Omgång 45: HV71 - Frölunda HC

[size=200]HV71 - Frölunda HC[/size]


[size=150]Taggat HV71 utom sig av hunger efter revansch[/size]
Publicerad: 2015-02-09 21:50 shl.se/shl-arena/39122/pregame/

HV71 kom segervissa till Göteborg men åkte därifrån segerlösa. Smålänningarna kom inte till sin rätt utan det slutade med en klar förlust vilket gjorde hemfärden något tyngre än det var tänkt.

Laget var uddlösa framåt och fick bara iväg 14 skott på mål samtidigt som defensiven lämnade en del i övrigt att önska. Känslorna svämmade över och tränaren Andreas Johansson fick lämna båset efter alltför stora protester liksom David Petrasek en stund senare.

Men nu gäller det att lugna sig och ladda om batterierna snabbt som attan för på tisdagskvällen står de där igen på motståndarsidan - Frölunda.

Den här gången med den väsentliga skillnaden att HV71 har den stora merparten av publiken i ryggen. Fullsatt lär det bli och publiken lär göra sitt yttersta för att hjälpa sina hjältar till framgång. Det är bara att gratulera alla som lyckats skaffa biljett till matchen.

Den rutinerade backen Jere Karalahti hade mest istid i laget i Göteborg och är en av dem som måste gå i främsta ledet i Jönköping för att revanschen ska bli verklighet. Att det blir en helt annan match, det klargjorde tränaren Andreas Johansson klart och tydligt direkt efter matchen i en intervju med C More:

– Frölunda vinner helt klart rättvist. Imorgon ska de åka till oss och det kommer inte att bli så kul för dem, det ska jag tala om!


Jere Karalahti spelade mest i HV i går och Pettan fick matchstraff.

[size=125]Kan Frölunda hålla samma bredd i offensiven?[/size]
Tongångarna i Frölundas omklädningsrum var förstås betydligt muntrare efter storsegern. Glädjeämnena var många där Lars Johansson fick hålla nollan, Rosseli-Olsen gjorde mål igen och dessutom i numerärt underläge. Laget gjorde två powerplaymål och nye Ryan Lasch hamnade i målprotokollet direkt och fick också med sig en assist.

Även Frölundas tränare Roger Rönnberg var på det klara med nya förutsättningar i returen i Jönköping:

– Nu syns vår finess. Vi har ett bra passningsspel, tummar inte på jobbet ikväll och det är kul att se Laschs kedja, de gör det riktigt bra. Vi kommer att möta ett oerhört revanschsuget HV71 imorgon och det måste vi vara medvetna om, sa han till C More efter matchen.

Den poängmässigt största matchvinnaren var dock den forne HV71-spelaren Oscar Fantenberg med ett mål och två assists i matchen, ett faktum som kanske inte kommer att tas emot med största förtjusning när han intar isen i Kinnarps Arena på tisdagskvällen?

Hur som helst kommer det bli en riktig höjdare och en försmak av den hetta och frenesi vi kommer bjudas på i det kommande slutspelet.

[size=150]FORZA HV BLÅ!![/size]

Fel tråd… :wink:

Skönt det skulle vara om HV som startar i högt tempo med snabba pass så Frölunda har svårt att försvara sig. Skapa chans på chans första 10 min. Grymt PP och några rökare i krysset från Carlsson, Laine och Ridderwall.

Nu tror jag inte det kommer hända utan att det blir snarlik match som igår där tillfälligheter avgör.

Angående powerplay så hoppas jag Eric kan komma tillbaka i form och ge oss ett hot där. Det har varit väldigt dåligt många matcher nu. HV måste bli bättre där.

3-2 och Rönnberg upp på läktaren :exclamation:

Fel tråd va :wink:? Om du nu skulle tippa!

Hur som helst tror jag på vinst idag. Tror nog man får kasta om i kedjorna igen för det såg verkligen risigt ut igår.
Vinner man inte här så tappar man verkligen mark på Frölunda och Växjö(om dom vinner) och det har vi inte råd med om vi vill ha hemmafördel i kvarten. Även LHC kan gå om oss…

Såg bara första perioden igår. Husdrömmar fångade mitt intresse sen. :unamused:
Det jag såg var en massa drällande med pucken. Var lite förvånad att Rönnqvist var så positiv till HVs insats en bra bit in i perioden. 0-5 är inte Ok, men det händer ju egentligen alla lag.
Upp till HV att visa att de är sugna på slutspel och att man vill ha hemmaplan i kvarten (och semi).

