För blott andra ggn denna säsong har vi ett mycket uppskattat inlägg av en man med sympatier för vår motståndare: Joel Hjalmarsson (@JoelHjalmarsson på twittex), samt “dragkedjan podcast” på Spotify
Frölunda 2025/26 - ett botemedel för den obotlige pessimisten.
Frölunda HC har varit en del av mitt liv så länge som jag kan minnas. Jag har gråtit tårar av glädje när laget har hyllats på Götaplatsen, och jag har gråtit tårar av sorg när Robert Rosén övertidsavgjorde semifinal sex och jag insåg att Joel Lundqvist spelat sin sista match i Frölunda. Känslor som jag är övertygad att många av er kan relatera till, men på ert eget HV-vis. Att vara supporter är som att sitta i en livslång känslomässig berg-och-dalbana (förutom när man möter Örebro, då känner jag fan i n g e n t i n g).
Därför uppskattar jag matcherna mot HV71 lite extra, det finns en känslomässig krydda som jag inte riktigt kan sätta fingret på. Kanske är det den geografiska närheten, kanske är det att lagen någorlunda delat storhetstid eller att de HV-trogna alltid är många i Scandinavium. Men ett som är säkert är att mot HV bränns det av en extra luftrunk mot bortastå, det jublas extra högt när Folin har proppat Ang och framförallt gör det JÄVLIGT ont när vi förlorar.
Som någon slags skyddsmekanism är jag ständigt inställd på att det blir torsk, det gör liksom den intensiva besvikelsen efter slutsignal LITE enklare att hantera. Och jag är fullt medveten om att det jag skriver nu, i detta forum, är lite som att sparka på någon som redan ligger. För det är inte osannolikt att Frölunda redan har tagit fler poäng än vad HV gör över 52 omgångar. Jag vet om det, men kan inte hjälpa det; mitt tankesätt är helt irrationellt.
För Frölunda HC anno 2025/26 förlorar inte. Av de fyra förluster Frölunda har åkt på i år kan jag gott argumentera för att det bara är en som är rimlig, den mot Rögle på bortaplan. Mot Färjestad ligger man under med 4-0 och är så när på att ta sig tillbaka. Man blir straffade för en riktigt dålig förstaperiod, men är annars det bättre laget.
Först tänkte jag försöka lista styrkor, men det blir för långt. Sen tänkte jag hitta svagheter, men det blev för svårt. Frölunda har en rekordbra defensiv. Ligans bästa målvaktspar. Gör näst flest mål. Näst bäst boxplay och powerplay.
Visserligen har man stått för en del sämre insatser, men Frölunda är så bra i år att man har råd att vara dåliga och ändå få med sig 3 poäng. Och frågan blir egentligen om Frölunda har det i sig att gå ner på en så låg nivå att den matchar det som HV orkar prestera i dagsläget. Och det här ställer till det för mig, den obotlige pessimisten håller på att bli botad. För hur ska jag gång på gång tro på en förlust när jag blir motbevisad.
19 December 2024. Frölunda HC - HV71. Slutresultat: 2-4. Nästan på pricken ett år sedan. Detta kan ju givetvis bara sluta på ett sätt.
Att hålla koll på i Frölunda:
Frukta icke! Jag vet att det hade varit spännande att se framtida draftettan Ivar Stenberg snurra upp Borgman/Alsing, men det finns gott om godis i Frölunda ändå!
Kedjan med Jere Innala, Arttu Ruotsalainen och Noah Dower Nilsson har hittat något speciellt. Kanske en av ligans mest sevärda kedjorefter Aagard/Lindberg/Hugg.
Frölundas frågetecken:
Frölunda har ligans i särklass bredaste trupp. Frågan är dock hur man hanterar Stenbergs frånvaro, för det kan inte ha varit någon som trodde att han skulle vara så tongivande i Frölunda som han har varit under hösten.
Kedjekamraterna Max Lindholm och Theo Niederbach har onekligen varit två utropstecken i laget, men frågan är nu hur dem drabbas av underbarnets frånvaro.
Dessutom kommer man att komma från CHL-spel mot Ingolstadt, tidigare under säsongen har Frölunda svarat dåligt i SHL-matchen som följt, kanske kan HV71 utnyttja detta.
Vad jag kikar efter hos HV:
Det var inte allt för länge sedan som Frölunda mötte Leksand. Och det gick snabbt att konstatera att Leksands poäng är rimlig till hur man spelar. Ett smärre mirakel ska till för att dalagänget inte ska komma dyngsist. Men är det samma i HV? Inför serien hade jag Jönköpingsgänget topp 8. Det finns en hel del klass i laget om man får ett stämm och för min del ska det bli spännande se om HV har spelmässiga tendenser som pekar mot att man kan undvika det där kvalet.
Matchtips:
Frölunda vinner med 4-1. En 2-0 ledning, HV reducerar men kommer aldrig komma nära och Frölunda avgör i mitten av tredje,
Tack för er tid!