Kokkonen spelar sex minuter. På dessa minuter hinner han dra ner kedjan med Davidsson och Powell, samt ta utvisningen som leder till 2-4. I sitt första byte efter utvisningen är han nära att ta en utvisning till.
När Kokkonen satt på bänken ledde vi med 2-0. Efter att han kommit in torskade vi med 2-3.
Kokkonen är totalt överflödig. Det finns inga som helst uppsidor. Han fyller ett par skridskor. Inte mer än så. Han levererar på försäsong när det inte finns någon press. När det gäller under säsong är han totalt under isen. För att inte tala om när det verkligen gäller i slutspel eller kvalspel. Kolla hans stats. Han har typ inte gjort ett enda poäng i en slutspels- eller kvalmatch, och det oavsett SHL eller HA.
Jag hoppas verkligen att man försöker hitta en lösning. Skicka honom till Almtuna, Södertälje eller nåt annat bottenlag. Vi behöver inte ens ett lån från hockeyettan för att “täcka upp”. Det räcker med en junis. Vilket är både billigare och bättre för framtiden.
Jag har resignerat inför att HV inte kommer att spela en hel match på ett bra sätt, med fin hockey i tre perioder. Jag har återgått till att se på det här som jag gjorde inför och i början av säsongen - jag skiter i hur det ser bara HV vinner. Det här var en sån match. Igen.
Jag vill att den här allsvenska mardrömmen ska ta slut. Usel ishockey. Uselt spel. Usla domare. Usla sändningar. Usla kommentatorer. Allt är uselt. Hoppas som sagt att den här mardrömmen tar slut redan i vår.
Donald Sandström JP
Vita Hästen, en match i mängden en onsdagkväll i Norrköping? Glöm det…
Omgång 36 i Hockeyallsvenskan, bortaplan en onsdagkväll och match mot Vita Hästen.
Låter det upphetsande? Knappast va…
Men det som hade kunnat vara ”en i mängden” eller i ”serielunken” om man så vill blev istället till något helt annat. En solklar ledning för HV med 4-0 höll på att sluta med rena förskräckelsen.
HV71 klev in redan från första minuten och spelade resolut och stabilt. Vita Hästen var inte på något sätt ofarligt under de första tio minuterna, men ju längre matchen gick, desto mer tydligt blev det att det här var en match som HV skulle vinna.
Om insatsen mot Västervik senast var blek, ja stundtals riktigt usel, så var det här betydligt bättre. Visst, Vita Hästen tillhör inte de vassaste lagen i serien men det är just det jag menar. Att plocka fram intensitet och koncentration i den här typen av matcher är starkt.
Det är så här en blivande seriesegrare agerar. Man spänner musklerna och visar vem som är starkast även när matchen kanske inte framkallar någon dramatik.
Själv bänkade jag mig på pressläktaren i ett kylslaget Himmelstalundshallen och såg fram emot att få pricka av tre punkter.
När sätter nye backen Andreas Söderberg sin första propp?
När gör Myles Powell, nyförvärvet från Västervik sitt första mål i HV-dressen?
Och hur vad betyder det för Måns Lindbäck att få kloke Taylor Matson bredvid sig som center?
Jag ska börja med den sistnämnda punkten först. Måns Lindbäck stortrivdes. Jag tyckte att han var HV:s bäste spelare senast mot Västervik och han var oerhört pigg även mot Vita Hästen.
Inte bara för att han gjorde både 1-0 och 2-0 i den första perioden och låg bakom 3-0 i den andra, hans skridskoåkning, tempo och aggressivitet i anfallszonen var kul att se och det smittade av sig även på lagkompisarna där både Taylor Matson och Max Wennlund växlade upp.
Måns Lindbäck har egentligen alla verktyg som behövs för att bli en riktig toppspelare. Fysiken, skridskoåkningen, skottet, viljan och temperament. Enligt mig är han en av HV:s mest intressanta spelare den här säsongen.
Myles Powells centerspel mellan bröderna Davidsson såg spännande ut men det blev inte så mycket med det mot Vita Hästen. När en skadad Jonathan Davidsson gick ut i mellanperioden efter att ha blivit bryskt tacklad av Jonathan Racine-Clarke försvann lite av den kedjan när Jesper Kokkonen kom in.
Och den där riktiga proppen från Söderberg, den väntar jag fortfarande på!
Det blev spännande till slut. Riktigt spännande när Vita Hästen gick från 0-4 till 3-4 i slutperioden. Detta sedan HV slagit av på takten, tagit ut segern i förskott på samma sätt som jag själv gjorde. Men närmare än 3-4 kom aldrig Hästen även om det inte var långt ifrån…
Vad säger då den här insatsen inför fortsättningen?
Ja, att det svänger snabbt känner ni ju till vid det här laget. Även hos oss reportrar där steget många gånger inte är så stort mellan himmel och helvete. Antingen eller, om ni förstår vad jag menar.
Men nu när spelarna börjat fylla på igen i laget, sjukdomarna åtminstone temporärt är borta och man har ett lag där det plötsligt är hårdare konkurrens om platserna än på länge, då ser det riktigt spännande ut.
Tänk på att det här laget ska fyllas på med både Önerud, Ullström och Bertov framöver och jag skulle dessutom inte bli förvånad om sportchef Johan Hult fyller på med ytterligare något nyförvärv.
Till sist måste jag bara lägga till en reflektion.
Jag har varit på otaliga arenor genom åren men jag har nog aldrig upplevt en publik mer enögd än den jag såg (och hörde) i Himmelstalundshallen. Det finns publik som håller på sitt lag, det finns publik som håller ännu mer på sitt lag och så finns det åskådarna i Himmelstalundshallen.
Nog så…
Fakta
Vita Hästen-HV71 3-4
3–4 (0-2, 0-2, 3–0) Första perioden: 0-1 (3.18) Måns Lindbäck (-). 0-2 (9.59) Måns Lindbäck (Marcus Davidsson) spel fem mot fyra. Andra perioden: 0-3 (4.29) Marcus Davidsson (Christoffer Törngren/Måns Lindbäck). 0-4 (6.04) Fredrik Forsberg (Tyler Vesel/Tommi Huhtala). Tredje perioden: 1-4 (7.50) Colby Sissons (Markus Eriksson) spel fem mot fyra. 2-4 (12.36) Ludwig Stenlund (Jakob Stridsberg) spel fem mot fyra. 3-4 (18.37) Rihards Marenis (-) spel sex mot fem). Skott: 29–26 (7-8, 8-13, 13–5) Utvisningar, Vita Hästen: Jonathan Racine-Clarke 2+2, Alexander Ljungkrantz 2. Utvisningar, HV71: Chad Billins 2, Fredrik Forsberg 2 (lagstraff), Andreas Söderberg 2, Jesper Kokkonen 2. Domare: Johan Magnusson och Mattias Enroth. Publik: 912 i Himmelstalundshallen.
JP/Jnyttfemman
5 poäng: Måns Lindbäck
4 poäng: Taylor Matson
3 poäng: Emil Andrae
2 poäng: Nichlas Torp
1 poäng: Marcus Davidsson