Omgång 48: HV71 - Djurgården

[size=200]HV71 - Djurgården [/size]


[size=150]HV71 har fått nog och vill vända trenden[/size]
Publicerad: 2015-02-16 14:20 shl.se/shl-arena/39140/pregame/

Det var ett stukat HV71 som kom till Växjö i lördags för ett hett smålandsderby. Efter ännu en förlust, den här gången med 6-0, har tränaren Andreas Johansson en hel del att fundera över till matchen mot Djurgården. Det var en sammanbiten tränare som mötte media på presskonferensen efter derbyt men han hade trots förlusten identifierat en hel del positivt att ta med sig till kommande match.

– Spelarna blir lediga till måndag men jag ska jobba. Vi vet att vi är ett bra lag, annars skulle vi inte ha samlat så många poäng som vi faktiskt gjort. Därför kommer jag inte att ändra på så jättemycket, det skulle bara signalera svaghet, sa Johansson.

Nu gäller det att knyta näven och med publikens hjälp vända på skutan och börja vinna matcher igen. Något som kan hjälpa laget är att viktige centern Erik Christensen kommer tillbaka in i laget efter sin avstängning. Christensen har noterats för ett mål och tre assist i de fyra tidigare mötena med Djurgården den här säsongen.


Erik Christensen är tillbaka efter avstängningen.

I och med förlusterna har HV71 blivit indragna i den absoluta direktkampen om en plats bland topp sex. Det är i dagsläget framförallt fem lag som slåss om de tre sista platserna.

[size=125]Oerhört viktiga poäng på spel även för Djurgården[/size]
Hos stockholmarna är det Markus Ljungh, också han center, som har lyckats bäst. Han har gjort två mål och tre assist mot HV71 och har överlag haft viss individuell poängmässig framgång den senaste tiden med fyra poäng på de tre senaste matcherna.

I lördagens match fick Djurgården en smakstart och hade 2-0 efter en period hemma mot Färjestad. Men ett skadedrabbat lag tappade ledningen och fick se sig besegrade med 2-3 till slut.

Lyckligtvis för Djurgården förlorade även både Leksand och Brynäs som är de lag som jagar underifrån. Marginalen är inför omgång 48 fem poäng ner till Brynäs och sju ner till Leksand som befinner sig på andra sidan om kvalstrecket. Det återstår att se om laget hinner få tillbaka någon eller några av de spelare som av olika anledningar missat matcher mot slutet.

Matcherna mellan HV71 och Djurgården har samtliga slutat med hemmaseger. I Jönköping har HV71 vunnit med 2-1 och 3-2 efter täta drabbningar.

Det är en oerhört viktig match för båda lagen, för HV71 att få stopp på förlusterna och för Djurgården att få med sig poäng för att hålla avståndet nedåt.

[size=150]KÄMPA HÅÅVEE!![/size]

Ted Brithén lirar ikväll och med Erik Christensens återkomst så blir det vinst.

[size=150]GÖTT![/size]

3 poäng vore väldigt skönt nu!

Brithén har varit borta ett tag, så tror inte han kommer se så bra ut. Tar ett par matcher att komma in i det igen.
Men med det sagt, att ha sin kapten tillbaka tror jag är väldigt nyttigt. Han blev kapten av en anledning, även om spelet kanske ser ringrostigt ut så tror jag att det kommer få en positiv effekt.

Nu får jag säkert äta upp detta med att Brithén antingen gör en kanonmatch eller att det blir storstryk…

Känner mig optimistisk och hoppas vi kan göra en j*vligt bra match där vi sätter målchanserna och bygga upp självförtroendet på killarna i laget.
Väldigt bra att få tillbaka två av våra bärande spelare i laget, Christensen och Brithén betyder nog väldigt mycket för laget och framförallt Brithén som varit borta under hela vår urkassa period kan nog komma in med en ny bra postitiv energi i laget. Dessutom en väldigt viktig kugge i BP.

Hmm svår match som fan. Dif spelar extremt defensivt på bortais, med tanke på HV71 usla offensiv senaste tiden tror jag det blir tufft. Samt har varken Ted eller EC spelat mkt senaste tiden. Tror HV kommer göra en bra match men svårt att se dem plocka 3p i kväll.

KOM IGEN NU HÅVE!!! SNÄLLA TA TRE PINNAR IKVÄLL! SÅ JÄKLA VIKTIG MATCH!!!

Lite roligt att vissa tror att ett lag som DIf kan göra 5-7 mål på bortaplan, ja har varit piss men det skulle vara orealistiskt.
Tror på islossning ikväll.

Idag vinner vi en jämn match, 3-1 eller 2-1 blir det nog.
Brithen och Purre nätar.

Finns det verkligen inte sämre backar en pilut som kan agera sjunde back? Mycket märkligt i mina ögon…

Att Mattias Karlsson inte blivit bänkad än är ett skämt. Gör knappt ett rätt på isen längre.

Kolan ligger på + 8 tror jag trots dessa storförluster så nåt bra lär han nog göra. Campoli är - 12 istället.

I vilket fall så bör Pilut spela istället för någon av dessa herrar, enligt mig.

Håller inte riktigt med, lite seg är han kolan, men en av våra (tycker jag) bästa backar.

Inte svårt då vår backsida faktiskt är ganska svag… :confused:
Han väger ju typ över 100 kilo men står ändå och petar med klubban i försvarszon, dessutom väldigt många felpass. Det enda jag kan berömma honom för är att han faktiskt börjat träffa mål lite.

Håller med, Pilut med sina +11 borde definitivt få spela.

Sitter och förtaggar med en vuxendryck i handen och låten “Vårt Mål Är Guld” dunkandes i högtalarna.
Känslan inför dagens match är RIKTIGT bra! :slight_smile:

youtube.com/watch?v=gx56e1uasKQ

Är hallen halvfull eller ser jag fel? Är själv stockholmsbo och kan inte va på plats. :frowning:

Känns som att det är Djävligt viktigt att få första målet idag :exclamation:

DIF har redan haft tre kvalificerade målchanser. Och nu blev det BP.