Omgång 34: HV71 - Linköping HC

[size=150]HV71 - Linköping HC[/size]

HV71 möter LHC på hemmaplan på tisdagskvällen i SHLs
34 omgång. HV71 skulle behöva en seger för att hänga
med lagen ovanför och få lite välbehövligt självförtroende.

[size=150]FORZA HÅÅVEEBLÅÅ!![/size]

E4-derby mellan seriens två sämsta lag sett till december och januari.

Spännande ändå att urusla LHC ändå har tagit poäng i fyra av de fem senaste. Utöver det en uddamålsförlust. HV har bara tagit poäng i två av fem matcher. Lägg till HV:s urusla hemmaspel så har nog LHC ett litet övertag.

10 raka förluster för LHC. Självklart kommer vinsten idag.
Är så givet. Tyvärr.

Nej, det är ikväll som LHC bryter sin förlustsvit och tvålar dit HV. Formsvagare lag än HV får man leta efter, tyvärr.
HV-LHC 1-4.

Trender är till för att brytas och jag tror så även denna ggn att det sker i Jönköping. Dåliga lag i en negativ trend har en konstig förmåga att hitta energi och bryta ner vårt hemmalag. På ett eller annat sätt får dom nog med sig ett eller flera poäng och dödläget blir allt mer kritiskt i HV71. Hade jag en slant över hade jag nog satt dom på bortalaget, tror det kan bli fint odds.

Äh, ikväll blir det vinst. Det måste det bli.

Ja, detta är en mycket viktig match. Laget är inne i en dipp. Detta händer alla lag under en säsong, på samma sätt som de överpresterar under en period.

Att i en dipp få torsk av bottenlaget, till råga på allt LHC, skulle göra mig vansinnig. Jag tror inte det påverkar laget lika mycket att det är LHC, men det hjälper inte att vid dipp oxå torska mot bottenlag. Detta skall ju vara den bästa chansen på länge att bryta en dålig trend. Men som några påpekat så har vi fans en uppfattning om att det är MOT oss lag bryter trender. Jag är inte så säker på att den anekdotiska bevisföringen vi för fram håller vatten, men visst ringer det ett igenkännande inne i skallbenet, likt när man sätter skallen i överskåpsluckan i köket.

Jag lyssnade precis på svampens HV-podd-avsnitt och vid inspelningen av det avsnittet hade HV stäm och häng på top fyra. Han jämförde känslan vid den tiden med den under 2017. Jag är inte säker på att han känner så idag, men på samma sätt som att vi kanske inte är lika bra som perioden före dippen så är vi nog inte lika dåliga som under dippen. Kom gärna ihåg det nu när de kraxas.

Känner mig mycket mer taggad för matchen ikväll än jag gjort de förra matcherna, hoppas HV gör det oxå!

Som många trott så är vi där i tabellen som vi ”experter” trott!
Laget är inte bättre än tabellen visar. Vi har inte den offensiven som krävs för att vara ett topplag!

Idag är det verkligen en match som är helt avgörande för resten av säsongen. Torsk här och vi är på ruinens brant denna säsong!
Vinst kan ge oss vind i seglen men återigen så kommer denna säsong krascha pga vår bredd i offensiven på slitvargar!

Luleå har blivit hånade för tråkiga i många år! Men alla hockeyfans man träffar ställer frågan vad som hänt med anfallsglada Hv71?
Jag svarar att man tappat ryggraden i Hv71 och glömt bort helt det som gett oss framgångar! Offensiva spelare med attityd blandat med spelskicklighet. Tycker vi saknar allt detta!

Frågan är idag vilket lag som är mest desperat att vinna? Tror tyvärr Linköping är det vilket innebär ytterligare ett steg neråt istället för uppåt! Man har ingen bra känsla längre och den blir inte bättre av att läsa att varken Hult eller Lillis tycker man behöver stärka laget!

Jag kan vara fel ute, och det är förvisso enkelt att gå tillbaka och kolla, men från minnet skulle jag säga att HV inte alls ligger där ni “experter” trott, utan ca 4-6 placeringar över, beroende på vem av “experterna” man kollar upp.

