Omgång 47: Växjö LH - HV71

Växjö LH - HV71

[size=150]Växjö tar emot ett stukat HV71 i derbyt[/size]
Publicerad: 2015-02-13 16:05 shl.se/shl-arena/39135/pregame/

Tabelltrean Växjö skuggar Frölunda på andraplatsen och tre poäng i derbyt mot HV71 skulle smaka gott för laget i den kampen. Växjö kommer från en straffseger på bortaplan mot MODO där Jeff Tambellini satte den avgörande.

– Tuff start med två snabba i baken men tack vare att vår forecheck fungerade bra kunde vi undvika att spel för mycket i egen zon, för där såg det lite darrigt ut. Vi skapar en massa bra målchanser men motståndarna har en riktigt bra målvakt, sa tränaren Sam Hallam på presskonferensen efter matchen.

Just matchhjälten Tambellini har gjort tre mål och två assists på sina elva matcher i växjötröjan och minns det senaste derbyt mot HV71 med välmående. Det var hans blott tredje match i Växjö och han svarade för inte mindre än två mål och en assist i en smått galen match som Växjö vann med hela 7-3.

[size=125]HV71 måste ta sig samman - nu[/size]
HV71:s resultat under den gångna veckan, 0-5, 1-4 och 2-9 har gjort att laget tappat mark i den absolta toppen av tabellen och blivit alltmer indragna i kampen kring slutspelsstrecket istället. Dessutom har lagets tidigare så positiva målskillnad rykt all världens väg efter veckans -15.

Visst saknas det en del spelare på grund av olika anledningar men det gör det för andra lag också så här års. Inte mycket som talar för jönköpingslaget inför matchen kanske men helt klart måste de ta sig i kragen och rycka upp sig. Mot Örebro var det nästan så att laget fick ta fram skämskudden. Det märktes också i intervjuerna efter matchen där bland annat tränaren Andreas Johansson hade svårt att hitta orden:

– Det är svårt att analysera i den här besvikelsen. Jag vet inte vad jag ska säga. En av de tyngsta förlusterna någonsin i min karriär. Men det gäller att vara stark, ta det som en man och gå vidare, sa han till C More efteråt.

Ja vidare går HV71, vare sig laget vill eller inte, vidare mot ett hett derby med heta känslor på bortaplan mot värsta rivalen. Inte den lättaste uppgiften. Är det bra? Är det dåligt? Faktum är iallafall att spelarna från Vätterns sydligaste strand måste komma upp i nivå för att rå på Växjö, som förstås kommer ösa på för fullt i början för att utnyttja motståndarnas nedsatta självförtroende.

[size=125]Kan Tedenby leda laget till seger?[/size]
Positivt för HV71 var ändå att Mattias Tedenby gjorde mål igen. Han satte ett av lagets mål mot Örebro men har inte gjort någon poäng alls i mötena med Växjö. Tedenby är en sådan spelare som måste kliva fram ett par steg om HV71 ska ha möjlighet på lördagen.

Matcherna mellan lagen tidigare under säsongen har haft lite olika ansikten. De två som spelats i Jönköping har varit målrika historier med totalt 19 mål medan matcherna i Växjö totalt har bjudit på sju mål. Växjö har vunnit tre matcher och HV71 en.

[size=150]FORZA HV71[/size]

Hjärtat säger ju alltid vinst!

Men allt annat säger torsk och totalt utspelade som de tre senaste matcherna.

Vet allvarligt talat inte vad som tyder på vinst förutom att vi är just HV71 och allt kan hända!

Kämpa Hv!

Viktigt för självförtroende att få första målet i kväll och samtidigt se till att Växjö inte får in en snabb replik. Och för fan inga dumma jävla utvisningar eller gnäll på domaren i kväll (jag tittar på dig Tedenby …och Laine …och Petrasek …och Campoli …och Jämtin …och AJ).

KÄMPA HV!

DISCIPLIN till 110%

Kämpa HV!

Är någon spelare tillbaka i laget idag?

