Omgång 33: HV71 - Luleå HF

Surt men samtidigt så kan vi inte tro att vi ska gå obesegrade rätt igenom.
Men på hemmaplan kanske man ändå kan begära lite mer gnista!
Men men, kan vara bra med en sån här torsk så alla får sig en rejäl tankeställare vad som krävs för att vinna matcher!

Så bjuder vi på 0-4 också med ett härligt bakomryggen-pass…lär er slå ett vanligt pass istället, har inte varit många sådana denna afton. Utklassning och klasskillnad.

Äh. Någon gång var det tvunget att komma ett bakslag. Det blev ikväll. På lördag håller Gunnar nollan!

Den här analysen är så spot on den kan bli. Vi ger bort matchen med enkla misstag i avgörande lägen, och för dagen svagt målvaktsspel. Naturligt efter en riktigt bra streak att det händer.

Sedan kan Luleå mycket väl ta serien, men inte en chans i världen att det laget står som segrare när det ska avgöras.

JP-femman
5+ Mikko Lehtonen
4+ David Gustafsson
3+ Martin Fehervary
2+ Mattias Tedenby
1+ Felix Sandström
Matchfakta:
HV71–Luleå 0–4 (0–1, 0–2, 0–1)
Målen: 0–1 (18.41) Robin Kovacs (Karl Fabricius), 0–2 (27.47) Karl Fabricius (Jonas Berglund), 0–3 (11.42) Karl Fabricius (Isac Lundeström, Robin Kovacs) spel fem mot fyra, 0–4 (19.29) Einar Emanuelsson, spel fem mot sex.
Publik Kinnarps Arena: 6166/7000
Presskonferensen: shl.se/play/video/Presskonf … autoplay=1

Saxar in JPs Patrik Sjöbloms klockrena analys. Betalvägg därav lång text.

Får jag presentera HV71, Sveriges just nu bästa ishockeylag.
En rubrik något i stil med det hade jag tänkt mig.
Men det känns inte så aktuellt efter 0–4 hemma mot serieledaren.

Det skulle väl i och för sig inte ha varit något sensationellt i att utnämna HV71 till bäst i SHL just nu. Den senaste tidens formtabell ger nämligen en entydig bild av att det är just så det förhåller sig.
Nu var dessutom serieledande Luleå på besök och min känsla var att HV skulle fortsätta på segertåget och att det kunde vara läge för braskande rubriker.
Men, som man brukar säga, tabellen ljuger inte.
Att Luleå ligger där i toppen av SHL är uppenbarligen ingen slump.
Tränaren Thomas ”Bulan” Berglund hade förra säsongen på sig att inpränta sitt spel hos norrbottningarna och nu har han fått ordning på grejerna.
Luleå är inte laget som bjuder på grannlåt i byte efter byte och kanske är just det lagets styrka. Jag kan tänka mig att en uppoffrande backchecking eller ett täckt skott värderas lika högt av ”Bulan” Berlgund som en öppnade passning eller ett snyggt mål.
Det är nämligen med den disciplinen Luleå spelar i byte efter byte – och framför allt var laget klassen bättre än HV just i den grenen den här kvällen.
HV spelat på samma sätt som Luleå den sista tiden, har jag tyckt, men i går brast det lite i koncentration och fokus vid några tillfällen och det hade man inte råd med.
Det såg inte riktigt lika stabilt och säkert ut i HV-försvaret som vi har vant oss vid. Till och med målvakten Jonas Gunnarsson, som många gånger framstått som närmast omänsklig mellan stolparna, ställde till det för sig och svarade för en rejäl tavla vid Luleås andra mål och blev sedan utbytt efter 0–3.
Men åter igen var det främst i offensiven det brast. Joel Lassinantti i Luleåmålet var bra men bakom hans fina siffror döljer sig både ett lysande försvarsspel av gästerna och en oförmåga hos HV-spelarna.
Det var skott i bröstplattan, skott utanför och över och skott som aldrig ens avlossades eftersom tajmingen var fel eller passningen inte satt på bladet.
I slutet av andra perioden var HV-pressen massiv men Lassinantti höll tätt och hemmalaget orkade inte mobilisera ytterligare kraft till slutperioden, som nu blev ganska avslagen.
Totalt sett fick HV71 tvärtom en lektion av serieledaren.
HV-backen Nils Andersson talade för en tid sedan om hur spelarna i laget blev lite bekväma efter en bra försäsong och att det kunde vara en förklaring till att det gick mindre bra under inledningen av serien – och han hoppades att laget inte skulle ramla i den fallgropen igen.
Det tror jag faktiskt inte kommer att hända.
Matchen mot Luleå är bara en match, förvisso en mindre bra insats av HV men ingen genomklappning, bara ett bevis på att man inte får något gratis i säsongens upplaga av SHL, allra minst mot Luleå.
Om något lag ska utnämnas till Sveriges just nu bästa får det väl bli Luleå då.
HV kan nå den positionen, det är jag helt övertygad om. Grunden finns där och alla ingredienser i övrigt – utom möjligen en riktigt vass målskytt. Det kan jag fortfarande sakna. Men sportchefen Johan Hult jobbar säkert hårt i den frågan…

[b]En liten påminnelse. Godkänt att lägga upp inlägg från JPs betalsida, dock enbart på hvfans.se. OBS!
Överenskommelse med Marie Johansson Flyckt, ansvarig utgivare.

Mvh mod/admin[/b]

Luleå är mästare på att göra sina motståndare dåliga

Möjligt. Men de finns en anledning att dom leder serien. Dom spelar en hockey som för motståndarna är svår att hantera när dom är så äckligt disciplinerade. Sen att hv gör sin sämsta match sen Lillis tog över, ja de är för att Luleå gjorde oss dåliga anser jag.

Jag tror tvärtemot många härinne att Luleå kan nå väldigt långt med sitt spel.
Varför inte hela vägen till o med. Dom har ett väldigt bra försvarspel. Sen är dom effektiva framåt.
Bra försvarsspel vinner mästerskap.

Kom ihåg att det var Bulan som ledde Brynäs till final mot hv med ett ungefär lika anonymt lag, finns många likheter.