fanns det en hel del ljusglimtar att ta med sig för Lakers del inför mötet med HV71. Bland annat att radarparet Robert Rosén och Richard Gynge verkar ha hittat kemin igen. Säsongen 2011/2012 så vann Rosén poängligan och Gynge skytteligan och i premiären gjorde båda varsina mål. Så produktionen verkar vara på topp även denna säsong.

  • Det är viktigt för de här killarna att det blir produktion direkt. Det är därför dom är här och dom vet vilka förväntningar dom har på sig och framförallt vilka förväntningar dom har från sig själva och att då få starta med att göra mål i premiären är självklart viktigt, förklarade tränaren Sam Hallam på presskonferensen efter matchen innan han förklarade taktiken inför mötet med HV71;

  • Vi måste upp lite till, bli lite hetare i egen zon, lite tätare och vara lite mer på tå så kanske puckarna hamnar i kassen nästa kväll.

[size=150]FORZA HÅÅVEEBLÅÅ!![/size]

Hoppas på att HV kan få ut det man tränade på igår med att spela lite rakare, mer skott och trafik mot mål.
3 poäng ikväll och inga mer skador tack.

Lite snabbt ihopplockad statistik inför matchen.

Matchen ikväll blir 21:a gången HV och Växjö möts i tävlingssammanhang.
De tidigare 20 matcherna är, ur HV:s synvinkel, fördelade på 8 vinster och 12 förluster. 5 av dessa vinster har kommit på hemmaplan och 3 på bortaplan.
Största vinst var säsongen 13/14 då HV vann med 6-1.
Största förlust var säsongen 14/15 då Växjö vann med 6-0.

Personligen så tror jag på förlust ikväll. HV har ofta i mina ögon haft svårt att tagga igång mot just Växjö. Att vi har en hel drös toppspelare borta inför kvällens match gör inte oddsen bättre.
Hjärnan tror på förlust medan hjärtat alltid tror på vinst. Oavsett så är det gött med hemmapremiär och jag kommer vara på plats och skrika och svära.

Nu kör vi!

Båda lagen kommer från förluster, men jag tror HV kommer ut starkast ur sin.

Hemmapremiär och Kinnarps ska gunga ikväll.
Det finns biljetter kvar, så se till att köpa NU.

Krossa Växjö!

Med så mycket spets borta så är det ett under att HV klarade att stå upp så bra mot Saik häromdagen. Mot Växjö borde vi få storstryk om man jämför lagen för tillfället, men man gjorde de bra mot Saik ändå och kände sig nog inte allt för deppiga trots förlust så jag tror vi kommer väldigt starka till denna match. Tror faktiskt just dessa frånvaror kan göra oss ändå bättre än om vi startat säsongen med fullt lag. För då hade man kanske slappnat av mer och förlitat sig mer på dessa toppspelare. Nu får man verkligen kämpa och sätta en hög nivå från början. Spelare som Anton Bengtsson får mer utrymme att varva igång igen vilket kan vara svårt med fullt lag och mindre istid. Det Var lite nervös för att Bengan skulle kunna få en dålig start, sånt som sätter sig i huvudet och kan förstöra en hel säsong. Skönt att han fått ett mål tidigt. Det här är nog viktigaste säsongen för Sampa och Bengan, att dom klarar att följa upp vad dom avslutade. Klarar dom det så kommer dom ha en helt annan tro på sig själva och bli riktigt bra SHL-spelare. Misslyckas dom så kommer dom få det tungt framöver om dom inte har riktigt starka psyken. Det är min känsla bara. Skönt att dom kommit igång.

Tror vi vinner som ett lag idag med uppoffringar över hela banan och flera olika målskyttar.

HV har tillräcklig bra lag för att vinna matcher trots skador. Speciellt i början av säsongen.

Bara att höja sig ikväll och vinna!

Laget mot Växjö:
Målvakter: Pettersson-Wentzel (Ersberg)
1:a: Berglund, Hansson, Thörnberg, Önerud, Melin
2:a: Almqvist, O`Byrne, Tedenby, Abbott, Laine
3:e: Johansson, Eidstedt, Sundh, Bengtsson, Sandberg
4:e: Cederholm, Andersson, Stenlund, Ahl

Fan. Alltid chips-Arto.

Annars skall det bli väldigt spännande att se hemmapremiären, om så genom sugmore. Jag hoppas HV tar till sig och ändrar på den tråkiga statistiken som inzaneclown beskrivet. Melin i första :astonished: :open_mouth:

Arto Blomsten everybody!! WOHO!!! :cry: :astonished:

Jaha Arto kommentator givetvis, då blir de väl förlust.

Nej. Inte förlust, bara sura kommentarer och någon som äter upp lite av glädjen med att se HV.
Annars är jag nyfiken på Mike Helber i studion. Kan kanske göra en wikegårds-resa vad gäller sympati?

Om HV håller sig borta från utvisnings båset har de en chans men om de sitter där för ofta kommer Murphy o Heikkinen sätta ett par baljor från blå

Jag hoppas Sandberg får sätta ett par baljor. Jag vill att den killen exploderar.

Bra tryck men aningen kass låt?

2222!

Vad är de för låt? Hör inget.

Växjö pumpar på i starten kom igen nu HV

Dåligt organiserat och extremt fäpplande av backarna :frowning:

JAAAAAAAAAAAAAAA

RÄTTVIST. :smiley:

YYYYYYYEEEESSSS :smiley: :smiley: :smiley:

Jaaaaaaaaaa :slight_smile: :slight_smile: