Omgång 48: HV71 - Modo Hockey

HV71–Modo
När: Fredag 4 mars, 19.00.
Vad: Hockeyallsvenskan, omgång 48.
Var: Husqvarna Garden.

Läget i HV71: HV toppar fortfarande tabellen och vinner laget mot Modo är det väldigt mycket som talar för att HV71 kommer att vinna grundserien. Däremot är känslan att man är inne i en liten svacka just nu, men vad skulle passa bättre än att komma ur den nu när Modo gästar?
Simon Önerud och Tyler Kelleher är tillbaka och det är viktigt för HV att få igång de två så snabbt som möjligt. Alexander Ytterell, David Ullström, Zion Nybeck är fortfarande skadade och Pontus Netterberg är sjuk.

Läget i Modo: Enda lag som verkar lyckas vara någon form av hot mot HV71. Har en förlust på de sju senaste matcherna och kommer senast från en klar 7-3-seger mot Troja.

Magnus Sundvall JP tippar: 4–3.

Har en stark känsla att kvällen kommer handla om vilket lag som har den bästa målvakten. Den matchen har vi sällan vunnit tyvärr. Ruggigt nervös för hur detta ska sluta.

Ställs upp som följande idag:

Önerud - Matson - Lindbäck
Huhtala - Vesel - Forsberg
Shinkaruk - Powell - Kelleher
Törngren - Davidsson - Davidsson
Kokkonen

Andrae - Billins
Söderberg - Torp
Bertov - Bohm
Norbe

Tycker det ser bra ut!

Hoppas de inte spelar Bertov före Sjöholm, utan att Sjöholm är skadad

Inte ens nu sätts Kokkonen på läktaren

Sjöholm är alltså inte skadad. Stillman, Hallå hallå?

Intressanta femmor. Enda synpunkterna är väl att Sjöholm borde fått plats och någon kunnat ersatt Kokkonen som 13e fw. Men ser annars bra ut!

Wennlund borde fått vara 13:e fw. Billins och Andrae ihop är mycket skills i ett backpar, men samtidigt våra enda offensivt skickliga backar, vilket gör att övriga backpar känns väldigt baktunga. Norbe borde fått gå in istället för Bertov, men kanske blir under matchens gång.

Bra att Söderberg spelar. Bohm och bertov känns som en otroligt svajjigt backpar. Sjöholm borde naturligtvis få plats. Wennlund borde ju definitivt gå före kokkonen. Menmen. Heja hv.

Vi är många som ansett att Söderberg borde spela med Torp och i kväll gör han det. Många klagar på Bertov…visst gör han sina misstag men på det hela tycker jag ändå han är stabil.

Sjöholm är ung och har spelat oerhört mycket. På slutet, inte minst mot Löven i onsdags, tycker jag han har tappat lite grann. Så inte helt fel att han får stå vid sidan en eller annan match.

Men…vad behövs för att sätta Kokkonen på läktaren? Vad ser Samuelsson som inte vi ser?

Wennlund gör grovjobbet, han tar fajten, han spelar back om tränaren säger att han ska göra det, han går in och levererar om han får chansen med bättre spelare.

Vad gör Kokkonen?

Som någon sagt tidigare. Kokkonen är hockeysveriges dyraste maskot.

Jaja. Bertov och Torp äntligen splittrade. Nu behöver vi inte bekymra oss för det i alla fall.

Vad jag hört så har Sjöholm känts lite väl bekväm på träningarna i veckan och därav tror jag man väljer att markera lite. Samtidigt som han är ung och behöver få smälta all istid.
Angående Kokkonen så hör man ju att han är bra på träningarna och är svår för motståndarna att spela mot. Zico, hur har det sett ut på träningarna på sistone?
Håller med om Bertov som ofta är stabil visserligen, men tycker ändå han får för mycket förtroende sett till vad han uträttar jämfört med flera andra på samma nivå.

då bertov är lite som torp gillar att leta tacklingar då är det bättre att man splittrar dessa 2 med 2 som mer är rena stora tunga backar som kan täcka upp bättre

Jag tror precis tvärtom. Det är lättare att jaga än att bli jagad och jag tror HV blir stressade av att se sin serieledning minska för varje omgång. Tycker nästan man har sett det på spelet de senaste matcherna. Från att ha varit i pole position i så gott som hela säsongen till att bli omsprungna på slutet skulle kännas snopet. Ingen bra känsla att ha med sig in i ett slutspel.

Sådär… då var man på plats…
Spännande!

Jag tycker det är självklart att Hv bär favoritskapet ikväll.
Serieledare. Ambitioner. Hemmaplan och fullt hus.

Angående träningarna, verkar det på mig som att man gått ner lite i tid men man tränar väldigt intensivt och med högt tempo. Lite bättre fokus över lag också. Man toppar formen kan man hoppas.

Som du säger har Sjöholm sett lite loj ut på sistone. Kokkonen är faktiskt riktigt bra på träningarna. Synd att han inte får ut mer på match. En annan som jag tycker är bra på träningarna är Max Wennlund. Den dag han får lite mer förtroende, kan det lossna rejält för Max.

Jo, kan säkert ligga nånting i det. Gillade inte riktigt att Tommy inför match snackade om att man hade en serieledning att försvara. Då föredrog jag Per Mårts glaset är halvfullt-filosofi där han hela tiden sa att det inte fanns något att försvara, de hade ju inte vunnit något :smiley:

I slutändan måste ju det som spelar mest roll vara hur man agerar under match. Om nu Wennlund också ger järnet på träningarna så är det en icke fråga. Wenna går före Kokkonen alla dagar i veckan. Snart två säsonger senare och vi kan konstatera att Kokkonen inte besitter de egenskaper han värvades för. Funderar på om det handlar om den mentala biten. Alltid bra på försäsong, viker ner sig i grundserien och framför allt slutspelet om man kollar hans karriärsstats.

Tack Zico!

Precis vad jag hör också. Wennlund finns massor i och han har ju snabbheten och lite tuffhet i sig, så hoppas han kan få mer chanser och verkligen få visa det han har. Har lite Isac Brännström känsla över honom att han kommer gå till en konkurrent och få chansen och därmed blomma ut.
Man ska ha kört mer intensivt både på is och utanför för att toppa formen till slutspelet. Till skillnad mot våra konkurrenter som vill toppa nu för att nå högsta tänkbara placering. Det gynnar oss som fasen i längden.
Intressant att se vår NA-kedja ikväll och givetvis också Önerud :slight_smile:

Avis på er alla på plats denna afton. NJUT!

mycket står på spel idag. vid vinst har man nått o bygga på, förlust man ser en dyster trend som fortsätter i fel läge av serien

Oj vad vackert i arenan