Omgång 3: HV71 - Frölunda HC

[size=150]Teemu Laine tillbaka i Kinnarps Arena när HV71 möter Frölunda[/size]

Det väntar ett kärt återbesök i Kinnarps Arena när HV71 möter Frölunda under torsdagskvällen. Då skrinnar nämligen det nygamla nyförvärvet Teemu Laine in på isen igen för HV71. Frågan är om Laine kommer vara med och bidra till HV71:s andra raka hemmaseger?

Det var en härlig inramning i lördags när HV71 mötte Linköping i den andra SHL-omgången. Stämningen blev inte sämre när HV71 bjöd på en mäktig vändning från underläge 1-4 till seger med 6-4. Nyförvärvet Calle Ridderwall blev matchhjälte då han sent i den tredje perioden krigade in den avgörande 5-4 pucken.

Men Ridderwall får ursäkta denna gång då ett annat nyförvärv kommer få strålkastarljuset på sig. Teemu Laine är nämligen tillbaka i HV71 och kommer göra debut i matchen mot Frölunda.

  • Det känns riktigt kul att vara tillbaka här, det blir en helt annan känsla att spela för ett lag som man ser som hemma, jämfört med att spela någon annanstans, säger nyförvärvet till HVTV.

När Laine och HV71 åker in på isen i Kinnarps Arena så gör man det inför det 125:e mötet med Frölunda och vi kan räkna med en jämn batalj. Det brukar nämligen bli både tufft, jämnt och underhållande när dessa båda möts.

HV71 har dessutom lite revansch att utkräva från fjolåret då Frölunda vann fyra av lagens fem möten.

(Klippt från shl.se/shl-arena/38873/pregame/)

Så, vad tror ni?

Aja. Kommer bli en grym match, framförallt att se Laine kliva in på isen. Räknar med att taket lyfter sig i KA och att publiken sjunger Teemu Laine ramsan.
Tror på vinst. Låt Ersberg stå från start.

Tack Emilj för att du startade tråden så att vi kan få upp temperaturen lite granna inför den här matchen. Enligt mig är detta den matchen jag vinner helst på hela säsongen innan slutspelet drar igång(för vi går väl dit??!) Frölunda som under förra säsongen knöt till sig både Fantenberg och Fälth medans den ännu pågick och dessutom snuvade oss på Janmark hade varit underbart att knäppa på näsan. Hoppas alla kommer ytterst taggade till läktaren imorgon för att heja fram vårt Hv!

Väldigt nyfiken på hur man formerar laget, kan Laine hoppa in direkt i en förstakedjan eller ska han matchas in lite försiktigt? Vem vaktar kassen, tror på Ersberg.

Höjer oxå ett varningens finger för Frölunda, de sätter väldigt hög forechecking och kommer lura skridskorna av oss i egen zon om vi inte är vakna och snabbtänkta.

Jag är lite orolig för spelet i egen zon denna matchen. Frölunda forecheckar högt, spelar med mycket energi och har en jäkla fart. Kommer våra backar hänga med bra nog? Kommer vårt positionsspel i egen zon fungera bra nog? Ska bli intressant att se.
Offensivt kommer vi kunna skapa långa anfall och snurra på bra. Det är det defensiva spelet jag är tveksam till i denna matchen.

Hjärtat säger seger, hjärnan säger förlust…

Tuff match. Jag håller Frölunda som vinnare av le mat.

Dem kommer garanterat att checka oss högt och hårt. Spelar vi då enkelt och resolut i egen zon så kommer det att bli oerhört jobbigt för göteborgarna i längden och på så sätt kan vi ställa om och använda våra snabba forwards.

Jag tror på 2-2.

Forza HVBLÅ!!

Skulle inte göra ont om Tedenby och Laine lurar upp dessa båda herrar på läktaren för att köpa korv.

expressen.se/gt/sport/backdu … mla-laget/

Så du är här för att vinna ett guld till?
– Absolut. Jag spelar inte bara för att det är kul. Men det är som sagt många lag som vill vinna, säger Laine, som under de första träningarna har spelat ihop med Calle Ridderwall och Riley Holzapfel.
– Det funkar bra, men jag tror säkert vi kommer ändra en hel del. Vi har väldigt bra forwardsuppsättning. På papperet är forwardsuppsättningen nästan KHL-klass, säger finländaren.

Verkar som han lirat med Ridderwall och Holzapfel.

Kloka ord från Andres Jämtin —> hv71.se/artikel/57455/

Kedjorna ikväll:

MÅLVAKTER
32 Gustaf Wesslau (GK)
40 Erik Ersberg (GK)

1:A FEMMAN
25 Mattias Karlsson (LD)
22 David Petrasek (RD)
31 Mattias Tedenby (LW)
24 Erik Christensen (CE)
90 Ted Brithén (RW)

2:A FEMMAN
41 Chris Campoli (LD)
17 Emil Johansson (RD)
72 Patrik Carlsson (LW)
4 Marcus Nilson (CE)
91 Andreas Jämtin (RW)

3:E FEMMAN
2 Kristofer Berglund (LD)
49 Axel Eidstedt (RD)
92 Teemu Laine (LW)
26 Riley Holzapfel (CE)
11 Calle Ridderwall (RW)

4:E FEMMAN
27 Jesper Williamsson (LD)
9 Björn Melin (RD)
67 Christoffer Törngren (LW)
28 Anton Bengtsson (CE)
16 Filip Sandberg (RW)

Kvällens laguppställning, lite märkligt att Melin är uppsatt som extraback. Har han varit skadad tro?

1:a backpar: Petrasek, Kolan
1:a kedja: Brithén, EC, Tedenby

2:a backpar: Emil J, Campoli
2:a kedja: Jämtin, Nilsson, Carlsson

3:e backpar: Eidstedt, Berglund
3:e kedja: Ridderwall, Riley H, Laine

4:e kedja: Sandberg, Bengtsson Törngren

extra backar: Williamsson, Melin.

Pirrar i magen som ett barn på julafton. Mums :smiley:

Några reflektioner inför matchen

  • Melin 10e forward intressant.
  • Jag ser hellre att PC centrar kedja tre än Riley. Jag tycker Riley känns en aning överflödig då Nilsson varit så pass bra som center.
  • Tror ytterforwardsparet Ridderwall och Laine kommer köra slut på VF backarna. Herregud vilken fart.
  • Simon Karlsson inte tillbaka ännu, ska bli intressant att se honom i vinter. Det lilla han spelat har varit lovande.
  • Eidstedt och Johansson får fortsatt förtorende framför JW, vilket är helt korrekt. EJ har varit bästa back och laget släpper in lite mål med Eidstedt på banan.

Mitt tips 2-1

Är det på träningar du sett SK? För någon a-lags match har han ännu inte spelat

Lugano matchen

Har för mig att han lirat J20-matcher också.

Varför slänger man inte in Brithén mellan Ridderwall och Laine?

Tycker alla kedjor Holzapfel centrat sett riktigt tröga ut, försäsongen inräknad. Upp till bevis nu för “Holzy”.

Va? Det har jag helt missat.

Precis! Melin uppsatt som högerback i 4:e… vad händer?.. har jag missat något? :unamused:

Nu är det så att dom två extraplatserna har ingen utnämnt namn likt “4:e backpar eller backar” utöver att dom är reserver, dvs att det kan likväl va två forwards.
Till varje match så får man ta ut 22 spelare (2st målvakter + 20st utespelare) och man delar alltid upp det på 3st backpar, 4st kedjor och 2st reserver.

Konstigt ändå att Melin är uppsatt som reserv med tanke på att han gjorde mål senast mot LHC.