Vill gärna vara optimist, men tror att det kommer bli en liknande matchbild från igår.

Att allting ska bli helt annorlunda i spelet över en natt har jag svårt att tro men en j*vla revanchlust och viljan att ta kommando på isen är ett krav från min sida. Viktiga poäng på spel dessutom.

Det är fan något riktigt speciellt med HV71. Oavsett hur förbannad och besviken jag är efter en match, eller säsong för den delen, så vänder det alltid inför nästa match/säsong. Efter att ha sett HVTV’s intervju med AJ inför kvällens match så är jag åter positiv och tror att HV71, med hjälp av publiken, kan plocka tre viktiga poäng ikväll.

Igår var en riktigt jävla plump. Jag hade faktiskt räknat med en förlust då HV71 har en tendens att vara väldigt trögstartade efter uppehåll samt att Frölunda plockat in Ryan och troligen var riktigt taggade (uppenbarligen). Jag hade dock inte räknat med en 0-5 förlust och mot slutet så skämdes man allt lite.
Jag personligen gillar dock att AJ och övriga visar känslor, tyvärr lite försent. Jag vet att vissa tycker det är något negativt och anser att man bör hålla känslorna i styr men, jag tycker tvärtom. Matchen var redan avgjord när bland annat AJ började spåra.
I mina ögon så visar AJ’s agerande på att han verkligen hatar att förlora samtidigt som han sänder signaler, både till spelarna och vi fans, att det inte är okej att spela så likt HV71 gjorde. Att Andreas sedan i efterintervjun inte skyller ifrån sig eller går till angrepp på domarna är perfekt.
Andreas är otroligt skicklig när det kommer till intervjuer och få ut sitt budskap/tankar på ett bra sätt.

Om det är något lag som kan gå från en 0-5 förlust till att vinna med 5-0 dagen efter mot samma lag så är det HV71. HV71 brukar blanda och ge ganska rejält. Vi har ju alla varit med om att HV71 dominerat mot ett topplag ena dagen för att sedan åka på storstryk mot ett bottenlag dagen efter. Ni minns väl alla kvartsfinalserien mot LHC 2013. HV71 leker med LHC första matchen och vinner enkelt med 6-0 hemma i Kinnarps Arena. Två dagar senare gör LHC det omvända och kör över HV71 med 6-1.
Jag har en känsla av att samma sak kommer ske idag. Dvs att HV71 lägger i en högre växel och kör över Frölunda :slight_smile:

Det som MÅSTE till är ju ett offensivt spel. Det saknades totalt igår. 14 skott på mål under en hel match och inte ett enda var riktigt farligt. Detta är HVs största problem just nu. Och det måste rättas till. Omgående. För det är inget nytt problem. Offensiven har varit svajig i flera matcher. Se bara på spelet i PP. Helt fantasilöst, fartlöst och därigenom ofarligt.

Tror också på en liknande matchbild som igår. Har inga större förhoppningar på seger för jag tror inte att så mycket kan förändras över en natt, men hoppas att HV bjuder upp till kamp och säljer sig dyrt om man inte lyckas vinna.

3:ekedjan ser intressant ut! Heja hv! Hoppet är det sista som överger en. Krigarseger med 2-1 idag. Strömwall och Bengtsson målskyttar!

Holzapfel skadad oxå och dessutom samma backpar igen med Berglund och Pettan… känns ju bra :confused:

C på Karahlahti! Var han kapten igår med?

Femmorna ser betydligt bättre ut idag. Härligt att Chris och Jere återigen spelar tillsammans.
Tredje kedjan är riktigt intressant. Ska bli spännande att se om Malte kan fylla Törngrens roll.

Köp en kulram :smiley:

Får hoppas Wesslau gör en “Johansson” ikväll och spikar igen. Han ser om inte annat stabilare ut än Ersberg gjorde igår.
Nu vill vi se ett bra PP av HV71.

Berglund är ju bra defensivt osv, men satan vilken katastrof offensivt. Kan ju inte göra mål karljäveln, har ju fått många lägen i år men bara skjuter över eller utanför hela tiden.

kom igen nu

PP börjar mycke bättre iallafall

Malte Strömwall, snabbare på isen än vad jag trodde. Nytt PP för HV71. Nu sitter den får vi hoppas :slight_smile:

Men varför spela nr8 i PP totalt livsfarlig med sitt långsamma spel.