Omgång 30: HV71 - Malmö Redhawks

mmmmmmmmmmmmm, gött. #24. hitta stimmet, pu-liiiiis!

hahhahahhahahahahahhahaha, mif för många på isen. Precis som vi andra tycker vad gäller antalet skåningar i sverige.

Vad gör Arlbrandt i PP1? Han lyckas ju inte med ett enda skit, förutom att drälla iväg pucken!

bra PP, men kasst PP :frowning:

6-3 i öppen bur, #28 for a hat trick?

Både bra och kasst? :slight_smile:

Sylvegård Jr ser ju inte klok ut, har han inga föräldrar som kan säga till honom det

Vore gott om Önerud fick sätta en också.

in med bengan!!!

det blev ju inget mål… :frowning:

:laughing:

Bra jobbat Hv. Eller?
Första var ju bra, men sen slutar man att åka skridskor.
Sista 10 var ok, när Malmö jagar.

Jag är inte helt övertygad. Men skit samma.
Ikväll är vi vinnare :slight_smile:

Härligt HV!

3 efterlängtade poäng och mot spöket MIF!

Bra jobbat allihop!

Det var ruskigt viktiga poäng, Bengtsson matchvinnare, tycker även att Almquist gör en riktigt bra match! Ett stort minus till delar av förvarsspelet samt till Arla, som är lika iskall som en piggelin på nordpolen.

Många spelare som jag tycker underpresterat höjde sig idag. Tänker bland annat på sandberg, abbott, brithen och almqvist.

Jämnt i mitten 6 p mellan fyran HV och tian luleå.
Och fyra lag på 48p nästa match kan vara extra viktig.
Mot Chokladnissarna! GO HV GO :smiley:

Hej.
Jag brukar gå in och läsa era kommentarer på sidan under matcherna, och det är ofta intressant läsning. Det brukar vara mycket klagande när HV går sisådär men inte så mycket jubel när de spelar bra. Likaså brukar det vara oense kring hur PW’s insatser är. Därför var det väldigt intressant att se vad som står skrivet efter den här matchen när jag var på plats. Bor långt bort så det blir bara ett besök per år runt jul. Här är min syn på matchen:

P1: Ruskigt bra forechecking (stavas det så?) i anfallszon, i synnerhet i första perioden. HV stressade ofta motståndarna till misstag i anfallszon, eller också var de bra på att spela sig in i zon. Detta fruktlösa slänga-in-pucken-på-chans som de gjort i några år tidigare var borta, skönt. Detta renderade i ett riktigt turmål (som gott kunde blivit mål på första chansen), en styrning av Brithen som han inte borde ha fått göra så omarkerad, där var det Malmöförsvaret som gick bort sig, och ett snyggt mål av Bengtsson som var frukten av ett gott arbete under lång tid i anfallszon. Märkliga felbeslut i egen zon många gånger genom hela matchen där man väljer att försöka spela sig ur zon varje gång, eller passar till en spelare som redan har en motståndare i ryggen, istället för att emellanåt bara slänga iväg pucken till icing. Kändes farligt varje gång Malmö var inne i HV’s zon trots att de inte hade ett spel som gjorde att de borde vara farligt. PW kunde inte göra något åt de båda målen, det var ett yrt försvarsspel som släppte in två mål. Domaren släppte en solklar utvisning på en HV-spelare som trippade en Malmöspelare nära HV´s mål. Christensen missade ett friläge som han fick till skänks från Malmöförsvaret.

P2: Lite mer jämnt i spelet. HV’s vassa forechecking från första perioden var inte längre lika klar. Att Tedenby lyckas pricka in ett mål från så långt håll och så liten vinkel var riktigt befriande att se. Lika surt var det att ännu ett läge där HV har kontroll på pucken i egen zon förvandlas till en målchans och även mål för Malmö. PW täckte nästan hela målet men ingen målvakt kan täcka precis hela målet nästan rakt framifrån. Sandberg gav Malmö två gratislägen på ett byte, tur att det inte blev mål där. Sedan var det riktigt bra gjort av honom att bryta sig in framför mål precis i slutet av perioden, det saknar jag annars att spelare gör när de kommer 1 mot 1, synd att pucken inte gick ett par cm lägre.

P3: Något hände i periodpausen för de första 10 minuterna var Malmö lika bra som HV var i första perioden. HV spelade väldigt ängsligt i egen zon, precis som under resten av matchen. Där borde Malmö ha gjort ett eller två mål. Det var ytterst frustrerande att se att den som tar burskydd bakom eget mål två gånger väljer att passa till en lagkamrat som har en motspelare på sig istället för att passa en ensam lagkamrat på andra kanten. Båda gångerna var det ytterst nära mål i baken. Istället kommer Christensens 5-3 mål lite ologiskt. Det målet var frukten av ett gott förarbete av Stenlund, bra uppåkt, vänder bort en back, passar till Eric som dribblar sig fram och sätter den. Därefter gick luften ur Malmö och istället in i HV som trummade på som de gjorde i första perioden igen. Det är intressant att ett mål kan göra så oerhört mycket för psykologin mellan två lag. När Malmö försökte trycka på de sista tre minuterna spelade HV till slut och äntligen riktigt bra försvarsspel, inte alls lika ängsligt som tidigare. Tedenby borde fått en utvisning med sig när han blev fälld.

Så, min sammanfattning blir att anfallsspelet inte var så dumt med betydligt fler försök till styrningar än jag sett tidigare, försvarsspelet borde emellanåt hellre slå en icing än att varje gång försöka spela sig ur egen zon, PW var stabil i mål men gjorde ingen fantomräddning vilket jag inte heller tycker att man kan kräva av en målvakt när försvaret inte hjälper till. 5-3 var ett rättvist resultat sett över hela matchen. Jag kan inte spelarnas nummer tillräckligt bra för att se vilka spelare på individnivå som spelar extra bra eller mindre bra, så sådant beröm eller kritik överlåter jag åt andra. Domarna höll en rättvis nivå genom hela matchen. Det borde ha varit en utvisning för vardera laget ytterligare.

Utöver själva matchen var det en sak ytterligare jag tänkte på. Det var roligt att det var en så positiv stämning på läktaren. Ramsorna handlade hela tiden om att man hejar på HV eller älskar HV. Inte en enda gång kom det någon av de där ledsamma hatramsorna mot motståndarlaget, eller mot domarna. Så beter sig riktiga fans!

Tack för underhållningen! Om HV får till försvarsspelet så tror jag att det inte alls är omöjligt med ett guld runt halsen i april.

Tack för ett bra inlägg. Du såg samma match som mig :wink:

Dock var inte #24’s mål turligt utan frukten av poetisk rättvisa.

Du har rätt i att kollektivet här inne nog hyllar för lite. Känslan är att kollektivet tar utgångspunkt i en något överdrivet positiv självbild och inte tar in faktorn “lagsport” med allt vad det innebär. Det resulterar i “everyone is a critic”-mentaliteten tror jag. Folk verkar inte förstå basal psykologi där höjden av människans förmåga att kritisera bara överskuggas av förmågan att tro att man själv är den enda som ser världen på exakt rätt sett. Kny kan lägga ut raderna om detta fenomen.