Någon som såg träningen igår?

Man får tänka som så att spelet bara kan bli bättre :slight_smile: Så därför tror jag att vi får se ett lite annorlunda HV ikväll. Men det gäller ju såklart att de får in nån lätt puck också. Och som nån har skrivit här ovan så får de ju hålla tätt precis efter det, för det har ju hänt ett antal gånger tidigare att de gör mål för att sedan få en kvittering emot sig inom 30 sekunder.

Holzapfel är borta troligtvis 2-3 veckor men kan gå snabbare med lite tuur (som vi inte har nu) Christensen fortfarande skadad och hur de är med Brithén vet ingen

Christensen fortfarande avstängd antar jag att du menar :wink:

Hur som helst så är det enda som talar för oss idag att absolut inget talar för oss. Detta kan bli jobbigt, vi torskade förfan med 3-7 HEMMA senast mot Växjö, hoppas grabbarna har detta i minne och tar revansch nu för helvete.

Jag har tyvärr inga förhoppningar om att HV ska vinna ikväll, bara att det inte ska bli förnedring. För precis som Wennerholm skriver i AB så finns det INGET lag som djupdykt så som HV gör. Och det trots att flera lag har krisat i år.

Tyvärr så får vi se allt som är mindre än en 7-målsförlust som en förbättring.

Jag hoppas verkligen att HV vinner ikväll så att vi alla kan lägga detta svarta kapitel bakom oss. Avsluta vänliga veckan med en gruvlig hämnd! Alla hjärtans dag 2015 ska bli ett svart minne för alla som har något med VLHC att göra :smiling_imp: .

Jag är bortbjuden ikväll och tvingas genomlida mello istället för HV. Hoppas verkligen att det inte blir en vinstlott för mig, utan att HV gör säsongens bästa match som jag kommer att gräma mig för i årtionden för att jag missade!

Seger eller inte, idag vill jag se HV71 spela med hjärtat!

Jag kräver inte tre poäng ikväll. Det är orimligt när vi möter ett så starkt lag som Lakers och saknar våra tre starkaste centrar.
Självfallet så hoppas jag såklart på tre poäng (som jag alltid gör) men jag kommer inte kasta ut datorn om det blir förlust.
Det jag dock förväntar/kräver är en hundraprocentig insats rent disciplin- och insatsmässigt. Jag vill inte se Jere åka runt på en skridsko och spana efter tjejer på läktaren utan det ska vara 100% fokus och man ska ge allt vad man har/visa hjärta.
Mer kan inte jag begära.

Skriver under på det Jompii.
Vill också se diciplin i beteende och lämna den själviska frustrationen åt sidan i utvisningsmoment. Inget gnäll på domarna ikväll tack!

Som alltid, HV i med och motgång!

Ska se denna match live i min hemstad som jag aldrig direkt gillat och laget som tror att de är bäst i världen gillar jag definitivt inte heller. Ska försöka se det så positivt som möjligt idag och hoppas så in i helvete på en bra match av HV. Får aldrig se en vinst I vida men nån jävla gång måste det vända! Kom igen HV!!

Jo avstängd menar jag självklart men jag tror han fortfarande lider av sin nedsatta syn och kanske aldrig blir den spelare han engång var…

Om de släpper in mer än 5 mål ikväll igen så lär ju ledningen få något att fundera på.

tycker redan de har nått att fundera på…

Skönt att Berglund och Petrasek är uppsatta som 4e backpar, hoppas inte dom får speciellt mkt istid. Älskar att Emil Johansson får chansen igen också, har ju inte gjort bort sig för 5 öre de gånger han spelat i min bok.

Ser även att Kokman är med, hoppas fan han får starta asså, tycker Ersberg&Wesslau kan ta 1 match på bänken å fundera lite.

Dessvärre Williamsson i första backpar…

Emil Johansson tillbaka, fan på tiden.

NU KÄMPAR VI!
KOM IGEN HÅVE!
VISA HJÄRTA!