Jag tycker mig minnas att väldigt många pratat om missad play in, eller precis klarad play-in-plats. Nu hoppas jag verkligen inte att era spådomar går in, men spelar det egentligen någon roll var vi hamnar? Jag tycker mig tyda en “skit samma var vi ligger i tabellen, allt är ändå skit, avgå Hult, avgå Lillis”-attityd oavsett hur vi spelat detta år. Hedrande att man är konsekvent, men tröttsamt att lyssna på. Vi har det gäng vi har just nu och jag hoppas hellre på stordåd av detta gäng än att försöka förstå mig på hur föreningen agerar.

Visst är det så, med risk för att låta bitter. Men det kanske är lika bra att vi får en riktig dålig streak nu, först då kanske Hult vaknar och agerar

Varför denna självplåga? Hult kommer inte “vakna”. Han är fantastiskt mycket mer vaken och insatt än folk på forumet. Han jobbar heltid med att vara vaken. Det är inte ett lätt jobb att rodda en elitförening sportsligt. Det finns en oödmjukhet här bland folk som tror att bara för att sportsliga framgångar uteblir så är det skitlätt att hitta en bättre väg framåt som gör att man själv, relativt andra, får en sjuhelvetes fördel. Så är det naturligtvis inte. Alla har ungefär samma spelregler, samma förutsättningar. Några saknar de ekonomiska musklerna att vara i topp, men i alla hänseenden så tävlar man på marginalen. Vilka kan ha en liiiiiiite bättre junisverksamhet, liiiite bättre scouting, liiite bättre coach, liiiiiiite bättre korv i kiosken.

Till och med dem som ni anser har massvis med bättre spelare och bättre coach, ligger ju inte avsevärt längre fram i sitt spel och i resultat, jämfört med det bonke-gäng ni anser HV är i nuläget.

Förändring sker långsamt och även om vi sparkar hult och lillis, vilket jag skall nämna är helt ok med mig, så löser det ingalunda problemet med att vara ett stabilt topp fyra-lag i närtid.

Så, det är troligen inte något hult kan göra och agera på som ändrar sakernas tillstånd nämnvärt. Jag tycker man skjuter sig i foten när man tror och hoppas något sådant skall ske.

Bonke-gänget :wink: som ska vinna ikväll:

Ska försöka ha koll på Martinssons agerande i egen zon, dvs hans defensiva spel. Fått till mig att han är spelaren som tappat självförtroendet fullständigt sedan han kom till klubben. Det kan förklara hans ifrågasätta agerande vissa situationer. Ska bli spännande detta oavsett hur matchen slutar.

Håller med dig i mycket. Det finns inga quick fix. Där har ju Hult rätt. Det är laget han värvat ihop som ska göra det. Synd då att han kör på samma icke vinnande-koncept ytterligare ett år.

Min förhoppning är att föreningen HV slutar asap med det här vansinnet och sätter sig ner för att staka ut en ny riktning. Om en förlust idag innebär att man drar i nödbromsen tidigare, istället för att vänta till ett eventuellt nytt slutspelsfiasko. Ja, då föredrar jag nog det första.

En sak jag inte håller med dig om är huruvida någon av oss skulle göra det han gör sämre. Jag är nämligen närmast övertygad om att du, jag eller valfri person på forumet skulle uppnå samma resultat som HV, förutsatt vi använde samma strategi som Hult.

Betänk också att Hult inte heller hade någon erfarenhet av sportchefsjobbet när han tillsattes. Tror därför att du på sex år, med den pengapåse HV har, också skulle kunna göra HV till ett play in lag.

HV71 har ju ingen 1C och det har gått 33 omgångar…
Hur många andra topplag i denna ligan har lirat 2/3 delar av serien utan 1C?
Säger som Sanny: När kommer HV71:s 1C? Han är saknad.
När löser man problemet Jusso Ikonen som inte bara är dålig ha n är direkt usel.

Enklaste 3 poängaren på säsongen. Har satt pengar på både lika och vinst för LHC. Ni kan tacka mig senare :smiley:

Alla lag vänder trender mot just HV Märkligt

Ikväll vill jag se att Önerud leder laget på isen, alltså gör det som titeln kräver, tillsammans med assisterande.
Är det nån som endast nickar till lite ska de vara där och väcka dom igen.

Lillis måste också visa att han vill vinna med laget. Vara uppmärksam och aktiv.
Sen vill jag såklart att försvaret med Gunnar i spetsen skall vara obarmhärtiga och hårda i egen zon.

Nu jävlar!

viktigt att vinna förlust idag och man är nere totalt i skiten o undrar ifall man kommer upp igen, vinst idag finns det en liten chans man reser sig och kan lyfta i tabellen